Fokken van arabische paarden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 12:58

Precies, vind ik ook... Ik vind het ook erg belangrijk een goede merrie te kopen, niet perse een bloedmooie maar liever 1 die goed fokt ja.. Het kost inderdaad wel wat, maar dat heb ik er voor over, je moet ergens beginnen he.. Ik neem aan dat iedereen probeert te verbeteren, en als dat niet lukt, is het dan vermeerderen?? Voor een goed veulen zul je een goede bloedlijn moeten uitzoeken maar je zal ook geluk moeten hebben neem ik aan??

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:13

Op marktplaats staat een hele leuke merrie te koop met 96,8% arabisch bloed. http://www.rzadkiewa.nl/
Ik ben naar haar gaan kijken en het is echt een ontzettend mooi paardje.

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 13:23

En ga je haar kopen? Hoe heet ze?

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:36

Als ik een merrie gaat kopen kijk zeker naar of die merrie bij me hengst pas....
En kijk goed voor dat ik iets koop vaak zie je dat als men via partucilieren een AV koopt voor een leuk prijsje het geen AV blijkt te zijn ik heb al vele mensen gezien die leuk tegen mij vertelde kijk ik heb ook een Arabier en dan kijk je en dan blijk het toch geen te zijn:S

Maar bij bij moeten er papieren opzitten en denk toch dat ik richting de spaanse/egyptisch/goldencross op zoek gaat en mischien kom ik wel wat anders tegen op me pad

Ik zie het wel:)

ArabStables
Berichten: 453
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:06

Het is natuurlijk altijd een gok; een hengst bij een merrie zoeken, maar dat maakt het fokken ook zo leuk; iedereen kan een 'kampioen' fokken.

Kijk wat de merrie voor veulens fokt (als ze eerder veulens heeft gehad) hoe de hengst zich vererft en wat de nakomelingen van hem met verschillende merries doen.
Er wordt hier in NL inderdaad veel vermeerderd ipv verbeterd, ik zie vaak veel Arabische paarden waarvan ik denk... 'Is dat nu een Arabier?' om over het lichaam of bewegingen maar te zwijgen.

En fokken betekend ook selecteren; je kan niet alles aanhouden.
Zelf een hengstje fokken is leuk, maar hou er rekening mee dat van alle hengstveulens die men fokt er maar een klein aantal zijn die het 'echt' gaan maken, dus waar vraag naar is en die merrie's dekken. Een merrieveulen fokken vind ik zelf prettiger, omdat je in principe met iedere merrie kunt fokken mits je let op haar min - en pluspunten (en ook voor de hengst die je wilt gebruiken)

Als je een geschikte hengst zoekt hou dan ook rekening met de hoeveelheid nakomelingen die ervan rondlopen, ik ken hengsten waar de wereld al VOL van loopt met nakomelingen die het over het algemeen heel best doen op shows, correct zijn gebouwd, typisch - noem maar op - maar 13 in een dozijn zijn; er zijn er al zoveel van! Daar hou je natuurlijk ook rekening mee, als je gaat verkopen.

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:27

Voor een merrie wil ik eigenlijk bij de Kossack Stud kijken... ze veilen 1x per jaar arabs rechtstreeks uit Rusland, hoe het er aan toe ging vond ik niet erg paard vriendelijk, maar ik heb wel veel mooie merries gezien.. en de prijzen zijn niet gek hoog.. Niet dat ik er niet voor wil betalen, want een goede merrie kost wat en dat weet ik ook wel.. Liever kwaliteit dan kwantiteit he...

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:14

Ik zelf kom eerlijk gezegt net kijken in dit wereldje door middel van research en stage lopen op fokkerijen hoop ik veel te leren zodat als de tijd rijp is ik een goede merrie kan uitzoeken.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:40

Ik zou ook niet al te veel meedoen met hypes. Bepaalde bloedlijnen die nu erg in trek zijn, kunnen volgend jaar totaal omslaan. Zoek dan liever een goede basismerrie, waar je over een aantal jaren ook nog wat aan hebt, om het even cru te zeggen....

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:45

Die hypes hou ik eerlijk gezegt nog geen eens ind egaten dat verander toch om de minuut....

Nee inderdaad wat youko zegt een goede basis merrie ....

H_surprise

Berichten: 152
Geregistreerd: 06-02-05

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:31

Yep mijn merrie is nu 4 maanden grachtig van Gazir het is de 1e x voor haar is toch heel wat waar je over na moet denken en de juiste hengst voor je merrie mijn merrie is alles voor mij _/-o_
dus wie zal het zeggen of zij geschikt is.
ik zou als ik jou was eerst even goed om je heen kijken voor dat je een merrie koopt.

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 08:05

Dat zal ik zeker doen, en hypes weet ik eigenlijk ook niets van... Ik kijk meer naar wat ik mooi vind en welk type mij trekt, dan naar wat 'in' is.. Ik wil niet puur voor de verkoop gaan fokken.. Ik wil gewoon een mooi 'tijdloos' type fokken, ik doe het immers voor mij eigen lol en niet voor de handel..

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:28

Probeer eerst eens te kijken wat voor een type paard jou aanstaat ipv vast te houden aan een bepaalde richting zoals bv rus en ga vanuit dat type bedenken wat je ermee wil bereiken.

Belangrijker nog dan de voorvaderen is de moederlijn van, moederstam maakt of breekt je paard, geldt voor arabieren maar ook voor bv rijpaardfokkerij.

Ik moet helaas constateren dat de markt overspoelt raakt met ondoordachte kruisingen van bepaalde bloedlijnen, dus richt je op een merrie met een goede stam dat vormt je basis voor je fokkerij.

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 08:05

[quote="gabrycha"]Probeer eerst eens te kijken wat voor een type paard jou aanstaat ipv vast te houden aan een bepaalde richting zoals bv rus en ga vanuit dat type bedenken wat je ermee wil bereiken.

Een Rus staat me zeker aan, en ik ga ook de russische bloedlijn aanhouden.. Mijn ruin is van Pritcha, zij is een dochter van de wereld beroemde Aswan.. Jammer genoeg zijn al zijn dochters al in de 20 maar zo'n merrie zou ik fantastisch vinden..

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:58

PaolaPromise schreef:
Een Rus staat me zeker aan, en ik ga ook de russische bloedlijn aanhouden.. Mijn ruin is van Pritcha, zij is een dochter van de wereld beroemde Aswan.. Jammer genoeg zijn al zijn dochters al in de 20 maar zo'n merrie zou ik fantastisch vinden..


Aswan is dus een Egyptenaar en geen Rus!
Ga anders eens bij zoveel mogelijk fokkers/ trainers en liefhebbers kijken, ik denk dat de meesten je hartelijk zullen ontvangen en graag te woord zullen willen staan.
Op die manier heb je zelf de gelegenheid om jezelf beter te informeren, en zo links en rechts kun je er allicht nog wat van opsteken!
Succes!!

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 15:14

Aswan is Egyptenaar.. maar Pritcha is gefokt op Tersk.. Zij is dan half rus/ half egyptisch.. Is mijn paard dan 3/4 Rus? Hoe moet ik dat zien?? Mij is namelijk altijd verteld dat hij een Rus is.. Hij komt bij Christoffel arabians vandaan..

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:40

Ik fok zelf ook met arabieren, ik heb een dochter van Balaton, Vyrubka, m'n vader is mede eigenaar van haar halfbroer van balaton, Kubinec!
Ja DE Kubinec
Heb een van de laatste arabieren gefokt door de spaanse cavalarie en heb een dochter van elton en een dochter van Karat en een dochter van Prismen
Ik heb een veulen van dit jaar van Yamesco, Hele mooie hengst!
Volgend jaar krijg ik Psytadel en Kubinec veulentjes.. En natuurlijk van me friesjes nog drie!!
Maar ik kan je Psytadel aanraden en Gomel
En karat en Madras Kossack..
Kijk maar eens op http://www.kossack.com/
Beloof me alleen dat je geen familie op familie zet!!

Succes met zoeken!!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:44

ballorig schreef:
Kubi is een beetje 'uit' sorry ....


Ach, mischien raakt hij wel weer 'in'
Als een hengst goed is is hij goed (even in het algemeen gesproken dan). Als die hengst een goede combi geeft met mijn merrie ga ik hem echt niet laten staan omdat anderen hem 'uit' vinden....

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:59

Aswan is bij veel Arabieren terug te traceren op hun stamboom . Leuk weetje, bij de Russen zijn er veel Poolse Arabieren ingezet. . je moet goed selecteren bij de Russen, ik heb gehoord dat er een bloedlijn is die nogal slecht beenwerk vereft....

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 07:42

Nanne schreef:
Beloof me alleen dat je geen familie op familie zet!!


Ik moet zeggen dat ik dat in heel veel stambomen terug vind... Mijn paard is v. Monitor en Aswan is een overgroot opa van hem... Maar Aswan is ook de vader van Pritcha... en dat is de moeder van mijn paard.. In hoeverre moet je kijken of het familie is? Bij fokkers zie je het nl ook veel.. Ik vind et wel vreemd en zal zeker niet tussen familie fokken..

Nanne schreef:
Volgend jaar krijg ik Psytadel en Kubinec veulentjes.. En natuurlijk van me friesjes nog drie!!
Maar ik kan je Psytadel aanraden en Gomel
En karat en Madras Kossack..


Ik vind Kubinec ook echt helemaal geweldig! Ben ook wel eens op de Kossack stud geweest en je hebt gelijk, fantastische paarden!!

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:33

Er is idd een russische lijn die slecht beenwerk doorgeeft, en dat is de lijn van Balaton. Deze bloedlijn is er bekend om. Verder als je grote paarden wilt fokken met massa, cool karakter en supertype en bewegingen, kun je ook eens aan de Spanjaard denken. Hoewel dit type niet zo bekend is, zijn het wel echte allrounders, die praktisch overal inzetbaar zijn. Wij hebben momenteel een zuiver Spaanse merrie te koop staan die dezelfde moederlijn voert als Magnum`s Psyche. Redelijk simpele merrie, die super fokt!

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 11:03

Ik wist echt niet dat de lijn van Balaton slecht beenwerk gaf... Dat is wel belangrijke info natuurlijk.. Magnum Psyche is dus spaans? Ik vind dat echt een prachtig paard, ik heb op de Midwest Ranch in Amerika prachtige merries van hem te koop zien staan.. Weet iemand misschien of er weleens uit Amerika geimporteerd word? Hoe dat gaat en wat dat kost??

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:11

Onze Kais merrie komt dus van Balaton af, moederlijn Balaton, maar niks mis met haar benen hoor !!
Een paard importeren vanuit de USA kost aardig wat duiten !!

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:26

Ik heb ook een spanaajaard hij is nog Jong:

Afbeelding

Afbeelding

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:04

Ik had hem al gezien op je profiel, prachtig beestje hoor!! Staat hij ook in Dordrecht? Ik kom uit Sliedrecht, vlakbij dus...

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Re: Fokken van arabische paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:05

even off topic: die onderste foto van Barcelano vind ik erg mooi!!