Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 321 van de 411 [ 10271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324 ... 411  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

 
Profiel   

Sanet schreef
Wat is je doel met fokken Jelske? Wil je eventueel voor de verkoop, dan zou ik niet snel voor Beart kiezen. Als het veulen hoe dan ook voor jezelf is, dan zou ik vooral je hart (en logisch verstand, geen domme dingen doen natuurlijk) volgen. Daar wordt je uiteindelijk toch het meest blij van.


Precies! Mooie aanvulling!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 14:38 



 
Profiel   

Absolem schreef
Beart gewoon laten staan. Er lopen er al veel te veel van rond.

Terecht punt :)*


Marus schreef
@Jelske wat zit er achter je merrie?
Als het boven je marges zit zou ik het niet doen. Ook omdat het bloed al heel veel is gebruikt.

Zelf wil ik rond de 18% blijven.
Liefst lager maar dan moet de rest ook kloppen

Dat ben ik met je eens en is ook precies één van de twee aanmerkingen die ik zou hebben bij die combi.

Lys_PPA schreef
Ik heb via facebook de verzorgster van Picasso gevonden (zij werkt bij de fokker), en zij heeft veulenfoto's van hem gedeeld, zo schattig <3 Nu wil zijn fokker graag eens langskomen om meer over hem te vertellen.

Super leuk! Is eigenlijk ook precies waarom ik nog (matig) contact heb met de vorige eigenaar van Jels (tevens feitelijk fokker van Pit). Ze heeft nog een volle zus en een halfbroer van Pit staan en kent Jels door en door. Vind ik nuttige informatie.

Sanet schreef
Wat is je doel met fokken Jelske? Wil je eventueel voor de verkoop, dan zou ik niet snel voor Beart kiezen. Als het veulen hoe dan ook voor jezelf is, dan zou ik vooral je hart (en logisch verstand, geen domme dingen doen natuurlijk) volgen. Daar wordt je uiteindelijk toch het meest blij van.

Dat brengt mij bij het volgende punt.

Fokken met Jelske is op dit moment nog een volkomen vrijblijvende gedachte en zeker geen prioriteit (verre van), laat staan concreet plan. Prioriteit is haar revalidatie en algehele gezondheid. Daarbij wil ik haar ook vooraleerst revalideren voor zichzelf, zonder dat ik perse de behoefte heb om met meden en perzen weer op te kunnen stappen (al zou het wel heel leuk/bijzonder zijn als Thijs op haar kan leren rijden, maar dat terzijde).

Afgelopen jaar een deepdive gedaan/gemaakt in het KFPS en er ontzettend veel van opgestoken. De meet&greets van de CK en de clinics van de HK hebben daar zeker aan bijgedragen en op dit moment ben ik vooral mijn hengstenkennis aan het uitbreiden en het puzzeltje aan het oefenen voor de hengstenkeuze. Dat wordt overigens wel getriggerd doordat ik Elias 494 eigenlijk helemaal niet vind passen bij Jelske als je haar exterieur/kwaliteiten kritisch bekijkt. Tjitske is wat mij betreft bij stom toeval 'goed' (mening) uitgevallen, maar naar mijn verwachting had het ook compleet het andere uiterste op gekund. Zo heeft Jelske voldoende lengte in haar hals/bouw en al een licht hellend kruis. Tjitske komt daarentegen juist lengte in (met name) haar hals te kort. Ze is wel een enorme vooruitgang wat beweging betreft en zeker wat betreft kracht vanuit het achterbeen.

Als ik een veulen zou fokken is het overigens goed mogelijk dat ik het wil houden, beetje afhankelijk misschien van keuringsresultaten/klik/aanleg (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde :') ). Maar het is wel zo dat - aangenomen dat Pit Ster kan worden - wanneer dat veulen ook ster zou kunnen worden, ik ineens belang heb om de vorige eigenaar zover te krijgen dat zij de zus en de halfbroer keuringsklaar maakt en aanbiedt bij het stamboek. Want dan zou ik het heel leuk vinden op te proberen om het preferent-predikaat na te streven (eventjes kort door de bocht, in ogenschouw gehouden dat ik dan misschien nòg veulens moet fokken).

Het prestatie-predikaat vind ik overigens ook interessant, maar vind ik denk ik niet realistisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 16:54 



 
Profiel   

Hoi allemaal. Interessant al die fokkerij-overwegingen.
Hier gaat het gelukkig langzaam beter in de ziekenboeg. Na drie dagen AB prikken vond onze jonge Auwert-enter het genoeg.
Omdat hij wat opknapte liet hij zich niet meer enten. Hij ging hangen en omhoog en het werd echt een gevecht. Toen overgestapt op Cubarmix. Dat geven we hem nu een week. Het ergste snot is weg, alleen nog wat vollig en soms wat hoesten maar bij lange na niet zo erg als het was. De andere drie die het ook hadden maar in mindere mate knappen ook op. Ik hoop dat we er doorheen zijn zo. Man man wat een stress en gevecht. De jonge Auwert is sowieso heel scherp en daar moet je met beleid mee omgaan. En dat kan niet meer als hij zo ziek wordt en er van alles in het lijf gedrukt moet worden. Hij is wat dat betreft net zn moeder, die is ook eenkennig en heftig in haar reacties.
Maar hij is zooo mooi; dat maakt veel goed. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 20:12 



 
Profiel   

Jaaaaa, prachtig koppie <3 de stress en zorgen ken ik maar al te goed helaas.

Onze Auwert hengst staat al weken op de antibiotica vanwege de droes die naar binnen is geslagen. Eerste periode liet hij alles toe, dag in dag uit geprikt. Weken lang.
Sinds een paar dagen accepteert hij het ook niet meer. Hij heeft weer praatjes en ziet er weer fris en helder uit. Goed teken.
Hij moet nog doorbehandeld worden maar stappen nu over op iets wat over het voer kan.
Nog niet volledig uit de gevaren zone. Blijft duimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 20:21 



 
Profiel   

Oei.. ook heel vervelend. Wat voor klachten had en heeft hij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 01:07 



 
Profiel   

Sloom, koorts, neusvloeiend, in begin wel de bekende droes uitbraak bij de kaak/keel. Maar helaas ook in het lijf. Het veulen wat we eraan verloren zijn had geen uitbraak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 07:28 



 
Profiel   

Jakkes. Wat een nare ziekte is dat toch ook. Ik was bij ons ook moment bang vr droes maar dit kwam niet uit de testen. De oudere paarden staan ook in dezelfde stal en geeneen kreeg klachten maar alle vier jonge paarden wel. Vlgs onze dierenarts waren er veel jonge paarden met hardnekkige virusinfecties. Vooral het hoesten en dat die jongste zo benauwd werd en hoge koorts kreeg was echt vervelend. Hoop dat die van jou nu ook op mag knappen zeg! En dat het met die van ons nu na al die weken ook echt over mag gaan.

Wij hopen dit jaar onze merrie weer drachtig te krijgen van Auwert. Vorig jaar na dit veulen is het niet gelukt dus ik heb nog gustreductie bij de nieuwe heuvel. Neig nu voor onze merrie toch weer naar Auwert omdat het veulen zo goed is uitgevallen maar ga al hun hengsten nog een keer langs.
Hildwin viel me ook positief op en op zich ben ik wel enthousiast over het Omer bloed vanwege verwantschap maar ook wat ik zie aan potentie vr de sport. Ze zijn niet altijd direct makkelijk maar als ze het voor je gaan doen kunnen het fijne sportpaarden zijn. Wolter vind ik ook mooi bloed. Maar dat is geen kampioenshengst bij de keuring maar ondertussen kan de nafok wel heel goed uitpakken. En Ulbe komt steeds meer tot ontwikkeling maar is ook niet perse een keuringstopper. Ga er nog maar eens goed voor ziten

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 08:12 



 
Profiel   

@ynekes: zo onzeker als ze niet fit zijn. Gelukkig dat het de goede kant lijkt op te gaan. Ik hoor meer jong spul veel hoesten.
Wat een knapperd! Bij mijn vorige merrie had ik Auwert ook op het lijstje, was ze gebleven had ik die keus gemaakt. Paste dan bij haar ook heel
goed.
De Omer nakomelingen die ik ben tegengekomen werd ik niet blij van. 1 ervan echt gevaarlijk. Maar ken het laag van de moeder niet van die paarden.
Altijd lastig een keus maken.

@sunnyhorse: wat een ellende en zorgen! Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan. Als ze weer praatjes krijgen weet je iig dat het de goede kant op gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 13:09 



 
Profiel   

ynekes schreef
Hoi allemaal. Interessant al die fokkerij-overwegingen.
Hier gaat het gelukkig langzaam beter in de ziekenboeg. Na drie dagen AB prikken vond onze jonge Auwert-enter het genoeg.
Omdat hij wat opknapte liet hij zich niet meer enten. Hij ging hangen en omhoog en het werd echt een gevecht. Toen overgestapt op Cubarmix. Dat geven we hem nu een week. Het ergste snot is weg, alleen nog wat vollig en soms wat hoesten maar bij lange na niet zo erg als het was. De andere drie die het ook hadden maar in mindere mate knappen ook op. Ik hoop dat we er doorheen zijn zo. Man man wat een stress en gevecht. De jonge Auwert is sowieso heel scherp en daar moet je met beleid mee omgaan. En dat kan niet meer als hij zo ziek wordt en er van alles in het lijf gedrukt moet worden. Hij is wat dat betreft net zn moeder, die is ook eenkennig en heftig in haar reacties.
Maar hij is zooo mooi; dat maakt veel goed. m/lfefVC.jpg


Wat fijn dat het nu de goede kant op gaat, maar wat een plaatje is die Auwert van jullie <3

SunnyHorse schreef
Jaaaaa, prachtig koppie <3 de stress en zorgen ken ik maar al te goed helaas.

Onze Auwert hengst staat al weken op de antibiotica vanwege de droes die naar binnen is geslagen. Eerste periode liet hij alles toe, dag in dag uit geprikt. Weken lang. Sinds een paar dagen accepteert hij het ook niet meer. Hij heeft weer praatjes en ziet er weer fris en helder uit. Goed teken.
Hij moet nog doorbehandeld worden maar stappen nu over op iets wat over het voer kan.
Nog niet volledig uit de gevaren zone. Blijft duimen.


Beterschap en hopen dat het nu vlug de goede kant op gaat inderdaad!

Heeft één van jullie ervaring met dry needling (bij paarden)? Via een hele omweg bij een goed bekend staande chiropractor/fysio voor Jels terecht gekomen en zij doet kennelijk ook aan dry needling. Vooralsnog geen idee of dat op Jels van toepassing gaat zijn (intake staat gepland voor 14 februari), maar ik vind het een tikkie spannend denk ik :roll:

Verder hebben we hier wel weer iets om naar uit te kijken! 2 en 21 februari weer les zoals het er nu uit ziet _/-\o_

Verder ben ik mij naast Jels dr afstamming/fokpotentieel enorm aan het verdiepen in het proces rondom het spenen van Pit. Ze is nu ruim 7 maanden en ik merk dat het tijd wordt om daar naartoe te werken. Zal voor Jels ook wel prettig zijn denk ik.

Sinds een week ofzo hebben we er een nieuwe pensionklant bij op stal, ook een merrie. Lijkt een heel goede match met Jels, ook een braaf type wat een beetje d'r eigen gang gaat. Mogelijk is dat een goede match als toekomstig weidemaatje voor Jels. *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 16:05 



 
Profiel   

Ergens wel raar dat die Omers zo heftig zijn (kijk maar eens wat online keuringen terug, heel veel heftige paarden). Zijn vader Gjalt ken ik een aantal nakomelingen van en dat zijn echt wereld paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 16:25 



 
Profiel   

Sanet schreef
Ergens wel raar dat die Omers zo heftig zijn (kijk maar eens wat online keuringen terug, heel veel heftige paarden). Zijn vader Gjalt ken ik een aantal nakomelingen van en dat zijn echt wereld paarden!

Viel mij ook op tijdens de keuring inderdaad := Ik vind Omer een mooie hengst, maar ik vermoed ook dat ik op basis van wat ik op de keuring heb gezien, ik in ieder geval minder geïnteresseerd zou zijn door de karakters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 16:32 



 
Profiel   

Naja, hij staat inmiddels ook in het buitenland. Misschien nog wel wat rietjes beschikbaar. Maar ik zou niet heel snel voor diepvries kiezen als je niet ook een andere hengst hebt die je heel graag zou willen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 17:16 



 
Profiel   

Omer, ik kijk altijd met veel interesse naar hem: prachtig hoofd, luxe, uitstraling met veel allure. Qua beweging zoveel souplesse! Gedrag al veel over gezegd. Maar qua uitstraling en beweging kan hij absoluut mooie kenmerken doorgeven.
Wat mij minder aanspreekt is dat ik hem uit drie delen vindt bestaan, helemaal in beweging zie ik een voorstuk en los daarvan achterstuk bewegen.

Ulbe, daar word ik steeds enthousiaster over, zou me daar nog wel meer in willen verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 20:23 



 
Profiel   

Ynekes en SunnyHorse, hoe is het met jullie paarden? Gaat het alweer iets beter?

Jelske, ik heb geen ervaring met dry needling, weet ook niet of ik dit toe zou laten passen, tenzij er echt aanleiding toe is misschien.. Normaliter kwam de osteopaat elk jaar voor Picasso, als check-up. Maar ik zat qua 'cyclus' in de winter en met mijn nieuwe stalling (geen buitenbak en mag/kan niet longeren als de bak te nat is) heb ik het overgeslagen en vervolgens is m'n dochtertje geboren dus heel drukke periode gehad. Ben nog aan het twijfelen of ik haar richting de lente wel weer eens zal vragen... Voorheen had ik het idee dat Picasso het nodig had, maar nu hij veel meer buiten staat (en er veel vooruitgang zit in het rijden) vind ik hem zoveel soepeler in zijn lijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:21 



 
Profiel   

Thanks Lys.

Ik wacht het maar even af. Ik heb de 14e een afspraak staan voor een intake bij een fysio voor Jels. Ze is mij aangeraden door iemand die ik nogal hoog heb zitten qua kunde en kennis dus wellicht helpt dit ons een stap verder in revalidatie. Ik ben in ieder geval benieuwd naar haar visie en dan zien we wel of zij denkt of dry needling een bijdrage kan leveren of niet.

Jels dr gewicht gaat momenteel zo goed :+:
Ze zit ook goed in haar energie. Als ze aan het werk mag is ze tegenwoordig erg voorwaarts en een tikkie frisjes/jolig in het begin.

Ik betrap mij er op dat je dan toch zachtjes aan weer begint te dromen :o
Hier op de Veluwe kun je met Hemelvaart dauwtrappen op het Nationaal Park. Dan kun je vanaf 05:00u gratis het park op als wandelaar, fietser of ruiter en die ochtend is er geen gemotoriseerd verkeer. Als het toch eens zou kunnen dat ik ook maar een uurtje in stap met Jels op pad zou kunnen… :=

Ik durf die dingen alleen bijna niet meer uit te spreken. Voor je het weet krijg ik weer de volgende curveball toegespeeld en zijn we weer terug bij stap 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 08:27 



 
Profiel   

@jelske

Dat lijkt me echt heel leuk om te dauwtrappen altijd blijven dromen misschien komen ze wel uit <3
Fijn dat ze goed op gewicht blijft dit uit ze dan ook goed ze voelt zich gelukkig goed !


Hoe gaat het met jullie friezen met mijt en mok is het nog te doen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 22:32 



 
Profiel   

Geen last van mijten hier gelukkig, mok ook niet. Wel een tikkie (hele lichte neiging naar) rot straal doordat de voorkant van de weide zo nat/vies blijft en ook urine etc dus blijft liggen. Is gewoon een broedplaats van bacteriën, maar ja, ondertussen staat daar ook de bak voor het hooi… :\

Jij wel een paard met mok/mijt staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 23:26 



 
Profiel   

Nog nooit gehoord van dauwtrappen, dus ik denk google het effe, blijkt dat een bijzonder ritueel te zijn dat in Nederland gedaan wordt. Weer iets geleerd :P

Hier geen ervaring met mok of mijt gelukkig. Volgens mij heeft hij wel ooit horzeleitjes gehad maar die waren zo weer weg..

Mijn vriend heeft afgelopen zaterdag voor de tweede keer met Picasso mogen mennen. Ik vond het moment van wisselen tussen meninstructeur en mn vriend wel spannend. Dat was net een stuk dat Picasso spannend vond en dus moeilijk stil bleef staan, maar heel erg goed gegaan gelukkig. Picasso is ook gewoon een topper :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 16:53 



 
Profiel   

Hoi, ik kom even binnenvallen. Ik zat geloof ikin deel 1 van dit topic en had even gemist dat er een nieuw topic is.

Wat betreft mijten/mok gebruik ik shire oil. Dit komt in een tankje binnen en ik doe het in een fles manenspray.
Ik spuit het puur op mokplekken of jeukplekken en ik gebruik het verdund als manen/ staartspray.
Ik vind het fijn spul en mijn portemonnee vind het ook nog fijn :D

Ik heb zelf 2 Friese merries, waarmee ik dressuur en bosritten rij.

Bij mijn 9 jarige merrie is helaas vorige week lichte artrose in het SI gewricht geconstateerd. Waarschijnlijk door een val, want ze is vorig jaar hard gevallen en heeft toen een knieblessure opgelopen, die wel volledig hersteld is.

Ze heeft vorige week cortisone ingespoten gekregen in het SI gewricht.
Ze is niet kreupel, maar rijden wil niet en het is de vraag in hoeverre dit nog gaat komen.

Zelf zijn we te fanatiek qua rijden en hebben te weinig weide om haar maar een beetje te laten lopen. Fokambities heb ik niet. De dierenarts opperde dat ze prima gebruikt zou kunnen worden als fokmerrie of draagmerrie, maar dat ik voor een eerste veulen niet veel langer moet wachten. Ik voel dus wel enige tijdsdruk om te beslissen.
Houden en zien of het nog wat wordt onder het zadel of verkopen als fok/draagmerrie.
Maar als ik voor die optie ga, wil ik eigenlijk zoveel mogelijk zekerheid dat ze niet de handel in gaat en er alsnog op haar gereden wordt.
Lastig!
Hebben jullie ervaring met een situatie als deze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 22:17 



 
Profiel   

Ha die Boemel!
Ja, ik herinner me jou zeker nog wel dat je meeschreef!
Spijtig te horen dat je moet overwegen je merrie weg te doen. Ik heb er geen ervaring mee wat dat betreft.
Voor draagmoeder merrie’s is wel steeds grotere markt. Dat vormt denk ik niet zo’n probleem. Ik weet alleen niet of alle plekjes voor draagmoeder merries zo fijn zijn. Eigenlijk net zoals natuurlijk met gewone paarden is het wel zoeken naar een plek waar je goed bij voelt.
Het voldragen van een veulen hoeft niet een probleem voor het SI gewricht te vormen is de verwachting? Heeft ze zelf nog een interessant papier of al eens een veulen gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:08 



 
Profiel   

Ja, ik vind het ook heel spijtig. Ze is erg fijn onder het zadel.

Ik heb haar nooit voor de keuring aangeboden en ze heeft nog VB.
Aan 416xSjaard, uit een stermerrie, maar geen volpapier. Dus nee, niet echt interessant voor de fokkerij.

Wel een merrie met maat en veel behang.
Maar nooit een veulen gehad, dus ik voel wel tijdsdruk voor aankomend dekseizoen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:23 



 
Profiel   

Het wordt vaak wel aangeraden dat een draagmerrie eerst een keer zelf een veulen gehad heeft, dan weet je ook wat ze doen met veulen. Je hoeft natuurlijk niet al in februari te beginnen met dekken. Ik ben in mei begonnen, zodat we niet eerder dan april een veulen kregen. Dan kunnen ze (hopelijk) ook gewoon lekker vlot naar buiten enzo, dat vind ik wel fijn.

Aan x Sjaard geeft in ieder geval een laag verwantschap, dus daar hoef je je niet heel druk om te maken. En je zou er ook voor kunnen kiezen om buiten het stamboek te dekken natuurlijk. Wat zou je doel met het veulen zijn? Verkoop?
Ik heb niet perse het idee dat je wilt fokken, terwijl het best spannend en inspannend is en ook niet goedkoop met de huidige voer prijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:32 



 
Profiel   

Ik wil zelf niet fokken. :o
Mijn keuze is of afwachten/hopen dat rijden na het behandelen van het SI gewricht nog gaat.
Of verkopen voor fok/dracht.

Omdat ze dit jaar 9 wordt, voel ik wel druk om dit voorjaar een keuze te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:38 



 
Profiel   

Het is niet dat je niet meer een eerste veulen kunt fokken als ze 10 of 12 zijn. Ik zou dat echt proberen los te laten. Er zijn ook merries die pas op hun 18e voor het eerst een veulen krijgen, niet ideaal, maar dat was het geheel toch al niet :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:35 



 
Profiel   

Wie gaat er naar de nieuwe heuvel hengstenshow toe 25 Feb savonds!(indoor ga ik vanuit)

En wie gaat in april overdag? (bloedheet op die bune trouwens overdag) tenzij het regent dan verzuip je
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 321 van de 411 [ 10271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324 ... 411  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen