Töltende arabieren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:25

Ik ben helemaal weg van de wat slankere/grotere gangenpaarden... Tennessee Walkers, American Saddlebred, etc...
Ook arabieren vind ik heel erg gaaf! Vooral vanwege het karakter (warmbloed, aanhankelijk, etc).
Nu hoorde ik laatst dat er ook töltende arabieren zijn, dat zou voor mij de ideale combi zijn! Bloos
Nu is mijn vraag: heeft iemand een töltende arabier? is er ergens een (nederlandse)website van? Ervaringen? kosten?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:51


Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:07

Er zullen vast wel arabieren zijn die kunnen tölten, of het aangeleerd hebben. Ik ken er verder geen een. Mijn welsh-k kan ook tölten.

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 21:25

dankzij www.gangenpaarden.nl wíst ik juist dat er töltende arabieren waren.... Haha! Echter er staat daar alleen één foto met de tekst :"Een arabier in tölt; niet zeldzaam" voor de rest helemaal geen info.. en die info zoek ik juist... verkoopadressen, stallen, etc...

tölt is alleen aan te leren met paarden die een 'töltvererving' ofzoiets in zich hebben... Er moet dus van nature wel iets inzitten voordat je het een paard aan kan leren... maar waar vind ik die arabieren die dat iets in zich hebben?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:05

zet je vraag eens neer bij gangenpaarden Bloos
ieder paard kan in inpreciepe tolten, alleen bij de een is het meer uitgebouwt dan bij andere. sommige hebben het uit nature van zichzelf (ijslanders, paso,s enz.)
maar als je er echt voor wil gaan, dan zal je denk ik toch daar mee aan je antwoord komen,dan op bokt. alhoewel hier ook genoeg mensen zitten, die verstand hebben van gangenpaarden.

_Wieke_
Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-11-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:15

Idd, ieder paard kan eigelijk wel tolten en alleen bij de meersten zit het er dus niet meer in.

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:44

Rhiannon schreef:
Ik ben helemaal weg van de wat slankere/grotere gangenpaarden... Tennessee Walkers, American Saddlebred, etc...
Ook arabieren vind ik heel erg gaaf! Vooral vanwege het karakter (warmbloed, aanhankelijk, etc).
Nu hoorde ik laatst dat er ook töltende arabieren zijn, dat zou voor mij de ideale combi zijn! Bloos
Nu is mijn vraag: heeft iemand een töltende arabier? is er ergens een (nederlandse)website van? Ervaringen? kosten?


ik heb het een keer gevoeld dat kowloon ff de tölt deed, maar verder oefen ik er ni op ofzo

een arabier is wel een volbloed he Knipoog

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:09

ik heb een foto van beauty vroeger...
lijkt een beetje op de tölt Verward

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:42

misschien is een margalarga marchador iets voor je?

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 14:04

ik weet eigenlijk weinig van margalarga marchador, zal eens wat meer info over op internet zoeken...
Maar waarom denk je dat als ik vragen mag?

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:44

Hallo,

Je bent op zoek naar een toltende arabier ??? Ik zou zeggen kom maar eens langs. Ik heb een zwarte arabische volbloed hengst die, wanneer hij druk is spontaan gaat tolten. Vroeger kwam deze gang meer bij arabische volbloeds voor maar, omdat de huidige paarden steeds groter en langer worden ( rechthoek model ) is tolt zeer zeldzaam geworden. Arabah Barak heeft een stokmaat van 1.50 cm en is kort in zijn rug ( vierkants model )

Ik wil je wel foto's mailen maar ik kan ze niet zo goed plaatsen op bokt, ben een beetje blond als het over computers gaat !!!!!

met vr. gr johanna vellinga

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 18:49

Hey gaaf! train je hem ook in de tölt of is het alleen spontaan?
je mag me wel foto's sturen (rian@benik.nl), dan zet ik ze wel in dit topic Haha!
Langskomen lijkt me erg gaaf, maar ik denk dat dat er toch niet van komt.. Bloos

ben er trouwens nog lang niet aan toe om een paard aan te schaffen ofzo... is voorlopig nog toekomstmuziek Ach gut

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:01

Hallo,

Nee, ik ben met Arabah Barak nooit verder gegaan met het tolten. Hij doet het spontaan ! Ik heb met hem altijd western gereden en niet onverdienstelijk. Hij heeft bij het AVS zelfs het prestatie predikaat western behaald in de reining. In het begin heb ik de pleasure ook geprobeerd met hem maar, hij begon meestal in de draf te tolten vandaar dat ik ook nog maar alleen in de reining ben gestart !!!

