Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 334 van de 405 [ 10107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337 ... 405  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

 
Profiel   

Leuk paard inderdaad! Op de eerste foto staat ze wel flink onderstandig, dat is jammer.

Er zijn inderdaad weinig Friese paarden te koop, ook veulens zijn lastig te vinden.
Waar wij elke 2 jaar een koppel Friese hengsten in de opfok hebben (8 tot 10) hebben we er nu maar 5.

Afgelopen week was de tussenbeoordeling voor de wagen voor mijn merrie. Ze liep hier voor de 7e keer ofzo voor de wagen. Erg tevreden. Volgende week de eindbeoordelingen en de keuring. Spannend hoor.


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 08:49 



 
Profiel   

de eerste foto kwam omdat ik haar net corrigeerde omdat ze te haastig en half in mijn schoenen liep, daardoor stond ze zo hahaha, maar daarom zei ik al, ik zal t weekend wat duidelijkere fotos maken mits het een beetje droog is...ze gaat begin april naar gebr van manen voor keuringsklaar maken, ze wordt in juli geloof ik gekeurd, Ze is van Tymen...moeder is reserve kampioen van NL geworden paar jaar terug geloof ik.

Wat braaf zo kort voor de wagen en dan zo netjes lopen, maar neem aan dat ze ook wel al onder het zadel loopt?

Welke leeftijd rijden jullie de paarden in? Ik heb zelf arabieren en dat is normaal om die rond vijf a zes jaar pas in te rijden...maar deze merrie toont al zo af en klaar, weinig puppy meer aan zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 08:54 



 
Profiel   

Wow retlaw, dat ziet er heel goed uit.

Over de leeftijd waarop een Fries zadelmak gemaakt kan worden, zullen de meningen waarschijnlijk uiteenlopen tussen de 3 en de 6 jaar.

Ik denk dat 3 jaar best kan, maar wel met goed beleid.

Mijn 14 jarige merrie is met 3 zadelmak gemaakt. Zo'n hard paard heb ik nog niet eerder gehad. Zij mankeert echt nooit iets en als ik zie wat voor een capriolen ze soms uithaalt in de wei is dat best een wonder :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:18 



 
Profiel   

ja dat he, ik heb een arabier staan die nu 30 jaar wordt in juni, die is ingereden met 2 jaar, niet bij mij, maar in training voor de renbaan. Daarna heb ik hem gekocht want hij was te lui...toen 2 keer per week half uurtje gaan rijden, heel langzaam uitgebouwd. Maar denk ook dat het erg ligt aan het paard zelf, sommige zijn nog heel erg baby in hun lijf met drie jaar....al keur ik 2 jaar niet goed hoor...maar er is veel veranderd in 28 jaar tijd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:26 



 
Profiel   

Wat fijn dat het zo goed gaat retlaw!

Ik denk dat je moet kijken naar wat paard aan kan fysiek maar ook tussen de oortjes. Dat merk je snel genoeg.
Douwe was met 3 jaar en 9 maanden zadelmak gemaakt en daarna aan mij verkocht.

Ilias was 3.5 zadelmak gemaakt en daarna 3 maanden weggezet. Toen weer opgepakt en weer even weg gezet. 10 april wordt hij 5 en word steeds stabieler. Hij bleef een poos heel sensibel en rendering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:13 



 
Profiel   

Wat is rendering?

Ik pak haar nu om de dag sinds deze week, vorige week zat er meer tijd tussen. Dan longeer ik haar een kwartiertje ofzo, ze heeft nul conditie en is veel te vet. Daarnaast op het erf zelf stappen en dan haar aan de vreemde dingen laten wennen en gisteren met een gieter haar blubber benen afgespoeld enz, ze vindt het spannend maar wil graag mee werken, aan de lijn is ze lekker voorwaarts en goed allert, niet uitgeblust erna, dus beetje bij beetje wat meer dingen en indrukken...straks gaat ze bijna drie maanden in training dus dan is ze vast wat dingetjes gewend...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:34 



 
Profiel   

Er moest staan rennerig hahaja

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:53 



 
Profiel   

hahaha dacht al zoiets maar ja je weet nooit...gaan jullie nog wat leuks doen het weekend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:11 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
de eerste foto kwam omdat ik haar net corrigeerde omdat ze te haastig en half in mijn schoenen liep, daardoor stond ze zo hahaha, maar daarom zei ik al, ik zal t weekend wat duidelijkere fotos maken mits het een beetje droog is...ze gaat begin april naar gebr van manen voor keuringsklaar maken, ze wordt in juli geloof ik gekeurd, Ze is van Tymen...moeder is reserve kampioen van NL geworden paar jaar terug geloof ik.

Wat braaf zo kort voor de wagen en dan zo netjes lopen, maar neem aan dat ze ook wel al onder het zadel loopt?

Welke leeftijd rijden jullie de paarden in? Ik heb zelf arabieren en dat is normaal om die rond vijf a zes jaar pas in te rijden...maar deze merrie toont al zo af en klaar, weinig puppy meer aan zeg maar



Ik ben benieuwd naar de nieuwe foto's!!!

Voor deze test was ze net beleerd onder het zadel, 4 weken.
Ze heeft echt een goede stijgende lijn te pakken en ontwikkelt zich echt heel snel nu. Pakt alles super op als we de trainers horen.

Tsja wanneer beleren? Verschilt per paard. Mijn merrie is nu 4 jaar en je ziet echt dat ze al sterker is. Logisch ook. Het hangt soms ook een beetje af van het doel of de bestemming. Soms zijn we er op tijd bij en daarna hebben ze even lekker paar maand vakantie om bij te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:26 



 
Profiel   

Ik vind dit bijzonder interessant om te volgen, dus bedankt voor het delen Retlaw!

Dit soort dingen voelt voor mij nog zo ver weg := Pit wordt in juni pas 1 jaar.

Verder van deze kant goed nieuws! Jels gaat zo hard de goede kant op dat ik mij maar eens ga oriënteren op een goede zadelmaker, om een zadel aan te laten meten zodat we haar weer onder het zadel kunnen introduceren na bijna 2 jaar niet meer onder de man geweest te zijn.

*\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:00 



 
Profiel   

Super goed nieuws jelske!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:13 



 
Profiel   

Ja, inmiddels al gewoon bijna een jaar aan het revalideren. Afgelopen jaar echt verschrikkelijk veel geleerd - wat ook wel weer waardevol is - maar het is gewoon jammer want het had immers niet gehoeven.

We zijn er overigens nog niet, maar dit is natuurlijk al wel een hele mijlpaal :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:10 



 
Profiel   

Wat fijn Jelske, wat voor een blessure was het precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:42 



 
Profiel   

Wat fijn dat ze het zo goed oppakt Retlaw :j Toch altijd maar afwachten.

Goed nieuws dus Jelske! Klinkt hoopvol dat je binnenkort echt met je paardje aan de slag kan *\o/*

Hier is het heel verschillend wanneer ze beleerd worden. De ruin liep eigenlijk niets te doen in de weide nadat hij er op de tweede bezichtiging uit was gegaan. Inmiddels was hij al 4,5. Toen op een mooie dag het zadel er eens opgelegd en zo zijn we begonnen. Hij doet het echt super.

De twee driejarige merries hebben deze week twee keer aan de longe gestaan waarvan 1 keer met een singeltje. Nu staat de paddock weer helemaal blank dus is het weer wachten tot we niet hoeven te zwemmen.
Ze zijn voor de verkoop maar ik wilde ze wel al zadelmak hebben. Het nadeel is dan wel dat je met een groene driejarige zit waar je toch niet zomaar iedereen op wil. Want ze kunnen met de mond allemaal rijden maar een heel groen paard is echt wel anders dan een gereden paard. Als het fout gaat ben je als verkoper achteruit aan het werken. Nog even kijken wat ik ga doen dus. Misschien wat langer doorrijden zodat ze echt safe zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:52 



 
Profiel   

Ik kan me die twijfel goed voorstellen Jinthe. Je wilt het natuurlijk veilig en leuk houden voor zowel paard als ruiter.

Ik heb voorheen zelf redelijk wat paarden zadelmak gemaakt bij een handelstal. Ik vond het hoe dan ook wel spannend als een ander er voor het eerst op ging.

Toen ik voor Tess ging kijken 5 jaar geleden, liep dat via een handelaar in Friezen. Hij had Tess weggebracht om zadelmak te maken, na 5 weken weer opgehaald en te koop gezet.

Niemand die even kon voorrijden. Er was zelfs geen zadel aanwezig. En ik kreeg last minute te horen dat ik mijn eigen zadel moest meenemen.
Ik kan redelijk rijden, maar op een groen paard stappen en hopen dat het zadel blijft liggen, vond ik niet echt grappig :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:31 



 
Profiel   

Het is altijd de vraag hoe goed een ruiter kan rijden maar daarbij blijft het ook altijd afwachten hoe een paard reageert op de ruiter. En dat vind ik bij de friese paarden nog wel eens een dingetje in onze zoektocht. Het ene paard rijd je zo mee weg, en het andere paard lijkt zo fijn en braaf en je zit erop en weg is ie.
Daarom zeg ik nu maar voordat mijn dochter erop stapt eerst een paar rondjes aan de longe, even kijken wat de reactie is.
En daarbij maakte leeftijd van het paard in ons geval niks uit. Een aantal 3 jarigen gereden waarbij de klik meteen was maar ook een 9 & 12 jarige die ineens anders reageerden met andere ruiter en de kont knepen en foetsie.
Ik zeg altijd tegen mijn dochter als het niet goed voelt eerlijk zeggen want als het fout gaat hebben wij niks aan maar het paard ook niet.

Aantal handelstallen zetten je eerst op een hele brave fries zodat ze indruk kunnen krijgen van je rijden. Ik snap dat wel…

Maar wij hebben nog niet het juiste paard gevonden… 2 x super fijne klik, jonge paarden maar helaas op foto’s niet goed voor sport. Spijtig.
Lastige zoektocht momenteel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:23 



 
Profiel   

@Jelske: goed nieuws! Weet je ook voor welk merk zadel je gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:25 



 
Profiel   

Goed nieuws Jelske!
Ilse was een keer of 10 onder zadel geweest toen ik er voor het eerst op ging zitten, en heb ook nog een Wytse merrie gereden die ik wilde kopen maar helaas afgekeurd, was pas de zesde keer dat er iemand op zat toen ik haar ging rijden. Maar ik zou mezelf absoluut niet als een goede ruiter beschouwen en ben eerder wat onzeker, dus dat was echt karakter van die paarden dat het goed ging

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:54 



 
Profiel   

Hoe het paard reageert op de ruiter, dat herken ik ook! Helaas ook van mijn eigen paard.
De bijrijdster van mijn andere paard stapte op mijn merrie, toen was het inderdaad knijpen en weg was ze! Had ik en zij niet op gerekend, dat is wel onaangename verassing.

Balen Marus! Het is zoeken naar die ene spelt in de hooiberg. Helemaal als je dan een super klik hebt en dan vervolgens afkeur op de foto. Duim voor je dat binnenkort het perfecte paardje op jullie pad komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 23:15 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Goed nieuws Jelske!
Ilse was een keer of 10 onder zadel geweest toen ik er voor het eerst op ging zitten, en heb ook nog een Wytse merrie gereden die ik wilde kopen maar helaas afgekeurd, was pas de zesde keer dat er iemand op zat toen ik haar ging rijden. Maar ik zou mezelf absoluut niet als een goede ruiter beschouwen en ben eerder wat onzeker, dus dat was echt karakter van die paarden dat het goed ging


Wat ik ook lastig vind is vaak de opmerking: niet een jonge fries kopen. Ik was vroeger een fanatieke amazone maar na de kinderen het rijden niet doorgezet (oudste bijna 14). Ik ben daardoor wel onzekerder geworden.
Maar ik merk juist dat de leeftijd niet altijd wat zegt. Karakter vind ik nu vele malen belangrijker.
Ik stapte zo op een 3 jarige Eise merrie, gaf direct een goed gevoel! Helaas afkeur… Terwijl ik al een aantal ervaren paarden met voorrijden al bedankte .
Mijn dochter en ik komen er ook niet goed uit. Zij houdt juist van het sporttype terwijl ik al snel denk pfff mij te ritselig of schieterig.

Ahh lief Sunnyhorse!
Maar dat dus! Wederom ook een verkoopster die verbaasd was waar dat ineens weg kwam. Gelukkig redtvmn dochter zich er al aardig mee met die grappen. Maar op dat moment blij dat ik zeg eerst ff rondje draf longe.


De prijzen werken ook niet echt mee….
Ik wil gewoon niet 14/20k uitgeven voor een gewone merrie. Ik vind het veel geld.
Misschien wacht ik ook wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 23:33 



 
Profiel   

Retlaw schreef
Leuk paard inderdaad! Op de eerste foto staat ze wel flink onderstandig, dat is jammer.

Er zijn inderdaad weinig Friese paarden te koop, ook veulens zijn lastig te vinden.
Waar wij elke 2 jaar een koppel Friese hengsten in de opfok hebben (8 tot 10) hebben we er nu maar 5.

Afgelopen week was de tussenbeoordeling voor de wagen voor mijn merrie. Ze liep hier voor de 7e keer ofzo voor de wagen. Erg tevreden. Volgende week de eindbeoordelingen en de keuring. Spannend hoor.


[ [url=m/K79m0n.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 23:46 



 
Profiel   

Marus schreef
Maar wij hebben nog niet het juiste paard gevonden… 2 x super fijne klik, jonge paarden maar helaas op foto’s niet goed voor sport. Spijtig.
Lastige zoektocht momenteel.



En ben jij dan degene die de foto's betaald bij afkeur? Want dat wordt dan een duur grapje. Ik merk dat er op dit moment nog steeds aardige bedragen gevraagd worden en dat die paarden dan niet röntgen gekeurd zijn. En de meeste eigenaren willen ook niet betalen bij afkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:08 



 
Profiel   

Heb weer even bijgelezen. Moet de knop weer omzetten nadat wij vorige week zondagmiddag van het ene op het andere moment onze ruin hebben verloren aan een accute darmtorsie. Ben er zo ontzettend verdrietig van. Mijn grote vriend zomaar weg... Dan is de zin ver te zoeken. Maar de paardjes vragen gelukkig aandacht. Dus langzaam de draad weer oppakken. [ img ]

Kan het gewoon nog steeds niet geloven.

Gelukkig brengen de beide jonge hengsten wel veel plezier. Bezig met beleren. De jonge Tjebbe pakt het heel goed op. Heel braaf en zoveel balans al direct ohz.

De jonge Jouwe vindt alle stappen wat spannender dus die is nog id fase van wennen dat er iets op zijn rug ligt. Dat kost wat meer tijd. Maar beide zijn knapperds.[ img ]
Dit is de jonge Tjebbe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:49 



 
Profiel   

Wat een verlies Ynekes. Logisch dat je daar erg verdrietig over bent.
Veel sterkte toegewenst :knuffel:

En wat een knap paard op de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:08 



 
Profiel   

Jeetje Ynekes, dat is niet niets. En zo onverwachts. Is dat de ruin die laatst nog zo goed gereden had bij de finale in Sonnega?
Lijkt mij de grootste nachtmerrie om zo onverwachts afscheid van je vriend te moeten nemen. Heel veel sterkte met jullie verlies :(:)

De Tjebbe ziet er leuk uit! Fijn als het beleren zo voorspoedig gaat!

Wij laten de merries zelf al op foto zetten. Als de kopers nieuwe fotos willen dan zullen ze die kosten ook zelf moeten betalen.
Ik vind dat je moet weten wat je verkoopt en als ze röntgen goed zijn en ze halen op de keuring ook een mooi resultaat dan zie je dat wel in de prijs. Als ze anderzijds niet goed zijn op de foto en op de keuring gewoon stamboek dan werkt dat de andere kant op. Evengoed wil je toch als verkoper ook weten wat je in handen hebt.

Voordat hier een koper op de driejarige stapt hebben er al wat andere ruiters op gereden. Eerst even met 'eigen' ruiters kijken of het safe is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 334 van de 405 [ 10107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337 ... 405  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen