lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:22

Luckystory schreef:
Ah ik weet een grote 3 jarige valk te koop staan. Die 18 000 moest kosten. Bekende fokker.
Ik vond het wel niet het mooiste paard ...
Dus ik dacht dat je vanaf 15 000 wel zou moeten kunnen slagen voor een grote.


Als alleen groot je criterium is wschlk wel, maar als je ook eentje zoekt met beweging en capaciteiten voor de Grand Prix (een beetje ambitie mag he)... Nu ja, dat is niet enkel zo bij de Lusitano natuurlijk. Een goed paard kost handenvol geld.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:25

Luckystory schreef:
1m64 gaat in dezelfde prijscategorie zitten, vrees ik.


Dat gaat het voor mij geen volle lusitano meer worden ben ik bang…
Onze spaarrekening ligt bijna helemaal de bij er dierenarts van onze 2 paarden dus ik kan geen torenhoge prijs voor een nieuw paard betalen … en ook die kan iets krijgen en dan wil ik de dierenarts nog wel kunnen betalen …

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:37

Nog steeds niet beter met Ferro?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:03

Het is idd maar wat je gewend bent, maar ook maar net wat je wilt of zoekt. En dat is ook prima natuurlijk. Paarden genoeg!

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:06

Ik kwam ook elke keer los boven die 15k uit hoor, zelfs voor gewoon veulens waarbij de fokker inderdaad geen garantie gaf voor maat (wat idd wel zo eerlijk is). Heb echt serieus moeten zoeken... En ik hoefde zeker geen GP prospect te hebben.

Maar zeker blij met mijn Cruzado :D

In Portugal heb ik wel enkele kuddes bezichtigd, maar ja goh, ik kan zo geen paard kopen. Was echt een paard in de kudde in de verte aanwijzen, ze zeiden een prijs, en dan was het onderhandelen voila paard gekocht (mits goedgekeurd wel). Hoewel die prijzen, voor een lusitano (2-3j), groot en mooi, echt heel erg meevielen, vond ik het toch net wat te spannend. Als je nu wat handelt en je paarden kan verkopen, dan is het karakter al wat minder belangrijk omdat er op elk potje wel een deksel past maar ik was echt op zoek naar mijn maatje voor het leven en no way dat ik hem zou kunnen verkopen. Ik zit hier al met een mismatch, eentje is genoeg :')

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:40

Maar karakter is sowieso moeilijk te voorspellen.
Mijn merrie heeft nu 3 veulens gehad en die zijn van karakter heel verschillend.
De merrie zelf is heel lief en nuchter. Maar haar dochter was een regelrechte draak vanaf de dag dat ze geboren was. Zelfs de merrie leek dat in de gaten te hebben want ze was veel strenger voor haar dochter dan haar 2 zonen. Die is ondertussen wel gekalmeerd (sinds ze afgespeend is) maar het blijft er eentje met een duidelijke mening. Alhoewel ik wel verwacht dat ze als volwassen paard nog een stuk gemakkelijker gaat worden.
Haar oudste zoon was stoer en makkelijk in de omgang als veulen. Eigenlijk lijkt die volgens mij het meest op de mama.
En haar veulen nu is een beetje verlegen en gereserveerd. Heel erg lief wel. Maar veel minder 'in your face' dan zijn zus en broer.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:02

Da's zeker waar, maar als ze al een beetje meer in de hand zijn, is het toch iets 'makkelijker' beslissen vind ik. In de kudde kon je qua rangorde wel wat een beetje aflezen maar dat was het ook, plus ze werden opgejaagd dus het is sowieso een bende :') . Pardal is ook meer zo verlegen 'duts' zeg maar, was ik ook bewust naar op zoek. Mijn ruin is veel meer in your face en volle gas tegenwerken/door je heen lopen. Waar dat bij pardal helemaal geen probleem is. Ligt natuurlijk aan mij, maar je bent ook wie je bent ...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:06

Luckystory schreef:
Nog steeds niet beter met Ferro?


nope...
een jaar hard voor gevochten, maar de combi van een auto immuunprobleem, pssm2 en een peesblessure is helaas niet ideaal...

Dus ik ben rustig aan op zoek naar een vervanger helaas...
Een veulen duurt me nu echt te lang, ik vind het super leuk maar ik ben al een jaar niks aan het doen, ik wil graag weer wat om handen hebben.
Een 2,5 jarige zou bijv ook nog prima zijn, daar kan ik al wat mee gaan doen.
Een gereden paard is bijna kansloos, de paarden zijn zo duur op het moment.
En met 2 kwakkelende paarden en hoge dierenartskosten heb ik dat budget gewoon niet meer...

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:10

Houd je die Franstalige facebookgroepen ook in de gaten? Cheval iberique etc. Want daar zie ik toch vaak jonge gereden paarden passeren.
Laatst nog een hele toffe palomino.
Stond in Bretagne, geloof ik.

Maar wat balen van Ferro zeg. Jullie waren net zo goed bezig.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:13

mijn Frans is dramatisch, dus ik heb liever Nederlands contact, dat praat wat makkelijker...
wil gewoon echt zo safe mogelijk gaan nu, zoveel ellende gehad, ben er echt klaar mee...

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:23

Die Fransen spreken tegenwoordig wel Engels hoor. De markt lijkt mij daar een stuk ruimer en voordeliger. ( Kan natuurlijk een indruk zijn) En zo enorm ver is het niet.
Als je meer zekerheid wil, lijkt het mij wel handig als een paard al gereden is en je hem kan proberen?

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:37

Wat een waslijst aan problemen zeg Nouvel, hoeveel pech kan je hebben..

Het is idd fijn om een gereden paard te kopen, dan weet je toch hoe hij zich houdt na belasting. Was ook mijn idee. Tot ik de prijzen zag. >;) Mssn is de tip van luckystory wel iets, wel hier en daar een leuk paard tegengekomen (maar op dat moment geen met voldoende maat), hoewel ik zelf wel eerder in het Frans contact opnam.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:47

Ja, die maat gaat een dingetje blijven. Maar als je hem/haar kan uitproberen onder het zadel. En het dier heeft voldoende massa en lijkt goed te passen, dat ga je misschien ook wel eerder geneigd zijn die stokmaat-eis los te laten.
Fifi was toch ook niet de grootste, dacht ik? En dat paste toch ook mooi?
Ik zit die palomino terug te zoeken. Die was echt leuk. Maar ik vind hem niet direct. Iemand die ff kan helpen? Volgens mij was het die fokker die A-Rosada van Romina heeft gekocht. Maar hoe heet die nu ook weer...

(Btw, ik zit thuis met Corona en verveel me. Daarom dat ik tijd heb voor dat soort dingen. :+ )

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:00


Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:02

Die is mooi! Maar prijs boven de 15k, dat kan vanalles zijn...

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:05

Ja, hij zat in mijn hoofd.
Ik had niet zo op de details gelet.
Ik vind de prijs ook stevig voor eentje met die stokmaat en leeftijd.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:19

Luckystory schreef:
Die Fransen spreken tegenwoordig wel Engels hoor. De markt lijkt mij daar een stuk ruimer en voordeliger. ( Kan natuurlijk een indruk zijn) En zo enorm ver is het niet.
Als je meer zekerheid wil, lijkt het mij wel handig als een paard al gereden is en je hem kan proberen?



Ja maar op zo’n grote afstand en met een andere taal vind ik dan toch soort weer spannend…
Je gaat niet zomaar even een paar keer kijken en uitproberen…
Ik ga het in ieder geval onthouden en eens kijken naar mogelijkheden, bedankt voor je tip!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:33

Ik ben niet op zoek gelukkig, in deze tijd qua prijzen, maar anders had ik die palomino maar moeten ophalen en er een tweespan van maken met Mojito :j

Het zit overigens wel nog in de planning om met hem te gaan mennen. Hij heeft er twee keer voor gestaan en hij is mega okee met tuig en lamoen en alles, heel vertrouwd op zijn lijf maar hij is wel nog behoorlijk kijkerig en was ook met 5 jaar nog heel jeugdig dus we hadden besloten hem eerst nog een poos aan de hand mee te nemen achter ons span welshponies met marathonwagen aan het bos in etc. Maar het span lag daarna ook stil doordat er eentje een veulentje mocht gaan grootbrengen <3 . Binnenkort beginnen we weer en dan kan hij weer mee. Misschien ook wel onder zadel er achteraan met het bijrijd-meisje. Hij is nu 6 en vind hem er nu ook ineens best al iets meer volwassen uitzien.

Toen ik met Zamora begon had ik ook nog wel wat aspiraties in de wedstrijdsport dus toen vond ik het wel fijn dat ze behoorlijk maat had, maar voor mezelf had het echt niet gehoeven en vind ik rond 1.58 ofzo eigenlijk ideaal hoor. Mijn quarter haalde zelfs de 1.50m niet maar was heel rondgeribt en dat scheelt ook heel erg in hoe het staat. Maar idd El jij bent heel lang en Lobke ook, dan heb je toch wat meer paard nodig.

Heel vervelend El dat getob met je paarden. Je doet er zo veel voor, zou het je zo gunnen dat het eens wat gemakkelijker zou gaan.

Dank voor de leuke reacties op mijn Pennyponies, ben ook echt heel blij met de foto's.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 06:57

Karina, dank je, ja het is echt heel naar maar het is wat het is…
Heb hem met zoveel zorg groot laten worden en geprobeerd te managen maar het is helaas het laatst jaar niet meer gelukt…
En het zoeken naar een fijn paard met een klein beetje maat is ook nog eens echt niet leuk in deze tijd…
Maar goed, we gaan het zien allemaal…

Leuk als je het mennen met hem weer op kunt gaan pakken, hij is er prachtig voor!

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:27

Marco Boavista komt op 26 november weer naar ons toe voor een lesdag dressuur/ WE. Interesse? Stuur een PB.
Zondag gaan we sinds jaren weer eens naar de LVN keuring. Dit keer als "groom" en om de 1e kleindochter van Ultramar ( Rugida) te zien in de rubriek jaarling merries.

Nouvel; sterkte met Ferro en met de zoektocht naar een waardige vervanger.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:21

Hier 1.79 op een PSL van 1.53, past prima hoor. :D Is wel een ouderwetse barokke.

Wat een nare situatie met Ferro! :( Hopelijk komt er een fijn ander paard op je pad.

Ik ben zondag ook op de LVN dag, ik rij mee in de demo's van Josh Clemens. Hopelijk daarnaast nog wat tijd om bij de keuring zelf te kijken en wat mensen te spreken!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:45

Nouvel schreef:
Ik vind het ook heel lastig , wil het liefst een jong evt gereden paard zodat ik een beetje weet wat ik koop. Maar ze zijn lastig te vinden met een beetje maat en behoorlijk prijzig…
Een veulen vond ik heel leuk maar voor nu te lang duren.
Mocht iemand nog tips hebben voor een ruim die boven de 1.60 wordt of is in Nederland of evt België …


Op E-horses in Duitsland staat sowieso wel meer aanbod voor nette prijzen:

https://www.ehorses.com/lusitano-stalli ... 53332.html

https://www.ehorses.com/lusitano-stalli ... 65542.html

Ik ga dit weekend ook naar Ermelo, mooi paarden bekijken :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:17

Thanx allemaal, ook voor de tips!
Wij gaan zondag ook in Ermelo kijken trouwens.

Elisa, zijn dat dan betrouwbare adressen waarvan jij de links geeft?
En hoe weet je of een adverteerder betrouwbaar is, zeker in het buitenland, ik vind dat echt lastig hoor… heb al zoveel ellende gehad, durf ook niet ergens zomaar mee in zee te gaan…

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:49

Waarom ga niet eens met Romina babbelen? Die heeft volgens mij nog een leuke jonge merrie staan met een mooie maat.
Ik ken haar als iemand die haar naam hoog in het vaandel draagt en je nooit zomaar laat stikken, mocht er onverwachts wat opduiken.
Ik ken nog een aantal fokkers van wie ik dat durf zeggen. (Oa. Coudelaria Santa Margarida.)
Maar veel 'safer' dan dat kan je, denk ik, geen paard kopen.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:18

Romina is ook niet de goedkoopste wel, toch zeker als het paard bereden of al wat ouder moet zijn. Hoewel je nooit weet natuurlijk :) Maar lijkt mij inderdaad wel een betrouwbaar adres. Heb je het over die Jolyjoly RS toevallig? Vond ik wel een leuke en idd best groot!

Pardalleke doet het momenteel niet slecht, nog niets stout gedaan. Hopelijk blijft dat zo :))
Afbeelding