Pinto-arabieren, iemand meer info?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:40

Nog iemand die 'fan' is van pinto-arabieren? Ze zelf kweekt of er 1 bezit?

Wil het graag horen!

Groetjes

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:52

Nou ik wil ze kweken maar ja, dan moet ik eerst mijn veulie afwachten . Die dan vervolgens weer fokken naar een pintabian. Ik ben erg gecharmeerd van Neunah. MAar ook Apache spreekt me enorm aan. Ben alleen nog niet uit welke van de twee voor wie het wordt. En de vraag is maar of het veulen een merrie wordt natuurlijk

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 12:46

Ja het is altijd wel afwachten natuurlijk, of het een bont veulen wordt of niet...

Mijn merrie heeft +/- 32 % arabisch bloed, niet zoveel dus, maar ze heeft toch wel wat arabische uitstraling, vooral qua bewegingen dan en soms haar houding ook wel.

Wil ook graag verder met kweken. Zoek nu een volbloed arabisch hengst ofwel een bonte met veel arabisch bloed. Ik wil graag eens gokken met een volbloed arabier, om te zien of dat dan een effen veulen of een bonte geeft. Als het dan een bonte is dan is het er eentje met toch een 65% arabisch bloed dan, dan begint al hè

Erm, wie is Neunah, als ik vragen mag? Haha, heb hier niet zozeer veel verstand van. Apache ken ik, prachtig beest is het, ben ook aan het overwegen om hem te nemen ofwel mss zijn vader Mustafa, is ook een prachtbeest en 100% volbloed. Ga mss toch maar eens een kijkje nemen daar

Groetjes

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:48


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:17

Jammer dat die vos bonte op 'buntearab' zijn kleur van zijn paint/QH grandsire krijgt. Hier moet je wel met oppassen met fokken dat je geen arabierhoofdje op een QH lijf krijgt of een QH lijf op arabier beentjes. Het veulen wordt 4e generatie en dat kan tellen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:23

Vergeet Indian Bogie Wogie niet. Bij Juan Murillo staan nog een paar arabier hengsten, oa een zwarte parel die endurance bereden wordt (zie foto hieronder).

Afbeelding

A.S. Khenzo Apel:
Afbeelding

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 00:28

@ faas, Nou die Neunah is wel een leuk ding ja...

Wat vind je van deze hengst?

Afbeelding

Is Nikie NL van Al Shama Arabians Belgium, zoon van Neron NL, tevens de vader van mijn merrie! Heb hem in levende lijve gezien en ik vind hem prachtig, die uitstraling en die bewegingen, wow gewoon. En hij heeft nog een leuk en aardig karakter ook!

@ Peterina, je heb er duidelijk wel verstand van ivm doorfokken van kleur en bouw, juist? Wil hier graag meer over leren, enig idee waar ik dat kan doen? Heb een zwak voor pinto-arabieren en ik hoop ooit te gaan fokken met mijn merrie, ze is bont, maar heeft niet zoveel arabisch bloed. Moet nog véél leren op het gebied van fokken en afstamming enzo haha.

Ja die Indian Bogie Wogie is ook leuk, hoeveel arabisch bloed heeft hij?

Die zwarte hengst btw vind ik ook machtig!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:52

Wat is de stamboom van Nikie? hoeveel procent arab bloed?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:36

Bogie is 50% arabier. Zijn vader is Aladdinn's Goal OX, zoon van Aladdinn US en die hoeft zeker geen verder uitleg! Zijn moeder is een volbloed American Saddlebred Horse en een dochter van de wereld befaamde 'The Omen'. The Omen heeft zowat alles gewonnen dat een ASH kan winnen. Bogie is goedgekeurd voor BAPS, NRPS en NSH (National Show Horse in USA).

Van Nikie dacht ik dat hij rond de 67% arabier is (misschien ietjes meer?). Zijn vader Neron is 87% maar wel een D-pony van 147 cm.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:39

@ tweety-be: Was de moeder van je merrie ook bont ? en welke kleur zwart of bruin?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:00

Tweety, wat kost een dekking van die hengst?

En is Saddlebred in amerika niet enorm doorgefokt (heb daar wel eens berichten van vernomen). Dat zou ik uiteraard niet in mijn veulen willen fokken.

Hij spreekt me wel erg aan.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:29

Ik denk dat je de Tennissee Walking Horse bedoeld wat betreft het doorfokken.
De Saddlebred is een heel andere ras en wordt hoog aangeschreven wat betreft hardheid, elegantie, 'showmanship' en worden veel al gebruikt voor endurance en recreatie. In de USA zijn er ook showjumpers en dressage paarden die volbloed en halfbloed ASH's zijn. Wel staan ze bekend voor hun karakters, ze hebben een eerlijke temperamentvol karakter en zijn enigzins eenmans paardjes ('hun mens'). Als ze gekruist zijn met volbloed arabieren dan heet de afstammeling = National Show Horse. Dit is een aparte Register in USA en alleen toegankelijk voor arabier x ASH kruisingen.

Moet er ook bij vermelden dat de bloedlijn die Bogie voert vrij 'zuiver' is van de laatste ontwikkelingen in USA omdat het een van de oude foundation bloedlijnen is en al vrij lang in europa is (zijn moeder staat in Oostenrijk op een stoeterij).

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:33

Je hebt gelijk Peterina. Ik verwar de twee inderdaad.

Ik wil Bogie zeker aan mijn lijstje met mogelijkheden toevoegen. Hij is erg mooi. Zijn er al veulens van hem?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:36

Goh best lastig hoor. Niet eens zoveel hengsten maar gek genoeg maakt dat het nadenken niet makkelijk. Ze hebben allemaal 'iets'. Als het heel ver weg is is het wel belangrijk dat sperma opgestuurd kan worden. Maar goed, heb nog even om na te denken.

Als jullie nou bezitter waren van mijn Paint. Wat zou je dan doen? Door wie zou je haar laten dekken en waarom?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:16

De veulens van Bogie wordt hoog aangeprezen en hebben veel type, zeer goede gangen en goede karakters. Ook is het noemswaardig te melden dat zijn veulens meestal altijd in de prijzen vallen op de keuringen.
Hij levert vers sperma en dit met levend veulen garantie en dan nog zoveel keren op een jaar tot de merrie vol is.
Hij is echt de moeite waard om een keer te gaan bezichtigen.

Wat voor afstamming heeft je Paint?

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 22:14

Tja, ik heb eens iemand weten zeggen dat Bogie niet echt het fijne van de arabier doorfokt, maar eerder het Saddlebred. Tja is te zien natuurlijk wat je wilt, ik wil meer het fijne van de arabier verder kweken, liefst met een bont kleurtje natuurlijk haha! Maar goed, niettegenstaande vind ik hem wèl prachtig!

De volledige stamboom van Nikie ga ik nog eens navragen, weet wel dat hij afstammeling van Neron NL is, die dan weer ergens een kleinzoon van Abdullah is, of zoiets, moet ik even opzoeken. Klopt dat Neron niet groot is, maar de meeste arabieren zijn niet echt zo'n kanjers toch? Besides, Nikie zelf is +/- 1m55 en mijn paard heeft die 1m55 al overschreden en groeit nog! Dus hij fokt niet klein hoor.

De moeder van mjin merrie was een bruin-bonte, de vader van de moeder was een zwart-bonte dacht ik, en die was dan weer een zoon van Samber. Meer weet ik niet eigenlijk, moet het allemaal eens navragen (ben daar druk mee bezig). Mijn merrie zelf is zwart-bont. Waarom misschien?

Ach, je vindt zeker en vast wel een geschikte hengst Faas, vooral blijven rondzoeken, en probeer langs te gaan bij fokkers enzo, leer je al veel van! Je komt er wel uit Je merrie is drachtig niet? Van een zwarte arabische hengst toch? Mss komt er wel een leuk bont veulen uit en fokt je merrie gewoon het bont door, kan hè? Ik hoop alvast dat het een erg leuk veulentje word! Hoe oud is je merrie eigenlijk?

Sorry voor alle vragen hoor, maar ben zelf ook nog aan het leren en aan het denken welke hengst ik het beste neem voor men merrie en of ik ze in 2006 of 2007 zou laten dekken, want ik wil niet té vroeg beginnen... Ze moet nog 3 worden dus ja...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 08:50

Mijn veulen hoeft niet groot te worden. Integendeel.

Ze heeft van deze hengst al twee keer bont doorgegeven, dus ik hoop dat ze de traditie voortzet . Als het dan ook nog een merrie is hoor je mij niet meer .

Maar we moeten wel aan de toekomst denken natuurlijk. Vandaar dat ik op zoek ben. Nog steeds spreekt de duitse hengst me enorm aan. Die ga ik sowieso bekijken.

Van Neron-nakomelingen heb ik regelmatig gehoord dat ze toch niet helemaal naar wens gangen hebben. Of dit waar is weet ik niet maar ik hoor het wel ietwat te regelmatig. Daar wil ik dus wel voorzichtig mee zijn.

Nou ja, we zullen zien. Ik heb ze allemaal op mijn lijstje staan en uiteindelijk zal ik wel een keuze maken. Komt bij dat er ook nog wat effen hengsten op mijn lijstje staan dus de keuze wordt niet makkelijk

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 12:23

Hmmm, ik ken 2 Neron-nakomelingen, Nikie NL dus en nog een ruin die bij ons op stal gestaan heeft.

Nikie NL heeft echt waar prachtige gangen en mijn merrie heeft ook gangen om te zien hoor! Krijg wel regelmatig de vraag of ik van plan ben om met haar dressuur te gaan rijden, gezien haar prachtige gangen en goedwerkende achterhand. Dat zal wel niet voor niets zijn zeker?

Die andere ruin die bij ons op stal stond, vond ik niet zo mooi lopen, maar hij was nogal grof gebouwd eigenlijk, en het arabier was vèr te zoeken vond ik, mss daarom dat het bij mij niet in de smaak viel. Maar hij kreeg regelmatig wèl winstpunten op wedstrijden en positieve resultaten ivm zijn gangen, dus ja... Hij zal wel goed lopen zeker dan?

Volgens mij hangt ook veel af van de moeder en welke bewegingen, ras en afstamming zij had. Als je een tinker kruist met een arabier of een arabier x arabier, tja dat kan je niet vergelijken hè.

Wat dacht je van Sidi Ibn Mustafa? De vader van Apache Ibn Sidi. Prachtig beest ook, zoon van een wereldkampioen en fokt sabino bij effen merries, heeft dus een grote kans om bont door te fokken bij een bonte merrie. Dekgeld is ook niet overdreven duur. Anders moet je 'magic84331' maar even contacteren, die kan je vast meer vertellen!

Succes met de verdere zoektocht hè, je vindt wel een leuke hengst!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:52

Ik wil ook niet beweren dat het zo is hoor Tweety. Als ik jouw paard op foto zie denk ik 'mwoah, dat ziet er toch heel goed uit'. Vandaar da tik er ook bij zei 'gehoord'.

Wat ik tot nu toe hier gezien heb vind ik echt schitterend. Qua aanspreken spreekt tot nu toe de duitse hengst me enorm aan, Apache staat daar zeer zeker heel dicht bij in de buurt en Bogie iets minder. Ik weet het niet. Kan ook de foto zijn trouwens. Ik heb nog even gelukkig .

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:53

magic84331 schreef:
Apache Ibn Sidi
Afbeelding

Afbeelding


Wat me in Apache zo aanspreekt is die stuwende beweging. Mooi sterk lichaam en mooie beweging. Daarbij heeft hij een prachtige blik in zijn ogen. Mooie uitstraling.

Lastig. Zeker als je een beginner bent zoals ik.

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 00:50

Ik zeg ook helemaal niet hoor dat je dat beweert Ik neem het alvast en zeker niet verkeerd op , wou het gewoon even vermelden. Het kan goed waar zijn dat er rondlopen die niet echt zo mooie gangen hebben, dus ik beweer zelf ook niks hoor.

Ja, ik vind Apache ook echt prachtig, vind hem dan eigenlijk mooier dan die Duitse hengst... Is mss wel omdat hij 3-kleuren heeft en toch wel mooi in evenwicht gekleurd is (zo ongeveer de helft wit en de helft gekleurd), dat vind ik echt prachtig!

De vader van Apache, Mustafa, is mss ook nog wel een idee? Die is van dezelfde eigenaar als Apache en ze zijn wel redelijk met hun dekprijzen denk ik!

Ben het zelf aan het overwegen of ik Apache of Mustafa neem... Wil dolgraag een bont veulen, maar liefst 1 met zoveel mogelijk arabische uitstraling. Neem ik Apache dan heb ik een veulen met ongeveer 50 % arabisch bloed, neem ik Mustafa dan is dat ongeveer 75%, maar ja is het dan wel bont? Ik ben nog aan het denken haha. Ga mss wel eens een kijkje nemen binnenkort daar, dan kan ik met eigen ogen zien wie me het meest aanspreekt... Denk dat ik anders nog een merrie bij zal moetten kopen haha.

Tja, het is een droom, maar we moetten ergens beginnen hè Vind het alvast prachtige paarden om te zien en ik hoop ze ooit zelf te kunnen fokken ook. Maar zal eerst maar eens mijn merrietje zadelmak maken haha

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:13

tweety_be schreef:


De moeder van mjin merrie was een bruin-bonte, de vader van de moeder was een zwart-bonte dacht ik, en die was dan weer een zoon van Samber. Meer weet ik niet eigenlijk, moet het allemaal eens navragen (ben daar druk mee bezig). Mijn merrie zelf is zwart-bont. Waarom misschien?
...


Ik was benieuwd achter haar 'kleur' erfenis.
Je merrie draagt dus:
- een zwart gene (E)
- een vos gene (e)
- geen agouti gene (om bruin te maken) (aa)
- een of misschine twee bont genes (Tbtb of TbTb)

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:30

Vraagje.

Bij welke stamboek worden de meeste pinto-arabieren ingeschreven?
Bij het paintstamboek of een organistatie in eigen land?

Gr Em

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:03

Hier in Nederland bij het NRPS volgens mij.

magic84331

Berichten: 134
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: belgie

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:12