Karakter van Arabische Volbloeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 19:56

Wie wil mij het karakter van av's nauwkeurig omschrijven, of een site geven met veel info?
Ik vind ze eerlijk gezegt oerlelijk, maar volgens mij hebben ze wel super karakters...

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:06

Zoek je op Google.....

Als je ze toch oerlelijk vindt, why bother?

Genoeg rassen die een leuke karakter hebben, en die voor jou mooi genoeg zijn Frusty Koe

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:11

naja dan niet hoor... :S mense laat maar...

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:53

Goud Eerlijk
Nuchter
Inteligent


Eenmaal elkaars vertrouwen doet het alles voor je!!!!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:52

ligt niet aan het ras maar aan het paard zelf...

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:18

Karakter is wel degelijk rasgebonden, en de Arabisch Volbloed heeft aardig wat vooroordelen weg te werken.
Het zijn paarden die graag willen werken, eerlijk zijn, sociaal en zachtaardig in de omgang en nuchter in het hoofd.

Maar als je ze zo lelijk vindt, waarom wil je dan het karakter weten? het oog wil ook wat, lijkt me......... Sigaar

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:19

nou dan heb jij duidelijk nog niet veel arabieren irl gezien,die zijn allemaal verschillend hoor Nagelbijten / Gniffelen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:11

Waarom wil je je idd verdiepen in het karakter van het Arabisch Volbloed als het uiterlijk je niet aanstaat Verward

Intelligent
Goud eerlijk
trots
dapper
nuchter
eigenwijs
doorzetter
Mooi



Ik kan zo nog wel even doorgaan Haha! maar ik ben dan ook een liefhebber van het Arabisch Volbloed Knipoog

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:28

Ik wil me in het ras verdiepen omdat mijn paard heel waarschijnlijk gedekt gaat worden.
En kruizingen tussen av's en dravers vind ik erg mooi, terwijl ik arabs zelf minder mooi vind.
Het kwam idd een beetje bot over, maar ik wou ook nog even wat meer uitleg geven mja had geen tijd meer, moest weg.
Want er zijn wel uitzonderingen, en dat was ik even vergeten te zeggen Vork
En verder gaat het me nu even niet zozeer om de bouw, maar om het karakter en de gangen.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:31

Owja, nog iets.
Toen ik heel klein was heeft bij ons een volbloed arabier gestald gestaan.
Wat ik uit de verhalen op kon maken is dat hij bij het minste geringste zich helemaal rot schrok.
Mijn vader wil dus standaard niks met ze te maken hebben omdat hij ze te schrikkerig vind...Zijn ze echt zo schrikkerig???

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:47

Mijn 3-jarige hengst is denk ik de koelste van in totaal 24 KWPNners en andere rassen bij mij op stal. Alle kinderen zijn gek op hem, kruipen zowat onder hem door, trekken aan z'n staart en stoppen hun vingers in z'n mond. Rajesh vind het allemaal best. Op het terrein van mijn pensionstalling staat een garage en hij probeert vaak naar binnen te glippen om even te bekijken wat zo'n lasser nou precies is. Ook als ik met hem wandel (vaak zonder bit, terwijl het toch een jonge hengst is) zijn trekkers en scooters niet eng, maar juist onwijs interessant. Met voertijd blijft meneer vaak rustig liggen want waarom zou je ook opstaan als de rest elkaar afmaakt.
Maar als hij aan het werk moet doet hij altijd z'n best. Nieuwe dingen als longeren vindt hij prachtig, en als er een knappe merrie langskomt is hij het mannetje! Verder is hij mijn beste vriend, altijd vrolijk en superbraaf.

Zegt genoeg denk ik?

Afbeelding

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:15

Schitterend gezegd Sovy, geen betere vertegenwoordiger van het ras lijkt me...

@ Orchid: Ik hoop voor je dat je veulen dan niet te veel op de papa lijkt...
Wat doe je er mee als het wel zo mocht zijn? Stop je hem dan terug?

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:40

beautylover schreef:
nou dan heb jij duidelijk nog niet veel arabieren irl gezien,die zijn allemaal verschillend hoor


hahahahahahhaha als dit op hazzabaz slaaat lach ik je keihard uit
whahahahahahahahahhahahahhahahahahahahahahha

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:45

beautylover schreef:
nou dan heb jij duidelijk nog niet veel arabieren irl gezien,die zijn allemaal verschillend hoor Nagelbijten / Gniffelen


Ik zit al zo`n jaar of 17 actief in de Arabisch Volbloeden en heb er zelf 14 staan inclusief 3 dekhengsten. Zou dat niet genoeg zijn?????

