Pinto-arabieren, iemand meer info?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:35

Uit een Fries komt alleen een Schimmel als je hem kruist met een Schimmel en doe je dat met een homozygoot, dan komt er een zwart veulentje uit die later Schimmel wordt.

Schimmel moet je los zien van kleur. Het is geen kleur. Rabicano overigens ook niet hoor.

Schimmel moet je haast zien als factor van invloed op het pigment van de haartjes.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:47

Ik wist dat Rabicano geen kleur is.. maar ik weet wel dat Rabicano geen schimmel kan worden, net als bont lijkt mij dus.

jesL
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:48

Ik zou graag een bont veulen hebben... En natuurlijk de dingen verbeteren aan mijn merrie die verbeterd kunnen worden...
typischer hoofdje en fijnere nek?
Ik ben zelf nog nieuw in dit milieu dus moet zelf nog veel leren hoor... Bij deze zijn tips dus altijd welkom

Wel staat Coco Junior vanboven aan het verlanglijstje en Fantomas vind ik zeker ook niet mis

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:54

Nee, een Rabicano zonder schimmel gen veranderd niet zomaar in een schimmel! Maar als je die kruist, zou je een veuilen kunnen krijgen die Rabicano is en dan ook nog schimmel wordt!

Ik geef regelmatig kleuren genetica clinics, zal ik je pben de volgende keer dat er eentje komt?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:55

Dan zou je een egyptenaar kunnen kiezen, die zijn typischer als russen, over het algemeen dan he...
Maar ik zou zo geen hengst weten waar je een bont veulen mee kunt fokken.
Die AF Graffiti, heeft volgens mij nog niet gedekt, dus je kunt niet zien wat hij doorgeeft. Wel zitten er goede papieren bij.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:56

jeddah schreef:
Nee, een Rabicano zonder schimmel gen veranderd niet zomaar in een schimmel! Maar als je die kruist, zou je een veuilen kunnen krijgen die Rabicano is en dan ook nog schimmel wordt!

Ik geef regelmatig kleuren genetica clinics, zal ik je pben de volgende keer dat er eentje komt?


Dan krijg je dus gewoon een schimmel eigenlijk... Alleen wordt deze niet effen geboren maar bijv Als rabicano...
Net als onze schimmel als vos met 3 hoge witte benen geboren is!?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:58

Precies!! Want Schimmel staat geheel los van kleur en aftekeningen! Het komt er als het ware "bovenop" en neemt alles mee in het schimmel worden. Het is eigenlijk (niet doorvertellen ) een huid ziekte. Vandaar ook dat het melanomen veroorzaken kan.
Ik ben zelf Schimmel gek en heb ook een Paint merrie, Schimmel bont vind ik echt geweldig!! Een Bonte die langzaam verschimmeld... wat kan een mens nog meer willen?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:09

Liekie heeft ook 1 melanoom onder zijn staart en ook 2 sarcoids...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:21

griebels schreef:
Liekie heeft ook 1 melanoom onder zijn staart en ook 2 sarcoids...


Heeft niets met kleur te maken maar misschien met de schimmel factor.

Ik leg schimmel op de volgende manier uit:
- je huid is de basis kleur : vos of zwart
- de onderhemd is de agouti gene : maakt van zwart een bruine
- de onderjurk en allerlei andere ondergoed zijn de verdunnings genen die enkel of dubbel aanwezig kunnen zijn en ook in combinatie met elkaar (bijv beha en onderjurk) : een valk met dun = dunskin
- de jurk : bonte gene
- en hierover draagt een overjas : schimmel gene ... deze 'verbergt' alles wat er onder ligt.

Welke kleur heeft de boven voorbeeld?
Een bonte schimmel dunskin = zwart + vos + agouti + creme + dun + bont + schimmel.
Wat 'zie' je op bijvoorbeeld 10 jaar leefdtijd = een wit (lees schimmel) gekleurde paard, die een schatkist is van kleur mogelijkheden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:39

Faas schreef:
De pappa van mijn merrie is paint. De mamma een appi. Tot nu toe heeft ze twee veulens gehad en allebei bont. Ik hoop maar gewoon dat die traditie zich voortzet .

