De Murgese

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Artenance

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-12-06

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 10:41

En dan voorstellen dat ik een merrie heb van drie jaar met een hengstennek. Dat sprak me bij haar zo aan. En dan is ze nog niet eens echt dressuurmatig getrained. Daar gaan we van het voorjaar mee beginnen, dan is ze vier. Kun je je al voorstellen wat voor een nek ze dan zal krijgen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:45

mooi mooi... wil ook paardje met mooie dikke nek, mijn bijrijdpaardje is super lief, maar met super iel nekkie... ga altijd bijna kwijlen van die mooie dikke nekken, liefst met bijbehorende brede borst, gespierde schouder en goede ronde kont... dan ben ik verliefd...

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:51

Niet elke dikke nek is hetzelfde. Je wilt wel een gebogen hals, geen vette driekhoekshals, want dan wordt afbuigen wel heel moeilijk, omdat zulke paarden vaak ook een zware kaak hebben. Je wilt dus voldoende lengte, zodat er kromming kan zijn, en een lichte kromming van nature is natuurlijk helemaal makkelijk

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:10

ja, maar dat hebben de meeste barokken van zichzelf al wel, ik bedoel idd niet zo'n nek die je op veel fjorden en shetjes enzo ziet... das wel leuk, maar dat werkt niet echt mee als je je paardje rond wil maken nee...

sofje
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-09-06

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:20

kj .. dan wordt het een mooie ronde dikke nek Tong uitsteken
maar zelfs een 'vette driehoekshals' vind ik mooier dan een iel nekkie..
mja.. dit gaat dan puur over uiterlijk Haha!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:45

ja, qua looks vind ik dat ook mooier, maar dat iele nekje is meestal wel bewerkelijker dan een driehoeksnek Tong uitsteken
maar liefst een dikke nek met natuurlijke ronding...

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:14

Ik heb een merens en die llijken er ook op. Ik heb zelf heel vaak gezegt dat elk land zijn eigen zwarte barokke paarden heeft.
lijstje:

nederland: fries
Engeland : fell
frankrijk : merens
Italie: murgese

Je hebt ook nog de Bardigiano uit italie

Zouden ze allemaal familie van elkaar zijn????

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:29

over de Murgese

Vlak over de Grens bij Groningen zit een soort stalletje, die hebben een dekhengst..

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:53

Wat een leukerd zeg !!
Had er nooit van gehoord,maar vind t een super ras om te zien.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:51

nance1 schreef:
Ik heb een merens en die llijken er ook op. Ik heb zelf heel vaak gezegt dat elk land zijn eigen zwarte barokke paarden heeft.
lijstje:

nederland: fries
Engeland : fell
frankrijk : merens
Italie: murgese

Je hebt ook nog de Bardigiano uit italie

Zouden ze allemaal familie van elkaar zijn????


fell en merens zijn sowieso geen barokken hoor, dat zijn gewoon pony's met veel behang, gefokt uit koudbloeden en veel koudbloeden zijn weer gerelateerd aan deze pony's... wss zit er in de fries wel fellponybloed, maar dat maakt de fell geen barokke...
er zijn wereldwijd maar een paar echte barokke rassen!

1. fries
2. andalusier
3. lusitano
4. lippizaner
5. kladruber
6. knapstrupper (en de aanverwante frederiksborger, die hetzelfde bloed draagt, maar effengekleurd is)

de gelder staat in NL ook te boek als barok, en hoewel ik er fan van ben, missen ze tegenwoordig toch het barokke...

de murgese valt qua type dan wel weer in het barokke, maar staat in NL niet zo te boek...
ook de warlander (fries * anda, eigen stamboek), is qua bloedvoering 100% barok, maar wordt niet als zodanig betiteld in NL

het engelstalige blad Horse of Kings accepteert zelfs maar 4 rassen als echte barokken, alleen de anda, fries, lusitano en lippizaner...

maar de fell een barokke noemen, zou net zo fout zijn als een tinker barok noemen, of een welsh cob... dar zijn ze niet, het zijn koudbloeden, al dan niet met een scheut volbloed erdoor (bijv. welsh cob)...

Wolly

Berichten: 32
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Oberhausen (Duitsland)

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:30

Zeg eens, hoever is dit ras in Duitsland bekend? Kheb me rot gezocht, maar nog niet echt iets gevonden. Ik vind namelijk de Murgese een zeer interessant ras en denk erover na of ik in de toekomst ook voor een Murgese te gaan.
Ik heb gehoort dat ze in Italien de Murgese tamelijk binnen hun grenzen vasthouden en bovendien is mijn Italiaans zo goed als 0. Dat betekend dat ik afhankelijk ben van geimporteerde paarden in Duitsland of Nederland.
Heeft iemand daar informatie voor mij?

Groetjes Wolly Haha!

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:22

nance1 schreef:
Ik heb een merens en die llijken er ook op. Ik heb zelf heel vaak gezegt dat elk land zijn eigen zwarte barokke paarden heeft.
lijstje:

nederland: fries
Engeland : fell
frankrijk : merens
Italie: murgese

Je hebt ook nog de Bardigiano uit italie

Zouden ze allemaal familie van elkaar zijn????


De Bardigiano is een pony (gemiddeld 1.37m, maximaal 1.45m), net als de Fell, Dales en Merèns, en het is volgens de rassengidsen mogelijk dat ze in de verre historie aan elkaar verwant zijn.
Maar het is al genoemd, dergelijke ponies zijn geen barokke paarden.
De Murgese is een paard. De herkomst daarvan is al op pagina 1 genoemd.

Keegan

Berichten: 14
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Twente

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:31

Hai Murgese,
ik las dat je ook aangespannen rijdt met je merrie. Wat doe je aangespannen precies met haar? recreatief rijden of wedstrijden? Hoe pakt ze dat op?
Ben op zoek naar paard met een koel en werkwillig karakter om zowel aangespannen als ook onder het zadel mee te rijden. Ben me nu aan het orienteren op PRE's, maar daar zit nog wel wat verschil in. Als ik je verhaal zo hoor, dan zou een Murgese wel bij me passen.

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: De Murgese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:19

Moderatoropmerking:
Dit topic heeft vanaf januari 2007 tot 7 januaro 2009 stil gelegen.
Bedenk alsjeblieft goed of je reactie hier dus toegevoegde waarde heeft aan het topic, of overweeg indien er een heel nieuwe vraag of aandachtspunt is, een nieuw topic te starten.
Vriendelijke groeten,
Nickeltje

Heels_down
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:07

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het een hier een heel oud topic betreft waar de opmerking inmiddels niet meer van toepassing is.