Je bent altijd van harte welkom om eens een keer langs te komen, zijn eerste veulen worden dit voorjaar geboren !! Misschien geeft hij het tolten wel door ????

met vr. gr. johanna vellinga

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:49

De arabische hengst Arabah Barak van Johanna met (waarschijnlijk?) tölt-bloed:

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

wauw... Kwijl .. daar mag je trots op zijn!... en als hij dan ook nog lekker zit ben ik helemaal verliefd Haha!
lieve bijnaam heeft hij trouwens.. Knipoog ... oortje als dat z'n bijnaam is tenminste Wat is z'n afstamming?
enneh... ik zal er nog even over nadenken of ik hem kom bewonderen... hij is wel errug gaaf... Cool

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:12

Hoi,

Ik heb laatst een heel oud foldertje gezien van walter veldman en die tolt ook arabieren in geloof ik.
Er stonden toltende arabieren, dravers, welshen en zo op.
Mis moet je daar eens naar toe mailen? Moe je alleen wel duits kunnen Nagelbijten / Gniffelen

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:40

als hij oud is staan daar zeker ook geen website op? of emailadres?

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:30


aiselover

Berichten: 855
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Reeuwijk, Zuid-Holland

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:22

Zoooooow hee!

Ik ben echt onder de indruk van deze zwarte Arabische hengst!
Wat een prachtdier!
Heeelemaal geweldig!
*Val ik in herhaling Tong uitsteken *

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:43

Ik heb 2 kruisingen Arabier x Tennessee Walker.
Speciaal gefokt omdat mijn beide Arabische merries kinderen gaven die wel eens een paar pasjes tölt gaan, en ik wilde dat duidelijker naar voren halen. Beide halfbloedjes zijn nu bijna 1 jaar. Als veulen lieten ze veel tölt zien, nu niet meer zo duidelijk, maar volgens TWH experts is dat zelfs bij volle TWH gebruikelijk en zullen ze eenmaal onder het zadel ook gewoon weer tölt gaan laten zien. Je zal het wel meer moeten trainen dan echte natuurtölters zoals IJslanders.
Ngo 2 a 3 jaartjes wachten om te zien of die voorspelling klopt dus!

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:12

Ibbel zegt: Je zal het wel meer moeten trainen dan echte natuurtölters zoals IJslanders.

Niet alle IJslanders zijn natuurtölters hoor Knipoog Ik ken genoeg IJslanders met moeilijke tölt.

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:12

johanna29 schreef:
Hallo,

Je bent op zoek naar een toltende arabier ??? Ik zou zeggen kom maar eens langs. Ik heb een zwarte arabische volbloed hengst die, wanneer hij druk is spontaan gaat tolten. Vroeger kwam deze gang meer bij arabische volbloeds voor maar, omdat de huidige paarden steeds groter en langer worden ( rechthoek model ) is tolt zeer zeldzaam geworden. Arabah Barak heeft een stokmaat van 1.50 cm en is kort in zijn rug ( vierkants model )

Ik wil je wel foto's mailen maar ik kan ze niet zo goed plaatsen op bokt, ben een beetje blond als het over computers gaat !!!!!

met vr. gr johanna vellinga


ik heb er ook een, komt helemaal over een met Arabah Barak, maar dan is de mijne alleen bruin, met in zn manen lieve krullen!

groetjes

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 20:20

Glossi schreef:


heb even gekeken op die site: Echt een hele gave site! Er staan helaas geen töltende arabieren op, maar wel heel veel lange filmjes van töltende paarden, sommige van wel 20 minuten! (!)

@ ibbel: Ik had idd gehoord dat er een grote kans was dat een arbier × gangenpaard een grote kans op een toltend veulen geeft...

jammergenoeg is die kans nooit 100%... ik hoop met je mee!

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:08

Heej Rhiannon

Klopt dat er geen toltende arabieren op staan maar die eigenaar van die stal (die je dus ook op filmpjes ziet) Heeft wel arabieren ingetölt. Dat stond op dat foldertje van een paar jaar oud Bloos Mis moet je hem mailen om te vragen of hij nog arabieren intölt, tenminste... als je duits kan Tong uitsteken

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Töltende arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:58

Ibbel schreef:
Ik heb 2 kruisingen Arabier x Tennessee Walker.
Speciaal gefokt omdat mijn beide Arabische merries kinderen gaven die wel eens een paar pasjes tölt gaan, en ik wilde dat duidelijker naar voren halen. Beide halfbloedjes zijn nu bijna 1 jaar. Als veulen lieten ze veel tölt zien, nu niet meer zo duidelijk, maar volgens TWH experts is dat zelfs bij volle TWH gebruikelijk en zullen ze eenmaal onder het zadel ook gewoon weer tölt gaan laten zien. Je zal het wel meer moeten trainen dan echte natuurtölters zoals IJslanders.
Ngo 2 a 3 jaartjes wachten om te zien of die voorspelling klopt dus!


Lijkt me een mooie kruising, ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen over een paar jaartjes.
Ik heb verder zelf geen ervaring met tolt.
Mijn arabier doet het in ieder geval niet.

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 22:25

hey wat leuk! m'n topic in het subforum van arabische volbloeden!!

dit topic isalleen al meer dan een jaar oud

Maar misschien dat er meer mensen zijn met ervaring met töltende arabieren?