[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jelske

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:55

BarbaraNova schreef:
Nee ik weeg het echt nooit...ik heb grote slowfeeders en die prop ik vol...daar gaat van een groot vierkant pak voordroog ongeveer 2 plakken in...

Maar is je paardje te dun of juist niet?


Mijn paard is veel te dun :+ Al is ze al enorm aangekomen.
Laura1982 schreef:
Even te druk geweest om mee te lezen.
Prachtige foto's in de sneeuw en naar de hengsten show geweest! Super leuk.
Vandaag naar een andere stal wezen kijken voor de mannen omdat een plek zelf toch teveel is voor mij fysiek.

Ze komen zn 8 km van huis af te staan en heb echt goed gevoel over de plek en management daar.

Klinkt goed! En evengoed lekker dicht bij huis, ook wel fijn.

Retlaw schreef:
Jinthe1 schreef:
Hier ook niets gevolgd van de abfp test. Je paardje zit erin toch Retlaw? Gaat het goed?

Hooi wegen wij ook niet af. Wij voeren drie keer per dag een flinke bult hooi en ze staan overdag op gras. Eigenlijk zou het wel iets minder mogen, ze zijn wat vet :Y)

Ik ga morgen misschien wel even naar St Nic. Leuk om in een informele sfeer de hengsten eens te zien. Er komen er best wat zag ik. Het is een hele reis maar ach, dan maken we er een leuk dagje van. :j


Afgelopen jaar naar St Nic. Geweest. Dit jaar wil ik graag naar Harich op 8 april.

Klopt, mijn merrie loopt inderdaad mee in de huidige test. Spannend hoor, maar ze doet het goed en laat elke keer progressie zien. Wij zijn heel tevreden en hopen op een mooie puntenlijst straks! {:}

[img]m/UpwBe7.jpg

Interessant! Hoe gaat zoiets in z'n werk?

SunnyHorse schreef:
Sanet, wou er eigenlijk wel heen, maar vrees dat het vanwege druk weekend programma niets wordt helaas. Hoelaat begint het ookal weer? Ga toch even weer puzzelen.

Jinthe, zo doen wij het ook, 3 keer grote bulten hooi, en als het niet te nat is de weide op. Hier ook niet in keurings-conditie daardoor :D

Baken Jekske! Zand is echt heel vervelend ding. Pit eet de zandkuur wel? Verder geen last van wormen? Gaat soms samen nml.


Begint om 14.00u in St. Nicolaasga.

Ze eet het, al is het traag. Daarom zet ik haar 's avonds ook maar weer op stal. Al staat ze nog zo lang te treuzelen; dan heeft ze het maar binnen. Eigenlijk wel jammer want ze deed het wel goed om weer 24/7 buiten te staan tussen die twee pony's. Bovendien heb ik ergens de vrees dat het niet zo bevorderlijk is voor het speen-proces om ze 's nachts weer naast elkaar te hebben, al blijft de uier mooi slinken tot op heden.
Ze mest in ieder geval weer fatsoenlijk, al is de consistentie natuurlijk nog niet in orde. 's Middags als ik haar binnen haal zie ik haar nog wel een beetje trekken met haar buik en merk ik aan alles dat ze nog niet helemaal bien is. Als ik 's morgens op stal ben om te voeren/buiten te zetten is alles echter volkomen rustig. Dus ik heb de indruk dat de kuur wel aan slaat.

Ze heeft overigens geen wormen idd. Ze had een heel klein beetje twee weken terug en daar is ze voor behandeld. Controlemonster inleveren is met die soep van dit moment niet helemaal te doen, maar het is veilig om aan te nemen dat het nu geen rol speelt.

SunnyHorse schreef:
[ [url=m/BuCtjZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu 300 dagen drachtig, zie je aan de achterkant niks van. :+ mijn geduld raakt op, als het zulk mooi lente weer is als vandaag, dan kan ik het eruit kijken!!

Mooie billen wel! <3 Al heb je dus nog zomaar een maand te gaan :')

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:10

Sunnyhorse knappe billen! En tuurlijk wil je met dit mooie weer een knap veulen er naast hebben lopen. Je moet maar zo denken ze is het mooi aan het afbakken:d

Jelske lastig maar hoort ook wel beetje bij de groeicurve van veulen dat ze soms wat schraal zijn er gebeurt heel veel in koppie en lijf tijdens het groeien fysiek en in een groepje.
Zo te lezen zit je er boven op.

_Jelske

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:31

Oh maar het is niet mijn veulen wat schraal is hoor. Die doet het qua ontwikkeling/groei/conditie in principe heel goed (schijnt alleen de verleiding om zand te eten niet te kunnen weerstaan).

Mijn merrie daarentegen heeft ondergewicht en ook niet een beetje. Dat is niet gerelateerd aan het seizoen, maar een gevolg van allerhande dingen. Ze is al wel een heel eind opgeknapt maar we zijn er gewoon nog niet.

Lys_PPA

Berichten: 1338
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:06

_Jelske schreef:
Jammer dat het zo gelopen is, maar hoe is de wedstrijd gegaan?

Niet slecht, 194 en 197 punten maar ik was niet tevreden. Het rijden gaat zo goed de laatste tijd, losrijden ging goed. Ik kom de ring in, alle impuls weg, niet vooruit te branden :+ had eerder nog het vermoeden dat het door mijn zenuwen zou komen, maar ik was deze wedstrijd niet zenuwachtig. Aangezien ik vind dat ik hier doorheen moet ga ik morgenvroeg weer op wedstrijd. Vandaag een goede les gereden dus ik heb hoop haha.

En ja, wij wegen het hooi af. Ik vind dat wel prettig werken.

Sunnyhorse, echt veulenweer inderdaad! De laatste loodjes :D

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:07

_Jelske schreef:
Mijn merrie daarentegen heeft ondergewicht en ook niet een beetje. Dat is niet gerelateerd aan het seizoen, maar een gevolg van allerhande dingen. Ze is al wel een heel eind opgeknapt maar we zijn er gewoon nog niet.


Zo’n paard zou van mij gewoon onbeperkt ruwvoer krijgen en misschien zelfs 1 of 2x per dag Seniores erbij.
Ze is niet weer drachtig toch?

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:54

_Jelske schreef:
Oh maar het is niet mijn veulen wat schraal is hoor. Die doet het qua ontwikkeling/groei/conditie in principe heel goed (schijnt alleen de verleiding om zand te eten niet te kunnen weerstaan).

Mijn merrie daarentegen heeft ondergewicht en ook niet een beetje. Dat is niet gerelateerd aan het seizoen, maar een gevolg van allerhande dingen. Ze is al wel een heel eind opgeknapt maar we zijn er gewoon nog niet.

Oh sorry verkeerd begrepen.
Ik hoor goede verhalen over bieten pulp in combinatie met rijk ruwvoer

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:31

Laura1982 schreef:
Vandaag naar een andere stal wezen kijken voor de mannen omdat een plek zelf toch teveel is voor mij fysiek.

Ze komen zn 8 km van huis af te staan en heb echt goed gevoel over de plek en management daar.


Spannend Laura! Hopelijk veel geluk op je nieuwe plek. Wanneer gaan ze verhuizen?

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:19

Sanet schreef:
Laura1982 schreef:
Vandaag naar een andere stal wezen kijken voor de mannen omdat een plek zelf toch teveel is voor mij fysiek.

Ze komen zn 8 km van huis af te staan en heb echt goed gevoel over de plek en management daar.


Spannend Laura! Hopelijk veel geluk op je nieuwe plek. Wanneer gaan ze verhuizen?


30 april verhuis ik de mannen. Ik hoop zo dat zij het er naar hun zin gaan krijgen.
Helaas is de verhuizing een moetje omdat onze huidige stal stopt.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:16

_Jelske schreef:
Oh maar het is niet mijn veulen wat schraal is hoor. Die doet het qua ontwikkeling/groei/conditie in principe heel goed (schijnt alleen de verleiding om zand te eten niet te kunnen weerstaan).

Mijn merrie daarentegen heeft ondergewicht en ook niet een beetje. Dat is niet gerelateerd aan het seizoen, maar een gevolg van allerhande dingen. Ze is al wel een heel eind opgeknapt maar we zijn er gewoon nog niet.


Ja ik zou ook kiezen voor onbeperkt ruwvoer dan en daarnaast bv een seniores priores met iets van maisvlokken ofzo en iedere dag een beetje olie er bij, dan zet mijn oudje van bijna 30 altijd flink aan.

Vanmorgen weer met de driejarige merrie bezig geweest, ze pikt het zo goed op, super leuk paardje. Ben haar nu beetje aan spannende dingen aan het laten wennen en beetje aan de longeerlijn wat ze heel goed oppikt, we hebben geen omheining op de bak dus het was even snappen wat ik nou bedoelde maar nu doet ze beide kanten al netjes stappen en draven. Gevoelig paardje wat ik fijn vind werken. Ze schijnt gewoon bij van Manen zelf gekeurd te gaan worden, dus we hoeven niet perse weer naar Zeeland met haar gelukkig...

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:45

Hebben jullie nog tips om de galop wat beter in balans te krijgen? Die van mij galoppeert altijd goed aan en heeft ook een correcte drietact dus daar ben ik al lang blij mee, maar ik merk dat het schakelen bij een jonge Fries toch echt wel een stuk moeilijker is dan bij een warmbloed of pony. Ik heb helaas geen strand of bos om even flink recht door te galopperen, wil binnenkort wel even naar de 20 x 60 bak van een vriendin om even een stuk flink naar voren te kunnen rijden, maar verder tips zijn welkom

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:16

Barbara klinkt als een leuk project de merrie.

Nynke ik schakel thuis in de baan. Aanspringen 4 passen terug naar draf en opnieuw enz. Als ze achter sterker worden krijg je meer controle over de snelheid.

Vandaag gaf de bijrijder vana douwe aan dat ze niet mee gaat naar de nieuwe stal.
Erg jammer zij rijd hem al 3 jaar.
Nu opzoek naar iemand anders. Mocht je iemand weten omgeving ederveen hoor ik het graag!

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:23

Nynke, ik zou juist vaker korte stukjes galopperen, niet doorgaan totdat je de takt kwijt raakt. Liever aanspringen, goede volte rijden (of halve volte) en goede overgang terug. Dan 4 voltes rijden waarvan de 4e nergens meer over gaat en ze het niet volhouden.
Van langer galopperen en verzuren worden ze echt niet beter. Ook niet rechtuit of in het bos.

_Jelske

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 17:55

Lys_PPA schreef:
_Jelske schreef:
Jammer dat het zo gelopen is, maar hoe is de wedstrijd gegaan?

Niet slecht, 194 en 197 punten maar ik was niet tevreden. Het rijden gaat zo goed de laatste tijd, losrijden ging goed. Ik kom de ring in, alle impuls weg, niet vooruit te branden :+ had eerder nog het vermoeden dat het door mijn zenuwen zou komen, maar ik was deze wedstrijd niet zenuwachtig. Aangezien ik vind dat ik hier doorheen moet ga ik morgenvroeg weer op wedstrijd. Vandaag een goede les gereden dus ik heb hoop haha.

En ja, wij wegen het hooi af. Ik vind dat wel prettig werken.

Sunnyhorse, echt veulenweer inderdaad! De laatste loodjes :D

Hoe is het gegaan vanmorgen?

Sanet schreef:
_Jelske schreef:
Mijn merrie daarentegen heeft ondergewicht en ook niet een beetje. Dat is niet gerelateerd aan het seizoen, maar een gevolg van allerhande dingen. Ze is al wel een heel eind opgeknapt maar we zijn er gewoon nog niet.

Zo’n paard zou van mij gewoon onbeperkt ruwvoer krijgen en misschien zelfs 1 of 2x per dag Seniores erbij.
Ze is niet weer drachtig toch?

Nee ze is niet drachtig.

BarbaraNova schreef:
Vanmorgen weer met de driejarige merrie bezig geweest, ze pikt het zo goed op, super leuk paardje. Ben haar nu beetje aan spannende dingen aan het laten wennen en beetje aan de longeerlijn wat ze heel goed oppikt, we hebben geen omheining op de bak dus het was even snappen wat ik nou bedoelde maar nu doet ze beide kanten al netjes stappen en draven. Gevoelig paardje wat ik fijn vind werken. Ze schijnt gewoon bij van Manen zelf gekeurd te gaan worden, dus we hoeven niet perse weer naar Zeeland met haar gelukkig...

Leuk! Klinkt ook leuk!

Nynkex01 schreef:
Hebben jullie nog tips om de galop wat beter in balans te krijgen? Die van mij galoppeert altijd goed aan en heeft ook een correcte drietact dus daar ben ik al lang blij mee, maar ik merk dat het schakelen bij een jonge Fries toch echt wel een stuk moeilijker is dan bij een warmbloed of pony. Ik heb helaas geen strand of bos om even flink recht door te galopperen, wil binnenkort wel even naar de 20 x 60 bak van een vriendin om even een stuk flink naar voren te kunnen rijden, maar verder tips zijn welkom

Overgangen, schakelen. Juist voor dit soort dingen vind ik de dubbele longe heel fijn. Dan kun je de volte mooi openen en sluiten en juist heel groot of heel klein galopperen/draven. Wat ik veel doe om Jels haar achterhand te versterken (en daarmee ook haar gangen, geldt ook voor galop) is de draf verruimen en weer verzamelen, of aanspringen in galop en na twee/drie passen weer terugnemen naar drag. Die overgang is namelijk een enorme krachtinspanning, waardoor ze ook het achterbeen goed onder de massa zullen gaan plaatsen.
Met het aanhouden van de galop en lange stukken galopperen werk je meer aan de conditie dan aan haar kracht.

Mijn merrie heeft het schakelen ook nooit zuiver geleerd op hulpen en ik breng haar dat nu bij om gewoon nog eens om draf te vragen wanneer ze al draaft, nog eens om stap te vragen als ze al stapt (sterker nog, galop krijg ik door 'drrrrr' te zeggen i.p.v. 'galop' maar ik wijd dat aan het feit dat ze in het verleden waarschijnlijk andere stemhulpen hebben gebruikt dan ik gebruik/ken :') ). En als ze nog niet erg naar voren willen schakelen, gewoon beginnen met terug. Ze zullen het lastig vinden om kleiner te gaan bewegen en daardoor zal het makkelijker worden om naar een groter tempo/grotere beweging terug te schakelen.

Laura1982 schreef:
Vandaag gaf de bijrijder vana douwe aan dat ze niet mee gaat naar de nieuwe stal.
Erg jammer zij rijd hem al 3 jaar.
Nu opzoek naar iemand anders. Mocht je iemand weten omgeving ederveen hoor ik het graag!

Vervelend dat ze niet mee kan zeg. Hopelijk vind je snel weer een ander geschikt iemand.

M.b.t. het voer van Jels; ik denk dat we op het goede pad zitten. Zelfs nu ze vanwege het spenen minder krachtvoer krijgt, komt ze nog aan. Ze krijgt driemaal daags hooi van de staleigenaar en als ze op stal gaat krijgt ze van mij nog extra - evenals wanneer ik haar 's morgens vroeg buiten zet. De paarden van de staleigenaren gaan doordeweeks vaak later de weide op en dan geef ik haar nog een flinke extra pluk. Ik ben alleen wel eens nieuwsgierig naar de kilo's die ze werkelijk krijgt en vroeg mij zo eens af of die informatie werkelijk enig nut zou dienen behalve dat het mijn nieuwsgierigheid beantwoord zeg maar.

:D Evengoed bedankt dat jullie mee denken!

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:25

Bij het terugschakelen raak ik de activiteit van achter kwijt, ik vind dat persoonlijk niet zo erg want als ik naar voren schakel komt dat wel weer terug, en ik hoop dat ze dan op den duur ook actief blijft achter in het terugrijden, maar mijn instructrice is het daar niet mee eens die wil haar ook in het terugrijden actief houden en dat snapt ze dus nog niet

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:31

Mijn ervaring is dat ze juist in het bos, lekker rechtuit, veel sterker worden in de galop.

En idd in de bak beter korter en goed, dan doorgaan tot ze verzuren. Maar je kunt die grens wel opzoeken om hem te verleggen

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:43

En zelf in de verlichte zit gaan zitten in galop vond ik ook altijd wel helpen bij mijn paarden.

Lys_PPA

Berichten: 1338
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:31

_Jelske schreef:
Hoe is het gegaan vanmorgen?

M'n doel vandaag was impuls behouden en dat is gelukt. Verder heel fijne feedback gekregen waar ik mee aan de slag kan :)

Ik heb mn galop nu ook eindelijk beter (gelukkig ziet de jury dat ook). Grootste stappen heb ik gemaakt toen ik aan het oefenen was voor de minimarathon onder het zadel. Toen oefende ik veel galop met tempowisselingen. Lange zijde mocht hij gaan, om vervolgens bij a en c een verzamelde volte (15meter ong) te maken. En n oefening die lijkt op eenvoudige galopswissels.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:27

Lys_PPA schreef:
_Jelske schreef:
Hoe is het gegaan vanmorgen?

M'n doel vandaag was impuls behouden en dat is gelukt. Verder heel fijne feedback gekregen waar ik mee aan de slag kan :)

Ik heb mn galop nu ook eindelijk beter (gelukkig ziet de jury dat ook). Grootste stappen heb ik gemaakt toen ik aan het oefenen was voor de minimarathon onder het zadel. Toen oefende ik veel galop met tempowisselingen. Lange zijde mocht hij gaan, om vervolgens bij a en c een verzamelde volte (15meter ong) te maken. En n oefening die lijkt op eenvoudige galopswissels.

Fijn dat je er zn goed gevoel aan over hebt gehouden!

Terug actief is een kwestie van veel oefenen en duidelijk in je hulp blijven dat kost tijd komt vast goed!

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 23:09

Klein onscherp fotootje van Madonna waar ik mee bezig ben...

Afbeelding

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 00:14

Leuk paard! Ze heeft een mooie uitstraling <3

Ik ben rustig aan het rondkijken voor een paard erbij. Natuurlijk houd ik het aanbod Friezen ook in de gaten. Phoe die lijken echt als warme broodjes over de toonbank te vliegen zeg. :D

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 08:19

Ja t is een erg leuke merrie, mooie afstamming ook, benieuwd wat ze gaat doen met de keuring anders gaan ze haar verkopen....ondanks de mega hoosbui gisteren, waar ze niet heel blij van werd, was ze toch heel goed haar best weer aan het doen...

oh ja, wordt er veel aangeboden?

Afbeelding
zo, weer genoeg gespamt, ik zal het weekend eens wat duidelijkere fotos maken van haar, ze is echt leuk...

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:24

Ja, erg leuk paard. Ben benieuwd naar de duidelijke foto's :o

Er worden niet zo heel veel Friezen te koop aangeboden en wat er is, staat ver weg en is ook snel weg. Als het goed is, ben ik de maand April minder druk en kan ik er meer op uit om paarden te bekijken.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:27

En wat zoek je? Ik had gisteren gesprek met mijn werkgever waar deze paarden van zijn, zij denkt dat een jong onbeleerd paard makkelijker verkoopt omdat mensen graag naar hun eigen hand zetten. Zou ik idd zelf zeker voor kiezen maar heb het idee als ik de advertenties zie van paarden gezocht, dat iedereen juist een aangereden paard prefereert...

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:42

Nu ben ik niet op zoek. Maar ik zou zadelmak toch wel fijn vinden. Kun je zelf ook even een wiebelig rondje sturen. Nu ben ik niet op zoek… maar toch.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:46

Ik heb bij voorkeur ook een paard dat al zadelmak is.
Ik heb zelf 2 Friezen waarvan de 1 moeilijk uit te zitten is bij het doorzitten en de ander zit als een luie stoel.

Ik vind het wel belangrijk dat ik fijn kan zitten en dat dus eerst te weten voor ik al gekocht heb.

Verder hoeft een paard voor mij niet veel te kennen. De knopjes kan ik er zelf wel opzetten :o