[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:16

Wat mooi zo op het strand en gave foto die van bovenaf genomen :j

Ik heb echt geeeeen idee hoe groot de jaarlingen zijn. De Jehannes is een stuk groter dan de Matthys en ze is toch maar een week ouder. Maak mij nooit druk om de hoogte op die leeftijd. Ze kunnen ineens weer groeien.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:41

Pieter zei ook al dat Tsjalles vaak laatbloeiers zijn en hij er wel vertrouwen in heeft dat hij bij trekt. Hij had vorig jaar ook een tsjalle die laat bij trok. De andere kleine bij Nanne in de wei is ook een Matthys. Grappig dan wel weer dat de vaders de maten dan zo door lijken te geven.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:48

Er zit inderdaad een hoge erfelijkheidsgraad in stokmaat. Onze (nou ja, verkocht dus niet meer van ons) was ook wat laat maar is tussen zijn 2,5 en 3 nog echt aan het groeien nu. Hij wordt meer paard en is bloedje mooi geworden.

Onze Nane was ook nog echt puppy op 2,5 en 3 en nu als 4 jarige een enorme bink die sinds vorig jaar bij de eerste bezichtiging nog zeker 4 cm is gegroeid als het niet meer is.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:50

Goed om te horen dat sommige laatbloeiers zijn.

Merk nog steeds wel in de kudde dat Jelske buiten beentje is..

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:57

ThornForest schreef:
Pieter zei ook al dat Tsjalles vaak laatbloeiers zijn en hij er wel vertrouwen in heeft dat hij bij trekt. Hij had vorig jaar ook een tsjalle die laat bij trok. De andere kleine bij Nanne in de wei is ook een Matthys. Grappig dan wel weer dat de vaders de maten dan zo door lijken te geven.

Hier op inhakend en van onder m'n meeleessteen vandaan, mijn puppy is net 5 en in de laatste 1,5 jaar 5 cm gegroeid.
Een jaar geleden was het een skinny spriet en nu een brede bink. Hij mag van mij lekker rustig aan doen en dan komt het volgens mij wel goed met hem.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:07

Mijn Aan merrie is ook een laatbloeier.
Zadelmak gemaakt op haar 4e, maar hoewel wel hoogte verder een spriet van een paard. Ook erg slap.
Iedereen dacht dat ik op een 2 jarige zat.

Inmiddels staat er een buffel in de wei van bijna 170cm. :D

Ze is nu ook echt te dik. Tijd dat ze weer aan t werk gaat. Ben benieuwd hoe ze is als ze weer een poosje in training is.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:42

Nou het stalletje is er klaar voor. Vlas met wat stro er in. Morgen zijn zout blok en een hooinet er in en dan mag die even bijkomen. En een halve schep brok.

Kan die gelijk even fatsoenlijk wat eten.

Ik zal wel heel slecht slapen vannacht van de zenuwen.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:20

Succes vandaag!!! Hopelijk knapt hij snel op!

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:39

Zonnebloem: Wauw prachtig, fijn dat ie zo braaf is!

Absolem: Veel succes vandaag :j

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:59

Heel veel succes vandaag !

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 10:02

Succes vandaag absolem. Fijn dat hij straks weer bij je is.

Bedankt allemaal voor jullie reacties op het groeien. Het zal ook wel loslopen.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:01

Komt vast goed Thorn.
Wij krijgen vast beide een grote Fries :+ :')

Toch zit nog te dubben om van winter haar nog na te laten kijken op kliniek. Maar ligt eraan hoe ze richting de winter zich ontwikkeld

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:36

Jelske is thuis! Hij was meteen al kalm. De jaarling is nog niet hengstig en de verhuizing was op zo een korte termijn dat er nog geen stukje land afgezet is.

De eerste 30 min had Jelske totaal geen aandacht voor de merries. Hij wou alleen maar eten.
De jaarling vond hem daarintegen wel machtig interessant.

Het is dat ik weet dat ie hengst is. Maar anders had ik toch echt gedacht dat ie een ruin was :')

Ik heb later nog even op mijn gat midden in de wei gezeten. Hij kwam regelmatig even een kriebel of wat aandacht halen.
Ik denk dat dit de juiste keuze is geweest.


Hoefsmid staat morgen om 12 uur op de planning. Dan staat ie weer netjes op zijn voeten tenminste.





Afbeelding

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:23

Dikke pech Absolem, maar je hebt het geprobeerd. Beetje jammer dat het tegenviel, maar dit ziet er uit als een prima oplossing.

Marten wordt volgende week 1 jaar en is 1.49 cm schoft - 1.51 cm kruis. Elke maand meten laat zien dat hij niet elke maand even veel de hoogte in gaat. Afgelopen maand is hij geen cm hoger geworden maar wel een stuk steviger, zijn gewrichten in z'n benen zijn 'steviger' geworden, waren eerst meer rechte stokjes, en hij heeft meer ronde vormen gekregen. Het gaat echt in gradaties, ineens valt me op dat ie beetje 'chubby' wordt en een maand later schiet dat weer de hoogte in en is het weer anders. Het wordt steeds meer een paard, puppy gaat er echt wel steeds meer vanaf helaas (of gelukkig maar :+ ).

Mn andere paard Syb was op dezelfde leefdtijd een stuk kleiner en had echt wat achterstand. Met 4 leek hij ook nog echt een 2 jarige, met 6 werd het wat meer paard. Hij is nu net 8 geworden is inmiddels 1,63m hoog, behoorlijk breed en stevig uitgegroeid, maar wel mooi rond en compact. Aangezien ik vrij lang ben (1.78m) heb ik een tijd getwijfeld of hij niet te klein was, maar inmiddels toont hij behoorlijk groot dus geen probleem qua plaatje.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:37

Absolem schreef:
Oh echt hoor jongens....

*gaat op handen zitten*

Ik heb de perfecte menwagen gevonden. Maar ik kan 'm nog niet kopen. :=

Wat klassieker model. Maar wel geremd en kan onder draaien. Met ouderwetse koets lampen (vind ik altijd leuk)

Ik heb een klassiek leren tuig dus dat matched perfect. Duim voor me dat ie er eind augustus nog steeds op staat. _O- _O-


Kun je de wagen niet reserveren en al een aanbetaling doen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:33

friesiszwart schreef:
Absolem schreef:
Oh echt hoor jongens....

*gaat op handen zitten*

Ik heb de perfecte menwagen gevonden. Maar ik kan 'm nog niet kopen. :=

Wat klassieker model. Maar wel geremd en kan onder draaien. Met ouderwetse koets lampen (vind ik altijd leuk)

Ik heb een klassiek leren tuig dus dat matched perfect. Duim voor me dat ie er eind augustus nog steeds op staat. _O- _O-


Kun je de wagen niet reserveren en al een aanbetaling doen?


Nee moest nog spullen voor de baby bestellen. En nu halsoverkop extra dingen voor jelske.


Jelske heeft nu gelukkig weer nette voeten. En zijn lichaam heb ik geschoren want hij had zo een rare vacht en hij had ontzettende jeuk.

Zijn benen doe ik later want daar heb ik een ander scheerapparaat voor nodig. Vandaag poging twee gedaan om er een bak slobber in te proppen hij heeft 'm voor 90% opgegeten. Hij staat nu weer lekker op de wei te smikkelen. En wederom weer twee hooinetten in zijn stal voor vannacht. De schade aan zijn manen leek in de eerste plaats erger dan het is. This nog wel een grote hap Wat er er uit is. Maar toen ze eenmaal uitgeborsteld waren viel het wel mee.

Hij leek wel iets de hoogte in te zijn gegaan(ook niet raar gezien die tegen die kwpners moest opboxen) . Zal hem binnenkort even meten.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:21

Jee.. ik kom even onder mijn steen vandaan en ik lees hier over de verhuizing van Jelske. Wat vervelend Absolom; die zorgen over je paardje zijn echt niet leuk! Hopelijk kan hij nu snel bij trekken. Wij hebben ook wat gedoe met een enter id opfok, dus begrijp je frustratie heel goed.

Hoe is het verder met iedereen? Wij hadden het een periode zo druk dat ik amper aan andere dingen toe kwam.

Hier verder alles goed. Vorige week een van onze merries op de valreep toch geïnsemineerd met Auwert. 5 juli weten we meer :o

Met Pientje gaat het goed. Is echt een joekel van een veulen nu, ze is nu 4,5 maand *\o/*
Genieten volop van haar..Afbeelding
Afbeelding

Ik wilde nog wel met haar naar de keuring maar het wordt al zo'n enter :9 dus twijfelen we wat. We willen haar toch aanhouden dus het hoeft niet. Wat zouden jullie doen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:59

ynekes schreef:
Jee.. ik kom even onder mijn steen vandaan en ik lees hier over de verhuizing van Jelske. Wat vervelend Absolom; die zorgen over je paardje zijn echt niet leuk! Hopelijk kan hij nu snel bij trekken. Wij hebben ook wat gedoe met een enter id opfok, dus begrijp je frustratie heel goed.

Hoe is het verder met iedereen? Wij hadden het een periode zo druk dat ik amper aan andere dingen toe kwam.

Hier verder alles goed. Vorige week een van onze merries op de valreep toch geïnsemineerd met Auwert. 5 juli weten we meer :o

Met Pientje gaat het goed. Is echt een joekel van een veulen nu, ze is nu 4,5 maand *\o/*
Genieten volop van haar..[ [url=m/hg4CMj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6SAzND.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wilde nog wel met haar naar de keuring maar het wordt al zo'n enter :9 dus twijfelen we wat. We willen haar toch aanhouden dus het hoeft niet. Wat zouden jullie doen?



Juist wel mee naar de keuring. Ze willen meer paarden voor de sport. Grote hoogbenige friezen.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:34

@absolem fijn dat die weer thuis is zal je vast ook wat meer rust geven..
Zal vast wat drukken zijn nu je hem thuis hebt staan maar kan je zelf wel lekker alles onder controle houden!
Vind hem zn lieve indruk hebben vast een lieve hengst <3

@ynkes wauw wat een gespierd veulen zeg daar is quick nog maar een spriet bij alhoewel veulen er nu wel af gaat jammer genoeg..
Gaat zo snel , 10 julie de keuring en dan nog 1/2 maanden dat die nog bij ons is!
Heb een opfok kunnen vinden 10/15 min bij ons vandaan, groepje van 4 hengsten en in en uitloop vd stallen naar grote bak en zomers in land.
Dit ga ik denk ik eerst proberen friesland is toch 1,5 uur rijden en kan hem zo bewijzen van iedere dag nog zien : +:)+

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 00:33

Wow dat voorbeen! :) :)

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:33

@ynkes trouwens wat super leuk hoop dat het in 1 x gelukt is! Welke hengst??

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:34

Ik sliep als een blok beton vannacht. Heb in weken niet zo goed geslapen. Mijn lichaam is wel helemaal verrot omdat ik gisteren veel te veel gedaan heb.. Maar goed ik heb een auto te leen. Dus even rondje dorp en dan spullen naar stal brengen en de auto weer afgeven.

Ik vind het zo onwijs fijn dat m'n beestje zich beter thuis voelt hier.

Als alles klaar is dan kan hun dochter jelske even bijhouden tot ik weer op mijn voeten sta als ik bevallen ben.

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:43

Wow wat een joekels van een veulens komen er al voorbij.

Renske is nog niet zo groot en gespierd. Vooral nu een vet beertje :j De hengstenhouder heeft in september veulenkeuring. Denk dat ze daar heen gaat ipv een fokdag. Zit dan alleen net binnen 6 maand chippen. Keuring is begin september en de 24e september is ze 6 maanden. Moet kunnen toch?

Wat fijn Absolem dat Jelske nu op een goed plekje staat. Is dit het eerste kindje waar je van zwanger bent?

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:29

Ynekes, dat is al een mooi groot veulen inderdaad. Hopelijk heeft Auwert gepakt.
Ik zou ook voor de keuring gaan, maar vind het sowieso altijd wel leuk om te horen wat de ‘kenners’ ervan vinden.

Sannahtris, mooi chique veulen zo te zien.

Denneboom, wb chippen moet dat theoretisch gezien kunnen lijkt mij.

Absolem, heerlijk zo’n fijne nacht. Goed gevoel dus en mooi voor je bevalling alles rond.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:38

Dennenboom schreef:
Wow wat een joekels van een veulens komen er al voorbij.

Renske is nog niet zo groot en gespierd. Vooral nu een vet beertje :j De hengstenhouder heeft in september veulenkeuring. Denk dat ze daar heen gaat ipv een fokdag. Zit dan alleen net binnen 6 maand chippen. Keuring is begin september en de 24e september is ze 6 maanden. Moet kunnen toch?

Wat fijn Absolem dat Jelske nu op een goed plekje staat. Is dit het eerste kindje waar je van zwanger bent?



Twede zwangerschap. Maar de eerste heb ik met 6,5 week moeten afbreken.
Mijn ex wilde absoluut nog geen kinderen. Dus ik heb helaas al een sterretje...

Nu ben ik een bam. Vader van dit kindje is niet in the picture. Ik had geen vaste relatie met hem maar zag hem af en toe en hij wil er niks mee te maken hebben. Ik heb dit keer dus voor mijzelf en het kindje gekozen.