[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 21:32

@Jelske moeilijke puzzel soms. Ik hoop dat ze straks een leuk maatje krijgt.

@Ynekes ahhhh moeilijk om een keuze te maken. Maar wat een onwijs lieve uitstraling!
Fijn dat het jonge spul opknapt *\o/*

boemel

Berichten: 8407
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:13

Mooi slim koppie Ynekes.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:46

ynekes schreef:
Hoi allemaal.. en welkom voor de eigenaar van Tooske. Wat een leuk koppie!

Hier gaat het gelukkig stuk beter met het veulen en het gehoest. Heeft twee weken Cubarmix gehad voor kalveren. Lekker door de slobber, geen gevecht meer en langzaam knapte hij op.

Afgelopen dagen echt genoten van het mooie weer. Lekker buiten bezig, paardjes door de handen; heerlijk. Kom maar op met het voorjaar. De handel is idd nog steeds gek. Veel vraag uit het buitenland en de markt is daar nog niet verzadigd.

Wij gaan waarschijnlijk onze dit jaar 3 jarige Jurre-merrie te koop zetten. Ook wij kunnen niet alles houden. Gaan wel echt voor een echte liefhebber en een goede plek. Eventueel beleren we haar eerst nog zelf. Enorm leuke merrie, kan goed stappen en is heel aanhankelijk id omgang. Zijn altijd lastige afwegingen maar goed.. Ik wil haar echt absoluut niet nr het buitenland verkopen en hoop echt dat we iemand vr haar vinden die er veel plezier aan gaat beleven. Ze is nu 2.5 en wordt in mei 3. Ze is nu ongeveer 1.56. Zal nog wel even doorgroeien maar wordt dus niet overdreven groot. Nooit vr de keuring geweest maar haar broertje had dit jaar een 1e premie.

Als ik met haar bezig ben twijfel ik altijd weer of ik haar echt wel kwijt wil. Zo lastig altijd


Mooi merrie <3
Fijn dat het weer beter gaat met de jonkies, dat moment is dan toch een opluchting.

Marus schreef:
@Jelske moeilijke puzzel soms. Ik hoop dat ze straks een leuk maatje krijgt.

Ja, ontzettend. Bovendien merk ik dat de zaken mij soms niet snel genoeg gaan := Ik noem het 'Project geduld'.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:33

Niet meer aan gedacht, maar we hebben afgelopen week de stokmaat van Pit weer gemeten en een nieuwe standfoto gemaakt (althans, poging gedaan tot). Mevrouw kent het trucje inmiddels en heeft besloten er geen geduld meer voor te hebben. Ze past inmiddels bijna in maat Cob wat het halster betreft. Die van Anky zit eigenlijk al prima en die van QHP is nog te wijd.

Met 225 dagen meet ze 1.38.
Afbeelding

So far is het verloop:
    - Dag 0 - stokmaat ca. 1m (niet gemeten, schatting)
    - Dag 100 - stokmaat 1.17m
    - Dag 130 - stokmaat 1.25m
    - Dag 150 - stokmaat 1.31m
    - Dag 175 - stokmaat 1.33m
    - Dag 200 - stokmaat 1.36m
    - Dag 225 - stokmaat 1.38m

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:53

@Jelske: wat leuk om dat bij te houden! Wat een leukerd <3
Je hebt het vast hier eerder verteld maar toen deed ik nog niet mee :') maar wat is de afstamming? Zelf gefokt?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:57

Dankje!
Dit is Tjitske (a.k.a. babygeit, puberkind of Pit), geboren 15 juni '22. Het is een Elias 494 x Lolke 371. Ik heb haar niet zelf gefokt maar ben wel op de hoogte gehouden/betrokkken bij alle ontwikkelingen vanaf inseminatie (was daar bij toeval bij zonder te weten dat ik eigenaar zou worden van merrie en veulen). Moeder is Jelske M (Loke 371 x Tamme 276).

Het is het eerste veulen wat ik zelf onder mijn hoede heb. Tot op heden is dat goed bevallen en een leerzaam traject gebleken (ook interessant). Veel van opgestoken en sinds het eigendom sowieso bezig met een deepdive in het KFPS en alle stamboekaangelegenheden. Het smaakt tot dusver nog naar meer. Ik vind het wel leuk om een bulletjournal bij te houden met allerhande zaken m.b.t. de ontwikkeling van Pit, dingen die ik heb uitgezocht voor nu of later, de revalidatie van Jelske etc. en zodoende heb ik ook een lijstje met stokmaat gemeten om de 25 dagen, voorzien van standfoto's. :+

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:41

Ooooh wat fijn : winterlandschap & zon.

Samen met mijn cappuccino lekker in de weide gezeten naar de paardjes kijken <3

Ze wordt mooi rond.
Afbeelding

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:42

Heeft iemand van jullie eigenlijk nog iets vernomen over het herstel van MP Spahn en of hij inderdaad nog van start wil gaan bij Indoor Brabant?

Prachtig plaatje Sunnyhorse <3 Mooie momenten zijn dat, zeker met zulke weersomstandigheden.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:45

Mooi plaatje SunnyHorse. Ik kan ook zo genieten van dit weer.

Zie dat jou paard ook gevlochten is, dus was wel benieuwd.. zijn jullie paarden standaard gevlochten of manen los?

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:48

Niets vernomen van Spahn.

Ja, ben weer begonnen met vlechten na een half jaar los hangen. (Daarvoor deed ik het ook). Maar de dikte en lengte was dramatisch minder geworden. Dus ik vlecht het weer.

boemel

Berichten: 8407
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:50

Ziet er goed uit SunnyHorse.
Ik vlecht alleen in de zomer ivm de warmte, verder los.

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:02

Ik weet privé wel wat van hem, maar dat ga ik niet hier delen :). Indoor Brabant is begin maart? Ik hoop van harte dat hij dat gaat redden…

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:16

Ik hoop het ook van harte. :j
Er is een goede kans dat wij daar heen gaan en zou wel leuk zijn om hem eens live in actie te zien.

Ik vlecht Jels ook. Wat ingevlochten is, kan immers niet zomaar breken en ze heeft al zo weinig manen :9k
Als het eenmaal gevlochten is dan blijft het bovendien weken achtereen zitten, net zo lang tot ze er als een of andere vogelverschrikker bij loopt (ik meen dat ik die quote overigens enige tijd in dit topic heb opgedaan toen ik een soortgelijke vraag stelde :D )

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:18

Hier altijd gevlochten manen. Bij de baby’s nog niet. Maar de volwassen paarden heb ik altijd vlechten.

Gister heb ik mijn veulentje van vorig jaar bij haar “tante” van bijna 26 gezet. Ik weet niet wie meer lol had.
Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:55

Wat geweldig Sanet!

boemel

Berichten: 8407
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:57

Wat mooi dat ze samen zo genieten!

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:02

Sanet schreef:
Hier altijd gevlochten manen. Bij de baby’s nog niet. Maar de volwassen paarden heb ik altijd vlechten.

Gister heb ik mijn veulentje van vorig jaar bij haar “tante” van bijna 26 gezet. Ik weet niet wie meer lol had.
[ [url=m/y1Vz3Z.jpg]Afbeelding[/url] ]


Whaha, geweldig!

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:07

Hahah kijk ze eens genieten. Picasso is ook altijd gevlochten, niet strak, het moet wel comfortabel blijven voor hem. Maar ik vind het veel praktischer.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:09

Ik moet nog wat bijlezen maar welkom terug Boemel!

Hier ook altijd in een vlecht. De jonge paardjes niet maar mijn ruin wel. Hij eet ze anders op :Y)
Ik maak altijd twee vlechten naast elkaar en dat laat ik zitten tot steeds de volgende wedstrijd. En ja, dan is het soms een vogelverschrikker :D

Afbeelding

boemel

Berichten: 8407
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:11

Dankjewel!

Jij kan wel heel mooi vlechten <3

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:36

_Jelske schreef:
Heeft iemand van jullie eigenlijk nog iets vernomen over het herstel van MP Spahn en of hij inderdaad nog van start wil gaan bij Indoor Brabant?


Oké, ik geloof dat er toch een kans is dat hij misschien daar gaat starten. In zijn stories staat dat hij weer op ‘t paard heeft gezeten.

*\o/*

Nynkex01
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:18

Ik had ook altijd een stuk of zes kleine vlechtjes erin, maar mijn instructrice heeft er een tijdje geleden een hengstenvlecht in gemaakt en dit heb ik een paar keer over gedaan, en ik heb het gevoel dat de manen nu veel sneller groeien, of eigenlijk veel minder snel slijten, dus denk dat ik het zo ga houden

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:30

Dat vraag ik me ook wel eens af Nynke, zou dat nog verschil maken? Losse vlechtjes of hengstenvlecht? Geen idee.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:41

Ik vind een hengstenvlecht vooral veel makkelijker en sneller dan losse vlechten. En als ik losse vlechten zou doen dan eet hij ze op :+ Denk dat het genetische vooral bepalend is voor de lengte van de manen.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:33

Als ik bij mijn merrie ga vlechten, ben ik juist bang dat het gaat breken..