Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 81 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

CPL topic

 
Profiel   

Kaatastrof schreef
hagelslag schreef
We doen ons best de ene van het gras af te houden. Helaas zijn er nu wel wat kantjes.
Van daar de corsulin, eigenlijk wou ik het Bonnie neet geven.
Maar naja, wie weet helpt het

Begrijpelijk. Hoe zit het met de conditie van de hoeven van je paard?


[ img ]


[ img ]
Rechts achter


[ img ]
Rechts achter
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 17:25 



 
Profiel   

Vanaf die foto’s gezien zou ik ook zeker niet verwachten dat de kreupelheid door CPL of rasp komt, ik zou ook verder zoeken.
Kun je de kreupelheid en pijn wat duidelijker beschrijven? Zit het in alle hoeven/benen? Altijd of vooral na rust?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 19:10 



 
Profiel   

Rechts voor is extreem pijnlijk en rechts achter is deels pijnlijk.
Link voor is iddem als rechts achter
Links acher is prima



Links voor zit een klein plekje rasp of hoe je 't wilt noemen.
Rechts achter zit wel al 2 rare verhardingen/litteken.
Rechts is dus het wondje vd foto

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 19:24 



 
Profiel   

En wil ze niet op de hoeven staan, probeert ze een been te ontlasten, wil ze liggen, of wil ze juist zo veel mogelijk stil staan?
Zijn het heel rustige bewegingen, of juist heel snel het been weer terug zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 19:44 



 
Profiel   

Liggen doet ze niet veel
Ze wil rechts voor voornamelijk ontlasten.
Ze doet dit niet vlot en niet langzaam.
Ze zet rechts voor ook wijder weg om te ontlasten

Bijv tijdens het inhaleren haalt ze soms 3-4 x de druk van rechts voor af en zet hem iets wijder neer.
Om dat een tijdje redelijk prima te staan en dan weer rechts voor op te trekken omdat het pijn doet.

Als ze stapt, zie je ook een soort 3 takt ipv 4 takt.

En soms dan loopt ze best lekker soepel om vervolgens dan weer pijn te hebben en dan weer duidelijk gevoelig was.

Zondag gaat haar laatste portie pijnstiller zijn zodat we hopelijk woensdag een duidelijk beeld krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 20:10 



 
Profiel   

Het ontlasten is wel heel typisch voor een probleem binnenin de hoef of het been. Bij pijn aan de huid/kloven gaan ze minder en langzamer bewegen, maar niet ontlasten.
Heeft de DA al andere mogelijkheden onderzocht? Ik zou eens een andere da laten komen voor een second opinion.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 05:22 



 
Profiel   

De andere mogelijkheden worden woensdag bekeken.

Maar de plek op het been is wel echt extreem pijnlijk (logisch).

Indien woensdag ook niet iets duidelijk eruit komt.
Zouden we naar de kliniek moeten. Maar dat word iets moeilijker omdat Bonnie zich niet echt laat laden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 06:45 



 
Profiel   

Het zou bij CPL eigenlijk niet zó pijnlijk moeten zijn. Mijn trekpaard had het wat heftiger nog, met dikke korsten en tot bloedens toe open aan alle benen af en toe, maar daar kon ik gewoon de losse haren eraf trekken, met een kammetje er door en een flinke klodder uierzalf erop doen terwijl hij in de wei stond te grazen en hij keek niet op of om. Het is vervelend en trekt en prikt wat, maar echt pijnlijk was het bij onze Bartje helemaal niet eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 07:58 



 
Profiel   

Ik spring even binnen en klop even af maar nog altijd super goede resultaten met de behandeling met Cydectin pour on als beschreven door Marieke Brys. Nu ruim 5 maand later en nog altijd geen gestamp of jeuk. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 16:33 



 
Profiel   

En dan ineens barst de bom weer.
Spoiler:
[ img ]


Gister zag het er nog mooi uit.
Maar ze heeft gek gedaan omdat ze hengstig was en er een lekkere ruin bij de uren liep....
En nu dit -O-

Volgens de dierenarts heeft ze of een probleem in haar schouder of in haar hoef.
Maar ik denk nog altijd haar been

