Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 353 van de 503 [ 12560 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356 ... 503  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

 
Profiel   

Friezenkind schreef
_Zsazsa_ schreef
Als hij bij teugels oppakken meteen zijn hoog omhoog gooit heeft dat vaak te maken met een gebit wat niet goed is en niet zozeer met een bit. Ze kunnen met een dubbel gebroken bit misschien wat rommelig zijn in de aanleuning maar niet hun hoofd de lucht in steken. Ik denk dan eerder aan wolfskiezen.


Niet helemaal mee eens. Die van mij gooide gewoon het hoofd omhoog, af en toe zo hoog dat ik dacht dat ik een kopstoot zou krijgen, instructrice zei dat ik het hoofd ‘naar beneden moest trekken‘ want het kon nooit aan zn simpel bit liggen toen ik zei dat ik een bitfitter liet komen. Was niks aan de hand met het gebit, zadel, nek, rug etc. puur het bit (dubbel gebroken watertrens) ongebroken bit erin en het was gelijk over.


Dat is dan meer uitzondering dan regel. Dat een bit moet passen is een feit, en ja paarden hebben zeker een voorkeur. Maar paarden die echt hun hoofd omhoog doen om druk te ontwijken (tenzij extreem veel druk dan is het ook logisch) doen dat vaak door de pijn.

Verschil zit vaak ook in wat ze doen. Een bit wat ze vaak niet fijn vinden zorgt voor rommelige lippen/mond gebruik. Achter de teugel kruipen/hoofd echt omhoog doen is vaak meer ongemak.

Ik heb nu al meer dan 10 jaar Pre’s. Meestal jong en groen en ze zijn met alle bitten te rijden, maar ze hebben allemaal een voorkeur voor iets anders. Zonder extreem gedrag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:37 



 
Profiel   

Jenara schreef
De rommelige aanleuning herken ik wel! Ik rij met een dubbel gebroken kneveltrensje momenteel, maar ben al langer aan het denken om over te schakelen op een ongebroken.
Ik zie hier een aantal namen voorbij komen, maar zie soms door het bitbos de bitten niet meer ...
Kunnen jullie een paar ongebroken bitten aanraden eventueel? Ik wil ook al een tijdje een bitfitter laten komen, maar financiëel komen er steeds dingen tussen waardoor dat even niet lukt :'(


BR heeft een ongebroken kunststof bit voor een leuk prijsje.

https://hypostore.nl/br-ongebroken-wate ... 70-mm.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:38 



 
Profiel   

Jenara schreef
De rommelige aanleuning herken ik wel! Ik rij met een dubbel gebroken kneveltrensje momenteel, maar ben al langer aan het denken om over te schakelen op een ongebroken.
Ik zie hier een aantal namen voorbij komen, maar zie soms door het bitbos de bitten niet meer ...
Kunnen jullie een paar ongebroken bitten aanraden eventueel? Ik wil ook al een tijdje een bitfitter laten komen, maar financiëel komen er steeds dingen tussen waardoor dat even niet lukt :'(


Kijk eens bij Fager, extreem lichtgewicht titanium ongebroken trensen. Heel fijn. Ik heb er ook 1, en ligt heel stabiel. Plus zijn niet koud in de winter met indoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:40 



 
Profiel   

[/quote]

Dat is dan meer uitzondering dan regel. Dat een bit moet passen is een feit, en ja paarden hebben zeker een voorkeur. Maar paarden die echt hun hoofd omhoog doen om druk te ontwijken (tenzij extreem veel druk dan is het ook logisch) doen dat vaak door de pijn.

Verschil zit vaak ook in wat ze doen. Een bit wat ze vaak niet fijn vinden zorgt voor rommelige lippen/mond gebruik. Achter de teugel kruipen/hoofd echt omhoog doen is vaak meer ongemak.

Ik heb nu al meer dan 10 jaar Pre’s. Meestal jong en groen en ze zijn met alle bitten te rijden, maar ze hebben allemaal een voorkeur voor iets anders. Zonder extreem gedrag.[/quote]

Kan dat die van mij een uitzondering is, dit is mijn eerste ervaring met een pre of een paard wat zo kieskeurig is ik rijd eigenlijk mijn hele leven met wen dubbel gebroken bit. Met of zonder druk (dus echt losse lange teugel), alles wat gebroken was kwam het hoofd omhoog, de bitjes gingen zonder problemen in, maar het was allemaal niet goed. Pas bij de ongebroken bitjes kwam er ontspanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:59 



 
Profiel   

Matheno schreef
Jenara schreef
De rommelige aanleuning herken ik wel! Ik rij met een dubbel gebroken kneveltrensje momenteel, maar ben al langer aan het denken om over te schakelen op een ongebroken.
Ik zie hier een aantal namen voorbij komen, maar zie soms door het bitbos de bitten niet meer ...
Kunnen jullie een paar ongebroken bitten aanraden eventueel? Ik wil ook al een tijdje een bitfitter laten komen, maar financiëel komen er steeds dingen tussen waardoor dat even niet lukt :'(


BR heeft een ongebroken kunststof bit voor een leuk prijsje.

https://hypostore.nl/br-ongebroken-wate ... 70-mm.html


Thnx inderdaad om te proberen niet duur

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:19 



 
Profiel   

Neva heeft ook echt flink de tijd nodig om te wennen op een nieuwe plek, ook al lijkt ze van buiten heel relaxed :) Verder rij ik haar met een ongebroken trens (geen stang dus).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:46 



 
Profiel   

Mag ik hier even bij aansluiten...
Vandaag opnieuw van Amias afgevallen. Ik rijd hem op een ongebroken trens en dat gaat vrij goed. Zo min mogelijk aanleuning vragen is ook iets wat hier werkt.
Maar nou zit ik met het volgende. Als hij schrikt of... weet ik veel denkt dat het nodig is en er vandoor gaat dan doet hij zijn hoofd heel hoog, zijn neusbrug is dan horizontaal als een rennend hert. Ik heb dan werkelijk geen klap meer te zeggen. Remmen gaat niet sturen gaat niet, omtrekken slaat nergens meer naar en intussen raakt hij alleen maar meer overstuur. (en ik ook)
Dus ben ik vandaag drie keer de hele bak door geweest en er alweer afgevallen. Ik was er klaar mee, ik ben te oud om nog het risico te willen nemen iets te breken of kneuzen én ik wil niet een steeds grotere knoop in mijn maag krijgen als ik er op wil.
Help me. Hoe kan ik er voor zorgen dat dat hoofd naar beneden gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 00:51 



 
Profiel   

mrie schreef
Mag ik hier even bij aansluiten...
Vandaag opnieuw van Amias afgevallen. Ik rijd hem op een ongebroken trens en dat gaat vrij goed. Zo min mogelijk aanleuning vragen is ook iets wat hier werkt.
Maar nou zit ik met het volgende. Als hij schrikt of... weet ik veel denkt dat het nodig is en er vandoor gaat dan doet hij zijn hoofd heel hoog, zijn neusbrug is dan horizontaal als een rennend hert. Ik heb dan werkelijk geen klap meer te zeggen. Remmen gaat niet sturen gaat niet, omtrekken slaat nergens meer naar en intussen raakt hij alleen maar meer overstuur. (en ik ook)
Dus ben ik vandaag drie keer de hele bak door geweest en er alweer afgevallen. Ik was er klaar mee, ik ben te oud om nog het risico te willen nemen iets te breken of kneuzen én ik wil niet een steeds grotere knoop in mijn maag krijgen als ik er op wil.
Help me. Hoe kan ik er voor zorgen dat dat hoofd naar beneden gaat.


Is je verdiepen in TT methode misschien een optie? Zodat je hem kunt leren in paniek situaties juist het hoofd omlaag te brengen om zijn ontspanning terug te krijgen. Ik gebruik het nu bij al mijn paarden en ben er ook bij zo’n type paard mee begonnen. Ze schrikken bijna nooit meer en als ze schrikken herpakken ze zich binnen 3 tellen. Er zijn best veel instructeurs die je daar mee kunnen helpen. Echt zo de moeite waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 07:26 



 
Profiel   

mrie schreef
Mag ik hier even bij aansluiten...
Vandaag opnieuw van Amias afgevallen. Ik rijd hem op een ongebroken trens en dat gaat vrij goed. Zo min mogelijk aanleuning vragen is ook iets wat hier werkt.
Maar nou zit ik met het volgende. Als hij schrikt of... weet ik veel denkt dat het nodig is en er vandoor gaat dan doet hij zijn hoofd heel hoog, zijn neusbrug is dan horizontaal als een rennend hert. Ik heb dan werkelijk geen klap meer te zeggen. Remmen gaat niet sturen gaat niet, omtrekken slaat nergens meer naar en intussen raakt hij alleen maar meer overstuur. (en ik ook)
Dus ben ik vandaag drie keer de hele bak door geweest en er alweer afgevallen. Ik was er klaar mee, ik ben te oud om nog het risico te willen nemen iets te breken of kneuzen én ik wil niet een steeds grotere knoop in mijn maag krijgen als ik er op wil.
Help me. Hoe kan ik er voor zorgen dat dat hoofd naar beneden gaat.


Wat ontzettend vervelend voor je :(:)
Je zou ook kunnen kijken of een martingaal helpt. Dan kan hij zijn hoofd niet helemaal de lucht in gooien. Misschien niet de beste oplossing, maar het proberen waard denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 07:59 



 
Profiel   

Mrie, wat vervelend! Ik hoop dat je je niet hebt bezeerd?

In welke omgeving zit je? Ik weet een hele fijn instructrice die je hier mee kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:30 



 
Profiel   

Ik ben heel hoor, maar ik voel dat ik bangig word en dat moet niet, bovendien vind ik het zo klote voor mijn beest.
Ik heb zelf Renske Tiekstra als instructrice.Vandaag heb ik met haar gesproken over de situatie en zij zegt allemaal verstandige dingen. Osteopaat, rontchenfoto's, training eerst met grond werk. Zij vind hem te veel een bommetje er moet meer rust en ontspanning inkomen.

Ikzelf heb ook nagedacht over een martingaal, maar dat doe ik dan meer voor mij dan voor hem dus daar moet ik nog even over nadenken.
@ZsaZsa, ik ben wel bekend met TT maar zit er niet zo diep in dat ik weet hoe dat hem zou kunnen helpen. Weet jij waar ik meer informatie kan vinden?
@Juniores, ik zit in het zuiden onder Den Bosch

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:23 



 
Profiel   

Dan zit je vlak bij mij mrie.

Ik kan me er bij aansluiten wat renske zegt, is je paard medisch in orde? Past je zadel goed? T klinkt als een stress bommetje als ik t zo lees wat je omschrijft.
Als hij fysiek in orde is dan mag hij leren mentaal te gaan ontspannen, grondwerk is daar heel goed voor.
Renske kan je er vast heel goed bij helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:07 



 
Profiel   

Mrie, mocht het voor je mogelijk zijn om ergens anders te trainen kan ik je Lina Uzahasan aanbevelen. Voor zowel TT training als ook dressuurles. Die kan je hier super mee helpen.

Ik zit ook in jou regio en hier zitten wel meer goede TT trainers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:16 



 
Profiel   

He, wat vervelend mrie.
Ik kan begrijpen waar de neiging om te zoeken naar hulpteugels of een ander bit vandaan komt, maar ik denk echt dat je het meer in de communicatie moet zoeken.
Je wil niet dat dat hoofd naar beneden gaat, maar dat je paard geen aanleiding heeft bij jou te vertrekken, of voordat hij vertrekt bij jou incheckt met een vraag, waarop jij kunt inspringen om hem weer 'in the zone' te krijgen zodat het niet gebeurt. Tenminste, dat zou ik willen.
Hoe kan je hem bereiken als hij zo ver is? Welke signalen geeft hij wel, en wat doe jij dan? Hoe kun je het voor zijn? Hoe kun je hem helpen ontspannen? Ik hoop echt dat je iets kunt vinden dat je verder helpt.



Hier is Zaf twee jaar bij mij. Even een topic met foto's gemaakt. Hij is zo enorm veranderd!
[ITP] Spaanse jongens worden groot; twee jaar met Zaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:36 



 
Profiel   

_Zsazsa_ schreef
Jenara schreef
De rommelige aanleuning herken ik wel! Ik rij met een dubbel gebroken kneveltrensje momenteel, maar ben al langer aan het denken om over te schakelen op een ongebroken.
Ik zie hier een aantal namen voorbij komen, maar zie soms door het bitbos de bitten niet meer ...
Kunnen jullie een paar ongebroken bitten aanraden eventueel? Ik wil ook al een tijdje een bitfitter laten komen, maar financiëel komen er steeds dingen tussen waardoor dat even niet lukt :'(


Kijk eens bij Fager, extreem lichtgewicht titanium ongebroken trensen. Heel fijn. Ik heb er ook 1, en ligt heel stabiel. Plus zijn niet koud in de winter met indoen.


Ik heb deze eens opgezocht! Zien er echt superinteressant uit! Heb je die al eens gekocht en zoja waar? gewoon via de website besteld? Deze zijn ook een stuk dunner dan bv. die van BR en Jenara heeft echt maar een klein mondje, dus moet daar echt geen dik bit in gaan steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 22:24 



 
Profiel   

Via L.A equistyle kun je ze bestellen. Er staan ook weleens Fager bitten op MP, maar die zijn snel weg vaak. Ik heb er nu 3 en vindt ze echt fantastisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 22:46 



 
Profiel   

Wat balen zeg mrie :( Ik sluit me verder aan bij de gegeven adviezen, weer vanuit de basis bezig gaan met elkaar en de communicatie weer op 1 lijn krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:41 



 
Profiel   

mrie schreef
Mag ik hier even bij aansluiten...
Vandaag opnieuw van Amias afgevallen. Ik rijd hem op een ongebroken trens en dat gaat vrij goed. Zo min mogelijk aanleuning vragen is ook iets wat hier werkt.
Maar nou zit ik met het volgende. Als hij schrikt of... weet ik veel denkt dat het nodig is en er vandoor gaat dan doet hij zijn hoofd heel hoog, zijn neusbrug is dan horizontaal als een rennend hert. Ik heb dan werkelijk geen klap meer te zeggen. Remmen gaat niet sturen gaat niet, omtrekken slaat nergens meer naar en intussen raakt hij alleen maar meer overstuur. (en ik ook)
Dus ben ik vandaag drie keer de hele bak door geweest en er alweer afgevallen. Ik was er klaar mee, ik ben te oud om nog het risico te willen nemen iets te breken of kneuzen én ik wil niet een steeds grotere knoop in mijn maag krijgen als ik er op wil.
Help me. Hoe kan ik er voor zorgen dat dat hoofd naar beneden gaat.


Meelezer hier, maar is zijn rug/ nek/ hals op de foto gezet? soms als ze zo extreem heftig reageren dan komt dat door een pijnprikkel, bijv. KS.

Als hij medisch in orde is dan denk ik naast de goede tips die al gegeven zijn aan een dressuurtechnisch stukje. Eigenlijk moet hij zo fijn nageeflijk zijn en blijven dat jij hem al voor bent voordat het hoofd omhoog gaat met je been en handigheid aan de voorkant. (altijd naar beneden vragen/ stelling vragen aan de korte kant en niet vast blijven houden en been er aan) One rein stop is een methode die helpt als paarden er vandoor gaan.

Daarnaast kan TT werk heel nuttig zijn idd, grondwerk en ook leren aan hem hoe hij spanning moet uiten en hem leren hoe zsm weer te ontspannen. Sommige spanjaarden zijn binnenvetters die spanning opbouwen waar je weinig van merkt en dan ineens extreem ontploffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:11 



 
Profiel   

Ik begin nu met grondwerken van de 2,5 jarige. Heel leergierig slim merrietje. Ze is ook al groot, denk nu al 1.63. Ze kan zo lekker lopen. Wil haar graag voor het zadelmak maken eind volgend jaar echt alles geleerd hebben van de TT training. Dus naar de kruk toe komen, zichzelf leren ontspannen etc ben benieuwd of het zadelmak maken dan ook heel anders gaat zijn. Vooralsnog schoot het grondwerk er nog weleens bij in. Dus alleen voorbereiden met de longe.
We zijn sinds 1 Dec naar een stal met binnenbak verhuisd en oh wat is dat fijn. Helaas 1 stal minder dan voorheen dus ik hoop de 13 jarige of de 3 jarige te kunnen verkopen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 13:33 



 
Profiel   

@Zsazsa, hoera voor de binnenbak, echt heerlijk é!
En wat een knap meisje inderdaad! Ben benieuwd welk verschil je gaat ervaren met het zadelmak maken idd.

Ik heb eventjes een "mindere periode", ofwel een probleem waar ik weer even tegen aan loop en niet goed weet hoe ik het moet oplossen :')
Tijdens onze laatste les hadden we oefeningen gekregen met balkjes om Jenara enthousiaster en actiever te maken, wat echt geweldig goed werkt, ze trekt nu echt naar de balkjes toe en je voelt haar meedenken, dus dat op zich is superfijn! Maar nu loopt ze sinds een paar trainingen weer extreem krom, altijd enorm overgesteld op links of rechts en weer heel erg rond in haar hals ook, net of ik met rollkur wil rijden. Dat was de laatste maanden zoveel verbeterd, ze liep gewoon naar voren en zocht wat lengte op met haar hoofd en hals en liep gewoon netjes recht, in cirkels was de stelling vrij goed, niet te veel, niet te weinig. En nu "plots" is dat weer helemaal weg en ik weet dus echt niet wat ik nu fout doe. We hebben gelukkig over 1,5 week alweer les, dus dan ga ik dat zeker aankaarten, maar het frustreert me nu wel wat tijdens de trainingen. Ik vraag me ook echt af of het beter zou zijn met een ander bit (misschien moet ik ook gewoon nog eens bitloos rijden, dan weet ik meteen of het ergens aan het bit ligt?)

Mijn hoofd is in ieder geval weer een hele zoektocht aan het doen naar wat dit kan veroorzaken en hoe ik het kan verhelpen. Tips of ideeën zijn echt heel welkom! Op zo'n momenten merk ik toch echt hoeveel complexer ik mijn spanjaard vind t.o.v. BWP's en KWPN'ers vroeger :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 14:34 



 

Laat je haar wel eens behandelen door een fysio ofzo?

Fijn een binnenbak! Hier ook 2 in de buurt waar we zo terecht kunnen.

Gisteren les gehad met mo en morgen weer. We gaan lekker :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 21:55 



 
Profiel   

Ze kruipt achter het bit dus? werk je met voorwaarts/ neerwaarts rijden? want dat is de manier om ze naar de hand toe te rijden. Ik denk niet dat het aan het bit ligt (wisselen zou wel kunnen) maar vaak is het een manier om onder de aanspanning van achteruit over de rug uit te komen omdat ze of nog draagkracht missen of het moeilijk vinden. Is ze goed aan je been? want dat is stap een om haar naar je hand toe te kunnen rijden.

Heerlijk een binnenbak Zsa Zsa, grondwerk is zo fijn voor die jonge dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:27 



 

Weet hier iemand een leuke b&b bij het strand waar je met je paard een weekend heen kan ofzo? liefst waar ze 24/7 buiten kunnen met goed hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:50 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Laat je haar wel eens behandelen door een fysio ofzo?

Fijn een binnenbak! Hier ook 2 in de buurt waar we zo terecht kunnen.

Gisteren les gehad met mo en morgen weer. We gaan lekker :)


Elk jaar controle, ze is wel nog nooit echt "behandeld" moeten worden, er was nog nooit iets mis.

Superfijn dat jullie zo goed gaan :D

@Elisa2, ik werk inderdaad met voorwaarts neerwaarts rijden, we zijn de laatste maanden ook erg aan het werken aan het voorwaarts gaan, want dat bleef wel nogal een issue. Ik kreeg alleen de opmerking tijdens de laatste les dat ik te veel losliet vooraan en dat ik gerust terug wat contact mag gaan vragen. Dat heb ik dan ook gedaan, maar dus stelselmatig kruipt ze nu elke training terug meer achter het bit (en dus ook continu in overdreven stelling) Op zich reageert ze trouwens wel op mijn been, gewoon niet altijd juist. Ik ben er dus in ieder geval heel zeker van dat ze het echt nog moeilijk vindt, daarom werken we ook echt aan dat voorwaartse en aan meer draagkracht ontwikkelen. Ik weet nu alleen echt even niet waarom ze plots weer zo hevig achter het bit kruipt, dat was echt zoveel beter en ik had echt de indruk dat we behoorlijk vooruitgang aan het boeken waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:48 



 
Profiel   

Ik zou dan gewoon weer even een stapje terug doen, hand voor je blijven houden en zorgen dat ze goed voorwaarts op je been wordt/ blijft en dat ze er zelf weer inzakt aan de voorkant. Ik denk dat het mis gaat bij het terug contact vragen. Ze moet zelf de hand op zoeken dmv achter actief worden en van achter naar voor lopen. Dus ook niet loslaten aan de voorkant, maar gewoon contact houden zonder iets te "vragen of terug te werken".
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 353 van de 503 [ 12560 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356 ... 503  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen