[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:29

Ik lees de rest later even bij, maar heel veel sterkte toegewenst Ynekes.. Vreselijk.

_Jelske

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:56

BarbaraNova schreef:
ja wij gaan

Ik twijfel nog een beetje, maar misschien dat ik toch ga. Mooie plaatjes wel van de merrie!

SunnyHorse schreef:
Ga helaas niet naar van Manen. Komt me wat slecht uit. Ben er nog nooit geweest, dus hopelijk volgend jaar.

Even een vraag, kent iemand van jullie deze? Of ervaring mee?
[ [url=m/rNsq4x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen ervaring mee. Waarom ben je op zoek naar een slowfeeder? Wat zijn de voordelen daarvan?
Edit: ik begrijp dat het dus in ieder geval een oplossing kan zijn bij paarden die het hooi door de stal lopen en het dan niet meer willen eten. Mijn merrie heeft daar ook wel een handje van en ik voorkom dat eigenlijk door het hooi een beetje uit elkaar te trekken voor ik het in de ruif gooi - in het andere geval trekt ze er immers hele plukken uit en de helft daarvan valt op de grond, waar ze vervolgens niet meer naar om keek.

ynekes schreef:
Bedankt allemaal.
Hij had een accute darmdraaiïng. Daardoor sterft binnen hele korte tijd een stuk darm af en kan het gas ook nergens naartoe.
We wonen op meer dan uur rijden van kliniek. Hij raakte binnen half uur nadat ik zag dat hij koliek had al in shock. We konden niet anders dan hem laten inslapen. Was echt verschrikkelijk om mee te maken. De eerste dagen denk je ook steeds aan hoe het op dat moment ging. Het besef van het missen en het verdriet wat daar bij hoort komt nu eigenlijk pas. Was echt vreselijk om mee te maken.

Wat ontzettend akelig Y;( Nogmaals ontzettend veel sterkte bij het verwerken van het verlies.

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:58

SunnyHorse schreef:
Goed om te horen Fleuribel! Makkelijk te vullen? Maakt het nog veel kabaal door het rooster tijdens het eten?

Het is makkelijk te vullen. Soms hoor je dat het ijzeren rek omhoog getrokken wordt als ze een ruk aan het hooi geven. Over het algemeen eten ze rustig en dan hoor je het niet. Als het hooi heel lang stengelig is hoor je het ook soms.

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:57

Ynekes ach wat vreselijk om je knapperd zo te verliezen. Dat kost tijd inderdaad

Jelske zo jou merrie heeft het pittig gehad zeg wat boft ze dat ze bij jou terecht is gekomen

Barbara knappe merrie mooie hals eropen kijkt lekker wijs de wereld in

Ik moet zeggen dat ik vroeger overal op stapte. Maar na mijn ongeluk was ik vooral bang om te vallen. Dus paarden gingen altijd eerst aan de longe met mij erop. Dat is gelukkig altijd goed gegaan. Ilias is thuis zadelmak gemaakt en dat was echt wel een uitdaging maar nu echt super braaf

Zondag voor het eerst weer op hem gezeten na mijn operatie. Gisteren de zadelmaker over de vloer voor ander zadel en toen was hij best fris en kijkers maar bleef verder netjes bij mij. Zadel wat ik graag wilde paste perfect en hij loopt er zo lekker onderdoor echt geluk mee gehad.

Mocht iemand nog een zadel zoeken ik heb een tech 1 broertje van erruplus te koop. 1.5 jaar oud en ziet er nog uit als nieuw. Ilias is eruit gegroeid en de ruimte voor mijn lange benen was toch war te beperkt.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:46

Heel veel sterkte Ynekes. Zo ontzettend verdrietig om je paard zo te moeten laten gaan.

Voor de rest wel bijgelezen maar ontbreekt me even aan tijd om uitgebreid te reageren.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:29

Even bij mijn bijna 2 jarige jonkie geweest <3 Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:44

Vooruit, nog een paar <3
Afbeelding
Afbeelding

Hij is zo verschrikkelijk lang ziek geweest. Maanden aan de antibiotica. Ben daarom extra blij en dankbaar om hem zo te kunnen treffen in de opfok.

