arabieren op de manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
virgin_lady

Berichten: 836
Geregistreerd: 10-11-07

arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:10

ik vraag me toch af waarom er eigenlijk nooit arabieren op de manege lessen lopen
er was maar 1 manege met allemaal arabieren in de buurt verder nog nooit op een manege een arabier gezien.
zijn ze hier niet geschikt voor? te wild? of te duur?

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:11

Zeker niet te wild maar te gevoelig van karakter. niet iedereen kan omgaan met dit ras, ze zijn ook niet te vergelijken met enig ander ras. vergelijk ze maar een beetje met de siamezen onder de katten, daar kan ook niet iedereen mee overweg, omdat ze gewoon heel gevoelig zijn!

noproblemo94
Berichten: 98
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: Noord-holland

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:46

Wat CtjeLief zegt klopt, bij mij op de manege heb ik ook 2 arabiertjes.
Voor mij makkelijk, omdat ik zelf een arabiertje heb, maarja idd niet voor iedereen geschikt

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:50

Ik heb anders een volle Arabier die wel in de les meeloopt! En een die het jaren heeft gedaan, maar nu te oud en stijf is om nog bereden te worden en zijn oude dag hier mag slijten op 28 jarige leeftijd.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:51

Sluit me bij CtjeLief aan. Wij hadden op de manege een hele leuke Arabier, Assam, maar die is sinds een paar jaar lekker met pensioen!

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:04

Tuurlijk zijn er arabjes die het wel goed aankunnen, maar 'over het algemeen!' is dit ras niet geschikt om door man en alleman bereden te worden, en dan is het nog niet eens om 'het rijden' maar om de connectie en de affectie die je met het ras hebt, die LANG niet iedereen heeft! als je geen klik met dit ras hebt, en er word maar mee doorgegaan kun je een arabje voor de rest van zn leven schade aandoen..

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:16

Arabisch volbloeden zie ik weinig op maneges, af en toe wel, vorig jaar stond er ook een maar hij trok het manege werk niet dus is hij terug gegaan. Ik zie trouwens wel veel kruising arabs rondlopen bij ons

Nainkey

Berichten: 499
Geregistreerd: 22-06-05

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:51

KimH schreef:
Arabisch volbloeden zie ik weinig op maneges, af en toe wel, vorig jaar stond er ook een maar hij trok het manege werk niet dus is hij terug gegaan. Ik zie trouwens wel veel kruising arabs rondlopen bij ons


Het kan goed zijn dat je het hier over een zoon van mijn merrie hebt. Die kwam trouwens van een stal waar hij ook in de lessen liep. Maar ken het verhaal verder niet.

daantjelover

Berichten: 391
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: jubbega

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:56

bij ons op manege 2 arabjes maar beide niet vooruit te branden!!:P maar verder wel braaf maar niet ieders favoriet, dus ze zijn niet lang gebleven;)

kissXbo
Berichten: 50
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: A,foort

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:59

wij hebben er eentje op de manege!

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:01

op de manege waar ik reed, hadden ze ook 1 arabiertje staan. Lachen

CherylDaraxo

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-06-06

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:03

Mijn AV heeft ook een paar maanden in manegelessen meegelopen maar ik vond hem er niet geschikt voor. Maar dat verschild natuurlijk per paard. AV's zijn meestal wel gevoelig.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:08

Ik heb jaren geleden op een manege gereden waar ze ook een Arabiertje hadden (althans, dat heb ik me laten vertellen en zo zag hij er ook uit) voor de manege lessen. Hij was of je beste vriend of je grootste vijand en werd dus wel een beetje selectief ingezet. Zijn grootste hobby was heel hard gaan om te zien wanneer je ging gillen. Vond ik eigenlijk wel erg grappig en heb dus ook veel lol met hem gehad. Mij is toen meer dan eens vertelt dat we op een manege en niet op Duindigt zaten Haha! .

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:19

Nainkey schreef:
KimH schreef:
Arabisch volbloeden zie ik weinig op maneges, af en toe wel, vorig jaar stond er ook een maar hij trok het manege werk niet dus is hij terug gegaan. Ik zie trouwens wel veel kruising arabs rondlopen bij ons


Het kan goed zijn dat je het hier over een zoon van mijn merrie hebt. Die kwam trouwens van een stal waar hij ook in de lessen liep. Maar ken het verhaal verder niet.


Het was iig een leuk dier ( maar ja dat heb ik al snel bij arabs haha) , bij ons werd hij Pjotr genoemd maar hij had een andere naam, wel weet ik dat zijn 'opa' Vatican is, hij is bruin, zwarte manen. Niet zo heel erg groot 1.49/50 schat ik. Hij was trouwens wel ingereden maar nog redelijk groen. Ik ben wel benieuwd waar hij uiteindelijk terecht gekomen is.

Rachel_
Berichten: 2015
Geregistreerd: 17-12-06

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:21

Bij ons loopt er 1 mee in de manegelessen,
tenminste als ik hem zie lopen lijkt die heel erg op een arabier hoe die ook met zijn staart doet en hoe die loopt.

Maks_

Berichten: 175
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:34

Bij ons liep er ook een AV rond, deed het erg leuk met gevorderde ruiters. hij was al wel een stukje ouder dus het tempo lag na een les ervoor niet hoog meer.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:47

Op de manege bij mijn ouders in het dorp hadden ze vroeger een aantal arabieren meelopen in de les, of ze er nu nog hebben weet ik niet. Volgens mij waren ze in de lessen wel vervelend, maar met buitenrijden waren ze juist het liefst.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:58

Bij ons op de manege loopt ook een Arabische merrie mee Knipoog Bij sommigen is het een draak, maar bij sommigen ook weer braaf en erg fijn te rijden Lachen

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:06

Op de manege waar ik heb leren rijden stond 1 volbloed arabier en 1 pony die erg veel arabier in zich had. Voor allebei was het absoluut succes om lessen te lopen. Ze waren veel te trots om telkens maar een ander wicht op hun rug te laten hobbelen. Het werd dan ook vaak een rodeo ipv dressuur.

Nainkey

Berichten: 499
Geregistreerd: 22-06-05

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:59

KimH schreef:
Nainkey schreef:

Het kan goed zijn dat je het hier over een zoon van mijn merrie hebt. Die kwam trouwens van een stal waar hij ook in de lessen liep. Maar ken het verhaal verder niet.


Het was iig een leuk dier ( maar ja dat heb ik al snel bij arabs haha) , bij ons werd hij Pjotr genoemd maar hij had een andere naam, wel weet ik dat zijn 'opa' Vatican is, hij is bruin, zwarte manen. Niet zo heel erg groot 1.49/50 schat ik. Hij was trouwens wel ingereden maar nog redelijk groen. Ik ben wel benieuwd waar hij uiteindelijk terecht gekomen is.


dan weet ik bijna wel zeker dat dat hem is.
Pareco heet hij (Sha-Peru X TH Pareja). Hij is terug gegaan idd en nu pensionpaard. Zijn eigenaresse zit ook op het av forum!

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:02

Mijn paard schijnt vroeger ook wel eens een paar lessen op een manege te hebben meegelopen (baasje werd lui), hij is duidelijk erg voorzichtig met beginners. Ik durf er ook zo een jong kind op weg te laten rijden. Bij gevorderde ruiters is hij wel heel temperamentvol, maar dat zorgt juist wel voor de nodige uitdaging. Lachen Ik vind Arabieren ondanks dit totaal niet geschikt voor maneges, inderdaad omdat ze heel gevoelig zijn en in combinatie met het niveau in de beginnerslessen gaat dat niet zo lekker.

Hij is ook een kleinzoon van Vatican trouwens (Pasch Vacan). Knipoog

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:13

Ik heb leren rijden op een renstal met Arabieren, en mijn ervaring is dat ze juist heel braaf en voorzichtig zijn als er een beginner of klein kindje op hun rug zit; als 14jarige reed ik op een hengst tussen de merries, en afgezien van wat gehinnik gaf hij geen kik, en een andere hengst (op een andere Arabierenstal) werd vaak bereden door een kleine gup van 9 en deed geen stap verkeerd.
Het werd pas lastiger bij ruiters die meenden dat ze goed konden rijden; dan lieten de paarden zich echt van een andere kant zien (gevoelig, eigenzinnig etc.).

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:25

Buiten dat ze een (te) sterk karakter hebben speelt de prijs denk ik ook mee. Volbloed arabieren zijn niet goedkoop en al helemaal vegeleken met de mengelmoesjes die je toch veel ziet op maneges

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:27

Op mijn vorige manege hadden we best veel arabieren, maar daar mochten alleen de mensen op die er mee om konden gaan ..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:29

Manege paarden met iets arabisch bloed en een arabische uitstraling worden 9 van de 10 keer arabier genoemd door de manegeruiters.
Maar een arabier is alleen een arabier als hij dat 100% is