Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:10

Hallo!

Bij Fokkerij en Afstamming heb ik deze vraag ook gesteld maar nu realiseer ik me dat ik het hier ook kan vragen.

Mijn merrie is rond de 1.50 hoog en vader is Nadejni, moedersvader is Esmir. Verbeterpunten zijn de stap, de maat en het overbouwde.

Is er hier iemand die ook wel eens uit een arabische merrie een allround rijpaard heeft gefokt met wat meer maat? Welke hengst is daarvoor gebruikt? Kan men voor een dergelijke kruising NRPS-papieren aanvragen? Is er een arabische hengst die grote maat doorgeeft?

Als je informatie hebt, dan hoor ik het graag!

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:51

ik heb zelf nu mijn merrie laten dekken door Poker, maar die is 154,maar aangezien mijn merrie al 158 is,vind ik dit een mooie maat,en hij geeft een hele goede body,achterhand,en beweging door,en dat is voor mij heel belangrijk.
maar ben ook naar scorpio gaan kijken,en deze is van zichzelf al 160,en een mooie body heeft hij.
dus misschien is hij een optie voor je?

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:29

In België staat TS Gradadell, is iets boven de 160. 2x 1e premie hengst.

Deze hengst is heel correct. Hoge en correcte benen, lange hals, getypeerd hoofd, krachtige en zeer technische bewegingen.
Extra: loopt dressuurwedstrijden en doet dit fantastisch onder het zadel, het dekgeld is geen fantasie prijs

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:21

Wat dacht je van een Shagya-arabier? Die zijn wat groter, Nathanael is bv. een goedgekeurde dekhengst van 162cm. Hij is wat meer ´paard´ dan Arabisch.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:21


DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:24

kijk eens op http://www.classic-arabians.nl en dan naar
Kaleb SA. Hij is een grote hengst, absoluut niet overbouwd en met enorm veel beweging en dit zie je ook in zijn nakomelingen terug.
Bovendien is hij ook russisch net als jou merrie, zeker een optie waard!

Mocht je met een rijpaard willen kruizen dan kom je volgens mij in het hulpstamboek van het NRPS terecht en dan kan je de nakomeling op 3 jarige leeftijd laten keuren voor het stamboek. Wel moet de hengst dan goedgekeurd zijn meen ik omdat jou merrie waarschijnlijk niet NRPS is ingeschreven.
De eerste veulens uit een arabische merrie en de hengst Kasparow schijnen het ook erg goed te doen. http://www.kasparow.com/

Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:41

MisterMulan schreef:
maar ben ook naar scorpio gaan kijken,en deze is van zichzelf al 160,en een mooie body heeft hij.dus misschien is hij een optie voor je?


Henny, dankjewel!

Scorpio is ook merendeel Russisch gefokt met een vleugje Engels erdoorheen, dus dat zou goed kunnen aansluiten bij je merrie. Zoals Henny al aangaf is hij zelf al 1.60 mtr, sterk en solide, ruime stuwende bewegingen, erg werkwillig en met een zeer prettig karakter. Hij is zelf koffievos, ook erg chique vind ik zelf.
In de westernsport presteert hij meer dan bovengemiddeld, maar ook de zwaardere dressuur schuwt hij niet.

Dit jaar zijn twee NRPS merries door hem gedekt, allebei direct drachtig, ik ben dus erg benieuwd naar vorig jaar.

Als je meer wilt weten of foto's wilt zien e.d., stuur een pb-tje met je mailadres dan kan ik ze doorsturen.

Anoniem

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:16

DMHorses schreef:

Mocht je met een rijpaard willen kruizen dan kom je volgens mij in het hulpstamboek van het NRPS terecht en dan kan je de nakomeling op 3 jarige leeftijd laten keuren voor het stamboek. Wel moet de hengst dan goedgekeurd zijn meen ik omdat jou merrie waarschijnlijk niet NRPS is ingeschreven.
De eerste veulens uit een arabische merrie en de hengst Kasparow schijnen het ook erg goed te doen. http://
http://
http://
http://www.kasparow.com/[/url]


Die nafok van Kasparow op zijn site wordt ik niet echt blij van. Ik vind hem bovendien te kort voor een arabische merrie. Hij ziet er ook niet echt uit dat ie veredeld moet worden, integendeel.
Om een rijpaard te fokken zou ik juist voor een rijpaardhengst gaan met wat meer body, langgelijnd en liefst ook wat klassiek bloed. Die kruising, dát zijn mooie sportpaarden.

Anoniem

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:11

Bovendien is Femskie nogal lang en waarschijnlijk houd ze een wat kleiner blijvend paard ook voor zichzelf, als ik het zo inschat, en dan zou een paard met massa en rompdiempte niet misstaan, is de perfecte compensatie ipv de hoogtemaat, al is de geldende mode anders.

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:03

http://www.spfotografie.nl/Kasveulen

Dit veulen is van Kasparow x een Arabisch Volbloed merrie van Karnaval. Toch niet heel onaardig geworden Cool Ik heb hem zelf in het echt bewonderd en hij is niet alleen super gaaf, maar kan ook heel goed bewegen.

Als ik Saké (Volbloed Arab) nog eens door een rijpaard laat dekken, wordt dit ook hoogstwaarschijnlijk Kasparow.

Veel succes met je keuze!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:22

[***] schreef:
DMHorses schreef:

Mocht je met een rijpaard willen kruizen dan kom je volgens mij in het hulpstamboek van het NRPS terecht en dan kan je de nakomeling op 3 jarige leeftijd laten keuren voor het stamboek. Wel moet de hengst dan goedgekeurd zijn meen ik omdat jou merrie waarschijnlijk niet NRPS is ingeschreven.
De eerste veulens uit een arabische merrie en de hengst Kasparow schijnen het ook erg goed te doen. [url]http://
http://
http://www.kasparow.com/[/url]


Die nafok van Kasparow op zijn site wordt ik niet echt blij van. quote]

Heb je gezien wat voor moeders er daar bij lopen, daar word ik niet blij van... Ik vind hem wel intressant voor een arabische merrie, als je dan toch met rijpaard wil fokken. Bovendien vind ik veel arabieren juist lang in de rug en een te plat kruis hebben.
Heb geen foto van de merrie gezien dus dan weet je nooit of iets past of niet, ik noemde alleen een suggestie, er zijn natuurlijk erg veel hengsten...

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:04


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:05

Allemaal al heel erg bedankt voor jullie inbreng! Ik zal eens even een goede foto van de merrie in kwestie erbij zetten want dan kunnen jullie ook een idee vormen van wat er verbeterd zou mogen worden.

Als mensen nog meer suggesties hebben, dan graag!!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:07

Er staan overigens twee foto's van de merrie in mijn profiel. Ik zit er echter wel op dus echt heel duidelijk zal het beeld van haar niet zijn....

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:12

even een vraagje, ik lees dat de merrie al 20 is, heeft zij wel eerder veulens gehad en vind je het geen risico op deze leeftijd?

gr. dor

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:30

Ik ben toevallig 2 weken terug op stal geweest bij Kasparow, daar stond een plaatje van een veulen met Arabische moeder.
Bij ons op stal staan 3 nakomelingen van hem en die zijn echt niet verkeerd. ( Ook 3 zeer mooie en goede merries, geen Arabieren)

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:30

@ Jeanette, ik denk inderdaad dat je dit veulen bedoelt: http://www.spfotografie.nl/Kasveulen

Die heb ik ook bij Arja gezien, vond het ook al zo'n plaatje Vingers aflikken Ik ben benieuwd hoe hij uitgroeid. Misschien dat ik volgend jaar mijn Arabische merrie door hem laat insemineren....

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:28

Ik heb 2 Arabieren en nog een paard erbij wordt teveel, anders wist ik het wel.
Dat is inderdaad het veulen dat ik gezien heb.

sabrinaboer
Berichten: 460
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 00:24

vraagje waar kan ik info vinden over de hengst nathanael het is de vader van een nieuw pony van mijn vriendin
we willen wat meer van hem weten alvast bedankt

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:46

Rawaat schreef:
In België staat TS Gradadell, is iets boven de 160. 2x 1e premie hengst.

Deze hengst is heel correct. Hoge en correcte benen, lange hals, getypeerd hoofd, krachtige en zeer technische bewegingen.
Extra: loopt dressuurwedstrijden en doet dit fantastisch onder het zadel, het dekgeld is geen fantasie prijs


Dat ze groot zijn wil niet zeggen dat ze ook maat doorfokken he...
Kijk naar hengsten die maat doorfokken, ook als ze zelf maar klein zijn.
Volgens mij geeft Sheikan wel maat door, fokt ook goede rijarabieren.

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:54

gezien de pedigree van TS Gradadell en wat die doorfokken, lijkt het me waarschijnlijk dat deze hengst ook maat door zal geven.

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:13

jazz-fan schreef:
gezien de pedigree van TS Gradadell en wat die doorfokken, lijkt het me waarschijnlijk dat deze hengst ook maat door zal geven.


Hij geeft ook grote veulens.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Arabische merrie (v. Nadejni) laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 18:14

Heb helemaal geen alert gekregen dat er in dit topic nog verder gereageerd werd.. Dus vandaar dat ik er zelf al een tijdje niet ben geweest.

Het is ondertussen al ver voorbij het dekseizoen dus het gebeurt sowieso niet meer. Er zit zelfs een kleine kans in dat Djirwa al gedekt is door haar buurman (overigens een ggk arabische dekhengst..)

DMhorses: ze is inderdaad al 20 jaar. Ze heeft eerder een veulen gehad. Toen was ze 12 jaar geloof ik. Natuurlijk lijkt het me een risico. Daarom zou ik ook niet zomaar bezig gaan maar haar eerst laten nakijken door een da. Je weet maar nooit. Ze is wel een fijne moeder en ze is erg gezond ondanks haar hogere leeftijd.
Ik kan er nog weer even een winter op broeden maar er zit ook best een kans in dat ik het niet doe. Kan altijd nog eens met een eventueel toekomstige merrie een veulentje fokken. Mijn twee dames zijn al best op leeftijd dus er zal tussen nu en 10 jaar heus een jong paard bij komen.