Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorinda

Berichten: 13460
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:19

Heel tof Robijn!

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:41

Wat een heerlijke verhalen weer hier!
Het plezier straalt ervanaf Jolijn :D

Fuego heeft moeite met het warme weer dus geniet nog even van z'n zomervakantie :+
Hij is in ieder geval niet bang voor plastic _O-
Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:11

_O-

Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:09

_Tarzan schreef:
Wat een heerlijke verhalen weer hier!
Het plezier straalt ervanaf Jolijn :D

Fuego heeft moeite met het warme weer dus geniet nog even van z'n zomervakantie :+
Hij is in ieder geval niet bang voor plastic _O-
[ [url=m/8yo48D.jpg]Afbeelding[/url] ]


:') *\o/*

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:36

Welkom Claire!

Jorinda hopelijk zit er steeds meer verbetering in en knapt Neva weer wat op.

Robijntjah wat een gave foto's! Zoiets durf ik echt niet. Lijkt me wel heel tof maar ben echt een schijterd in het crossen hihi.

Autumnn wat fijn dat het toch erg herkenbaar is bij de Spanjaarden. Het zijn idd echte binnevetters.

Hahaha heerlijk Tarzan _O-

Jorinda

Berichten: 13460
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:41

_Tarzan schreef:
Wat een heerlijke verhalen weer hier!
Het plezier straalt ervanaf Jolijn :D

Fuego heeft moeite met het warme weer dus geniet nog even van z'n zomervakantie :+
Hij is in ieder geval niet bang voor plastic _O-
[ [url=m/8yo48D.jpg]Afbeelding[/url] ]


:') :')

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:10

Hoi!

Mag ik mij ook melden met mijn afstammings-onbekende Cruzado/Spanjaard?
Ik heb Des nu een maand of 7. Ik wilde absoluut geen spanjaard, maar ja.... oeps. Ik hoop dat ik hier een hoop herkenning en tips ga vinden om mijn nieuwe vriendje beter te begrijpen. Het is echt totaal anders dan mijn oude NRPS-merrie haha. Maar elke dag leer ik weer bij!

Even een kleine fotospam....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:21

Welkom! Wat een knap dier zeg <3

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:43

Welkom en wat een knapperd! <3

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:38

Hallo allemaal,
Het is tijd me kort voor te stellen. Wel zo netjes als regelmatige meelezer :D
Mijn naam is Dorien, ik woon in de Achterhoek en ik ben sinds een klein maandje in het bezit van mijn meisjesdroom; een Nederlands gefokte, valkkleurige Spaanse schone. Mijn doel is straks veel buitenrijden en wat dressuur. Wie weet dat ik er nog wat WE aan vast ga knopen.
Maar aangezien Taruga net 1,5 jaar is, mag ze nog lekker even kleuteren. Ze woont overigens bij een vriendin van mij, hier vlakbij. Ze loopt daar overdag in een kudde van zes: 2 Friese merries, een A-merrietje, een B-ruintje en een IJslander-ruin. Taruga en de IJslander blijven ook ‘s nachts buiten.
Dit is Taruga:

Afbeelding
Als veulen.


Afbeelding
Net gearriveerd. Ze kwam, keek rond en was op haar plek.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:41

Welkom nieuwelingen, wat een leukerds hebben jullie. <3
Wat fijn dat het hier zo goed gaat met iedereen! Robijntjah, die crossfoto's zijn echt cool! *\o/* Stoer hoor, jouw gezichtsuitdrukkingen ook. :')

Met Latino gaat het super goed, inmiddels een nieuw zadel en we hebben het rijden dus weer opgepakt! :):)

Een jaar geleden en nu:
Afbeelding

Afgelopen zaterdag hebben we heerlijk buiten gereden, vind het zo knap van hem allemaal. <3
Afbeelding

Afbeelding

Paar weken geleden ook een sprongetje met hem gemaakt.. Eng! _O-
Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:52

Welkom Dorien!

Wat tof Captain! Hij kan hoog springen zeg :D Heerlijk hé als ze zo braaf zijn! Waar rijdt jij? Prachtig daar <3

Wij hadden gisteren een beetje onverwacht een fotoshoot met Emma Emmerelle. Ze vond hem voor een Spanjaard uitzonderlijk braaf, leuk te horen. Ik denk je moest eens weten hoe hij was ~~}>

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:55

Ohhh ben benieuwd naar de foto's, vind haar altijd zulke mooie maken! <3
Ik krijg ook altijd verbaasd de vraag of het wel echt een hengst is?! En dat ze zouden willen dat elke hengst zo zou zijn haha. :')

Wij rijden op het Wekeromse Zand! Is ongeveer 20 minuten stappen van stal vandaan. :D

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:17

Ik kende haar eigenlijk niet :Y) maar een stalgenootje kreeg les van haar en zij gaat ze dan nabewerken. Heel erg benieuwd naar de foto’s.
Haha ja leuk is dat hè. Ik denk dat een goede opvoeding echt al een hele hoop doet :)

Prachtig is het daar zeg! Is dat een groot gebied?

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:13

Welkom, knappe nieuwe paardjes!

Wat een transformatie Captain, jullie gaan zo goed!

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:34

manzano, mooi paardje heb je, welkom :D De mijne is ook een Andalusier/Cruzado.
Dorien66, welkom, knappe dame!
Captain, knapperd is het toch, en die springfoto van jullie _O- Hij mega enthousiast en jij hellup _O-
Gaaaaaaf Autumn, ben benieuwd naar de foto's!
Hihi ~~}> Hier vinden ze Fuego ook altijd mega relax en braaf, ze verwachten toch altijd iets anders bij een hengst _O-

Mijn 2 MEGA wilde hengsten, samen aan het ontbijt, dikste vrienden ooit haha! <3
Afbeelding

Captain, ik vraag mij nu ik zelf alleen maar hengsten heb vaak af waarom mensen zo moeilijk doen over hengsten?! :') Hier staan ze met 3 hengsten samen en gaat prima, nooit zo'n brave paarden gehad als de hengsten nu :') M'n ruin was altijd mega braaf maar had altijd een eigen wil, Fuego hoef ik eigenlijk zelden te corrigeren. En als ik naar merries kijk van (oud) stalgenoten denk ik, never ever komt hier een merrie :Y)

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:41

Ik denk dat dat ook wel aan het ras ligt hoor, Spaanse hengsten zijn over het algemeen ook wel braver dan KWPN-ers, die kunnen schijnbaar ineens ontploffen. Maar naar mijn mening ligt dat ook aan de manier waarop je ze houdt. Als je ze gewoon veel buiten hebt met vriendjes is dat natuurlijk ook veel beter dan 23/7 op stal en een uurtje in de stapmolen bij wijze van spreken.

Ik zet Latino zonder enige moeite naast elk ander paard, ook naast merries.. Boeit hem niets.

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:45

Daar ben ik het over eens, hengsten zijn ook maar paarden die zo hun paardenbehoeften hebben.
Fuego stond voorheen op een stal naast merries, kon rijden met andere paarden en keek nergens naar maar stond buiten alleen. Bij ons heeft het even geduurd maar hij kan nu prima samen met anderen. Het heeft alleen iets meer geduld nodig dan ruinen/merries samen zetten heb ik ondervonden. Al had Fuego z'n mini vriendje vanaf moment 1 al geaccepteerd, z'n grote vriend had iets meer tijd nodig haha.

Maar zoals je zegt zou het ook goed met het karakter van het ras te maken hebben. Ik zei in het begin, NOOOIT meer een Spanjaard, maar ik denk dat ik nu niets anders meer zou willen :+

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:50

Ik wil ook niets anders meer, ik ben echt gevallen voor dit karakter. <3
En wat jij zegt, nooit merries. Man wat een drama steeds.. Dat wil je toch niet? :')

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:53

Nee precies, ik ben niet zo van de drama paarden, Fuego was in het begin drama genoeg :')
Maar nu hij m'n hart veroverd heeft wil ik ook nooit meer anders dan dit, geweldige karakters <3

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:00

Ik heb een merrie, maar wel een met een heel erg lief karakter hoor. Geen merrie karakter zeg maar <3
Hengsten zijn lastiger te stallen in Nederland, dus dat alleen al maakt het ingewikkelder om een goede stal te vinden, zeker in de randstad.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:24

Jaren merrie-ervaring en die was niet zo extreem verder hoor. Heerlijk paard, maar nu met een ruin snap ik opeens wat mensen bedoelen :+

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:40

Ik ken 2 ruinen die beide apart erger zijn dan mijn 2 merries samen Hahaha. Maar ik heb ook wel mazzel met mijn heel stabiele dames. Aurelia is echt net een ruin, Mo heeft een duidelijkere mening maar doet echt niet lelijk ofzo.

Vosmerries daarentegen :')

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:58

Ik vind het wel wat kort door de bocht hoor, zo’n mening over merries…
Ik heb zowel ruinen als merries gehad. Hoewel ik na mijn eerste paard (ruin) ook dacht dat ik nooit een merrie wilde, kocht ik daarna een merrie. En ok, ik geef toe, ik heb haar wel moeten leren lezen. Maar toen dat eenmaal voor elkaar was, heb ik 16 jaar lang alles kunnen doen met haar wat ik maar wilde. Ze liet me niet in de steek, nooit.
Daarna kortstondig uitstapje naar een ruin gemaakt, maar nu toch weer een merrie. Taruga is pas 1,5, maar ik heb het idee dat ik aan haar net zo’n kanjer ga krijgen als aan Linde (was overigens een volle Trakehner).

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:00

Natuurlijk is het per paard verschillend, ik heb ook verschillende merries verzorgd die echt geen merrie-gedrag hadden. Maar dat weet je niet altijd van tevoren, en ik heb gewoon geen zin in dat gegil en gemiep wat sommige merries tonen. We hebben er nu een op stal, wat een dramaqueen is dat zeg.. Niks voor mij, wel blij dat er mensen zijn die wel merries willen anders was het snel afgelopen met het paard. :+