Vertekent beeld van Arabische volbloeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:54

Hazzebaz schreef:
De heethoofden zijn juist de pony`s die veel arabisch bloed voeren, die zijn vaak 10 x heter dan de volbloed.


Helemaal mee eens!!
Spetter voert 82.5% arabisch volbloed en is 100x heter als de volbloed van mijn zus.
Een arabier is gewoon super!! OOK voor de sport, kan in alle disiplines goed mee komen hoor.Afbeelding [img]Afbeelding[/img][img]Afbeelding[/img][img][IMG]Met een arabier kun je ook naar het carnaval
[img]Afbeelding[/img]

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:19

gabrycha schreef:
Ik ben ooit in mijn leven het meest van new foresters afgekukeld (ok met grote scheut golden wonder bloed) waren allebei verschillend van afstamming, denny danny en molenaars golden king maar die waren ozo gehaaid! Pffff Haha! Zo is het maar net wat je treft. Ik vind arabieren wel pittig maar ik houd van voorwaarste paarden, en met een arabier moet je kunnen cq leren omgaan. Nee vind ze prima in de sport passen zeker! OK dan!

Mijn pony heeft dacht ik 25% GW en is ook erg druk. De meeste denken ook al dat het een Welsh is. Maar toch is hij naast de NRPS onwijs rustig.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:36

Ik ben het met Gabrycha eens. Arabieren zijn heel gevoelig, dus als je er niet mee kan omgaan (daarmee bedoel ik, als de ruiter heel onrustig is), kunnen ze erg heet worden. Ik denk dat de meesten hiermee de fout ingaan....Het is niet zozeer dat Arabieren over het algemeen heet zijn, maar heet GEMAAKT worden Knipoog.
Ik merk het ook aan mijn eigen Arabier, als ik zelf rustig ben, is zij het ook...

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:07

Mensen die beweren dat Arabieren heet en koppig zijn, (zoals ik vaak hoor...) kunnen hoogstwaarschijnlijk niet met fijngevoelige en slimme paarden omgaan, maar alleen met een koudbloed.. Knipoog
Ik word een beetje moe van al dat gezeur over Arabieren, dat ze veel te heet zijn en niet geschikt voor de sport bla bla bla..
mijn ervaring met Arabieren is dat ze veelzeidig, heel betrouwbaar en leergierig zijn.
En ja, ze zijn temperamentvol, (op een prettige manier)en ze zijn niet geschikt voor opvliegende, licht ontvlambare ruiters,maarja, welk paard is dat wel? Een afgestompt paard misschien?
Nee, voor mij NOOIT een ander Ras dan de Arabier!!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:08

Youko schreef:
Ik ben het met Gabrycha eens. Arabieren zijn heel gevoelig, dus als je er niet mee kan omgaan (daarmee bedoel ik, als de ruiter heel onrustig is), kunnen ze erg heet worden. Ik denk dat de meesten hiermee de fout ingaan....Het is niet zozeer dat Arabieren over het algemeen heet zijn, maar heet GEMAAKT worden Knipoog.
Ik merk het ook aan mijn eigen Arabier, als ik zelf rustig ben, is zij het ook...


OK dan! OK dan!

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:32

Er zijn ook maar weinig mensen die met een paard om kunnen gaan als vriend, ipv baas zijn over. Natuurlijk ben je over een Arabier ook de baas, maar op een hele andere manier dan bij andere paarden.

Waar zie je dekhengsten in open boxen gewoon naast (hun) merries staan???????????? Zie ik bij het KWPN of Fries niet gebeuren hoor! Is een teken dat je een bent met een Arabier, veel eerder dan met welk paard dan ook.

Ook voor mij geen ander ras dan de AV!!! Pling

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:35

Uhhh..ben het voor een groot deel met je eens Samantha maar de friesen hengsten zijn over het algemeen ook super braaf(denk aan de friesenhengstencaroucel) wordt trouwens tijd dat we dat bij het avs is gaan doen Knipoog DE ARABISCHE HENGSTEN CAROUCEL hihi zie je het al voor je! hahahaha

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:26

ankie1 schreef:
Uhhh..ben het voor een groot deel met je eens Samantha maar de friesen hengsten zijn over het algemeen ook super braaf(denk aan de friesenhengstencaroucel) wordt trouwens tijd dat we dat bij het avs is gaan doen Knipoog DE ARABISCHE HENGSTEN CAROUCEL hihi zie je het al voor je! hahahaha


I`m in!!! Haha!

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 02:02

Gaaf arabje op de foto's, Spettic
Heeft veel weg van de mijne, behalve dan het springtalent, wat bij Shafaï lijkt te ontbreken Boos!

Arabs zijn echt supercool. Zoals al gezegd: het is maar net hoe je ermee om gaat. Het zijn super Parelli-paardjes. Leren heel snel en je bouwt er erg vlug een band mee op.

Kijk anders eens naar mijn filmpje (zie link in onderschrift, op pagina 5 van dat topic staat de juiste link)

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:34

Ik vind Arabieren ook hele fijne paarden. En ze hebben zichzelf ook wel bewezen door goed mee te komen in de sport.
Maar ik snap ook wel waar de Fabel vandaan komt, want niet alle Arabieren hebben ruime gangen die ze in de Dressuur graag willen zien.

Ik ben ooit op een Keuring geweest toen ik op zoek was naar een paard en heb daar toen met mijn vader staan kijken en toen snapte ik wel wat hij bedoelde. Je zag daar toch over het algemeen met rijden erg drukke arabieren (met drukke eigenaren, wat ik hem ook vertelde) en er waren 2 grotere Arabieren, en dat waren de enige met ruime passen, de rest nam hele korte pasjes en dat zag er onrustig uit.
Dit is geen aanval, maar ik zie in beide kanten wel wat.

Ik heb nu zelf een Nrps met veel Arabisch bloed, en die is erg snel beledigd, snel in paniek, heet. Maar wel mijn vriendje.. Lovers

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:40

Ik heb een kleine arabier (1m47) met grote bewegingen!

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:15

Die heb ik daar niet gezien. Knipoog

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:51

Het is op shows ook een situatie met heel veel stress!! De paarden worden ontzettend opgejaagd waardoor de bewegingen helemaal niet uit de verf komen. ( ben ik het niet mee eens maar goed) Vandaar van die gekke korte dribbelpasjes. Over het algemeen heeft een arabier een heel ruime en soepele draf. Maar ja, ik ken er ook die dat niet hebben, en niet alleen onder de arabieren.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:54

Ik ben het helemaal met jullie eens.
Ik heb ook een arabier gehad, die was echt absoluut geen heethoofd.
Nu heb ik een welsh-k met 55 % arabisch bloed en dat is wel een ongelofelijke heethoofd Scheve mond Haha!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:56

Dat korte gehuppel kom t wel degelijk voor en ik kom uit de rijpaarden kant zeg maar en kan me daar dood aan ergeren. Dat heeft niks te maken met het ras maar dat is de erfenis van jarenlang wanbeleid van het stamboek. Gelukkig gaat het met de selectie de betere kant op en de meeste (top) fokkers fokken paarden met hardheid en beweging die goed in de sport zouden doen, met als resultaat dat een volbloed wel degelijk in staat is zich te meten met de vaak nog drukkere kwpn er! Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:51

Het verschilt per paard; geldt voor ieder ras. Elk paard een ander karakter; er zijn koele en hete arabieren. Zo ook bij andere rassen. Invloed van de ruiter is ook zeer belangrijk. De combinatie moet gewoon goed zijn.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:54

Hazzebaz schreef:
De heethoofden zijn juist de pony`s die veel arabisch bloed voeren, die zijn vaak 10 x heter dan de volbloed.


Dat is een generalisatie; ik ken genoeg NRPS'ers die net zo cool zijn als mijn volbloedje.

Soraya92

Berichten: 2421
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Zwaag,Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 01:15

Hey!Moran staat bij mij op stal! Justin is geen 11 maar 14 Knipoog maar arabieren hoeven indd helemaal niet zo nerveus te zijn , Moran en Durango (ook ggkd arabische hengst) kunnen met zn 2en naast elkaar in de trailer.Ook mijn pony staat als we op wedstrijd gaan er weleens naast , dit is een merrie en dan doen ze ook nooit gek!

bertswennen
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 01:54

Hallo,

Ik ben op zoek naar meer info over Moran.
Ik heb net een dochter van hem gekocht maar vindt bijna niets over hem op het internet.
Weet iemand waar ik terecht kan voor meer info? Eventueel website of dergelijke?

Groeten,
Bert

Soraya92

Berichten: 2421
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Zwaag,Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 02:02

Hey! hij staat bij mij op stal! ik heb je een pb gestuurd!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 02:03

Zofy schreef:
Ik denk dat je doelt op het fabeltje dat arabieren niet goed genoeg zijn voor de sport (en dan voornamelijk springen en dressuur). Ik zelf denk dat ze wel degelijk geschikt zijn voor de sport.


Ligt er geheel aan wat je met 'de sport' bedoelt. In de endurancesport steken de Arabieren met kop en schouders boven 'de rest' uit, kijk maar eens naar de uitslagenlijsten van EK's en WK's. En ook paarden met deels Arabisch bloed (NRPS, Deutsches Reitpony) doen het super in de endurance.

Ook in de eventingsport zie je veel paarden met Arabisch bloed. Volgens mij staat de Anglo-Arabier op 3 in de top-3 van beste eventingrassen.

In de dressuur en in het springen zie je ze idd niet veel. Ten eerste komt dat omdat er relatief gezien veel meer andere warmbloedpaarden (KWPN, Oldenburgers etc.) rondlopen in de landen waar veel aan dressuur en springen wordt gedaan (ik denk dan bijvoorbeeld aan Nederland en Duitsland). Maar ook hebben ze vaak hun bouw en hoogte niet mee om in het 'warmbloedengeweld' mee te komen. Uitzonderingen daargelaten. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-12-04 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bertswennen
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 02:07

Hallo (SORAYA),

Ik denk dat er wat mis gelopen is want heb geen PB gehad

groeten,
Bert

Mail me anders, dat lukt zeker
bert.swennen@skyfarm.be

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 03:29

In de dressuur en in het springen zie je ze idd niet veel. Ten eerste komt dat omdat er relatief gezien veel meer andere warmbloedpaarden (KWPN, Oldenburgers etc.) rondlopen in de landen waar veel aan dressuur en springen wordt gedaan (ik denk dan bijvoorbeeld aan Nederland en Duitsland). Maar ook hebben ze vaak hun bouw en hoogte niet mee om in het 'warmbloedengeweld' mee te komen. Uitzonderingen daargelaten. Lachen[/quote]
ben het deels met je eens maar ook oneens, ik zie de reden voor het presteren in de endurance sport meer omdat ze meer uithoudingvermogen hebben en niet omdat ze arabier zijn. De hoogte om mee te komen bij de rijpaarden hoeft abslouut geen belemmering meer te zijn, deutsches reitpony dont worry pearcy pearson en validos boy lopen allen op heel hoog niveau tussen de paarden en zijn daarin uiterst succesvol. Ook worden er al arabieren gefokt die een rijpaard maat hebben.
Ik denk wel dat er strengere en beter selectie nodig is om arabieren te gaan fokken die wel kunnen meekomen, maar die lopen nu al rond dus hoop ik ook dat in de toekomst steeds meer arabieren in de topsport presteren, behalve gomel krihm moran alexander en lobeke Lachen

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:29

gabrycha schreef:
...ik zie de reden voor het presteren in de endurance sport meer omdat ze meer uithoudingvermogen hebben en niet omdat ze arabier zijn...


Maar IMO is dat uithoudingsvermogen beter ontwikkeld bij Arabieren dan bij een willekeurig ander ras. Knipoog

Mijn onderste redenatie had betrekking op dressuur en springen, niet op endurance. Natuurlijk hangen prestaties in een bepaalde tak van sport sterk samen met fysieke kenmerken van een paard, dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen. Lachen

En die namen die jij noemt, dat zijn dan ook weer die 'uitzonderingen'. Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:39

gabrycha"]
ik zie de reden voor het presteren in de endurance sport meer omdat ze meer uithoudingvermogen hebben en niet omdat ze arabier zijn.
[/quote]

Het uithoudingsvermogen is een RASkenmerk van de arabier. Dus heeft het wel te maken met het arabier zijn

[quote="gabrycha schreef:
Ook worden er al arabieren gefokt die een rijpaard maat hebben.


Uhm als je nu een arabier van 1m60 hebt, heb je al een super de super grote arabier... Dus ik weet niet wat jij een rijpaard maat vind Verward

Ook zijn er indd pony's die in de hoge klasse meespringen bij de paarden. Maar vroeg of laat komen ze altijd in de knoei met de afstanden. Als je tussen 2 hindernissen 7 galopsprongen hebt voor de paarden, heb je er bij de pony's 7,5.
Ik ken iemand die met haar pony internationaal bij de paarden gesprongen heeft en juist om die reden gestopt is.