Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:52

Nou dan waren de paarden die ik kende zeker zwaar overpriced wanneer die zijn allemaal echt niet voor e1500,- weggegaan en toen was de markt nog niet eens zoals ie nu is..

Niet iedereen maakt er zo,n big deal van.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:39

Elisa2 schreef:
Nou dan waren de paarden die ik kende zeker zwaar overpriced wanneer die zijn allemaal echt niet voor e1500,- weggegaan en toen was de markt nog niet eens zoals ie nu is..

Niet iedereen maakt er zo,n big deal van.

Zeg dat wel. Maar goed, ieder z'n paard!

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:20

Elisa2 schreef:
Nou dan waren de paarden die ik kende zeker zwaar overpriced wanneer die zijn allemaal echt niet voor e1500,- weggegaan en toen was de markt nog niet eens zoals ie nu is..

Niet iedereen maakt er zo,n big deal van.

Maar waren dat warmbloeden of heb je het dan ook over een AV? Want warmbloeden zijn sowieso wel wat makkelijker te verkopen :)

Een AV ruin van die leeftijd en braaf, maar simpel gereden zou ik schatten op een bedrag ergens tussen de 5 en 8k. Het kribbebijten vermindert deze waarde wel, met hoeveel is natuurlijk lastig te zeggen en ligt er ook aan hoe vaak hij het doet en waarom. Ga je er de sport mee in en doet hij dat goed, dan kan je basiswaarde weer verhogen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:26

Waren wel warmbloeden, snap wel dat dit een nog iets andere markt is.

Dan nog denk ik dat e1500,- voor een gezonde 7 jarige AV een fantasie prijs is. Zoveel waardevermindering geeft het kribbebijten nu ook weer niet.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:34

Tja...
Ik heb 2 luchtzuigers gekocht en de eerste zoog alleen even na wat lekkers (deed het al jaren) vanaf ze hier was deed ze het dus nog maar af en toe. De andere heb ik nog staan. Heeft nog geen teug genomen sinds ze hier is terwijl op stal ze de hele dag door kon staan zuigen. Ik heb haar los op het erf lopen nu. Soms met poetsen likt ze na een snoepje wel eens aan de aanbindstang maar ik denk dat ik dat hooguit 5x gezien heb in bijna 1,5 jaar. Zijn ze dan minder waard...

Ik heb een wever gehad die ook echt om de beurt links en rechts optilde, ze kon ook klapperen met de lippen en gooien met het hoofd en een combinatie van die 3. Bij mij buiten in de kudde deed ze het enkel als ze wist dat het draadje open ging als een soort ongeduld of als ze op de trailer moest (had een flink trailer ongeluk gehad). Was die pony daardoor minder waard? In mijn ogen niet, eerder omdat ze door het ongeluk 4 benen stuk had en voor de fok nooit op een keuring was geweest.

Ik schrik eerder af van gekke beenstanden ed als een stalgebrek die mogelijk zonder stal veel minder is...

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:39

Laat ik zo zeggen, in de sport zou men het niet zo uit maken als het paard mits goed zou kribbebijten.

Het zijn vooral de recreanten die veel dingen vaak als iets vreselijks engs zien. Dat kan de kleinste bemerking al zijn.
Kijk maar hier op Bokt...
Paarden worden al snel afgeschreven tot weidemaatje terwijl iets met goede zorg nog prima te managen is en je nog lang plezier kunt beleven met het desbetreffende dier.

Sansevieria
Berichten: 4202
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:58

Bij een paard is het vaak toch wat de gek ervoor geeft.
Niet elk paard is een topsporter, net als dat de gemiddelde ruiter op bokt dat veelal niet is.

Op MP staat een mooie 4 jarige AV zonder gebreken met een leuke afstamming die voor 4000 vp weg gaat.
Voor het prijsverschil kun je die (laten) beleren.
Heb je niet meteen een luchtzuiger gekocht.

Arabieren is toch een heel ander wereldje, en als je niet een topmerrie hebt, bekend bent in dat wereldje, niet veel shows loopt, zijn dat doorgaans toch niet de heel dure paarden.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:06

_Lorette_ schreef:
Mijn theorie is dat het uitmaakt vanuit welke situatie een paard is gaan luchtzuigen. Als ze bij goed management een stalgebrek ontwikkelen, is het wellicht een gevoeliger paard dan wanneer ze dit bij zeer beroerd management doen.

Bij goed management ontwikkelt een paard geen stalgebrek :+
In verreweg de meeste gevallen is de stal zelf het gebrek. Een paard hoort niet in een hokje van 3,5 bij 3,5. Dat is per definitie slecht management

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:19

Oké, het verschil tussen slecht en slechter dan. :P

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:49

Ik zou zelf niet snel een paard kopen wat lucht zuigt, vroeger op een stal gestaan waar 1 dat deed, vond het heel naar. Die deed het ook overal, regelmatig koliek er van enz, ik zou er zelf heel onrustig van worden...wist trouwens serieus niet dat die banden zo slecht waren...weer wat geleerd vandaag

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:11

Dorine92 schreef:
_Lorette_ schreef:
Mijn theorie is dat het uitmaakt vanuit welke situatie een paard is gaan luchtzuigen. Als ze bij goed management een stalgebrek ontwikkelen, is het wellicht een gevoeliger paard dan wanneer ze dit bij zeer beroerd management doen.

Bij goed management ontwikkelt een paard geen stalgebrek :+
In verreweg de meeste gevallen is de stal zelf het gebrek. Een paard hoort niet in een hokje van 3,5 bij 3,5. Dat is per definitie slecht management

Niet mee eens dat alleen slecht management dat met zich mee brengt. Ken een merrie die het alleen doet puur tijdens de dracht van het veulen, eenmaal het veulen geboren of de tijd tussen dracht in wat niet eens elk jaar een veulen was deed de merrie het totaal niet.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:32

Hier ook niet mee eens, staat een merrie die alleen een stalgebrek vertoont als ze buiten staat (weven) :')
Alleen als ander paard gehaald wordt / eten krijgt / zij naar stal wil. Maar nooit op stal.