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:07 



 
Profiel   

Oei hagelslag dat ziet er heel pijnlijk uit!! Hopelijk krijg je het vlot weer rustig en dicht!
Hier zijn ze na 2x cydectin volledig mijt vrij! Vorige week van de oudste toch de sokken wederom geschoren en zijn benen zien er echt stukken beter uit! Wel 1 wond die we maar niet dicht krijgen. Hij blijft hem open halen. Wond is wel droog en oogt rustig maar zit er al weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 20:11 



 
Profiel   

Ik heb bij mijn Tinker onlangs ook 2x cydectin gebruikt en de benen zien er rustig uit. Blijven jullie de benen scheren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:42 



 
Profiel   

it_is_me schreef
Ik heb bij mijn Tinker onlangs ook 2x cydectin gebruikt en de benen zien er rustig uit. Blijven jullie de benen scheren?


Wij bekijken het hoe hij is. We hadden in februari geschoren en dus eind mei weer. Kwam echt enorme vacht af. Als het steeds zo dik terug komt moeten we wel blijven scheren. De huid stikt gewoon en als ik zie hoeveel gelukkiger hij nu is!! Maar we proberen zo min mogelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:44 



 
Profiel   

Hoi,

Sorry dat ik binnen kom vallen maar ik kan het zo snel niet vinden en kan mij voorstellen dat hier meer ervaring zit. Ik heb de volgende vraag:

Is er een verband aangetoond tussen CPl en hoefbevangenheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-23 15:53 



 
Profiel   

Volgens mij niet direct.. nooit van gehoord in ieder geval..
Maar beide wordt wel veroorzaakt/versterkt door oa teveel suikers in de voeding. Ik kan me voorstellen dat een paard dat gevoelig is voor teveel suikers, zowel sneller last zal hebben van CPL als sneller hoefbevangen zal raken dan een paard dat prima tegen suikers kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-23 16:17 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Ik heb een vraagje m'n paard heeft cpl en zijn benen zijn best dik wat kan ik hier aan doen. Want ik vind het heel zielig voor m'n paard. Op de foto lijken de benen heeeel erg dik maar het haar steekt ook best uit dus daarom lijkt het nog dikker
Ik heb z'n sokken geknipt maar daar ben ik niet zo goed in dus het ziet er ook niet heel erg mooi uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-23 19:47 



 
Profiel   

Helaas is cpl chronisch. Mochten ze het hebben dan blijft het voor de rest van hun leven. Cpl staat voor chronisch progressief lymfoedeem. Het zal dus altijd erger worden wat je ook doet. Dingen die verlichting brengen zijn veel vrije beweging, brok die laag in suikers en zetmeel is, gedroogde brandnetel voeren. Daarnaast de mijt onder controle krijgen. Die is het lastigst, want de cpl knobbels en dikke huid is fantastisch voor mijt. Ook wanneer je dit allemaal doet gaat de huid helaas niet meer terug naar normaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-23 19:54 



 
Profiel   

ja ik zag je andere topic net al!
eerst die mijt onder controle krijgen en goed behandelen, en dan gaat de rest ook makkelijker.
ik zou echt gaan kijken op de facebookgroep van nederland of engeland.
daar staan echt heel veel goede tips op!

deze van nederland
https://m.facebook.com/groups/149706040 ... ?ref=share

of deze:
https://m.facebook.com/groups/chronicpr ... ?ref=share
en vooral op de engelse groep vind je echt heel veel goede info.
ook veel foto’s zodat je kunt zien hoe het ook kan en het is vooral ook producten uitproberen en kijken wat het beste werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-23 19:58 



 
Profiel   

ellepel schreef
ja ik zag je andere topic net al!
eerst die mijt onder controle krijgen en goed behandelen, en dan gaat de rest ook makkelijker.
ik zou echt gaan kijken op de facebookgroep van nederland of engeland.
daar staan echt heel veel goede tips op!

deze van nederland
https://m.facebook.com/groups/149706040 ... ?ref=share

of deze:
https://m.facebook.com/groups/chronicpr ... ?ref=share
en vooral op de engelse groep vind je echt heel veel goede info.
ook veel foto’s zodat je kunt zien hoe het ook kan en het is vooral ook producten uitproberen en kijken wat het beste werkt.

