Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 354 van de 503 [ 12560 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357 ... 503  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

 
Profiel   

Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen met een vraag waarop jullie ongetwijfeld het antwoord weten. Hoe spreken jullie PRE uit? Leek mij voor de hand liggend, in het Nederlands gewoon Pee Er Ee. Drie losse letters. Maar onlangs zei iemand Prie. Dat klinkt als de engelse versie zonder punten. Niet om aan te horen, vind ik. Is de uitspraak “prie” gemeengoed of was het een enkele misser?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:36 



 
Profiel   

Ik zeg gewoon Pree.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:52 



 
Profiel   

Leuk, weer een variant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 19:17 



 

Ik zeg idd pee er ee :+

Kijk nou, wat stills van mijn les vandaag. Mo is zo'n moeilijk paard (er boven of er achter kruipen en moeite met prikkel verwerking dus ook been om er uit te rijden is een ding) maar onze goede momenten zijn dan wel fenomenaal gewoon.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 19:50 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou dan gewoon weer even een stapje terug doen, hand voor je blijven houden en zorgen dat ze goed voorwaarts op je been wordt/ blijft en dat ze er zelf weer inzakt aan de voorkant. Ik denk dat het mis gaat bij het terug contact vragen. Ze moet zelf de hand op zoeken dmv achter actief worden en van achter naar voor lopen. Dus ook niet loslaten aan de voorkant, maar gewoon contact houden zonder iets te "vragen of terug te werken".


Thanks voor de tips! Helaas is dat exact wat ik altijd al gedaan heb, ik doe echt niets meer dan contact houden Voordien zelfs dat niet, ik liet effectief gewoon los om haar ruimte te geven vooraan. En het was dus daarop dat mijn lesgeefster zei om wel contact te houden en daarop komt nu de reactie. Ik weet dat het cliché klinkt, maar ik ben écht superzacht in mijn hand, ik vraag helemaal niets, gewoon contact en zelfs daarop duikt ze volledig weg. Als ik zo 10 min. heb gereden, kan ik zelfs lange teugel geven en krult ze alleen maar meer op.

Eerlijk gezegd weet ik ook echt niet goed hoe ik haar meer voorwaarts krijg, als ze in reactie alleen maar ronder wordt. Met heel veel geduld en héél losjes rijden was het dus beter, maar nu weer niet meer. Ik volg exact hierom natuurlijk ook les omdat ik zelf voel dat ik niet goed weet hoe ik het moet oplossen.

@Robijntjah, dat klinkt echt zo herkenbaar! Jenara is ook exact zo met rijden, vind het echt moeilijk ... Heb jij tips&tricks hoe je omgaat met die reactie op been en dat wegkruipen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 20:02 



 

Toch been blijven geven en pas ophouden als je de juiste reactie krijgt (dus niet perse harder maar buiging in haar lijf geven) en een weerstand biedende hand blijven bieden. Bij Mo is het echt een laaaaaaang proces maar Mo is ook wel echt een trauma paard en echt extreem extreem gevoelig. Zo zie je ze gelukkig niet vaak. Ik weet niet waar je zit maar ik kan je Leandra Theunissen qua instructie erg aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 20:10 



 
Profiel   

P.R.E. Is een afkorting dus de letters apart uitspreken :))

@ Jenara; lastig om via de computer tips te geven. Heb je de mogelijkheid om met de trailer weg te gaan? Anders kan ik je mijn trainer aanbevelen, hij is Portugees en werkt alleen maar met PSL en PRE.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:08 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Toch been blijven geven en pas ophouden als je de juiste reactie krijgt (dus niet perse harder maar buiging in haar lijf geven) en een weerstand biedende hand blijven bieden. Bij Mo is het echt een laaaaaaang proces maar Mo is ook wel echt een trauma paard en echt extreem extreem gevoelig. Zo zie je ze gelukkig niet vaak. Ik weet niet waar je zit maar ik kan je Leandra Theunissen qua instructie erg aanraden.


Ja zo ben ik met mijn instructrice nu ook aan het werken inderdaad, en daarnaast oefeningen aan het aanbieden die Jenara triggeren om gemotiveerder en voorwaartser te worden. Ik zit rond Gent, België, dus ik vrees voor de meesten hier echt heel ver weg. Ik ben trouwens echt super tevreden van mijn lesgeefster hoor, ik heb echt al veel vooruitgang gemaakt door haar, maar zulke dingen zijn natuurlijk niet op 1-2-3 opgelost.


Queijo schreef
P.R.E. Is een afkorting dus de letters apart uitspreken :))

@ Jenara; lastig om via de computer tips te geven. Heb je de mogelijkheid om met de trailer weg te gaan? Anders kan ik je mijn trainer aanbevelen, hij is Portugees en werkt alleen maar met PSL en PRE.


Nee helaas, ik heb geen trailer beschikbaar en heb ook niet het juiste rijbewijs om één te huren. Dat zijn allemaal lange termijn plannen om nog in orde te brengen, maar we willen eerst een huis bouwen, dus al de rest moet even wachten.

Nu het gaat om een probleem dat terug is komen opduiken na mijn vorige les, dus ik neem het volgende week gewoon op met mijn lesgeefster, ik heb er alle vertrouwen in dat ze ons hier ook mee kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:42 



 
Profiel   

Zelf zou ik dan even kiezen voor tijdelijk intensieve begeleiding om hier wat sneller doorheen te komen. Wellicht kun je vaker lessen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:47 



 

Dat doe ik met periodes ook, eergisteren en vandaag les gehad inderdaad.

Ja voorwaarts is Mo wel, alleen dan de extreem andere kant op, rennerig :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:52 



 
Profiel   

Ik ga eens bekijken wat er lukt qua timing om inderdaad even wat vaker les te hebben! Ik ga deze week toch ook alvast een keertje bitloos rijden, gewoon om te voelen of het verschil maakt. Ik had hier van een aantal toch gelezen dat het bit wel degelijk een rol kan spelen in de consistentie van de aanleuning en het wegduiken achter het bit, dus wil dat toch niet 100% uitsluiten ook.
Ik zal laten weten hoe het ging!
Nog eens bedankt voor alle tips & advies hier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 10:30 



 

Graag gedaan en veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 10:41 



 
Profiel   

Ahja het is een heel vervelend probleem, het is inderdaad voor de rest moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal. Longeren aan de dubbele longe kan hier ook goed bij helpen (menpositie) maar dan moet je wel weten wat je doet.

Aan het been zijn/worden is wel stap een, ik weet niet hoe ze op een zweepje reageert? daar zou ik me iig eerst op focussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 16:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ahja het is een heel vervelend probleem, het is inderdaad voor de rest moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal. Longeren aan de dubbele longe kan hier ook goed bij helpen (menpositie) maar dan moet je wel weten wat je doet.

Aan het been zijn/worden is wel stap een, ik weet niet hoe ze op een zweepje reageert? daar zou ik me iig eerst op focussen.


dubbele longe heb ik nog gedaan en ik werk nu op de grond ook veel aan het wisselen van tempo, wat ze trouwens aan de longe echt supergoed doet, dus ik denk toch echt ohz dat het nog een kwestie is van kracht die ze mist, daardoor wat ik vraag echt moeilijk is. In stap bv. reageert ze supergoed, zowel op been als op zweepje, dan kan ik echt makkelijk wisselen tussen al een iets meer verzameldere stap naar een veel ruimere stap, dan krult ze ook niet zo op (voor die laatste les liep ze hier zelfs echt mooi over haar rug met wat lengte vanvoor en toch licht). Overgangen gaan ook mooi vlot, ook daar werken we aan mooi van achter uit aandraven en dat doet ze eigenlijk echt prima. Het is eigenlijk echt specifiek het vooruit gaan in draf, daar gaat ze dus bij het geven van de hulpen om voorwaarts te gaan zichzelf rond zetten, scheef lopen, tot zelfs eens een klein bokje geven, dit verschilt ook niet echt of ik nu been of zweepje gebruik.

Wat we dus tijdens de laatste les hebben gedaan is balkjes gebruikt om haar te gaan activeren en dat werkt wel echt goed, ze trekt nu echt naar de balkjes toe en verruimt dan echt uit zichzelf, maar tussen de balkjes in loopt ze dan heel erg rond en krom.

Aan het been zijn, werk ik ook echt al lang aan, telkens met kleine stapjes, iedere keer ze mooi verruimt bij de hulpen, zonder een boel protest, meteen belonen, in het begin gewoon bij reactie, daarna telkens een beetje langer.

Oeps, mijn bericht wordt telkens langer dan ik wou. Ik zal eens even in mijn beeldarchief duiken, ik denk dat ik wel een filmpje bij elkaar krijg, dan is het wat visueler!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:27 



 
Profiel   

Ik kom even trots zijn!
Maand geleden zijn we verhuisd van stalling. Cabana leek heel relaxed eronder maar tijdens het rijden slecht aan het been, staken etc. Toch niet relaxed in zijn koppie dus.
Dus even een week weer back to basic en veel grondwerk gedaan.

En vanavond..... Het ging weer super ! Hartstikke goed aan het been (misschien wel te) en goed gewerkt aan zijgangen en zelfs nog wat galopwissels meegepakt.

Wat kun je dan gelukkig zijn hè.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:21 



 
Profiel   

Wat fijn! dat zijn van die kleine geluksmomenten.

Ja dat werkt idd beter Jenara, de draf en stap- draf overgangen aan de dubbele longe gaan ook goed? Klinkt ook wel alsof ze blokkeert op het zadel anders oid. Haar rug is goed op de foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 09:20 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat fijn! dat zijn van die kleine geluksmomenten.

Ja dat werkt idd beter Jenara, de draf en stap- draf overgangen aan de dubbele longe gaan ook goed? Klinkt ook wel alsof ze blokkeert op het zadel anders oid. Haar rug is goed op de foto?


Dat is al even geleden, dus daar durf ik nu zo direct geen duidelijk antwoord op geven. Ik ga dit weekend misschien nog eens aan de dubbele longe werken, dan kijk ik eens hoe daar nu alles gaat.

Haar rug is niet op foto gezet, dus dat is inderdaad wel iets om eens te checken eventueel. Ik ga dat wel eerst even overleggen met mensen die persoonlijk wat dichter bij ons staan, dat is natuurlijk behoorlijk kostelijk. Als het nodig is en als onderzoek/symptomen echt uitwijzen dat het daar zit dan laat ik het meteen checken, maar als het daar niet duidelijk op wijst, vind ik het een beetje gek om die kosten te maken.
Op wandeling trouwens, dus buiten de piste, is ze wel heel erg voorwaarts, in alle gangen. Zeg het gerust als ik verkeerd denk, maar als ze daar wel zonder problemen voorwaarts kan (voor makkelijk 2-3u), zonder al dat wegduiken, lijkt het mij niet persé een fysisch probleem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 10:46 



 
Profiel   

Daar heb je helemaal gelijk in en met logisch nadenken kom je vaak ook een eind, kan ze het daar ook in de aanleuning? Trouwens ook helemaal niet verkeerd om lekker veel buiten te trainen hoor, kun je ook fijn dressuurmatig trainen. Voor de rest helemaal mee eens, alleen gaan checken als alle symptomen er op wijzen en de mensen dichter in de buurt die jullie in real life meemaken kunnen daar meer zinnige dingen over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:18 



 
Profiel   

Voor wie het interesseert, ik heb dus vandaag bitloos gereden en we zijn duidelijk een aantal stapjes terug achteruit. Ze ging met momenten echt vreselijk op mijn hand hangen, als ik dit voorwaarts probeerde op te lossen, ging ze alleen nog meer hangen. Ook zette ze zichzelf heel er vast naar links, uiteindelijk heb ik haar wel kunnen laten loslaten en iets lichter gekregen vooraan, maar toch niet wat het moet zijn. Ik ben dit echt niet gewoon van haar, normaal is ze ook bitloos heel licht te rijden, dus er gaat duidelijk iets niet goed. Weer een rondje uitpluizen dus waar dit vandaan komt! Zadel? Ongemak? Rijtechnisch bij mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:15 



 
Profiel   

Daar lijkt dan duidelijk iets niet lekker te zitten. Ben wel benieuwd, houd ons op de hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:37 



 
Profiel   

Lastig Jenara, hopelijk kan je instructrice je ermee helpen. Vanaf de computer is dat altijd lastig om advies over te geven.

Ik ben mijn 2,5 jarige maar eens gaan opvoeden. Die is zo enthousiast met alles dat ik daar maar mee ga grondwerken. Die vind alles zo leuk en wat een fantastisch meewerkend karakter. Vandaag voor het eerst vastgezet, manen geknipt en naar 1 kant in staartjes gedaan. Die had zo’n ontplofte bos haar. Ze bleef al zo braaf staan.



[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:25 



 
Profiel   

Knap hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:29 



 
Profiel   

Wat een knapperd, en die blik! “Wat doe ik het goed hè?” :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 22:01 



 
Profiel   

_Zsazsa_ schreef
Lastig Jenara, hopelijk kan je instructrice je ermee helpen. Vanaf de computer is dat altijd lastig om advies over te geven.

Ik ben mijn 2,5 jarige maar eens gaan opvoeden. Die is zo enthousiast met alles dat ik daar maar mee ga grondwerken. Die vind alles zo leuk en wat een fantastisch meewerkend karakter. Vandaag voor het eerst vastgezet, manen geknipt en naar 1 kant in staartjes gedaan. Die had zo’n ontplofte bos haar. Ze bleef al zo braaf staan.



[ [url=m/OmN2MB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperd

Is die nou zo groot, of is het plafond laag, of vertekent de foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 22:28 



 
Profiel   

Haha, van alles wat, foto vertekend wat en zij is al best groot, maakt zich ook altijd heel groot. En het plafond is niet super hoog nee, maar ze kan er makkelijk staan zolang ze niet hoog steigert.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 06:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 354 van de 503 [ 12560 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357 ... 503  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen