Vertekent beeld van Arabische volbloeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Vertekent beeld van Arabische volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 15:17

Zelf ben ik de trotse eigenaar van een spaanse arabische volbloed hengst Haha!

Heb dit onderwerp iets aangepast zodat mijn bedoeling duidelijker wordt Lachen

Ik merk dat een hoop mensen een vertekent beeld hebben van dit ras(verkeerd beeld)

Nu wil ik wel eens weten wat jullie van dit ras vinden en wat jullie weleens er over gehoord hebben....
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 28-11-04 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15462
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:28

Ik vind dat het wel mee valt met de fabels die verteld worden over arabieren. Als fabel zou je kunnen zeggen dat ze best vurig zijn. Dit geldt natuurlijk lang niet voor alle arabieren, maar ik ken er ook genoeg die dat wel degelijk zijn.
Wat voor fabels heb je dan nog meer gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:29

Fabels over arabieren?
Heb ze nog nooit gehoord Haha!
(Maar het kan ook zijn dat ik wel wat heb gehoord over Arabieren,
maar dat ik gewoon denk dat het echt waar is.. Knipoog
Kan me alleen zo gauw niet bedenken wat dat zou moeten zijn maarja)

Zofy

Berichten: 766
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:00

Ik denk dat je doelt op het fabeltje dat arabieren niet goed genoeg zijn voor de sport (en dan voornamelijk springen en dressuur). Ik zelf denk dat ze wel degelijk geschikt zijn voor de sport.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:02

arabische volbloeden hebben een lange rug en een korte hals:S>>>heb ik ook weleens gelezen..
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 28-11-04 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbs

Berichten: 678
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:10

maar zijn arabieren wel goed voor de echte dressuur- en springsport? Ik denk dat het fantastische showers zijn en ook goed in western, maar dresuur en springen? Ik denk dat ze daar een beetje te heet voor zijn, te onrustig. Lachen VOoral met dressuur moet alles heel erg kalm en beheerst, en ja, arabieren zijn nou eenmaal heter dan kwpners, over het algemeen (even een voorbeeld Knipoog )

Zofy

Berichten: 766
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:16

Ik heb een NRPS pony met 87,5% arabisch bloed die Z heeft gesprongen en ook nog eens M1 dressuur en M sgw startgerechtig is geweest (met vorige eigenaresse en m'n zus).
Het zijn juist top sporters! Neem Lobeke ox, Z-dress/spr/sgw. Met de juiste ruiter komen ze echt heel erg ver. (nog een paar voorbeelden: Moran ox, Baccarat ox, Krihm ox... ).
En het is echt niet zo dat een Arabier voordurend met grote neusgaten als een idioot rond rent Knipoog

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:17

haha we zijn op de goede weg.dit was dus een beetje mijn bedoeling:D heel gemeen.....

Zofy

Berichten: 766
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:19

Dat dacht ik al, discussies voeren over arabieren!
Ik blijf er bij dat het super sportpaardjes zijn.

Wou nog even zeggen, Moran wordt gereden door een jochie van 11 OK dan!

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:21

ja ikke ook maar hoor altijd zulke vage dingen erover:S
Ik denk dat de meeste mensen nog geen eens door hebben door welk ras hoe de meeste paarden zijn ontstaan.....Zelfs in het kwpn zit arabisch bloed!

Urbs

Berichten: 678
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:35

Ja, juist paarden met een beetje arabisch bloed komen heel ver in de sport, omdat ze gewoon een super uithoudingsvermogen hebben en dat heb je natuurlijk wel nodig als sportpaard. Maar als er TE veel van is bereik je weer het andere uiterste....en natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals de voorbeelden die Zofy gaf. Ongeveer 1 of de 1000 arabieren worden echte sportpaarden. En bij kwpn 1 op de 100 ofzo, dat is het verschil. Lachen

Zofy

Berichten: 766
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:44

Misschien komt dat ook meer een beetje omdat de arabier vaak klein is en slank gebouwd is, je ziet niet snel een volwassene erop zitten. En er zijn misschien niet genoeg kinderen die echt goed een arabier onder controle kunnen houden. Dan is het logisch dat er meer kwpn-ers sportpaarden worden.
Ik ben het er wel mee eens dat er meer kruisingen hoog in de sport komen. (En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook nooit een volboed zou willen hebben, alleen al omdat ik zo lang ben en ik dat niet mooi vind staan op een slanke arabier Schijnheilig )
Maar toch vind ik niet dat mensen kunnen zeggen dat een arabier niet geschikt is voor de sport, ik denk dat het er gewoon aan ligt wat voor een ruiter erop zit.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:48

Dat is door dat heel veel mensen zo scheef beeld hebben ook met wedstrijden zijn ze bevooroordeeld...Jury leden zien liever kwpners terwijl ik het veel knapper vind om ver te komen met het arabische ras of een ander ras *LOL* Dat is dan pas prestatie!!
Je krijgt vaak min punten om dat het geen kwpner is of een ander
(Rij)paard in hun ogen .............Daarom komen die mensen ook verder.
ik heb het weleens gezien bij wedstrijden omdat de jury vind dat het Sier paarden zijn want laten we eerlijk wezen zo wordt er vaak wel over gedacht Bloos! ...Krijg je min punten en geloof me dat arabische volbloed paard op die wedstrijd waar ik was beter liep dan die andere paarden ...

Urbs

Berichten: 678
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:09

Dat vind ik echt niet kunnen, en er zullen ook hopelijk weinig van dit soort oneerlijke juryleden bestaan, het gaat toch om de manier van rijden en niet om het ras? Scheve mond Maarja, misschien vond de jury het een onrustig plaatje?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:55

Punten voor je dressuur is niets anders dan de mening van je jury. Dus helaas kan je er niets aan doen.

Ieder paard kan dressuur, iedere pony kan springen. Alleen zijn bij sommige rassen een groter aantal paarden die hiervoor geschikt zijn. De arabieren bestaan al heel lang, maar worden nog grotendeels voor de show en keuringen gebruikt. Maar over een paar jaar zullen er steeds meer arabieren mee gaan doen aan wedstrijden en dan zullen we zien of ze even geschikt zijn als het rijpaard-type.
Het is zeker dat de arabier positieve invloeden heeft op de dressuur en beweging, waarom zouden er anders zoveel rassen gekruist en veredeld worden met de arabier?

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:38

Lyte schreef:
maar zijn arabieren wel goed voor de echte dressuur- en springsport? Ik denk dat het fantastische showers zijn en ook goed in western, maar dresuur en springen? Ik denk dat ze daar een beetje te heet voor zijn, te onrustig. Lachen VOoral met dressuur moet alles heel erg kalm en beheerst, en ja, arabieren zijn nou eenmaal heter dan kwpners, over het algemeen (even een voorbeeld Knipoog )


Kijk....dit is nou zo`n fabel.
Een (volbloed) arabier is juist NIET heet en onrustig, tenzij ze verkeerd behandeld worden. Er zijn zat wedstrijden waar ze door kinderen van 7 a 8 jaar worden gereden, en die kunnen er alles mee. Een goede arabier is nuchter en cool in het hoofd, fantastisch geschikt voor de sport ( ben zelf 2x ned kamp en 1 x eur kamp met een Arabische hengst) en geschikt voor talloze doeleinden. Ze zijn juistr de beste vriend van de mens, en leren de mens wel met paarden omgaan. Zat volwassenen die ze rijden, in alle takken van de sport. Zou een heet en onrustig paard bijv geschikt zijn voor de endurance????

De heethoofden zijn juist de pony`s die veel arabisch bloed voeren, die zijn vaak 10 x heter dan de volbloed.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:42

Ik ben het compleet met Hazzebaz eens. Eens een arabier, en je wilt nooit meer anders. Een arabier doet alles voor je als je er een goede band mee hebt. Ze zijn indd zeer nuchter en cool in het hoofd.
Wel ben ik van mening dat je op wedstrijden afgestraft wordt door de jury...

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:52

Als er geen Arabieren waren geweest, waren er geen warmbloedpaarden of Engels Volbloeds...
en er zijn zat sloompies bij, hengsten die door kinderen worden gereden. Men maakt er zelf altijd zo´n raar vurig plaatje bij, net als bij hengsten.
Ja, de jury, breek me de bek niet open. Die kijken door een bepaalde bril. En dat vind ik heel kwalijk.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:07

Ik ben het ook eens met hazzebaz... zo heb je ook de opmerking dat een arabier echt geen beginnerspaard is omdat arabieren daar veel te 'heet' en druk voor zouden zijn... tsja, ik had me toch echt geen fijner beginnerspaard kunnen wensen dan mijn arabje. Zelfs als ze eens een keertje schrikt dan doet ze dat nog beheerst... Haha! Mijn andere arabje (haar zoon) is nog koeler in zijn koppie dan zijn mams... en ik begin het feit onder ogen te zien dat mijn arabjes juist geschikter zouden zijn voor de dressuur dan voor de western... juist als Escala aan het werk wordt gezet is ze helemaal bij je. En tsja... Eclipse heeft zo'n geweldig mooie uitgestrekte draf dat het zonde zou zijn om er een westernpaard van te maken en die draf nooit te laten zien... Haha! . Nog een leuk verhaaltje; ik stond ooit met mijn puk in pension op een boerderij... daar kwam een dag een kleuterklas langs om een dagje boerderij mee te maken en natuurlijk wilden de kindjes (zo'n 30 stuks) ook allemaal even een rondje op een paard... Mijn toenmalige stalhoudster (en vriendin) die heeft mij toen gevraagd of escala daarvoor mocht worden 'gebruikt' omdat dat het enige paard was dat ze daarvoor vertrouwde... zelf had ze een NRPS, haf en KWPN'er en stonden er nog enkele andere koudbloedjes... Ik was er die dag bij en ik kan vertellen dat Escala engelen geduld had met die kleutertjes... ze heeft geen stap verkeerd gedaan.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:07

Zofy schreef:
Ik denk dat je doelt op het fabeltje dat arabieren niet goed genoeg zijn voor de sport (en dan voornamelijk springen en dressuur). Ik zelf denk dat ze wel degelijk geschikt zijn voor de sport.


Ik durf te zeggen dat ze zeker goed zijn voor de sport.
Ben met mijn ruintje in 1998 Nederlands Kampioen geweest Z 1 dressuur NPC en ik heb met hem Z2 paarden gestart met winstpunten dus...............
Hij kon ook bewegen als een kwpn'er eigenlijk mijn instructeur (Nick wagman die heeft Krack C gereden) vond hem helemaal geweldig

Zofy

Berichten: 766
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:38

amaldas schreef:
Ik durf te zeggen dat ze zeker goed zijn voor de sport.
Ben met mijn ruintje in 1998 Nederlands Kampioen geweest Z 1 dressuur NPC en ik heb met hem Z2 paarden gestart met winstpunten dus...............
Hij kon ook bewegen als een kwpn'er eigenlijk mijn instructeur (Nick wagman die heeft Krack C gereden) vond hem helemaal geweldig

Precies dat is wat ik bedoel OK dan!

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:45

er zijn veel te veel mensen die denken dat arabieren veel te hevig zijn, staan te trippelen

maar de meesten zijn volgens mij niet zo
als ze een goede en vertrouwbaar baasje hebben zullen ze helemaal niet hevig zijn, maar kalm, gewoon omdat ze vertrouwen in je hebben

Ik heb met mijn arabier geen problemen omdat die te hevig is
hij komt makkelijk nageeflijk en hij is nog eerder lui dan hevig

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:00

Ik ben opgegroeid met New Foresters en er staat nu een NRPS'je (90% arab) op stal. Maar merk toch wel degelijk dat hij sneller geirriteerd is etc. Verder is hij wel onwijs cool in het hoofd, je kan er alles mee doen. Ohz en aangespannen kan je er zo mee wegrijden (hij is nu 3.5).
Maar als er iets onverwachts gebeurd, staat hij met grote ogen en neusgaten en staat de Forester ernaast te slapen.
Toen hij in de wei stond heb ik heb een keer een goede tik verkocht, omdat hij snoepjes uit mijn jas ging halen. Maar mooi dat hij een week boos op me was. Dat is toch zeker wel dat Arabierenbloed.

Het is waarschijnlijk minder als de meeste denken, maar als je er een super brave NF naast heb staan merk je duidelijk verschil. Wij gaan niet met hem om alsof hij zielig is ofzo, dus aan de opvoeding ligt het zeker niet.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:31

Ik ben ooit in mijn leven het meest van new foresters afgekukeld (ok met grote scheut golden wonder bloed) waren allebei verschillend van afstamming, denny danny en molenaars golden king maar die waren ozo gehaaid! Pffff Haha! Zo is het maar net wat je treft. Ik vind arabieren wel pittig maar ik houd van voorwaarste paarden, en met een arabier moet je kunnen cq leren omgaan. Nee vind ze prima in de sport passen zeker! OK dan!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:49

Sjonniej schreef:
Ik ben opgegroeid met New Foresters en er staat nu een NRPS'je (90% arab) op stal. Maar merk toch wel degelijk dat hij sneller geirriteerd is etc. Verder is hij wel onwijs cool in het hoofd, je kan er alles mee doen. Ohz en aangespannen kan je er zo mee wegrijden (hij is nu 3.5).
Maar als er iets onverwachts gebeurd, staat hij met grote ogen en neusgaten en staat de Forester ernaast te slapen.
Toen hij in de wei stond heb ik heb een keer een goede tik verkocht, omdat hij snoepjes uit mijn jas ging halen. Maar mooi dat hij een week boos op me was. Dat is toch zeker wel dat Arabierenbloed.

Het is waarschijnlijk minder als de meeste denken, maar als je er een super brave NF naast heb staan merk je duidelijk verschil. Wij gaan niet met hem om alsof hij zielig is ofzo, dus aan de opvoeding ligt het zeker niet.


Arabieren-kruisingen zijn over het algemeen "heter" als volbloed arabieren. Vind dus niet dat je hiermee kan vergelijken Schijnheilig
Daarbij zijn er altijd uitzonderingen op de regel...

Mijn jaarling (arabier) staat samen met een 4jr ruin (welsh/arabier x XX)buiten. Soms vraag ik een onbekend jong meisje op de manege om me te helpen die 2 uit de wei te halen. Ik geef haar dan mijn jaarling in de hand omdat zij zo super braaf is en geen stap verkeerd zal zetten.