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:46

Knapperd sunnyhorse! Waar staat hij jn de opfok? Lijkt op mijn oude opfok

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:57

Hengstenhouderij Gebr. van Manen
·
HENGSTENSHOW 2023 OP EEN ANDERE LOCATIE
️ Door de vele regen die afgelopen periode is gevallen en de voorspellingen met nog meer regen voor het einde van de week heeft ons doen besluiten de hengstenshow elders te houden. Onze weilanden zijn helaas te nat om in te parkeren.
De hengstenshow zal gehouden worden bij RSV Barneveld.
Thorbeckelaan 133
3771 ED Barneveld
Aanvang: 20:30u
Entree is gratis!

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:58

SunnyHorse, hij is knap. Ziet er toch best goed uit ondanks dat hij zo ziek is geweest.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:37

Hij ziet er weer super uit Sunnyhorse <3 Kon mijne niet spotten op de achtergrond.. :D

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:38

Laura1982 schreef:
Knapperd sunnyhorse! Waar staat hij jn de opfok? Lijkt op mijn oude opfok


Gouden Hoep!

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:39

Ketly schreef:
Hij ziet er weer super uit Sunnyhorse <3 Kon mijne niet spotten op de achtergrond.. :D


Welke is dat! Zijn Menne Kameraad?

Oja, wacht ik weet het alweer! :D Stond er ook weer fit bij volgens mij!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:07

Haha mijn Spielberg baby :D Ze is weer helemaal fit gelukkig <3

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:17

Misschien kunnen jullie mij helpen, mijn dochter rijdt sinds kort op de manege hier in de buurt, ze rijdt daar met haar ariat fatbaby laarzen, want die zitten haar goed omdat ze een hoge wreef heeft, we hebben die vorig jaar gekocht voor haar omdat wij alleen recreatief rijden en soms op de mill ranch wat ook western is. De manege waar ze nu lest, is gewoon dressuur gericht en ik kreeg commentaar dat ze dus niet met die laarzen mag rijden, maar ik kan nergens vinden hoe hoog laarzen behoren te zijn op internet. Weten jullie dit? Wil kijken of er een chapje over kan maar vermoed van niet omdat de schacht breder is als een jophur ofzo...

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:01

Ja manege moet ind laars of chaps over schoenen ivm de veiligheid. Ik zou in winkel kijken wat past over deze laarsjes heen if goedkope laarzen op de kop tikken.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:08

Nou... ik moest afgelopen week flink bijkomen van de kater van de eindbeoordeling. Waar Kyra een mooie score kreeg op de menproef is ze voor de zadelproef sterk ondergewaardeerd. Vervolgens hebben we haar wel laten keuren, en dat was één grote flater... Wat ons betreft dan. Ze hadden weinig positiefs te melden over haar exterieur, wat volgens ons ook nog niet eens klopt. Inmiddels wel over de teleurstelling heen en weer strijdvaardig. Want tsjonge jonge, we hebben echt een powerhouse op stal staan hoor!
Foto's met toestemming van fotograaf!

Afbeelding
Afbeelding

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:17

Wat jammer is dat dan. Ik heb haar gezien en vond haar menproef ook wel beter dan haar zadelproef. Vooral een enorm verschil in de draf. Jammer dat de keuring tegen is gevallen maar je weet zelf wat je op stal hebt staan! Een keuring is een moment opname en er zijn zoveel factoren die een rol spelen in de beoordeling. Laat je plezier met je paard er niet minder om worden hoor!

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:48

Dat is zeker slikken Retlaw. Ontzettend jammer!
Ik heb haar niet gezien, maar de foto’s van het mennen zeggen mij wel dat je een mooi paard hebt! Sluit me aan bij wat Jinthe zegt.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:51

Jinthe1 schreef:
Wat jammer is dat dan. Ik heb haar gezien en vond haar menproef ook wel beter dan haar zadelproef. Vooral een enorm verschil in de draf. Jammer dat de keuring tegen is gevallen maar je weet zelf wat je op stal hebt staan! Een keuring is een moment opname en er zijn zoveel factoren die een rol spelen in de beoordeling. Laat je plezier met je paard er niet minder om worden hoor!


Helemaal mee eens hoor, de eindbeoordeling onder het zadel was ze flink gespannen, voor de wagen trouwens ook, wat beide keren resulteerde in een gespannen stap onder andere. Maar dan is er ook nog een tussenbeoordeling, die ze veel minder gespannen was. Volgens mij gaat het ook om de aanleg en dat mis ik nu een beetje voor mijn gevoel.
Mijn paard liep pas voor de 10e keer voor een wagen en loopt nu 7 a 8 weken onder het zadel, wat willen we dan zien?


Los van mijn eigen paard was de hele ochtend niet zo positief helaas, het viel niet erg goed bij verschillende eigenaren. Iedereen vindt of denkt natuurlijk dat zijn/haar paard de beste of mooiste is. Ik zie ook echt wel de minpunten bij mijn paard en ben mij daar bewust van. Het gaat in het algemeen ook over het gevoel dat op deze manier de motivatie voor mensen ver te zoeken is....

Zo liepen er hengsten tussen met flink veel actie in onder andere de draf en galop. Deze werden daar op afgestraft in de beoordeling. Hoe kan een driejarige pas beleerde hengst nu al alles onder controle hebben in de gangen?

Wat jij zegt, ik weet wat ik op stal heb staan, ze wordt er niet minder lief, leuk en mooi door. We richten ons nu op de sport en fokkerij en zien wat de toekomst brengt.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:02

Als je als eigenaar ook werkt met je paard dat voel je de progressie die je maakt en weet je hoe makkelijk een paard iets oppakt en wil meewerken. Voor mij is dat een heel belangrijke factor voor de sportaanleg. Je kunt een enorme beweger hebben maar als ze zich niet laten bewerken heb je uiteindelijk minder dan dat je met een gewoner paard alles klasses probleemloos doorstaat. De jury moet beoordelen wat ze zien tijdens de momentopnames.

Mijn eigen ruin haalde een ibop van 70,5. Je zou er nog maar net mee in het bos durven rijden. Laat dit nou juist het paard zijn wat zeker subtop kwaliteiten heeft. Een enorme inzet en hij loopt in ringen van 30 warmbloeden voor zeker 80% naar winst. Een enorm goed paard en ik krijg dat geregeld van jury's te horen. De ibop toppers die in dezelfde ibop reden zijn verkocht....en als je ze volgt dan zie je dat ze toch niet vooraan meerijden. Ze laten zich niet zo makkelijk bewerken. Voor mij is een ibop (en ook de abfp) gewoon een 'leuk' iets om je eigen beoordeling aan te geven maar zegt de uitkomst duidelijk niet altijd iets over het toekomstbeeld en sportaanleg. Ik begrijp dat dit zuur is. Maar je hebt een fijn paard en ik zou denken...ik laat ze nog eens een poepie ruiken :Y)

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:09

Naar mijn idee zeggen de testen weinig over aanleg. Dekhengst Anders (je weet wel, Grand Prix internationaal enzo..) had ook maar een A score. Zegt dus geen snars.
Maar het is wel zuur als je een lagere beoordeling krijgt.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:45

Nou inderdaad, me/ons toch wel wat laten verleiden door hopelijk mooie punten die bij kunnen dragen op de keuring. Even de deksel op de neus. Focus op eigen gevoel en weer door. dat poepie gaat nog wel geroken worden hoor haha, strijdvaardig!

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:03

Ik heb mn 2 jarige Auwert terug sinds Vd week! Wel even wennen. Heel ander caliber dan haar moeder en oma. Auwert geeft wel felle als ik het tot nu zo merk, wel super lief en groot! Ze is echt net 2 en denk ik al rond de 165

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:15

@retlaw: ah wat jammer! Maar mooi dat je in je paard blijft geloven. Wat een pracht op de foto’
!

@horselover: interessant te lezen dat de nakomelingen pittig van karakter zijn. Ik ben best wel weg van de nakomelingen die ik heb gezien qua exterieur.