Pinto-arabieren, iemand meer info?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessy1981

Berichten: 381
Geregistreerd: 19-09-05
Woonplaats: Schilde (antwerpen)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:18

ze doet hem weg voor 800 euro omdat hij dringend weg moet.

lindsy
Berichten: 120
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: brecht

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:14

Hoi carmen, leuk dat ik je hier nog eens tegen kom
Er had iemand gevraagt hoeveel % arabisch bloed er in nikie zit, sven heeft het mij oit eens gezecht, en dat was in de 80 of zelfs in de 90 %!!
Ik ben dus het meisje dat Al Shama Jumanji(Yateem) Te koop heeft staan. Jammer genoeg is hij Breeding stock, beide ouders gevlekt, maar een effe veulentje. Hij heeft wel een zeer leuk wit zwart gevlekt voetje. En een zeer mooi hoofdje!Als er iemand interesse heeft.. laat het maar weten, nikie geeft zeer lieve en super brave en mooie veulens!

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 22:54

Hey lindsy!

Ha dan heeft mijn merrie meer arabisch bloed dan ik dacht! Hahahaha, leuk om te weten. Als ik Sven nog eens zie, dan ga ik hem dat toch eens vragen, ben wel benieuwd hoeveel % arabisch bloed mijn merrie nu juist heeft!

Awh, had ik de plaats en het geld dan had ik hem zo gekocht, hij is echt mooi en volgens mij ook heel lief! Nikie fokt wel mooie en lieve veulens hè? Sariyah is echt lief en ik vind haar persoonlijk prachtig *lol* Ben wel benieuwd wat het geeft als ik haar ga laten dekken

Ik zal eens rondvragen of iemand nog een leuke, mooie en lieve half-arabisch hengstje zoekt. Ik weet niet echt iemand maar ik zal toch een rondkijken voor je Nog veel succes met de verkoop hè!

Groetjes

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:27

Ik heb net bericht gekregen vanuit de US van Pinto Horse association dat mijn arabische jaarling geaccepteerd is als pinto.
Zijn papieren zijn onderweg.
Dus ik heb ook een Pinto arabier maar dan 100% .

Gr Em

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:09

@Zahlina: Proficiat met je bonte arabier!
Is het nu dubbel geregistreerd bij deze kleuren Register of hebt je geen arabier papieren voor kunnen krijgen?
Waar komt de bont vandaan (dwz welke bloedlijn) en welke type bont is ze (tobiano of overo)?
Aangezien dat bij volbloed arabieren geen bont mogelijk is, behalve de sabino kleuring (zit gewoon weg NIET in het ras), ben ik wel benieuwd achter de bloedlijn en de patroon.
Hebt je een foto van deze jaarling ?

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:04

De jaarling waar het overgaat is Autumn Gold QA (Aurilla Gold x Naomi Rose) 90%+ Crabbet gefokt.
Hij heeft een AVS papier en twee "kleuren papieren" dus een driedubbele registratie.
De twee kleuren papieren zijn van de Sahr (sabino arabian horse registry) als Moderate sabino en PtHA.
Bij het AVS is hij ingeschreven als vos met erg veel aftekeningen.

Over zijn exacte kleur ben ik nog niet zeker maar hij is zeker vos sabino en van de rest weet ik niet zoveel (ben bereid het te leren).
Uit de crabbetlijnen zijn veel sabino paarden gekomen.
Het sabino-gen komt bij hem van beide ouders en voorouders.
Pedigree Autumn Gold QA
Hij heeft 4 witte benen die onregelmatig eindige zo rond de knie, een bles die doorloopt op zijn onderkin, 3 witte vlekken op zijn buik, twee kleinere waarvan 1 de vorm van bliksem heeft, de grote vlek komt aan de rechterzijde hoger richting zijn flank.
Nu hij aan het groeien is komen er steeds meer verstopte witte haren bij.
Het lijkt er op dat hij ook roan is.

Ik zal wat foto's van hem verkleinen van zijn witte vlekken.
Hier alvast 1.

Afbeelding

Gr Em

lindsy
Berichten: 120
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: brecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:41

hoi,
dank je carmen
Ja, hij is heel lief en braaf, maar ik kan hem gewoon niet meer houden.. Jammer dat hij breeding stock is. maarja.. Ik ken sariyah van toen ze geboren was. Mijn paardje stond bij patricia toen. Sariyah vind ik toch heel arabisch hoor!! Trekt totaal niet op der moeder, ze heeft de bouw van nikie, en de bewegingen, en dus ook het hoofdje. Haar moeder was warmbloed, en had dus breed hoofd.. tegeover een arabier toch..

x x x

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:17

@ Zahlina :

Mooie foto en ook een mooie knul !!

In USA zijn ze gek op 'chrome' (veel wit) en hebben idd verschillende 'kleuren' Registers opgesteld. De laatste jaren is er veel vraag in USA voor arabieren met 'luid' sabino aftekeningen.
Echt 'bont' zijn ze niet alhoewel deze gene vaak 'biggy backed' op de bonte genen van overo en tobiano.

Roan is hij zeker niet ! Roan veulens zijn duidelijk erkenbaar bij hun geboorte en hij heeft geen visuele roan kentekens op de foto!
De witte haartjes die door zijn vacht lopen zijn nog een kenteken van de Sabino gene. Dit kan ook in minimale (een paar witte haartjes op de flank) of maximale (bijna geheel witte paard) vorm zijn!