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:39

raar Clown
het ligt echt per paard verchillend hoor,ligt heus niet aan het ras Nagelbijten / Gniffelen

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:18

beautylover schreef:
raar Clown
het ligt echt per paard verchillend hoor,ligt heus niet aan het ras Nagelbijten / Gniffelen


elk paard heeft bepaalde raskenmerken, en zo ook de AV. Dat wil niet zeggen dat er dingen zijn die de AV alleen heeft, en niet adere paarden. Zo staat de Arabisch Volbloed erom bekend om met de staart op de rug te draven en te showen bijv, maar ook een Fries bijv kan dat doen. Dat wil dan niet zeggen dat dat meteen een kenmerk is van de fries. ( er zijn friezen en andere paarden die denken dat ze een Arabisch Volbloed zijn Haha! ) Dit was zomaar even en voorbeeld, maar elk ras heeft zijn eigen kenmerken, ook in het karakter.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:32

ik ben het niet met je eens..
maarja iedereen heeft hier weer een andere mening over

maradamas
Berichten: 88
Geregistreerd: 12-11-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:27


sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:17

Algemeen

Het Arabische Paard

Het Arabische Volbloedpaard is, zoals de naam laat vermoeden, afkomstig van het Arabische schiereiland en is het oudste raszuiver gefokte paard ter wereld.
Een Arabisch Volbloedpaard is een paardenras uit onvermengde, zuivere bloedlijnen (rasfokkerij) die alle hun oorsprong vinden bij de bedoeïenen in de woestijn op het Arabisch schiereiland.
Er is geen enkel paardenras dat zo internationaal gefokt wordt als het Arabisch Volbloedpaard. Reeds lang zijn er meer paarden van dit ras buiten dan binnen het oorspronkelijke Arabische gebied.

Om voor alle landen dezelfde registratiecriteria te krijgen is er voor het Arabische Volbloedpaard een wereldorganisatie opgericht: World Arabian Horse Organisation (WAHO).
In de statuten van de WAHO staat als definitie van een Arabisch Volbloedpaard: “een Arabisch Volbloedpaard is een paard dat in een door de WAHO erkend studbook of register geregistreerd staat”.
Momenteel zijn er een 50-tal nationale Arabische Volbloed fokverenigingen (stamboekorganisaties) bij deze vereniging aangesloten die hierdoor de WAHO-definitie en de internationale regels van de WAHO respecteren.

Een Arabisch Volbloedpaard moet zich door de onderstaande rasspecifieke kenmerken onderscheiden van andere paarden en de eigenschappen van een in alle onderdelen correct rijpaard bezitten.

--------------------------------------------------------------------------------

Exterieur

De exterieurkenmerken en karaktereigenschappen van het Arabische Volbloedpaard.



Hoofd:
Het hoofd van het Arabische Volbloedpaard vertoont de meest karakteristieke raskenmerken. Het hoofd is kort en wigvormig. Het voorhoofd kan enigszins bol zijn tussen de ogen; dit wordt duidelijk wanneer men het paard in profiel bekijkt: men ziet dan het voorhoofd in een bolle, gebogen lijn lopen tot op eenderde van het neusbeen en doorlopen in een holle lijn. De onderkaakbeenderen zijn opvallen groot en rond. De neusgaten liggen iets hoger; de neusvleugels eindigen niet naast maar op de rug van de neus. In actie of bij opwinding staan de neusgaten wijd open en krijgt het hoofd, ook door de grote ogen, een bijzonder fraaie expressie. De ogen zijn groot en vol uitdrukking; ze bevinden zich eerder laag in het hoofd en staan ver uit elkaar (breed voorhoofd).

Romp:
De rug is kort en sterk; de lendenen zijn kort en breed. Rug en lendenen moeten bespierd zijn. In plaats van de bij andere rassen gebruikelijke 8 tot 10 ribbenparen, heeft het Arabische Volbloedpaard er slechts 7. In plaats van 6 lendenwervels zijn er meestal maar 5 aanwezig en in de regel slechts 16 in plaats van 18 staartwervels. De bovenlijn van het kruis (het heiligbeen), loopt bijna horizontaal zodat de staart hoog aangezet is en in het verlengde van de rug ligt
Zeer karakteristiek is de staartdracht van de Arabische Volbloed bij opwinding: de staart wordt dan recht omhoog gestoken of zelfs geheel over het kruis gedrapeerd.

