Karakter van Arabische Volbloeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:01

Ik heb zelf ook alleen maar positieve ervaringen gehad met Arabieren. In de 15 jaar dat ik 'in' de paarden zat, heb ik 9 jaar alleen maar met de warmbloeden gewerkt (afgezien van één AV ). De laatste jaren heb ik grotendeels alleen maar met Arabieren 'gewerkt'. Vooral na mijn stage bij een Arabierenstal, ben ik helemaal overtuigd dat het Arabisch Volbloed één van de eerlijkste en aanhankelijkste paardenras is. Ik werkte met zeker wel 35 Arabieren, zowel hengsten als merries, en GEEN één was moeilijk.

De stal waar mijn merrie nu staat is precies zo eentje, wel wat kleinschaliger, maar ook weer een stal met eerlijke paarden. De één is wat minder makkelijk dan de ander, maar allemaal even aanhankelijk en braaf Knipoog .... (de mijne is dan nog het vervelendste van allemaal, geloof ik Haha! )

Ik generaliseer niet, want ik ben gek op alle paarden. Mijn vorige stal bestond uit KWPN'ers. Zijn ook superpaarden, absoluut! Zeker ook karakterpaarden...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:36

Kijk eens in de link in mijn onderschrift, zeg dan nog eens dat ze niet mooi zijn Haha!
Het karakter is al duidelijk genoeg beschreven. Voor mij geen ander ras meer als een volbloed arabier...

aminah
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:03

in het begin kon ik totaal niet met zalica overweg... ze is een merrie.. en als veulen noemde wij haar al de merrie met de mannelijke hormonen Knipoog
ik kon niet met haar lopen niks... nu was ik ook wel een angsthaas op dat moment.
een vriendin van mij verzorgde haar toen... mijn verzorgpaard kon ik niks meer mee doen (zeer dampig) en die vriendin ging verhuizen.. ik moest zalic dus wel gaan doen...
nu na jaren heel hard werken..en elkaar met respect benaderen hebben we echt een hele goede band...
als ik aankom begint ze te hinneken..ze staat me altijd te krauwelen (of hoe je dat typt;) ) ze doet echt zoveel voor me nu..
arabieren zijn echt de fijnste paarden om mee te werken.. ik wil echt nooit meer anders

LiesBento

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Leuven (B)

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:58

Hoi,

Ik rij sinds een half jaar voor een kwekerij van arabische volbloeden, ik rij er enkel de dekhengsten (dressuurmatig)

Ik rij al mijn hele leven op warmbloeden/ andalusiers en ik kan je vertellen dat ze toch wel een aparte aanpak nodig hebben.

Ze zijn intelligent en leren echt heel snel bij, maar wanneer je even niet op let , hebben ze achter je rug iets uitgespookt. T zijn natuurlijk ook wel de dekhengsten, maar je hebt er wel je handen mee vol vind ik.

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:59

Mag ik even zo nieuwsgierig zijn en vragen op welke fokkerij je dan wel rijdt? En met welke hengsten?

(Ik ben niet nieuwsgierig hoor... weet gewoon graag alles Knipoog )

Groetjes,
Em

Topisquinto
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-06-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 00:04

Weet je ik heb 4 jaar in een manege op zo'n mastodonten van paarden gereden die achter elkaar huppelen, ik rij momenteel 12 jaar op volbloedjes, als k de keuze heb geef me a.u.b een volbloed, Speels, inteligent, zachtaardig, ....

Schrikken inderdaad 't is niet voor niks een WARMBLOED he

Als je graag hobbelt en geen fun wilt meemaken moet je geen vinnig arabiertje hebben.

De mijne staat nu een dik half jaar op stal bij ons is volledig verkeersmak en schrikt alleen van geluiden of onverwachte dingen doen wij toch ok.


Rij lange afstanden en geen beter ras dan arabiertjes


Mijne is zo aanhankelijk, weet zo in te spelen op mijn humeur, gaat af en toe wel is lopen met mijn slippers, jas etc.

En als je zegt dat ie lelijk is ben je waarschijnlijk zo'n manege hobbelaar gewoon.

Ben 1.84 groot en ook al zijn ze wat kleiner 't zijn super beesten die niet opgeven. Veel aandacht geven en veel mee rijden 't beestje zal niet veel verschieten en btw er moet toch iets aan de rit zijn.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:14

Rytir schreef:
Haha, Clip is de een van de absolute uitzonderingen hoor! Ik heb het meer over de pony/ paarden waar ik vroeger op reed. En Vago is idd ongeveer het braafste paard ooit!


Haha okè dan Knipoog

Nainkey

Berichten: 499
Geregistreerd: 22-06-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:41

Ik wil niks anders meer dan een arabier. Ik verzorg ze al een aantal jaar en sinds gister mn eigen meisie gekocht. Super paarden. Heerlijk karakter.
Mijn merrie Pareja is het braafste paard dat ik ken (ken haar al heel lang). Super verkeersmak, braaf met rijden, schrikt zelden en rustig.
Ook met de andere arabieren heb ik erg goede ervaring. Er zat wel eens een druktemaker op stal mee, maar dat had absoluut niks met het ras te maken.
Ook ken ik 1 merrie die er om de 2 seconden vandoor vloog. Ook dit had absoluut niet met het ras te maken maar meer met het eigen karakter. Ze vond dressuur vreselijk saai en stelde zich vaak dus gewoon aan. Was wel meteen weer terug te rijden. Het was gewoon echt een springpaard. Sprong onwijs goed en was ook behoorlijk snel.