Dit is een foto van een thoroughbred veulen, uit twee effen 'solid' gekleurde ouders met weinig of geen witte aftekeningen, met 'luid' sabino kentekens
Afbeelding

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:07

Zahlina wat een leuk paardje heb je daar! Wil ook een bonte volbloed arabier!!! Maar ik zal het voorlopig moetten stellen met mijn half-arabisch pinto merrietje... Waar ik heel trots op ben! Soms denk ik dat ze volbleod is , als je haar soms bezig ziet...

Lindsy ja heb de moeder op foto gezien, heb de huidige eigenares gevonden en spreek er af en toe wel mee, is heel leuk! Maar idd Sariyah heeft toch wel de uitstraling van Nikie! Vandaag ook, ging haar longeren, je had haar moetten zien lopen, die staart, dat hoofdje, die bewegingen... Wat ik zo mooi vind is dat ze soms echt zo fier staat, neusgaten wijd open, oren gespitst, grote ogen opzetten, dan ziet ze er echt arabisch uit Mag dan geen volbloed arabier zijn, ben er toch erg trots op, hehe...

Zonde dat je je veulen moet wegdoen seg, zo een leuk ding! Had ik de plaats en het geld hè... Ik hoop echt dat je een leuk baasje voor hem vindt of dat je gewoon een oplossing vindt voor hem! Nogmaals succes ermee hè!

Peterina ik begrijp echt niks van al die kleuren en erfelijkheidsfactoren enzo haha! Hoe kweek je met volbloed-arabieren het sabino??? Want heb al meerdere volbloed arabieren zien staan op internet met grote witte aftekening op hoofd, buik en benen! Ik vind ze heel speciaal! Waarschijnlijk zullen ze dan ook wel vet duur zijn... Dan maar beginnen met een halfbloedje!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:21

Het leuke ( ) aan sabino is dat het in bijna 90% van alle paarden rassen zit.

Nog een leuketje ... het kan generaties 'schuilen' om dan letterlijk in eens ter voorschijn te komen !
Zie foto van veulentje hierboven uit een merrie zonder aftekeningen en een hengst met een witte sokje ! Ik heb foto's van de twee ouders als je wilt zien.

Sabino wordt niet echt als een van de hoofd 'bonte' genen aangezien en behoord eerder tot de overo bont genen familie.

Momenteel wordt de sabino gene in diverse laboratoria wereldwijd onderzocht. Ze (de wetenschappers) denken zelfs dat het een 'zwerf" gene is die alleen tot volledige uiting komt als meerdere andere genen aanwezig zijn ... welke ? dat weten ze nog niet! Maar het valt op uit de research dat vos kleurige paarden 'luider' aftekeningen tonen dan bijvoorbeeld bruin en zwart gekleurde paarden.
Op dit gebaseerd, en als je echt veel 'wit' wilt hebben, zou je het beste met een vos sabino fokken.

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 22:05

Ach zo ja...

Wel ik vind niet alle sabino's mooi hoor... De meesten hebben een veel te wit hoofd en dat vind ik niet zo erg mooi... Heb leiver dan de hoge witte benen en een vlek op de buik, die vind ik prachtig!

Een voorbeeld is die hengst AF Grafitti (te vinden op pagina 4 van dit topic) die vindi k wel wat hebben!

En WA Outrageous die vind ik ook nog wel leuk! (eveneens te vinden op pagina 4). Zo een paardje wil ik Maar dan een volbleod arabier hè, want nu heb ik maar een half-arabiertje!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:15

Ik ben onze Sabiha gaan kopen op Arabian Fantasie. Ik had ze verteld dat ik van vosjes hield met veeeeeel! wit... ze zeiden toen dat ze Graffiti dus hadden verkocht naar DL... Als die daar nog had gestaan had ik hem gekocht, dat weet ik zeker. Alhoewel ik wel verliefd ben geworden op het karakter van Sabiha

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 22:24

@ griebels

Heb net even in je profiel gekeken... Sabiha is wel een leuk ding! En OMG, die witte hengst is prachtig! Zo wil ik er ook wel 1 rondlopen hebben Maar ik weet niet echt hoe met hengstne om te gaan :/

Jammer dat Graffiti al weg was! Had je echt een leuk en uniet paardje! Maar wie weet, krijg je nog eens een andere kans voor zo een leuk ding! Denk wel dat er nog zulke unieke beestjes rondlopen!

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 22:41

Nog iemand die een zwak heeft voor pinto-arabieren??? Kom op, join the club! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 00:27

Weet er iemand een leuke arabische hengst voor mijn half-arabisch pinto-merrietje? Wil graag een veulen fokken en liefst een bont met een zo hoog mogelijk percentage aan arabisch bloed... Heb al enkele tips gekregen van hengsten, maar vroeg me af of iemand hier meer ervaring mee heeft?

lindsy
Berichten: 120
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: brecht

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:10

heeft er hier mss iemand nog interesse in een prachtige pinto arabische merrie? wel jammer genoeg zonder papieren..
Moeder was volbloed, vader halfbloed.
Heeft echt een prachtig hoofdje.
Word 1m55 en word 30.04.06 2jaar
Is van een vriendin van mij, Gaat weg wegens te veel paardjes.Is bij mijn vriendin geboren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lindsy
Berichten: 120
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: brecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:27

Afbeelding

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:43

Oud topic. En advertenties voor anderen kun je kwijt op EA-CO.