Benen:
De benen zijn bij het Arabisch Volbloedpaard een sterk punt: dit komt het best tot uiting in uithoudingsproeven. De benen zijn rank. De hoeven zijn hard en rond.

Huid en haar:
Het Arabisch Volbloedpaard heeft een zeer dunne huid met een bijzonder fijne, zijdeachtige beharing.

Kleur:
De kleuren zijn vos, bruin en zwart. Zwart is echter zeer zeldzaam. Nog niet genoemd zijn de schimmels: schimmel (grijs) is in feite geen kleur maar een wijzigingsfactor en is een vergrijzing van de basiskleur.

Schofthoogte:
De gemiddelde schofthoogte is 1.50 m.

Aansluitend bij deze exterieurkenmerken dient er gesteld te worden dat het Arabische Volbloedpaard over enkele fysologische bijzonderheden beschikt waardoor het paard nog meer waardering geniet:

- een goede spijsvertering
- soberheid bij het eten
- een groot uithoudingsvermogen
- een snel lichamelijk herstel na grote inspanningen
- een hoge vruchtbaarheidsgraad
- een lange fok- en gebruiksduur.

In vergelijking met andere paardenrassen is het Arabische Volbloedpaard op later leeftijd volwassen, maar tegelijkertijd ligt de gemiddelde levensduur hoger.

--------------------------------------------------------------------------------

Karakter

Karaktereigenschappen

Algemeen bekend en veelvuldig beschreven zijn het goedaardige temperament en het beminnelijk en zachtmoedige karakter van het Arabische Volbloedpaard. Dit komt tot uiting in zijn genegenheid voor de mens, gepaard gaande met een bijzonder goed leervermogen en hoge prestatiebereidheid.
Andere positieve eigenschappen als verdraagzaamheid, gehoorzaamheid tegenover bekenden, onverschrokkenheid, moed en reactiesnelheid worden ten zeerste gewaardeerd.



Deze uitzonderlijke karakterstructuur van het Arabische Volbloedpaard, die duidelijk reeds tot uiting kwam in de woestijn, maken van dit paard HET VEELZIJDIGE FAMILIEPAARD BIJ UITSTEK.



--------------------------------------------------------------------------------

Geschiedenis

Het Arabische Volbloedpaard: de werkelijkheid van een sprookje….

Met z’n historie die terug gaat tot ver voor de Christelijke jaartelling, is de Arabische Volbloed het oudste gedomesticeerde paardenras dat we kennen. Door inteelt en zware natuurlijke selecties heeft het ras zich aangepast aan het harde leven bij de nomaden in het onherbergzame Arabische woestijnlandschap.

De profeet Mohammed was de eerste onder de Arabieren in het koesteren van het Arabische paard. Hij typeerde ze als “drinkers van de wind”en maakte zelfs van het raszuiver fokken van het Arabische woestijnpaard een religieuze verplichting.

Als strijdmakker in tijden van oorlog en op rooftochten én als statussymbool heeft dit paard door de eeuwen heen in de bedouïnencultuur dan ook een zeer belangrijke rol gespeeld. Door de eeuwen heen zijn er Arabische Volbloeds als strijdbuit meegenomen en later ook systematisch geëxporteerd naar alle windstreken. Zo zijn er binnen deze rasfokkerij in de loop der tijd de verschillende fokrichtingen ontstaan (Spaans, Pools, Russisch en Egyptisch) die wereldwijd op raszuiverheid gecontroleerd worden door de WAHO.

In Nederland werden in 1924 de eerste Arabische Volbloeds vanuit Engeland geïmporteerd. Het AVS telt op dit moment ca. 1000 leden die gezamenlijk zo’n 3000 paarden bezitten.

Jaarlijks worden er een aantal shows, maar bijvoorbeeld ook dressuurcompetities georganiseerd. Vele mensen hebben inmiddels de brede gebruiksmogelijkheden van het Arabische Volbloedpaard ontdekt en we zien ze dan ook terug in alle takken van sport: endurance, western, dressuur, springen, aangespannen en op de renbaan!

Terecht, want naast zijn schoonheid en uitstraling is het door z’n uithoudingsvermogen, wendbaarheid, intelligentie en snelheid ook een ideaal sportpaard.

Al met al combineert het veelzijdige Arabische paard een aantal aantrekkelijke eigenschappen die hem tot meer dan zomaar een paard maken. Wie met hem op voet van gelijkwaardigheid weet om te gaan, leert achter de charmeur de harde werker kennen die voor z’n berijder tot het uiterste gaat. En daarmee blijkt een nadere kennismaking met de Arabische Volbloed vaak niet alleen liefde op het eerste gezicht te zijn, maar voor het leven!


Ik zweer in idergeval bij dit perfecte ras Haha! voor mij nooit geen ander ras meer Haha!

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:56

Emme schreef:
Schitterend gezegd Sovy, geen betere vertegenwoordiger van het ras lijkt me...

@ Orchid: Ik hoop voor je dat je veulen dan niet te veel op de papa lijkt...
Wat doe je er mee als het wel zo mocht zijn? Stop je hem dan terug?


Zoals ik al zei zijn er best wel uitzonderingen, bepaalde types staan me niet aan, maar na wat verder gezocht te hebben heb ik meerdere gezien die ik wel erg mooi vind.
Als het veulen een kopie is van de vader, een mislukkeling is, een afwijking heeft of wat dan ook zou ik het houden.
Ik ben immers degene die ervoor kiest om 'een veulen te krijgen', daar vraagt zo'n beestje niet zelf om, dus ben ik ook de gene met de verantwoordelijkheid om hem/haar een goed leven te geven.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:33

Orchid schreef:
Mijn vader wil dus standaard niks met ze te maken hebben omdat hij ze te schrikkerig vind...Zijn ze echt zo schrikkerig???


Oh jee, beginnen we die discussie weer overnieuw? Clown
Arabieren zijn eerlijke dieren, die enorm voor je willen werken maar je moet ook wel wat voor ze doen. Niets vragen = niets krijgen. Ze zijn helemaal niet schrikkerig, eerder temperamentvol - tenminste dat is mijn ervaring. Bovendien zijn ze onwijs intelligent en als ze eenmaal iets besloten hebben zetten ze ook door - in het geval van mijn merrie heet zoiets koppigheid Knipoog Als je eenmaal hun vertrouwen gewonnen hebt gaan ze voor je door een vuur.
Zal ik nog doorgaan? Haha!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:51

onze hengst (11 jaar) laat zich makkelijk rijden door jong en oud Haha! ...ze zijn doorgaans makkelijker in toom te houden dan een ander ras...
erg jammer dat zo vele vooroordelen hebben over dit ras!!!!!!!
ik ken geen aanhankelijker ras dat het arabisch volbloed... Kwijl

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:54

Nog bedankt voor alle info, ik weet wel genoeg denk ik, heb zelf ook nog wat zitten zoeken enzo...
Mja, volgens mij was het probleem bij de arab die hier gestald stond dat hij eenkennig was.
En er was een ander meisje dan zijn baas die er op reed, maar dat was nou niet bepaald een type die eerlijk met hem omging Sigaar
Als dat paard niet deed wat zij wou werd ze meteen pissig...
Met als gevolg dat ie bij dat meisje helemaal niks meer wou doen...
Kwam zijn baasje, dan was alles goed Lachen

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:33

beautylover schreef:
ik ben het niet met je eens..
maarja iedereen heeft hier weer een andere mening over


Is geen kwestie van wel of niet eens zijn met iemand, het is gewoon een feit! Zo simpel is het.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:36

Orchid schreef:
Nog bedankt voor alle info, ik weet wel genoeg denk ik, heb zelf ook nog wat zitten zoeken enzo...
Mja, volgens mij was het probleem bij de arab die hier gestald stond dat hij eenkennig was.
En er was een ander meisje dan zijn baas die er op reed, maar dat was nou niet bepaald een type die eerlijk met hem omging Sigaar
Als dat paard niet deed wat zij wou werd ze meteen pissig...
Met als gevolg dat ie bij dat meisje helemaal niks meer wou doen...
Kwam zijn baasje, dan was alles goed Lachen


Ook dát is typisch AV. Ben jij niet eerlijk, zullen zij ook niet eerlijk zijn voor jou, en de eenkennigheid ervan is in dit geval juist intelligentie. Een doorsnee KWPN-er bijvoorbeeld werkt doorgaans wel voor elke ruiter en is minder persoonsgericht. ( niet de bedoeling om een kwpner in kwaad daglicht te stellen)