Ik vind het een geweldig ras, met een onwijs leuk karakter. De vooroordelen dat ze vaak druk zijn vind ik persoonlijk onzin, mijn merrie bewijst het Knipoog

Voor mij dus geen ander ras meer Pling

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 08:55

Schrikken inderdaad 't is niet voor niks een WARMBLOED he
Clown
Net of alle warmbloeden schrikkerig zijn...
Ennuh...tzijn toch Arabische VOLbloeden Koe Tong uitsteken Knipoog
Maw...ik weet genoeg, ik ga voor een NRPS er Pling

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:24

Orchid schreef:
Schrikken inderdaad 't is niet voor niks een WARMBLOED he
Clown
Net of alle warmbloeden schrikkerig zijn...
Ennuh...tzijn toch Arabische VOLbloeden Koe Tong uitsteken Knipoog
Maw...ik weet genoeg, ik ga voor een NRPS er Pling

Haha! Pling Ben het met je eens wat het verhaal warmbloed/volbloed betrefd. Is best wel een blunder..
Maar goed.
Over het algemeen zijn NRPS-ers veel heter als volbloeden.

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:47

Ik heb sinds 3 maanden een 4 jarige arabisch volbloed. Ik vind zijn karakter echt super, hij schrikt nergens van, reageert nog rustiger op groot verkeer dan paarden die ouder en/of koudbloed zijn.

Onder het zadel snapt hij nog niet alles maar dat heeft met zijn leeftijd te maken. Hij is wel heel braaf, ondanks het feit dat ik helaas nog vaak zit te klungelen. Ik ben nog wat gespannen en daardoor niet echt in balans maar hij blijft koelbloedig zijn best voor me doen.

Wel is het een paardje waarbij je zelf het initiatief moet blijven nemen. Als ik niks doe of onzeker ben dan neemt hij in het begin wel een loopje met je. Je moet hem gewoon steeds opdrachten blijven geven. Ik heb het idee dat dit laatste wel echt arabieren-eigen is. Ze vervelen zich sneller dus als eigenaar moet je wat creatiever zijn om ze bij de les te houden. Voor mij is dat geen probleem want ik wil toch springen, dressuur en endurance met hem doen. Eigenlijk vind mijn AV tot nu toe alles wat we doen geweldig, hoe nieuwer en spannender, hoe beter. Kijk en dat laatste vind ik nou het geweldige aan het karakter van de arabier!!!! Pling

SharifYoffry

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:46

Mijn ervaring met arabieren is alleen maar positief...
Ze zijn zoals eerder gezegt: helemaal het einde!!!

Mijn arabiertje Sharif is zo makkelijk als maar kan, maar hij is ook óntzettend vindingrijk (vooral met het uitvinden van truukjes...) En af en toe ook flink eigenwijs.

Dit vind ik alleen maar voordelen hebben, het is een uitdaging om hem voor te zijn

Verder is hij eerlijk, intelligent, nuchter, zachtaardig, hij heeft alles voor je over, rustig en beeldschoon!!!! Al zeg ik het zelf... haha

Zal ik nog meer opnoemen??? Arabieren zijn voor mij de ideale paarden!!!


Groetjes Cynthia

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:24

*tijn* schreef:
Orchid schreef:
Ik vind ze eerlijk gezegt oerlelijk, maar volgens mij hebben ze wel super karakters...


Keeop on dreaming!!!!
Wat een opmerking zeg! Zet je bril even goed ok?


Het kan toch goed zijn dat mensen Arabieren niet mooi vinden? Of spoor je dan gelijk niet, ik vind Arabieren te rank, spoor ik niet? Ik vind Haflingers weer onwijs mooi maar er zijn ook mensen die ze absoluut niet mooi vinden.

Kamide
Berichten: 1764
Geregistreerd: 11-03-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:44

mijn ervaring:

ik kwam van een manege af, ik kon paardzitten ipv paardrijden, en ik kreeg de kans op op Arabon Arabians een hoop ervaring op te gaan doen met Arabische volbloeds.. ik was toen een meisje van 11 jaar.
De merrie die ik zou gaan verzorgen en rijden was nog niet helemaal zadelmak... ik heb dat toen samen met de eigenaar gedaan.
en het onbreekt de eigenaar absoluut niet aan verantwoordelijkheidsgevoel, dus als het niet had gekunt, had ze het nooit aan mij over gelaten.Ze wist gewoon wat ze aan Pegassa had/heeft. maar het ging perfect. en nog steeds...ik beleef elke keeer weer zoveel lol en plezier aan de paarden! zowel hengsten, merries, en veulens, allemaal geen gedonder mee, wel hebben ze allemaal iets apparts, je kunt niet omgaan met Perestrojka alsof je met Pegassa bezig bent, of andersom.
de één is heter als de ander, de één is "moeilijker" dan de ander, maar 1 ding staat als een pijl boven water, ze zijn allemaal goudeerlijk!

choor

Berichten: 293
Geregistreerd: 12-12-04
Woonplaats: Enter

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:26

Ik vindut echt superknollen, heb er zelf ook 1 en hij gaat echt door het vuur voor me. Gevoelig. Werkwillig. Niet zo'n fijn achterbeen (mijne tenminste). Mooi. Super in omgang

Kamide
Berichten: 1764
Geregistreerd: 11-03-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:46

van dat achter been licht volgens mij ook wel weer aan de fokrichting..
polen en spanjaarden hebben meestal wel een goeie achterkant

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:02

beautylover schreef:
raar
het ligt echt per paard verchillend hoor,ligt heus niet aan het ras


Nee hoor beautylover, ligt niet aan het ras. Als je een uitzondering tegenkomt die niet alle genoemde superkaraktereigenschappen heeft dan ligt het aan de eigenaar of is het geen zuivere arabier.

Orchid -> Waarom zoek je een hengst met goede karaktereigenschappen, is jouw draver zo verschrikkelijk moeilijk dat dat verbeterd dient te worden? Als je het AV lelijk vindt dan is het wellicht toch beter om te denken over een basispaard als vader voor je toekomstige veulen. Staan ook goed bekend qua karakter.
Zo'n dravebier kun je toch niets mee (of wel Karin?)

*edit* naam gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Arabendu op 29-06-05 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:15

Arabendu schreef:
Zo'n dravebier kun je toch niets mee
(of wel Karin?)


Idd, kijk maar eens in mijn profiel.

Verder zijn Joker van Carmen Römer en Beatle van Yvonne van der Velde ook leuke voorbeelden van Dravebieren waar je 'niets mee kunt'.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:22

Overigens kun je 'de Arabier' wel oerlelijk vinden, maar daarmee doe je IMO het ras geen recht. De ene Arabier is de andere niet: Russen en Polen zijn doorgaans heel anders gebouwd dan Egyptenaren.

En wat dat schrikkerige betreft: zoek voor de gein met Google eens op 'Oosterveld's Marsaz'. Deze hengst behaalde destijds op de hengstenkeuring alleen maar Goed en Zeer Goed bij het verrichtingsonderzoek waarvan Zeer Goed op karakter en wordt nu op 27-jarige leeftijd nog steeds ingezet als voltigepaard voor kinderen: http://www.nrps.nl/nrpsnieuws2005/inhoud0305.html

En zo ken ik er nog wel meer die voor geen meter voldoen aan het standaard beeld dat 'men' van de Arabier heeft.

Topisquinto
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-06-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:05

effe men foutje rechtzetten ik bedoelde volbloed i.p.v warmbloed

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 19:54

@ Karin, ik heb ook wel gezegt dat er uitzonderingen zijn hoor, maar vind over het algemeen dat ze niet echt zow super zijn...
@ Arabendu Nee mijn draver is alles behalve moeilijk, ze doet alles voor me, superpaard !
En daarom wil ik juist een hengst met een goed karakter, karakter is belangrijk vind ik
En dat was ook de reden dat ik aan een AV zat te denken, hun karakter.
Maja... Orchid mag morgen weer opgehaald worden bij de hengst vandaan dus dit gesprek heeft zo ook nog maar weinig zin..

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:13

Orchid schreef:
@ Karin, ik heb ook wel gezegt dat er uitzonderingen zijn hoor, maar vind over het algemeen dat ze niet echt zow super zijn...
@ Arabendu Nee mijn draver is alles behalve moeilijk, ze doet alles voor me, superpaard !
En daarom wil ik juist een hengst met een goed karakter, karakter is belangrijk vind ik
En dat was ook de reden dat ik aan een AV zat te denken, hun karakter.
Maja... Orchid mag morgen weer opgehaald worden bij de hengst vandaan dus dit gesprek heeft zo ook nog maar weinig zin..

Plaats dan maar snel een slotje.
Dat gezanik altijd...

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:01

gelukkig verschillen smaken....en dat is maar goed ook anders had en reed iedereen op een Arabsich Volbloed!!!!!!!!!!!!!!

(Maar ik ben wel verslaafd aan dit bijzonder MOOIE ras!!!)

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:53

is er nu ook zoveel "gezeur" in een topic over bijvoorbeeld fjorden? of is het arabisch volbloed het enige ras dat zoveel stof doet opwaaien?

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:38

jazz-fan schreef:
is er nu ook zoveel "gezeur" in een topic over bijvoorbeeld fjorden? of is het arabisch volbloed het enige ras dat zoveel stof doet opwaaien?


Bij Fjorden heb je altijd dat gebeuren over of het nou wel of geen sportpony's zijn, en onwijs veel mensen die ze niet mooi vinden, alleen geschikt voor manege, sloom. Over elk ras kunnen mensen uren doorzeuren .