Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 335 van de 404 [ 10096 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338 ... 404  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

 
Profiel   

Jinthe; ja dat klopt. Hij was kampioen in de B competitie met mijn bijrijdster; vriendin van mijn dochter. Hij was natuurlijk al sport maar hij vond de wedstrijden altijd zo prachtig en ging zo graag mee dat het een super leerpaard voor haar was. Zo fit als een hoentje en in een keer weg. Niet te bevatten. Op deze manier is wel heel hard..

Die Tjebbe is idd heel heel leuk, lief, heeft aanleg en lijkt ook vrij ongecompliceerd. Hij is weinig hengst, de Jouwe is dat veel meer. Maar misschien komt dat nog..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:35 



 
Profiel   

Nee zeg Ynekes, wat vreselijk! Wat een machteloze situatie en zo abrupt. Dat hakt erin. Veel sterkte.

De Tjebbe is trouwens een knap plaatje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 12:59 



 
Profiel   

@Ynekes: vreselijk |(
Zo intens verdrietig…. Begrijpelijk dat je daar kapot van bent. Ook via deze weg heel veel sterkte :knuffel:

Wat een pracht de Tjebbe! Mooi om te horen dat hij een fijn karakter heeft. Laatste paar Tjebbe’s die ik heb gezien waren niet heel fijn.

@Barb: bij de ene verkoper wilde zij bij ‘afkeur’ de foto’s betalen. Heeft ze ook gedaan. Dus daar had ik wel mzzl mee want in de meeste gevallen geven ze direct aan kosten koper.

De andere waren wij al 2 x geweest en wilden overgaan tot foto’s. Maar zij was een jaar geleden ook op fotos geweest en die heb ik toen eerst opgevraagd voor de zekerheid. Daar stond een bemerking geschreven, contact met de keurende arts gehad en in overleg besloten het niet aan te durven. Wel jammer dat ik het pas na 2 x proef rijden kreeg…… Dochter was helemaal weg van deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:33 



 
Profiel   

boemel schreef
Wat fijn Jelske, wat voor een blessure was het precies?

Van een zuivere blessure kunnen we eigenlijk niet spreken. Ik heb Jels en Pit in juni opgehaald bij de vorige eigenaar. Ik heb haar gekocht omdat ik Jels al langer kende en in de jaren daarvoor verschillende malen weekendjes weg ben geweest en toen met Jels heb gewerkt.

Sinds juni '21 heeft Jels eigenlijk niet meer gewerkt en daarvoor eigenlijk hoofdzakelijk de dracht volbracht van haar vorige veulen. Jels is door de vorige eigenaar eigenlijk niet volledig ondersteund door haar bijvoorbeeld goed op conditie te houden toen ze de dracht in ging of door merriebrok bij te voeren. Dus na de bevalling van haar vorige veulen was ze al wel wat schraler. Ze is toen in de veulenhengstigheid direct weer geïnsemineerd, maar er is niet meer met haar gewerkt. Tijdens de dracht van Pit zijn die mensen verhuisd, is hun situatie veranderd en zijn de paarden op een schraal weidelandje komen te staan waar ze alleen wat hooi bijgevoerd kregen. Bovendien heeft ze toen nog eens iets onder de leden gehad waardoor ze een week met flinke koorts heeft gestaan.

Toen ik haar in juni eenmaal op heb gehaald was ze sterk vermagerd, te lang niet bij een hoefsmid geweest, entingen waren niet bij, ze had een worminfectie, mok aan allevier de benen, een mijninfectie, ontstekingen in haar benen en dus ook nog een flink groot veulen aan de voet waar ze enorm goed voor zorgde. Omdat ze echt geen bespiering of conditie meer over had, heeft ze een hele periode heel zwaar met haar kogels langs elkaar gestreken (dat begint nu weer aardig weg te trekken, naar mate ze bespiering ontwikkeld) maar door de zware bevalling, haar leeftijd en het feit dat er nota bene twee drachten kort achter elkaar zijn gevolgd en ze in tussentijd nauwelijks heeft gewerkt, heeft ze bovendien bekkeninstabiliteit.

Het afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van revalidatie, waarbij er geen enkele sprake van haast is geweest en Jels fysieke conditie het tempo heeft bepaald. Als haar lichaam op enig moment het signaal had gegeven dat het allemaal niet meer ging, dan had ze direct met pensioen gemogen. We hebben veel gewerkt aan de dubbele longe (en nog steeds) om haar zo goed mogelijk te ondersteunen. Daarnaast heb ik nauw samengewerkt met een osteopaat, een fysiotherapeut/chiropractor, de veearts en de hoefsmid. We zijn enorm aan het dokteren geweest met het voerbeleid. En het geheel heeft er dus toe geleid dat ze nu redelijk op gewicht begint te komen.

boemel schreef
Ik kan me die twijfel goed voorstellen Jinthe. Je wilt het natuurlijk veilig en leuk houden voor zowel paard als ruiter.

Ik heb voorheen zelf redelijk wat paarden zadelmak gemaakt bij een handelstal. Ik vond het hoe dan ook wel spannend als een ander er voor het eerst op ging.

Toen ik voor Tess ging kijken 5 jaar geleden, liep dat via een handelaar in Friezen. Hij had Tess weggebracht om zadelmak te maken, na 5 weken weer opgehaald en te koop gezet.

Niemand die even kon voorrijden. Er was zelfs geen zadel aanwezig. En ik kreeg last minute te horen dat ik mijn eigen zadel moest meenemen.
Ik kan redelijk rijden, maar op een groen paard stappen en hopen dat het zadel blijft liggen, vond ik niet echt grappig :(

:= :=
Ik durf niet te zeggen of ik mij überhaupt voldoende comfortabel zou hebben gevoeld om op te stappen. Maar ik ben best een schijterd wat dat betreft. :o

Marus schreef
@Jelske: goed nieuws! Weet je ook voor welk merk zadel je gaat?

Ik heb niet echt een voorkeur op dit moment. Omdat het zeer waarschijnlijk is dat ze de komende periode weer blijft ontwikkelen en het slechts een tijdelijk zadel zal zijn, wordt het een tweedehands zadel wat ik wel goed aan wil laten meten. Het mag haar absoluut niet beperken of in de weg zitten, want ondanks dat ze goed gaat, is ze nog steeds best wel kwetsbaar en ik wil haar gewoon niet de ellende van nog meer schade aan doen. Staleigenaar riep al direct 'koop lekker een goedkoop winteccie van MP', maar daar ben ik echt niet voor te paaien. Niks tegen Wintec, maar ik wil dat de zadelmaker er gewoon even naar kijkt.

Nynkex01 schreef
Goed nieuws Jelske!
Ilse was een keer of 10 onder zadel geweest toen ik er voor het eerst op ging zitten, en heb ook nog een Wytse merrie gereden die ik wilde kopen maar helaas afgekeurd, was pas de zesde keer dat er iemand op zat toen ik haar ging rijden. Maar ik zou mezelf absoluut niet als een goede ruiter beschouwen en ben eerder wat onzeker, dus dat was echt karakter van die paarden dat het goed ging

Dat zegt zeker iets over het karakter, toch zonde als ze dan niet goed worden gekeurd. :

ynekes schreef
Heb weer even bijgelezen. Moet de knop weer omzetten nadat wij vorige week zondagmiddag van het ene op het andere moment onze ruin hebben verloren aan een accute darmtorsie. Ben er zo ontzettend verdrietig van. Mijn grote vriend zomaar weg... Dan is de zin ver te zoeken. Maar de paardjes vragen gelukkig aandacht. Dus langzaam de draad weer oppakken. [ [url=m/neyj50.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan het gewoon nog steeds niet geloven.

Gelukkig brengen de beide jonge hengsten wel veel plezier. Bezig met beleren. De jonge Tjebbe pakt het heel goed op. Heel braaf en zoveel balans al direct ohz.

De jonge Jouwe vindt alle stappen wat spannender dus die is nog id fase van wennen dat er iets op zijn rug ligt. Dat kost wat meer tijd. Maar beide zijn knapperds.[ [url=m/6thNIp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de jonge Tjebbe.

Wat een akelig, akelig nieuws... Heel veel sterkte... Y;(

De Tjebbe vind ik overigens echt een plaatje. Wat zijn jullie plannen met de hengsten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:40 



 
Profiel   

Wat een verdrietige geschiedenis. Klinkt zoals broodfok bij honden.
Wat heeft ze dan een hoop geluk met jou.
Ik heb zelf goede ervaringen met het geven van coolstance copra. Mocht ze toch nog een dipje krijgen, dan zou je kunnen overwegen dat een tijdje te geven.

Qua zadels heb je gelukkig tegenwoordig heel veel zadels die aanpasbaar zijn qua boombreedte. Wintec is daar inderdaad 1 van al hebben die voor beide Friezen hier niet de juiste boomvorm.

Ik vond mezelf ook best stoer om zo op een vreemd jong paard te stappen.

Vorige week ging ik een 75% Fries proberen die wat stoute trekjes zou hebben. Ze hadden geen bak, dus maar meteen het bos in gegaan. Bij sommige paarden voel je wel aardig aan wat wel en niet kan :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:55 



 
Profiel   

Ik snap de vergelijking met broodfok ergens wel, al was daar ook weer net geen sprake van. Die mensen hebben meegedaan aan de Belgische "Ik vertrek" en hebben in hun enthousiasme een zooitje friezen gekocht voor bij het landgoed. Alleen is het hun niet gegund geweest om dat van de grond te krijgen en mochten ze met hun hele hebben en houden terug naar België. Doe daar een sausje van 'niet gehinderd door enige kennis' en 'naïviteit' overheen en je komt ongeveer in de buurt van de situatie.

Het is in ieder geval aannemelijk dat wanneer ik Jels niet mee had genomen/ook had overgenomen, ze nu niet meer was geweest. Want daar hebben we inmiddels (met haar 19 jaar) zodanig in geïnvesteerd dat het eigenlijk niet meer opweegt tegen haar marktwaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 16:02 



 
Profiel   

@Jelske: wat een triest verhaal.. En wat ontzettend fijn dat jij haar de tijd hebt gegeven om aan te sterken. Dat verdient ze iemand die naar luistert.

Oh zadels soms zo lastig

@Boemel: oh wat dapper! Fijn dat het wel goed ging

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 16:33 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de steunbetuigingen. Het zal echt tijd kosten om te accepteren dat hij er niet meer is.

De Tjebbe is echt een heel leuke en lieve hengst met een heel goed achterbeen en veel balans. En hij blijkt heel ongecompliceerd te zijn. Het is een Tjebbe x Hessel x Anders dus wel ook echt sportbloed. Heel benieuwd hoe hij het gaat doen maar het begin maakt blij.

De Jouwe is heel mooi qua uitstraling maar meer ril en meer hengst. Maar wel heel lief; klein hartje heeft ie.

Het doel is eerst om ze een fijne goede basis mee te geven en als ze het leuk doen misschien eind dit jaar voor hun ervaring een rondje meenemen naar de FTC. Daarna kijken we wel weer verder. Zo nu en dan moet er weleens wat weg maar eerst lekker genieten van ze en zorgen dat het fijne gebruikspaarden worden.

Wat een verhaal met Jelske. Wat een zorg en wat fijn dat ze zoveel zorg krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 16:40 



 
Profiel   

Ynekes wat verdrietig, veel sterkte!

Jinthe zo zou ik het ook doen.

Leuke Tjebbe! Ik heb een Tjebbe x Beart, een half broertje van mijn Jehannes x Beart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 18:35 



 
Profiel   

Ynekes heel veel sterkte met het verlies van je
Maatje :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 19:17 



 
Profiel   

Sterkte Ynekes! Afscheid nemen is nooit fijn, laat staan dat dit abrupt moet...

Over het testrijden voor aanschaf, als ik daaraan denk wil ik niet weten wat de verkoper (in dit geval de bijrijdster, eigenaresse was gevallen van hem en reed m dus al niet meer) dacht... ik kon echt niet rijden eigenlijk :+ inmiddels 4 jaar en heeeel veel lessen later kan ik wel zeggen veel geleerd te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 20:02 



 
Profiel   

Sterkte yneke! Heel verdrietig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 20:46 



 
Profiel   

Yneke heel veel sterkte met je verlies, wat naar joh! Mag ik vragen waardoor zoiets kan komen? Vindt het echt heftig voor je...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:52 



 
Profiel   

Gaan er hier toevallig nog mensen naar de hengstenshow van v. Manen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:28 



 
Profiel   

ja wij gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 09:56 



 
Profiel   

Ga helaas niet naar van Manen. Komt me wat slecht uit. Ben er nog nooit geweest, dus hopelijk volgend jaar.

Even een vraag, kent iemand van jullie deze? Of ervaring mee?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:16 



 
Profiel   

Beetje spam van ongepoetst paard gisteren avond...ze was weer zo braaf, echt leuk en fijn werken met zon karaktertje...
[ img ]
[ img ]
[ img ]
ze moest even poepen, dus mooi momentje haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 06:33 



 
Profiel   

Bedankt allemaal.
Hij had een accute darmdraaiïng. Daardoor sterft binnen hele korte tijd een stuk darm af en kan het gas ook nergens naartoe.
We wonen op meer dan uur rijden van kliniek. Hij raakte binnen half uur nadat ik zag dat hij koliek had al in shock. We konden niet anders dan hem laten inslapen. Was echt verschrikkelijk om mee te maken. De eerste dagen denk je ook steeds aan hoe het op dat moment ging. Het besef van het missen en het verdriet wat daar bij hoort komt nu eigenlijk pas. Was echt vreselijk om mee te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 08:43 



 
Profiel   

Wat een verdriet. Heel veel sterkte. Gaat dan ineens zo ontzettend snel hè?
Gelukkig hebben jullie hem erger lijden kunnen besparen. Maar zo gun je ze niet hun einde…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 08:47 



 
Profiel   

ynekes schreef
Bedankt allemaal.
Hij had een accute darmdraaiïng. Daardoor sterft binnen hele korte tijd een stuk darm af en kan het gas ook nergens naartoe.
We wonen op meer dan uur rijden van kliniek. Hij raakte binnen half uur nadat ik zag dat hij koliek had al in shock. We konden niet anders dan hem laten inslapen. Was echt verschrikkelijk om mee te maken. De eerste dagen denk je ook steeds aan hoe het op dat moment ging. Het besef van het missen en het verdriet wat daar bij hoort komt nu eigenlijk pas. Was echt vreselijk om mee te maken.


De haflinger van mijn zusje heeft dit inderdaad ook gehad, wist niet dat het zo heette. Ze was 28, nog wel op de kliniek kunnen komen maar er was niets te redden. Inderdaad heel erg heftig, Heel veel sterkte....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 09:04 



 
Profiel   

Vreselijk Ynekes, veel sterkte. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 09:04 



 
Profiel   

SunnyHorse schreef
Even een vraag, kent iemand van jullie deze? Of ervaring mee?
[ [url=m/rNsq4x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedoel je specifiek de kunststof versie? En wat wil je precies weten? De buurman van mijn paard heeft de stalen versie. Daar zijn ze begonnen met het rooster over de hooi, maar nu gebruiken ze hem alleen als verhoogde bak en is het rooster altijd open zeg maar. Hij werd namelijk zeer onrustig zodra ik mijn paard uit de stal haalde en liep dan al zijn hooi door de stal. Deze hooi at hij vervolgens niet meer op.

Mooie plaatjes BarbaraNova, ondanks dat ze niet gepoetst is :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 10:42 



 
Profiel   

Dank je Lys_PPA

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 10:45 



 
Profiel   

Ynekes, wat verdrietig zeg. Heel veel sterkte.



SunnyHorse schreef
Ga helaas niet naar van Manen. Komt me wat slecht uit. Ben er nog nooit geweest, dus hopelijk volgend jaar.

Even een vraag, kent iemand van jullie deze? Of ervaring mee?
[ [url=m/rNsq4x.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb ze in de stallen sinds september. Ik had een paard wat ontzettend veel hooi vertrapt. Sinds ze uit deze bak eten een heel stuk minder. Er kan best veel hooi in. Ze staan bij mij bijna niet zonder hooi.
Hier bevallen ze prima. De foto is niet van goede kwaliteit maar geeft een beeld.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 11:38 



 
Profiel   

Goed om te horen Fleuribel! Makkelijk te vullen? Maakt het nog veel kabaal door het rooster tijdens het eten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 12:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 335 van de 404 [ 10096 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338 ... 404  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen