Je arabier opvoeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fienntjen
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-08-06

Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 12:43

Arabieren hebben een gevoelig karakter, schreeuwen en slaan heeft een omgekeerde werking. Maar wat doen jullie dan als je arabier niet luisterd of stout doet? ( zoals bijv:Tijdens het schoonmaken geeft hij je een flinke hap/je wil gaan rijden maar hij blijft stokstijf staan voor de piste en weigert nog langer vooruit te gaan)-> zijn maar voorbeelden

KooArabians

Berichten: 469
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Sterksel (NB)

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:45

Meestal is een keer mijn stem verheffen als ze niet willen of juist een lief woordje als ze iets engs vinden al voldoende om ze te overtuigen dat ze toch echt moeten, iets niet mogen of juist iets niet eng is.

Als ze happen krijgen ze wel een tik, maar vaak weten ze al van te voren heel goed dat ze fout waren, en die onschuldige blik van ze dan Ach gut

Ik hoef ze echt maar zelden tot nooit eigenlijk echt te straffen. Juist door hun gevoelige karakter weten ze heel goed hoe ver ze kunnen gaan en wanneer ze fout zijn. Heerlijk die karaktertjes en ze zijn zo slim Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:57

Indien verdiend accepteren mijn arabjes toch echt die corrigerende tik of stemverheffing wel hoor (dan heeft het zeker geen averechts effect). Gelukkig hebben ze ze het zelden tot nooit nodig, maar als mijn kleine apekop bijt dan krijgt hij hij toch echt een corrigerende tik... hoe denk je dat ze het onderling oplossen? Of hoe een arabier merrie haar veulen afstraft wanneer deze stout is? Dat gaat echt niet met fluwelen handschoentjes hoor... Haha!

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:59

vikki schreef:
Indien verdiend accepteren mijn arabjes toch echt die corrigerende tik of stemverheffing wel hoor (dan heeft het zeker geen averechts effect). Gelukkig hebben ze ze het zelden tot nooit nodig, maar als mijn kleine apekop bijt dan krijgt hij hij toch echt een corrigerende tik... hoe denk je dat ze het onderling oplossen? Of hoe een arabier merrie haar veulen afstraft wanneer deze stout is? Dat gaat echt niet met fluwelen handschoentjes hoor... Haha!

indd Tong uitsteken

Anoniem

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:14

Die van mij heeft het bijna nooit nodig, maar ALS hij echt iets stouts doet zoals bijten, dan krijgt hij gewoon een mep hoor, waar ik 'm maar raken kan.
Echter, mijn Arabier is heel veel intelligenter en gevoeliger dan de andere paarden. Qua straffen/"aanpakken" gaat het op volgorde ongeveer zo:

Faiz (arab): foei! -> Reactie paard: Oei, niet meer doen!
Leo (KWPN): LEO FOEI! -> Reactie: Goh, vond ze niet leuk...
Milena (Fjord): *SCHOP!* met lelijk woord -> Reactie: Huh???

Haha!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:24

inderdaad elk paard vergt een andere aanpak, hetzelfde als bij kinderen, de een is hardleers en de ander kun je corrigeren met bv alleen je stem of een vingerklik. Een corrigerende tik dient binnen 2 sec gegeven te zijn anders is het paard alweer vergeten wat ze nu eigenlijk verkeerd deden Knipoog En voor de rest is praten tegen een dier erg belangrijk, een dier kan een hoop wijs worden uit jou`n stemgeluid.

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:02

mijn jaarlingertje steiger hoe kan ik m het beste straffen, hij wordt rond de 160,nu hou ik m nog maa dalijk niet meer, en ik wil gewoon niet dat hij steigert

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:56

Prescious schreef:
mijn jaarlingertje steiger hoe kan ik m het beste straffen, hij wordt rond de 160,nu hou ik m nog maa dalijk niet meer, en ik wil gewoon niet dat hij steigert

Als hij veel steigert kun je er het beste voor zorgen dat je alleen stilstaat als het nodig is, lopen en steigeren gaan niet samen. Als hij toch steigert moet je vooral uitkijken dat je niet onder hem gaat staan en dat hij zijn benen niet om het touw slaat. Slaan op zo'n moment zou ik je niet aanraden, want hij maait je zo onderuit en als hij helemaal de kolder in de kop krijgt kan hij achterover vallen. Mijn advies is dus proberen om steigersituaties te voorkomen en het zoveel mogelijk te negeren als het toch gebeurt. Veel jaarlingen steigeren vaak en de meeste houden er gelukkig vanzelf mee op. Probeer ondertussen een goeie band op te bouwen, lekker poetsen en misschien een beetje grondwerk als hij een goeie dag heeft (niet te lang, een jaarling kan zich nog niet zo lang concentreren).

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:10

Vandaag ging ik longeren, en toen draaide hij zich om een galopeerde die telkens de andere kant op. Dat kwam dus omdat ik haar te weinig beloonde. Draaide haar natuurlijk weer om. En beloonde haar de hele tijd, omdraaien deed ze niet meer!. Ik geloof er niet in dat die van mij exspress mij wil treiteren.(misschien komt dat nog)
Om het vurige karater moet je wel denken, maar een keertje straffen kan ook geen kwaad. De zweep gebruik ik nooit.

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:34

als ik m ontworm steigert hij, als ik zn oogjes schoonmaakt steigert hij, hij is verder heel erg lief, maar af en toe steigert hij echt gewoon boven je uit,meestal geef ik m een grote mond, daar heeft hij op dat moment ontzag voor maar verder ook niet.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:06

Prescious schreef:
als ik m ontworm steigert hij, als ik zn oogjes schoonmaakt steigert hij, hij is verder heel erg lief, maar af en toe steigert hij echt gewoon boven je uit,meestal geef ik m een grote mond, daar heeft hij op dat moment ontzag voor maar verder ook niet.

Dat brengt weer heel wat herinneringen bij mij boven. Haha! Weet je hoe wij Shiva ontwormden toen ze een jaar was? 1 Persoon hield haar vast, 1 persoon (+100 kg) hield haar oor vast en 1 persoon probeerde de wormkuur er in te krijgen. En dan nog steigerde ze en liet ze ons alle kanten van de poetsplaats zien! Duivel O ja, en de hoefsmid, oef, die 2 konden elkaar dat jaar wel schieten! Maar het goeie nieuws is: het is allemaal goed gekomen. Ze is nu 7 en tegenwoordig loop ik met de wormkuur, alleen, het land in, ik hoef het halster niet eens om te doen en ik spuit het zo naar binnen. En de hoefsmid kan haar ook gewoon uit het land halen, vastzetten en in z'n eentje bekappen. Dus er is nog hoop! Als ze in die leeftijd zitten moet je vooral oppassen dat je geen ongelukken krijgt, het wordt allemaal vanzelf beter, het duurt even, maar het komt goed.

poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:54

Als je veel tijd en energie in je dier steekt dan kan je een hoop afleren en hou je daar een heerlijk paard aan over.
maar je hebt ook veel mensen die daar de moeite niet voor nemen en dan aan een arabier beginnen.eeuwig zonde!
verder wel corrigeren als dat nodig is.die van mij heeft genoeg aan een grote mond dan heeft ze vrij snel door dat het menens is

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:37

Ken iemand die een arabier heeft gekocht om een arab te bezitten. verder wanneer het paard ietsjes snuift ofzo dan rent die persoon( bij wijze van) bijna gillend weg. zonde van het paardje.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:41

jazz-fan schreef:
Ken iemand die een arabier heeft gekocht om een arab te bezitten. verder wanneer het paard ietsjes snuift ofzo dan rent die persoon( bij wijze van) bijna gillend weg. zonde van het paardje.


hahaha ja Haha!

poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:44

dat is idd zonde.
maar helaas het gebeurd.als je al weg moet hollen omdat je paard snuift of een keer een huppeltje maakt dan kan je het beter bij een makke shetlandpony houden

mys_bohemian

Berichten: 119
Geregistreerd: 24-03-06

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:09

@precious
of hij schrikt gewoon van jou en wil er mee zeggen verkoop me maar weer.

nee ik zal een tip geven, zorg dat je hem voor bent als hij wil steigeren en laat zien wie de baas ben en ga niet zo als we jou kennen bang staan gillen
Laatst bijgewerkt door mys_bohemian op 17-08-06 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:25

Citaat:
dat is idd zonde.
maar helaas het gebeurd.als je al weg moet hollen omdat je paard snuift of een keer een huppeltje maakt dan kan je het beter bij een makke shetlandpony houden


Ja en dat dier word waarschijnlijk volgend jaar nog gedekt ook. Dus nog meer van die enge suivende en springende arabjes. Maraja, het dier heeft weinig respect en zal het op zo'n manier ook nooit krijgen. Bij de hoefsmid staat ze ook niet fatsoenlijk stil en gaat soms bijna zitten. Clown

poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:55

van een opgevoede arabier heb je een hoop lol en een zeer fijn en betrouwbaar paard.maar ze zijn slim en als ze inderdaad doorkrijgen dat ze over je heen kunnen lopen zullen ze het zeker doen.
bij sommige mensen is het paardhouden (arabieren dan in dit geval)een uit de hand gelopen hobby zeker als ze dan ook nog gaan fokken waar moet dat heen....

Just_Crazy

Berichten: 1065
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:57

heb een tijd paar arabieren gereden, best opgefokte beesten, maar op die stal is het gewoon van, ja hoppatee normaal doen en als ze dan niet normaal doen anar een waarschuwing hebben ze een probleem, misschien hard om te zien maar ze zullen het de voglende keer wel laten! en zo werkt het dara het beste..

schimanski
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:51

delete schreef:
Vandaag ging ik longeren, en toen draaide hij zich om een galopeerde die telkens de andere kant op. Dat kwam dus omdat ik haar te weinig beloonde. Draaide haar natuurlijk weer om. En beloonde haar de hele tijd, omdraaien deed ze niet meer!. Ik geloof er niet in dat die van mij exspress mij wil treiteren.(misschien komt dat nog)
Om het vurige karater moet je wel denken, maar een keertje straffen kan ook geen kwaad. De zweep gebruik ik nooit.



hoi,

Ik heb cishaska een tijdje verzorgd, en bij mij deed ze dit ook een poosje. Ze vond rechtsom gaan wat moeilijker, al ging dit later steeds beter.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:58

Ik heb altijd geleerd; Ieder paard mag je een klap verkopen, MITS je het op het goede moment doet.
Een Arabier onthoud álles. Een klap op het goede moment doet dan juist wonderen, hij zal het inderdaad zien als straf voor zijn gedrag. Maar zodra je te laat bent, zal hij het niet meer koppelen aan zijn verkeerde gedrag en heb je de poppen aan het dansen.

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:25

haha kel hij schrikt niet van mij hoor, en heb m nog niet zolang, maar voor hem al lang genoeg om te weten dat ik bij m hoort, en ja als hij t echt zo erg zou vinden, hinnikt hij niet als ik aan kom, komt hij niet aanlopen vanuit de wei naar het hek, laat hij niks toe, dus beetje jammer voor je dat jou theorie niet klopt, en ja t is jammer voor jullie dat hij zo op mij reageerd, maar ja gelukkig zoeken hun de baasjes uit en weten ze wie ze wel en niet mogen, die van mij komt tenminste als ik m roep uit de wei, die van mij hinnikt als ik kom, dus dat zegt toch genoeg. maar ongetwijfeld zal jij wel weer een weerwoord klaar hebben, maar ja dat boeit me niet heej

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:34

Prescious; dat jouw paard naar je toe komt etc. wil helaa nog niet zeggen dat hij/zij jou ook accepteert als leider. Je zal er dus als de donder aan moeten gaan werken om aan jouw paard duidelijk te maken dat JIJ dominant ben en niet hij/zijn Lachen . Je vorige berichtje komt een beetje 'penny-achtig' over en ik denk dat je het idee 'mijn paard vindt me lief want hij/zij komt naar me toe en hinnikt naar me' even moet laten varen en dat je met hem/haar aan het werk moet gaan op een manier die duidelijk maakt dat jij de baas bent. Wat ik zelf een fijne manier vond om mijn jonge arabiertje te 'straffen' als hij bv niet helemaal alert op me was (bv door liep terwijl hij moest stoppen) was hem een paar stapjes achteruit zetten en de oefening te herhalen... en als hij dan keurig alert reageerde (en nog steeds doet) belonen Lachen . Maar goed, ik ken jou en je paard niet dus het is moeilijk om een pasklaar advies te geven he. Is er niemand in jouw omgeving van wieje zeg maar "omgangs" lesjes zou kunnen nemen...

Goof

Berichten: 28864
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:44

@ prescious; in plaats van zo in te gaan op een opmerking, kun je beter wat met de tip doen. Dat is tenslotte toch wat je wilde, tips???
Dat een paard zijn eigenaar uitzoekt klopt natuurlijk niet. Jij hebt dat dier gekocht en hij moet het er maar mee doen, zo simpel is het en als jij iedere dag aankomt met wat lekkers zal hij dat snel weten ja.

Als je verstandig bent zorg je dat je dat dier nu op zijn nummer zet voordat hij straks boven je uit toornt en voor ongelukken zorgt.
Niet door te schreeuwen en zeuren tegen hem, daar snapt hij namelijk helemaal niets van.
Aanpakken dat dier, ga met hem aan het werk en ga respect en veiligheid (voor jezelf) creeeren!!

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:23

ik heb voor de rest geen problemen met hem, hij is verder hartstikke lief mee, trekt niet aan t touwtje , ja alleen dat af en toe steigeren maar oke zal er wat mee doen met die tip, maar ik zeg al verder is hij zo super lief, tenminste op de polder, ga van de week nog ff naar buiten met m kjken wat hij daar doet. bedankt iig