Ik zit wel een beetje met het volgende. Misschien dat jij hier meer van weet Peterina.

Mijn merrie is niet erg getypeerd. Ze heeft een ramshoofd. Als ik nou een heel getypeerde hengst zou kiezen (ik hou niet van het hele extreme maar in dit geval zou het kunnen compenseren) kan ik dan meer getypeerd fokken? Want in dat geval vraag ik me af of ik haar niet beter met een effen extremere hengst kan kruisen, om vervolgens eventueel een dochter daaruit weer te laten dekken door een pintabian.


De appi genetica beinvloed de 'kleur' van bont dus daar hebt je misschien geluk maar zij is hoogst waarschijnlijk heterozygoot voor bont (een ouder) en kan dus 50% dit door geven. Tot nu toe hebt je geluk gehad!!!

Ramshoofd wordt aangezien als een conformatie fout, dat gezegt moet ieder fokker/eigenaar zelf beslissen of ze dit willen verder fokken of niet. Je idee is goed ... om met een dochter die de fout niet heeft verder te fokken.
Extreemheid dit in geval van snoek hoofd is geen garantie van erfenis maar over het algemeen wordt tempert het wel de vorm van het hoofd en corrigeert ook de vorm.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:52

Peterina schreef:
griebels schreef:
Liekie heeft ook 1 melanoom onder zijn staart en ook 2 sarcoids...


Heeft niets met kleur te maken maar misschien met de schimmel factor.

Ik leg schimmel op de volgende manier uit:
- je huid is de basis kleur : vos of zwart
- de onderhemd is de agouti gene : maakt van zwart een bruine
- de onderjurk en allerlei andere ondergoed zijn de verdunnings genen die enkel of dubbel aanwezig kunnen zijn en ook in combinatie met elkaar (bijv beha en onderjurk) : een valk met dun = dunskin
- de jurk : bonte gene
- en hierover draagt een overjas : schimmel gene ... deze 'verbergt' alles wat er onder ligt.

Welke kleur heeft de boven voorbeeld?
Een bonte schimmel dunskin = zwart + vos + agouti + creme + dun + bont + schimmel.
Wat 'zie' je op bijvoorbeeld 10 jaar leefdtijd = een wit (lees schimmel) gekleurde paard, die een schatkist is van kleur mogelijkheden.



hier snap ik dus werkelijk niets van... Ibbel heeft het me ooit eens uitgelegd, staat nog in mijn inbox.

Liekie is homozygoot schimmel en heeft dus meer kans op melanomen als bijv een bruin paard.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:57

Wat Peterina wil zeggen is dat het een en ander kan "stapelen". Een paard heeft maar 1 "basiskleur" alle afwijkingen zijn factoren die gewoon invloed hebben op de basiskleur. Zo ook jouw Schimmel, die is in een basiskleur geboren en de Schimmel gen heeft er invloed op.

Zo heeft de bont gen ook gewoon invloed op een Vos. Die maakt het gedeeltelijk wit. Zo heeft ook de "bruin gen" (agouti genaamd) invloed op een zwart paard, die maakt het lichaam bruin.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:44

Het klinkt mij niet helemaal onbekend. Het lijkt een beetje op de witte kat. Het witte bij een kat is geen kleur maar draagt altijd een andere kleur. Sommige witte katten hebben bij geboorte een genvlek op hun kopje. Dat kan blauw, creme, zwart etc. zijn. Daaraan kun je de onderliggende kleur zien. Zelfde geldt voor bicolor katten. (Zwart/wit etc.) daar is de witte kleur de kleur van het gekleurde gedeelte. Lastiger is dat bij schildpadkatten want daarvan kan de hoofdkleur dus rood of zwart zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:59

Schimmel is geen kleur maar een 'modifier' of zg veranderaar van de basis kleur.

Er bestaan maar twee kleuren bij paarden: vos en zwart

Al de andere 'kleuren' of patronen die wij zien/hebben worden veroorzaakt door 'modifiers' of zg veranderaars.

Al de veranderaars, hetzij op kleur of patroon, kunnen invloed hebben op de basis kleur maar er is maar een die alles overtreft of overschaduwd en dat is de schimmel gene. En deze kan aanzien als een groter overjas die alles dat er onder zit qua kleur en/of patroon overdekt ... je ziet dus niet wat er onder zit ... hetzelfde met een oudere 'schimmel' ... als je niet weet wat zijn geboorte basis kleur was dan weet je eigenlijk ook niet welke kleur (of patroon) het genetisch heeft.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:06

griebels schreef:
Liekie is homozygoot schimmel en heeft dus meer kans op melanomen als bijv een bruin paard.



Melanomen zijn huid (kanker) afwijkingen en hebben niets met kleur erfenis te maken.
Sommige schimmel gekleurde paarden zijn meer gevoel voor het aanleg van huid afwijkingen. Men is aan het onderzoeken of 'overgevoeligheid' bij bepaalde paarden niet erfelijk bepaald is.

Melanomen worden dermatologisch bepaald (huid oppervlakte) terwijl haar kleur van een paard (bijvoorbeeld schimmel) wordt genetisch bepaald. Twee totaal verschillende zaken.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:16

Dit klopt niet helemaal Peterina, ik las laatst een prachtig artiekel geschreven door een arts adt Schimmel en tumoren hand in hand gaan. Diegene gaat er vanuit dat elke schimmel tumoren zal krijgen, als ze maar lang genoeg leven. Ook schimmels waarbij van buiten niets te zien was bleken bij autopsie tumoren te hebben, ik heb nu geen tijd om de link te zoeken voor je, maar als je me helpt herinneren doe ik dat later.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:21

Bedoel je geen melanomine Griebels? Dat heeft toch wel iets met kleur/pigment te maken?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:37

Nee echt melanomen. Nu ik eraan denk, hij heeft ook een bultje onder zijn kin zitten, tussen zijn kaken. Zal wrs ook wel een melanoom zijn. En indd Peterina, ik heb ook gehoord dat het een echte schimmel'kwaal' is, wat overigens niet wil zeggen dat een ander kleur paard ze niet kan krijgen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:26

jeddah schreef:
Dit klopt niet helemaal Peterina, ik las laatst een prachtig artiekel geschreven door een arts adt Schimmel en tumoren hand in hand gaan. Diegene gaat er vanuit dat elke schimmel tumoren zal krijgen, als ze maar lang genoeg leven. Ook schimmels waarbij van buiten niets te zien was bleken bij autopsie tumoren te hebben, ik heb nu geen tijd om de link te zoeken voor je, maar als je me helpt herinneren doe ik dat later.


Ja, aub!
Ik ben uitgegaan van een onderzoek die oa gesponserd zou zijn door oa AQHA en een andere onderzoek die in Spanje gedaan is op Andalusians.
De vraag is natuurlijk welke 'aard' en graad tumoren het waren en of ze niet verboden zijn aan andere 'geerfde' zwakheden (bijv. leveraandoeningen)? Dit blijkt meer en meer voor te komen in warmbloeden (en halfbloed WB) die 'schimmel' zijn OF een schimmel ouder hebben gehad!

Nog een reden waarom ik geen schimmel wil !!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:52

Wij wilden en willen ook geen schimmel, helaas had Liekie nu eenmaal die kleur en vonden en vinden wij hem geweldig
Maar ik ben totaal geen schimmelliefhebber

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:52

jesL schreef:
Ik zou graag een bont veulen hebben... En natuurlijk de dingen verbeteren aan mijn merrie die verbeterd kunnen worden...
typischer hoofdje en fijnere nek?
Ik ben zelf nog nieuw in dit milieu dus moet zelf nog veel leren hoor... Bij deze zijn tips dus altijd welkom

Wel staat Coco Junior vanboven aan het verlanglijstje en Fantomas vind ik zeker ook niet mis


Hey jesL!

Nou nou, jij klinkt zoals mij haha! Ik wil ook graag een bont veulen! Maar ik wil wèl heel graag een volbloed arabische hengst (en geen schimmel) omdat mijn pinto-merrie +/- 32% arabishc bloed heeft en ik graag een bont veulen met nog meer arabische uitstraling wil fokken!

Ik ben zelf ook nog erg nieuw in dit milieu en heb hier totaal geen ervaring mee, daarom dat alle tips welkom zijn

Ik wil vooral het fijne van de arabier kweken, maar dan met een bont kleurtje Aan mijn merrie kunnen enkele dingen verbeterd worden, zoals een fijner hoofdje, een knikje (geen deuk!) in de neus, 'krullender' oortjes, fijner gebouwd, doch liefst groot, etc...

En wie zijn Coco Junior en Fantomas dan wel? Nog niet van gehoord? Heb je mss meer info, een foto en evt een site?

Zelf dacht ik aan Mustafa, de vader van jouw paardje en Apache. Vind hem prachtig en ik denk wel dat de kans redelijk groot is dat hij bij mijn merrie een bont veulen geeft, gezien hij sabino fokt bij effen merries... Denk jij dat het een goede keus zou zijn?

Maar goed over al die kleuren hier, etc, daar ben ik niet erg wijs uitgeraakt, zal het nog maar eens lezen dan haha

jessy1981

Berichten: 381
Geregistreerd: 19-09-05
Woonplaats: Schilde (antwerpen)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:40

tweety_be ik ken uw merrie (ale men zusje beter dan ik )je hebt die toch van patricia gekocht he ?

ik denk dat je men zusje ook kent die heeft een hengstje van nikie nl te koop staan hij is nu 20 maand al shama jumanji (maar ze noemt hem yateem )
Afbeelding

jesL
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:50

Hey Tweety

De vader van mijn paardje is Sidi he, ik heb hem al in levende lijve gezien en vind hem echt de max!!! Maar ja, ik kan met hem niet fokken... je moet zeker is de moeite nemen om naar hem te gaan kijken, voor meer info over hem neem je best contact op met magic84331, zij is de fokster van mijn merrie en eigenaar van Sidi.
Zij heeft ook één van haar merries laten dekken door Coco Junior, dus meer info over hem kan je ook aan haar vragen.

In de hoop je hiermee toch al wat verder te kunnen helpen

grtz
Jessy

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 00:33

Hey jessy1981 en jesL,

jessy1981, Inderdaad, Al Shama Sariyah is mijn paardje nu, heb haar evne terug van Patricia gekocht Ben er heel trots op alvast! En ik vind Yateem echt een prachtbeestje! Had ik het geld en de plaats, dan had ik hem graag een plekje gegeven! Jammer genoeg kan ik dat op dit moment niet doen Maar ik hoop echt dat je snel een goede thuis voor hem vindt!

Je zus ken in niet persoonlijk, maar heb wel al eens gemaild met haar. Was ze niet op zoek naar een dekhengst waarbij de kans groot is dat hij bont fokt met haar bonte merrie? Ik weet misschien wel een leuke hengst en dekgeld valt nog goed mee... Als ze interesse heeft, laat ze maar contact opnemen dan

jesL, ja ik ben van plan om eens een kijkje te gaan nemen daar bij Apache en Sidi, wil hen graag eens in levende lijve zien en zo een keuze maken. Weet nog een hengst die ik graag zou nemen, maar weet zijn naam niet... Hij staat bij Al Shama Arabians Belgium en heb hem al bezig gezien, vind hem erg mooi enzo! Heb ook enkele nakomelingen gezien en die hengst fokt duidelijk het fijne door, dus dat is ook nog een keus. Misschien neem ik ze gewoon beide haha, het ene jaar Sidi en het ander jaar die van Al Shama Heb ondertussen al contact met magic84331 opgenomen

Zo aan alle andere hier, nog iemand die een zwak heeft voor pinto-arabieren en er wel een paar leuke weet staan? Nou waar wacht je op, kom gezellig bij de club!

jessy1981

Berichten: 381
Geregistreerd: 19-09-05
Woonplaats: Schilde (antwerpen)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:45

ja dat bedoelde ik dat je met haar gemaild hebt
ik weet niet of ze nog op zoek is ik zal het haar eens vragen .

ja yateem is echt een schatje spijtig dat ze hem moet wegdoen maar waar hij nu staat kan hij niet blijven dus heeft ze beslist om hem weg te doen .