hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Showpony

Berichten: 825
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Noord Holland

hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 20:40

en dan heb ik het over de staart en manen Knipoog
De manen van mijn paard snij ik soms bij in laagjes en het resultaat vind ik wel mooi, maar ik
was benieuwd hoe jullie de manen doen.

de staart probeer ik altijd een beetje in een punt te doen, ik vind het echt niet mooi staan zo recht afgeknipt.
Sommige show arabieren hebben een soort ja..hoe zeg je dat..een soort waaier staart..ziet er heel natuurlijk uit. weet iemand hoe je dat voorelkaar krijgt.

ciao!

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:39

haha, the big secret.,

We know it...


gewoon invlechten en inbinden

Parce

Berichten: 875
Geregistreerd: 20-03-06

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:41

Ten eerste niet aan knippen of snijden! Bloos
Gewoon laten groeien, invlechten of staartzak eromheen en niet kammen of borstelen. Eens in de zoveel tijd wassen en regelmatig antiklitmiddel spuiten.

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 00:34

Inderdaad wat Aldewereld zegt, zo min mogelijk eraan komen, lekker laten groeien dus. Knipoog

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:50

de weelderige manenpartij van onze hengst wordt elke dag zachtjes uitgekamt en 1x in de week sprayen we zijn manen en staart in met antiklit Knipoog

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:13

Knippen jullie de staart dan nooit?? Dan word ie toch veel te lang??

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:17

PaolaPromise schreef:
Knippen jullie de staart dan nooit?? Dan word ie toch veel te lang??


heb zijn staart nog nooit hoeven knippen, (blijft altijd netjes op 1 lengte Knipoog )

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:20

een kennis die wij hebben die doet speciale dingen, wet effe niet meer wat en soort show's en dan laten ze zijn staart gewoon groeien, leggen er een ''knoop'' in en dan in een zak en als ze dan zo een soort show hebben gaat die staart los en dan is ie heel mooi!

Fareeh

Berichten: 301
Geregistreerd: 04-11-04

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:22

heb zelf ook een arabier en ik heb zijn staart ook nog nooit hoeven knippen..het lijkt idd wel of die altijd op een lengte blijft, ook netjes in een punt.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:49


PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:21

hmm bij Promise groeit hij dan snel te lang en gaat hij erop staan, daar wordt ie alleen maar dunner van. Een staartzak vind ik in de zomer geen optie in de wei, dan kan hij geen vliegen weg slaan.. Ik knip hem dus, heel truttig, gewoon recht af

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:25

PaolaPromise schreef:
hmm bij Promise groeit hij dan snel te lang en gaat hij erop staan, daar wordt ie alleen maar dunner van. Een staartzak vind ik in de zomer geen optie in de wei, dan kan hij geen vliegen weg slaan.. Ik knip hem dus, heel truttig, gewoon recht af


Ze kunnen heel goed de vliegen weg slaan hoor, no problemo Knipoog
en RECHT afknippen is dus echt uit den boze Bloos
Doe hem dan in een vlecht ! met een knoop erin hahaha anders hangt ie over de grond. Wij hebben nl. allemaal merries met mega lange staarten, wel veel werk, maar dan heb je ook wat Pling

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:39

Ik weet het Bloos Ik vind het ook niet zo mooi maar op die manier probeer ik hem een beetje vol te houden... Zijn start is al vrij dun want meneer schuurt graag, en als ik hem dan lang laat groeien word het zo'n lange dunne sliert denk ik ?? Dat is toch ook niet mooi Ach gut

Zolang hij hem zo draagt val het niet zo op toch?? http://www.paints-arabians.be/images/Pr ... CF4801.jpg

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:39

ff off topic: PRACHTIGE staart ArabianRanch!!

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:42

PaolaPromise schreef:
Zolang hij hem zo draagt val het niet zo op toch?? http://www.paints-arabians.be/images/Pr ... CF4801.jpg


Is toch een mooie staart ?
Wat Aicha heeft is uitzonderlijk en komt ook niet vaak voor bij arabs. Zij creeërt nu eenmaal veel haar, zo ook WINTERVACHT Lips are sealed Ze staat nu al weer helemaal bolliewollie.

@yousra: thanks Pling

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:50

Aicha is gewoon geweldig Kwijl , van zo'n staart mag menig arabieren eigenaar dromen. Ook al vlecht ik hem in en laat ik hem lang worden -> bereik ik dit nog niet hoor! Bandit heeft daarin tegen wel een SUPER staart (in 3 kleuren!!) http://www.mijnalbum.nl/Foto=WOWKZAEZ

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:57

PaolaPromise schreef:
Aicha is gewoon geweldig Kwijl , van zo'n staart mag menig arabieren eigenaar dromen. Ook al vlecht ik hem in en laat ik hem lang worden -> bereik ik dit nog niet hoor!


klopt, het paard moet er wel aanleg voor hebben.
Staart van Bandit is ook niet verkeerd hoor Tong uitsteken

lyndsey
Berichten: 121
Geregistreerd: 21-08-06

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:59

ik knip soms de puntjes af van zijn staart, anders is het zo'n onverzorgd geheel (hij heeft een best dunne staart) en ook dagelijks antiklit erop sprayen
zijn manen zijn heilig Cool hij heeft erg dunne manen maar wel héél erg lang, ik spray ze dagelijks met antiklit en borstel ze maar heel weinig,zodat ze niet breken/of uittrekken.

ik kan zijn staart wel invlechten , maar na 4 jaar heb ik de moed opgegeven voor een dikke staart, hij heeft nou eenmaal dunne manen en staart dus heeft imo geen zin.

ps wat een prachtig biertje is die Aicha Kwijl die staart
Laatst bijgewerkt door lyndsey op 03-10-06 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:04

Ik doe er eigenlijk niets aan, zo af en toe hal ik de zachte borstel erdoorheen.
Zijn manen beginnen nu weer behoorlijk lang te worden en zijn staart blijft eigenlijk altijd op 1 lengte.

Hier een foto van van de zomer:
http://img80.imageshack.us/img80/2737/img0290bur8.jpg

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:05

mijn arabje heeft echt een ministaartje vergeleken met die van jullie! Boos! Ik zit er nauwelijks aan en als ik er aan zit is het met antiklit (ongeveer maandelijks) en pluis ik hem helemaal uit met m'n vingers. Wat kan je er nou aan doen om iets voller te krijgen? Z'n manen groeien wel aardig snel (behalve zn voorplukJE dan). In een vlecht houden vind ie stront vervelend hij blijft dat er mee rondslaan (en lijkt me ook niet fijn om je haren altijd vast te hebben), en schrikt ie van z'n eigen staart(slag). Hij zou er wel niet veel aanleg voor hebben voor een volle staart, is wel jammer maar ja het is niet anders!

lyndsey
Berichten: 121
Geregistreerd: 21-08-06

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:06

ohja die voorpluk Lips are sealed dat is bij de mijne ook! een zielig sprietje, zo jammer .. ik doe met rijden altijd een deel van zijn manen bij de voorpluk.. dan lijkt het nog 'wat' Clown

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:11

PaolaPromise schreef:
hmm bij Promise groeit hij dan snel te lang en gaat hij erop staan, daar wordt ie alleen maar dunner van. Een staartzak vind ik in de zomer geen optie in de wei, dan kan hij geen vliegen weg slaan.. Ik knip hem dus, heel truttig, gewoon recht af


Ik heb bij Bliksem de staart ook al 2x gewoon recht afgeknipt Lachen Staat prima Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:29

Ik doe dat ook hoor, lijkt hij voller.. daarbij groeit die van Liekie dus wel, en moet ik er regelmatig een stukje afknippen. Ik kan niet in een punt knippen dus gaat hij gewoon recht en eigenlijk vind ik dat verzorgder staan bij een rattestaartje als in een punt, dan lijkt hij nog dunner Knipoog

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:55

Bij mijn 2 jarige heb ik al moeten afbranden, dan heb je niet het effect dat het recht is. Hij heeft van zijn 11 maand een staartzak aan. En als het te erg wordt, komt de kapster. Ik durf het zelf niet. Hij heeft niet echt aanleg om dikke haren te krijgen, maar hoe jonger je start hoe meer effect.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: hoe de edele delen van een arabier te behandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 23:59

Wij laten bij de schoolpaarden de staart altijd, in een vlecht, zonder knoop hangen tot op de grond. Zo slijt hij op een natuurlijke manier af en door de vlecht blijft de rest van de haren gespaard en dus mooi lang en vol. Omdat ze de staart tijdens het werk altijd dragen, kunnen ze er niet op gaan staan en wappert hij volop mee in de wind.

De meeste van onze paarden hebben hele lange manen ( de langste zelfs 1.45m Tong uitsteken )en om het allemaal zo lang te krijgen en te houden, kun je biotine bijvoeren. Buiten dat het goed is voor de hoeven, is het net zo goed voor de vacht en het behang. ( het is nl van het zelfde lichamelijke materiaal gemaakt als de hoeven Knipoog )