Zal ik eens een kijkje op gaan nemen en ja zoals je zei die mijt zo goed mogelijk wegkrijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-23 20:55 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Volgens mij niet direct.. nooit van gehoord in ieder geval..
Maar beide wordt wel veroorzaakt/versterkt door oa teveel suikers in de voeding. Ik kan me voorstellen dat een paard dat gevoelig is voor teveel suikers, zowel sneller last zal hebben van CPL als sneller hoefbevangen zal raken dan een paard dat prima tegen suikers kan.


Ja, dat had ik inderdaad bedacht maar vroeg mij af of een verband ook aangetoond was. Thanks :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-23 21:10 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Dit is die van mij momenteel. (Geschoren in de stal nadat de tandarts was geweest…, dus vandaar de vreselijke stal).
Ik heb het voor het laatst in de winter geschoren en der sokken waren weer flink. Helaas is mevrouw er steeds heftiger mee en als ik ook maar kijk werd ze kwaad :( Het was echt wachten tot ik een rondje ziekenhuis kon doen. Dus vandaar haar laten groeien en wachten tot de tandarts kwam en dit maar gecombineerd. Waarom ze zo heftig reageert snap ik ergens niet, want de specifieke plek, was niets meer te zien! Er heeft wel een plek gezeten, maar die is ondertussen weer rustig en kalm op het oog, maar ik kan me voorstellen dat het nog altijd een gevoelige plek is. Haar gedrag keur ik dan ook niet af, maar vond het wel verwonderlijk.
Overigens had ik verwacht een drama aan wondjes te treffen, omdat ze dus zo fel reageerde. Maar niets is minder waar!
Ik durf stiekem te zeggen dat der benen stabiel zijn. In die twee jaar tijd niet veel dikker geworden, wondjes valt gigantisch mee gelukkig. Merrie is overigens Belgisch Trekpaard van 20 jaar. Ik heb me laten vertellen dat haar benen er goed uitzien voor haar leeftijd en ras. Al is elke hubbel en bubbel te veel natuurlijk:(

Ook heb ik erg veel baad gehad bij: Biteback Quick silver spray.
Een soort lotion die de huid verzorgd en korsten echt zachter maakt. Het heeft een flinke rand korsten opgelost en de huid weer wat doen laten kalmeren. Ik had begrepen dat het vooral in Engeland bekend is en hier in Nederland nog wat minder. Maar ik ben tevreden :) Het werkte overigens ook tegen een schuurplek en jeuk bij haar staartje erg fijn en snel kalmerend.

Verder had ik nog een vraagje… Mijn paard staat op zaagsel met stro. Maar in stro kunnen mijten zitten heb ik altijd geleerd als je cavia’s en konijnen houdt. Maar geldt dit ook voor de paarden mijten? Is het verstandig om helemaal over te gaan op zaagsel? Wat is jullie visie hierop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-23 08:50 



 
Profiel   

Loopt je paard met zulke benen nog rad, kan die goed afwikkelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-23 09:15 



 
Profiel   

als zaagsel bevalt zou ik dat mooi houden,volgens mij kan mijt echt overal in zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-23 10:01 



 
Profiel   

Mijt gaat in elke bodembedekker zitten, maar als ze nu geen mijt heeft hoef je de stal echt niet leeg te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-23 12:21 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Loopt je paard met zulke benen nog rad, kan die goed afwikkelen?


Als ze niet rad loopt komt dat eerder doordat de hoefsmid is geweest en ze dan gevoelig loopt op ondergronden. Of met grote weersverschillen ivm artrose in de achterbenen. Maar ik heb haar nog nooit door haar CPL moeilijk zien lopen.
Ze galoppeert ook gewoon lekker uit haar zelf in de weide (en op buitenritten). En het is niet kei hard he, de bubbels zijn nog steeds flexibel en bewegelijk. Dat zal idd anders zijn als het gaat verbenen/verhoornen/ meer vullen met vocht. Maar dan is het ook klaar, ook als het stabiel blijft, maar ze er pijn van gaat ervaren in rust toestand.
Dit is overigens van vandaag en van voren genomen.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-23 13:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 81 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen