Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:14

Dat arabieren voorop staan in de endurance weet iedereen wel, maar hoe zit dat eigenlijk met de andere takken van sport? Rijden er hier ook mensen op (hoger) niveau dressuur, springen, cross of bijvoorbeeld western met een arabier? Hoe bevalt dat, en wat voor reacties krijg je daarop van jurieleden? De arabier is namelijk toch wel een apart type paard, veel ranker en fijner gebouwd dan wat je normaalgesproken op wedstrijden tegenkomt, met ook net even wat andere gangen.

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:17

Wij hebben een arabier staan en spring ik nu M mee maar krijgen er geen andere reacties op als met de andere pony wel is het altijd jij heb egt een knap paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:26

Dat is natuurlijk beter... Ik weet van kennissen die een Fries hebben dat zij vaak toch wel een beetje raar aangekeken worden als ze mee willen doen met een (B) springwedstrijdje, en ook in de dressuur krijgen ze nog wel eens aparte reacties omdat een fries toch even net iets anders eruit ziet en net even anders beweegt dan een kwpn-er. Met een arabier heb je dat natuurlijk allebei ook, dus ik was wel benieuwd naar hoe dit door arabieren-ruiters gevoeld wordt.

cinny1
Berichten: 833
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:30

Ik rijd ook wedstrijden (dressuur) met mijn arabiertje. En dat gaat erg goed, al zeg ik het zelf. Ik krijg eigenlijk alleen maar hele goede reacties, van jury's maar ook van de concurentie. En dat terwijl ik eigenlijk altijd de kleinste in het veld ben. Hij is maar 1.53m. Nou is het ook wel een onzettende knapperd .

silverking

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: klein plaatsje in drenthe :Y)

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:37

ik heb zelf bij ons op de boederij 5 arabieren staan, ik rijd daar 2 van. Met de een ben ik L springen en B dressuur en de ander ben ik aan het klaar maken voor wedstrijden. Vooral met dressuur wedstrijden wordt er zwaar gerekend bij mij en mijn arabiertje als ik kijk naar de punten van de anderen. Maar arbiertjes zijn wel pittige beestjes . Maar als ik op concoursen kom vragen ze wel eens als de pony te koop is . En krijg ook best vaak positiefe reacties over mijn arabiertje ik ben heel blij met me pony

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:47

Ik heb afgelopen zomer 2 Arabieren beleerd. Ze waren hartstikke braaf en heel leergierig, dus zou niet weten waarom ze niet geschikt zouden zijn voor de dressuur- of springsport. Bij het Arabisch stamboek zijn overigens best wel wat hengsten goedgekeurd die Z-dressuur lopen. Dus zie het probleem niet echt, als je wedstrijden wilt rijden met je Arabier moet je dat gewoon doen

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:55

Er zijn genoeg arabieren die meelopen in de (hogere) wedstrijdsport, voornamelijk dressuur wordt veel gedaan maar springen, western en sgw ook. Voor ervaringen van eigenaren kun je het best even kijken op www.arabischevolbloeden.nl/forum. Er zijn daar al topic's over reactie's van juryleden e.d.
Zelf heb ik ook een arabier hengst die ik momenteel aan het beleren ben en waar ik ook mee op concours ga in de toekomst, zowel dressuur, springen als sgw. Hij is ook erg braaf en leergierig en met zijn exterieur moet hij ook makkelijk mee kunnen draaien in de wedstijdsport.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:56


Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:04

De vriendin van m'n neef mag Z1 starten (of heeft al gestart) met haar volbloed arabier, ze rijdt haar tussen de paarden. Hoe het gaat weet ik verder niet, spreek haar niet zo veel, maar dat ze al zo ver is zegt genoeg natuurlijk!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:22

De enige arabier die mij te binnen schiet is Krimh die Nl kampioen Z sgw werd

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:33

Lielle schreef:
De enige arabier die mij te binnen schiet is Krimh die Nl kampioen Z sgw werd


(Hij is ook ZZ springen en Z2 dressuur uitgebracht). Ik heb een nakomeling van Krimh die nu rustig aan beleerd wordt en het is de bedoeling dat hij ook de sport in gaat. Niets vreemds aan arabiertjes in de sport als je het mij vraagt. Bij ons op stal staat een arabier hengst waarmee Z2 is gereden, erg leuk dier. Ik ken iig -gelukkig!- geen mensen die er vreemd / negatief op reageren.

silverking

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: klein plaatsje in drenthe :Y)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:07

de vader van mijn arabier is silvergeneral en die heeft mee gedaan aan grote races dus een echt race paardje maar dat merk je ook wel aan mijn pony en ik vind dat je heel goed op arabieren kun rijen

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:13

Zelf heb ik geen arabier, maar een vriendin van me heeft een witte arabier (van alweer 19 jaar), die Z(Z?) springt.
Zelf vind ik het ook meer springers en endurance-paardjes, maar dressuur kan je natuurlijk altijd proberen.

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:57

Ik heb 92.5 arabier (karakter arabier duidelijk aanwezig), maar die mocht naar de Z1 is 1.52 groot

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:20

Ik ben zelf net begonnen met mijn eigen AV in de wedstrijden
de vorige AV hengst die ik heb gereden loopt momenteel onder een andere amazone in de M2.

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:43

Mijn exvriendin heeft met haar arabier Z2 bij de paarden gestart, en in Belgie is zij op Prix st George niveau aan de start verschenen, niet de minste prestaties lijkt me ?!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 02:01

Lielle schreef:
De enige arabier die mij te binnen schiet is Krimh die Nl kampioen Z sgw werd

Krimh ox in 1996, Lobeke ox in 1997.


Voor de geïnteresseerden: http://www.arabischesportpaarden.com/

www.arabischesportpaarden.com schreef:
Met ingang van 1 januari 2006 is de Vereniging Arabische Sportpaarden een feit . Een nieuwe vereniging ter ondersteuning van eigenaren,ruiters en amazones in het bezit van paarden en / of pony's met tenminste 50% Arabisch bloed. Alle kruisingen alsmede Volbloeden zijn welkom. Beginnende of gevorderde combinaties in de disciplines: DRESSUUR, SPRINGEN, SAMENGESTELD en/of ENDURANCE.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 08:44

Misschien word je wel raar aangekeken, maar ieder paard dat in staat is om wedstrijden te rijden mag dat toch?!

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:23

Wij hebben een amazone die op onze arabische hengst rijdt. Hun eerste wedstrijd hadden ze 2 winstpunten en op het protocol stond vermeld dat 'hij een blikvanger' was en ze een hele mooie combinatie vormden hihi
De moeder van deze hengst is nu ook in de dressuur gestart, 1e wedstrijd 1 wp.
Als je maar plezier hebt met je arabier

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:14

Mijn hengst loopt op dit moment Z dressuur en gewoon tussen de paarden,hij loopt ze er vaak uit dus geen enkel probleem met mijn kanjer
Afbeelding

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:21

Ik heb een D pony arabier gereden, tot de Z1 dressuur.
Bepaalde juryleden zagen hem heel graag en dan kreeg ik ook gelijk dikke winstpunten. Maar de meeste juryleden helemaal niet eigenlijk, kreeg altijd opmerkingen van: slingerd, onrustig in de aanleuning, zwakke achterhand. En van mensen om de ring "ja goed gedaan, het blijf natuurlijk toch een arabiertje" en "valt ook niet mee om met zo'n smalle pony een stille proef te rijden".

Hij was ook heel smal en slungelig, kwam af en toe over of het een jonge pony was. Meer dan het Z1 zat er ook gewoon niet in, omdat de opmerkingen die hierboven staan ook echt wel waar zijn.

Voor de endurance zou het een toppertje geweest zijn, in de wei was ie ook prachtig, maar voor de dressuur niet.. behalve voor het uitstrekken daar had ik vaak achten voor. (tenzij ie achter breed werd of slungelig was.. achja het is gewoon niet het meest geschikte type om mee te dressuren )

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:39

Ben vandaag gevraagd of ik ook een Arabier uit wil brengen in de sport... Het gaat om een hengst, de eigenaar wil 'm graag in de sport hebben. Dus ik mag 'm opleiden en dan uitbrengen in de Z1-dressuur. Hij is al goedgekeurd in Duitsland en is nog niet zo lang in Nederland.
Tis wel een heel gaaf beestje, hij is echt gitzwart met een klein kolletje en heeft een heel fijn karakter. Heb er veel zin in *o/*

Target
Berichten: 237
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Heijningen

Re: Arabieren in de wedstrijdsport - reacties omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:49

Wij verschijnen van `t voorjaar met deze kanjer in `t L1......
www.el-zarabia-arabians.nl
Afbeelding
/knip
WD is niet bedoeld als fotoforum
En z`n stalgenoot Hacedor ook.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-01-06 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: meerdere foto's verwijderd

Sophiee

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Haren, Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:16

Ik start B dressuur en B springen officieel met m'n arabier, maar op wedstrijd issie heeul anders als thuis, daar gaat het een stuk beter
Dus ik rijd met onderlinge wedstrijden op de manege L2 dressuur en L springen.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:19

Ik heb ongeveer driekwart jaar een arabier uitgebracht (v. Kadour) in het M1 en M2. Ik heb nooit zoveel reacties gehad eigenlijk. Het ging de ene keer erg goed en de andere keer waardeloos, maar dat lag meer aan mezelf. Ze kon heel rennerig en zenuwachtig zijn soms en dan kreeg ik haar niet goed op de achterhand en dan werd het niks. Ik durfde er niet altijd lekker aan te rijden. Mijn punten varieerden dus nogal, maar lag puur aan de proef.