brandmerk arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 19:07

ik weet niet of het hier goed staat maar waar hebben de wat oudere arabieren hun brandmerk zitten of de kont of in de hals of hebben ze die helemaal niet. en wat voor figuur heeft het dan?
ik hoop dat een van jullie mij verdr kan helpen
alvast bedankt

Sabine_

Berichten: 1954
Geregistreerd: 11-06-06

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:38

ik ga wel even op internet rondzoeken Knipoog Tong uitsteken

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 19:57

bedankt

Sabine_

Berichten: 1954
Geregistreerd: 11-06-06

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:03

Afbeelding

ik heb dit plaatje gevonden, alleen er stond niet bij waar hij is gebrandmerkt
Laatst bijgewerkt door Sabine_ op 22-07-06 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

lovesasja
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-06-06

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:04

bij ons op de kont dus tja .. Haha!

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:14

Er bestaat niet zoiets als één bepaald type brandmerk voor een arabier.

Het getoonde brandmerk AA is trouwens voor een anglo-arabier.

Sommige staatsstoeterijen brandmerken hun paarden op de schoft (bv. Tersk uit Rusland), met daarop een nummering, waarin oa het geboortejaar is aangegeven.

Anderzijds bestaat er een universeel systeem in vriesbranden, op de hals onder de manenkam, dat niet alleen voor arabieren kan worden gebruikt, maar ook voor andere rassen. Het eerste teken geeft het ras weer, het volgende (2 onder elkaar staande tekens) het geboortejaar, gevolgd door het levensnummer (waar een lijn onder loopt) en tenslotte het land van registratie. Je ziet het regelmatig op arabieren, maar dus niet altijd

Lidewijke

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Leuven / Brecht

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:55


TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 16:49

bedankt voor de reacties maar hij is wit dus een friesmerk zullen ewe hoogwaarschijnlijk niet vinden nouwja we zoeken nog wel ff als we niks kunnen vinden dan maar niet

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:05

Het vriesmerk op de bovenstaande hengst is iets anders dan het gepantenteerdeKyro vriesmerk waarover ik hierboven al sprak. Het eerste symbool (de A) moet aangevenaan dat het om een arabier gaat, erna volgen 2 boven elkaar staande tekens die het geboortejaar geven... en het laatste symbool moet aangeven dat ie uit Egypte komt. Hier zie je eerst de E (Egypte), dan de A (Arabier) en dan iets wat men van die afstand niet lezen kan.

Iedereen kan dus vriesbranden wat hij of zij wil, en er eigen regels voor uitvinden.

Een vriesbrandmerk zie je trouwens perfect op een schimmel, omdat het vriesbrand niet wit kleurt, maar vooral grijs (bij een schimmel wordt het vriesbrandmerk trouwens langer ingedrukt, net om duidelijker te zijn).

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:11

de schimmel is al bijna 20 deden ze stoen al aan vriesmerken?

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:23

Ik heb zelf twee merries met een vriesmerk.
Deze vriesmerken zijn anti diefstal en voor het terug vinden van de paarden.
Bij schimmels wordt dit op de schouder gedaan en wordt er langer gevriest (nieuw woord???) zodat de haren daar niet meer terugkomen.
Bij vossen wordt dit op de hals onder de manen gedaan, ze vreizen hier kort zodat de haren wit worden.

Allebei de merries komen uit Engeland, op het vriesmerk staan de postcodes van de oude eigenaren.

Marbach had/heeft ook een brandmerk en geeft/gaf deze ook bij de arabieren.

Gr Em

Bianka02

Berichten: 536
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Dronten

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:55

maar arabieren hebben toch niet dezelfde keur merk ??? dat licht er toch aan wie het heet gedaan en van wie die is ???

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:57

nou, ik ken een poolse arabier en die heeft een nummer gebrandmerkt op zijn rug Knipoog

greetz

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:46

Emma, mijn schimmelmerrie heeft wel degelijk een goed zichtbaar op KYRO-leest geschoeid vriesbrandmerk onder de manenkam Lachen

Het KYRO brandmerkt wordt trouwens enkel onder de manenkam toegepast, en nergens anders.

poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:02

ik wist eigelijk niet eens dat arabieren een brand of vriesmerk hebben? de mijnes is merkloos maar toch echt volbloed met papier.of is dit in het buitenland gebruikelijker dan in nederland?had er echt nog nooit van gehoord

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:21

Zoals hierboven reeds werd gezegd is er geen verplicht brandmerk bij Arabieren. Voor identificatiedoeleinden en om diefstal tegen te gaan kunnen eigenaren wel hun paarden branden. In het arabierenmilieu wordt hiertoe regelmatig het "KYRO" vriesbrandmerk gebruikt, onder de manenkam aangebracht (bij schimmels worden de ijzers er langer opgehouden).

Sommige staatstoeterijen (bv. El Zahraa of Tersk) gebruiken andere brandmerken of vriesbranden. Men kan dus op een arabier alles branden wat men wil, maar een arabier is pas een arabier als er ook papieren bij zitten Lachen

Het is te veel moeite om een foto in te laden en hier te zetten, maar als je me even e-mailt, wil ik wel een voorbeeld sturen van het Kyro brandmerk dat mijn Arabische schimmelmerrie onder haar manenkam heeft zitten... na al die jaren nog erg goed leesbaar.

Coentjuh

Berichten: 9856
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:42

Ja daar ben ik wel even benieuwd na. Want Coen heeft ook 1 of ander brandmerk bij z'n manenkam. Maar iemand zei wel is, dat het ook een 'beet' van een andere pony kon zijn, omdat het net tanden waren zeg maar.

Afbeelding

Hier kun je het een beetje zien, zal morgen een betere nieuwe foto maken

Coentjuh

Berichten: 9856
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:48

Is dit een brandmerk?
Afbeelding

Temp

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Utrecht

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:33


Coentjuh

Berichten: 9856
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:55


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:56

Zahlina schreef:
Marbach had/heeft ook een brandmerk en geeft/gaf deze ook bij de arabieren.

Gr Em


even oftopic, maar heb je een site van de marbach stute? Daar komen de voorouders van mijn paard vandaan maar kan op heel internet niets vinden over die site...

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:55

Polen branden nummers op de paarden, dat krijgen alle poolse paarden, dus ook de rijpaarden. Dit zijn nummers op de rug achter de schoft.

Alleen janow brand een j met een kroontje op de schoft zoals bij deze hengst Haracz

Afbeelding

Michalow en bialka doen dat dus niet, rijpaardsteoterij racot hebben ook een eigen brandmerk met een r erin.

hier nummer op de hengst piechur
Afbeelding

CharlotteCOF
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-06

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:49

Mijn pony Priska is qua uiterlijk heel duidelijk een Arabier, Ze heeft een brandmerk op haar kont wat het meeste lijkt op een rondje met een kruis er in. Weten jullie van welk ras of stamboek dit hoort?

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:29

CharlotteCOF Zitten er ook papieren bij je pony? want daar staat wel op bij welk stamboek ze ingeschreven staat Knipoog
Maar ik denk dat het brandmerk wat je omschrijft het NRPS brandmerk is een rondje idd met een molentje(en kan dus zijn dat jij alleen het kruis nog ziet)

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: brandmerk arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:41

gabrycha schreef:
Polen branden nummers op de paarden, dat krijgen alle poolse paarden, dus ook de rijpaarden. Dit zijn nummers op de rug achter de schoft.

zijn dit niet bij de russische arabieren? ik heb ooit eens 4 maanden een russische arabier gehad ooit geimporteerd van de tersk stud in rusland, en die had ook een wit rugnummer!
groetjes