[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:44

Wat verdrietig Fleuribelle.
Maar het klinkt als een logische keuze.
Wel mooi dat ze vorig jaar nog een veulen gekregen heeft.

Is ze zo hard achteruit gegaan in 1 jaar?
In ieder geval veel sterkte gewenst.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:55

Nou ik ben na 6 dagen weer thuis, relatief korte opname dit keer.
Heb mn frieze man al aan de longe gehad en mijn andere paardje heb ik gisteren heel voorzichtig gereden.
Vandaag lig ik dan weer ziek op bed, ik heb een griepje oid onder de leden denk ik, hoofdpijn, hoofd vol watten, hoesten, en mn slijmvliezen voelen geirriteerd.
Toch maar even een dagje op bed blijven, ik slik en spuit medicatie die mn afweer naar beneden trekken en dan moet ik altijd extra voorzichtig zijn als ik mij niet goed voel. Teveel over mn grenzen en dan kan ik weer inchecken in hotel flevoziekenhuis.....

@boemel, wat balen van dat been. Ik herken het wel, die stress als ze niet goed lopen.
Zo ging ik gisteren dus 1 van mn paarden rijden die echt veel pech heeft gehad qua peesblessures en nu al 2 jaar (klopt af, klopt af, klopt af) stabiel is, en zelfs alweer op Z niveau gelopen heeft. Maar dan voelt zijn blessure been gisteren toch een stuk warmer en leek ook iets voller te zijn. en dan twijfel ik als een gek.....
Toch gereden, ik heb een equestic sadle clip die ik erop gedaan heb, die kan meteen hoe de afzet, landing en ritme is. Maar ik voelde echt helemaal niets, en de clip gaf ook niets aan...
Dan wilde ik dus vandaag weer even voelen, en dan toch mn ice vice boots uit de vriezer trekken, maarja..... lig gestrekt op bed

Ik hoop dat het meevalt boemel......

En ik las ook veulentjes "stress"
Op de een of andere manier doen onze dieren zich nooit aan de standaard houden.
Paard bevallen met een birth alarm om, maar poepte het veulen er staand uit.... niemand die erbij was. Andere merrie, geen druppel melk uit de uier (terwijl die andere dus al 2 weken bij iedere pas het melk eruit spoot) staat rustig te vreten onder de camera terwijl de voetjes er zowat al uit steken....

En dan de honden, die geen temperatuursdaling hebben, op de eerste dag dat ze levensvatbaar zijn bevallen, of als je denkt nou alles ligt rustig te slapen, even snel naar de supermarkt, en je komt 30 minuten later terug, en er liggen al 3 pups in de woonkamer....

Ik ben een beetje panisch geworden whaha, dus ik doe gewoon vanaf bepaalde dagen geen oog meer dicht, ga nergens heen, dan kan ik het ook niet missen whahahaha

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:09

Fleuribelle, pittige keuze. Een keuze met het hoofd en hart! Maar maakt het er straks niet minder verdrietig om. Sterkte.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:19

Ivy Power, wat vervelend dat je ziek bent.
Neem je een goede probiotica naast je medicatie?
Darmen hebben dan vaak extra ondersteuning nodig.

Ik snap wel dat je zorgen maakt over een eventuele nieuwe blessure. Zou ik ook doen. Hopelijk niks aan de hand. Waarschijnlijk niet, anders had je het met rijden wel gevoeld.

Diekke krijgt dinsdag onderzoek dierenarts.
En ondanks dat Mirtje heel slecht reageert op een orale sedatie, gaat ze er toch een krijgen. Wil de darmen op de foto.
Heb door alle toestanden nooit een 2e controle kunnen doen of het zand eruit is.
Inmiddels een half jaar verder met een vermogen aan zandkuren, die haar ook weer irriteren op de darmen. Inmiddels wil ik wel een keer weten waar ik aan toe ben.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:04

@boemel,
Ik neem nog wel meer naast probiotica..... ik slik momenteel 20 pillen per dag, dus probeer mn lichaam een klein beetje te ondersteunen met supplementen.

Verstandig om te controleren op zand als die mogelijkheid er toch is!

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:15

ivy_power89 schreef:
@boemel,
Ik neem nog wel meer naast probiotica..... ik slik momenteel 20 pillen per dag, dus probeer mn lichaam een klein beetje te ondersteunen met supplementen.

Verstandig om te controleren op zand als die mogelijkheid er toch is!


Oei, wat een hoop :(

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:57

Hoe gaat het dan in zijn werking jelske, je insemineerd de merrie en dat wordt het er later uitgehaald en in een andere merrie geplant?

Wat naar van Diekke boemel, kan er ook ngo wel bij.. hopelijk knapt ze gauw op. Lekker even rijden, kan je zo van opknappen.

Knappe merrie meya, ben benieuwd naar je Yme enter, hij stond destijds ook op mijn lijstje, maar helaas is hij er niet meer.

Wat leuk dat er meerdere uit deze groep ook naar st. Nic gaan, ik ga ook met een vriendin :D

Wat verdrietig fleur, een moeilijke beslissing, maar klinkt wel als de juiste. Sterkte.

Wauw 20 pillen, dat is niet niks...

Nou vriendin haar merrie heeft ons alsnog verrast met haar veulen. Savonds nog gecontroleerd, nog niet echt reden tot naderende bevalling, volgende ochtend stond! Er al een knap hengstveulen naast. Merrie is alleen nog even met de nageboorte geholpen.
Gaat nu super goed en het is een heel vriendelijk mannetje.

Helaas wil haar andere merrie het veulen inpikken, maar hopelijk komt dat met een paar dagen/weken goed.

Dus mocht iemand (hopelijk niet), een pleegmerrie zoeken, haar merrie accepteerd volgens mij elk veulen.

Met Maan even een paar stappen terug moeten zetten, nadat we onvrijwillig in galop door de bak gescheurd zijn :+
Maar ook dat komt wel goed.

M_arjolein

Berichten: 1431
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:41

Haha Getty die merrie is jaloers dus. :') Komt vast wel weer goed met Maan. Soms moet je even een stapje terug. Leuk wat een hoop uit het topic naar Sint Nyk wij ook! En daarna door naar de Welsh hengstenshow in Sonnega waar mijn stalgenoot hopelijk ook even een leuke hengst gaat kiezen _/-\o_

Slim Boemel om toch even te controleren! Wel balen van Dieke zeg.

Jeetje Ivy Power wel balen dat je nu weer ziek bent!

Wat verdrietig Fleuribelle maar soms voel je als het genoeg is.


Knappe merrie Meya!

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:17

Ik had wel graag naar die show in sint nyk gewild... delen jullie beeldmateriaal?

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:13

Ik lees rustig mee dames niets nieuws te melden op dit moment

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:59

Geen nieuws is goed nieuws toch Laura?

Mijn vriend heeft op de laser cut machine deze foto voor mij op hout gezet. :o
lieve Tess <3
Afbeelding

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:29

Wauw boemel, wat een prachtig cadeau!

Alweer even terug van de show in St.Nic.

Was weer een mooie show, vooral de hengsten onder het zadel en lange lijnen waren gaaf om te zien. Had alleen wel het idee dat ik toch aardig wat hengsten miste.

Ik had Menso al in gedachte, maar hij bevestigde vandaag mijn verwachtingen.

Nu kijken of de eigenaar van Hiske achter mijn keuze staat (ook nog maar afwachten of hij beschikbaar is).

Het deed mij alleen wel een beetje pijn om Bartele te zien lopen. Hij had een goede ruiter die hem voorstelde, maar hij kon helaas echt niet meekomen. Ondanks dat blijft het een fijne hengst.

Heb alleen een still uit een filmpje van Menso, alleen niet erg duidelijk.

Afbeelding

Ik vond Murk trouwens ook echt heel gaaf.

M_arjolein

Berichten: 1431
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:59

Bartele wordt helaas al wat ouder Getty en dat zie je bij hem wel goed. Aan de lange lijnen knalt hij net even wat meer.

Ik vind Elger wel heel gaaf. Had in het filmpje al wat gezien van de Mersken en vond hem nu weer erg gaaf.

Zit nu bij de Welsh hengstenshow weer heel wat anders haha

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:03

Hier kwam het in de planning niet uit om te gaan. Maar zo te horen hebben jullie het wel leuk gehad. Nog potentiële kanshebbers voor vaderschap voor veulens volgend jaar?

Wij gaan volgend jaar weer lekker rijden, ik mag niet meer dan 2 paarden van mijn man, en als alles goed gaat, zijn het er straks 4 -O-

Dussuhm… ik heb maar besloten dat hij er dan ook 2 heeft 8-), maar meer fokken gaat dus niet direct gebeuren. Ik wil een serieuze gooi doen om met deze knapperd ook de wissels te gaan springen en dan wel elite te halen.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:12

Wat een gave ambitie Sanet!!
En wat een goede verdeling van paarden, ook voor je man :+

Elger heeft ook mijn aandacht getrokken. Apart front. Ik zie de paarden graag in de lange lijnen. Kan ik ze mooi in geheel zien.

Boemel, dat is een mooi en waardevol kado. Wat verschrikkelijk lief en attent dat hij dit voor je gemaakt heeft. Knap je nu verder goed op?

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:06

Boemel mooi cadeau!

Ja de hengsten blijven niet eeuwig jong helaas

Getty ik ben benieuwd!

Sanet herkenbaar dat niet meer dan 2...

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:10

Volgens mij heb ik Bartele vorig jaar gezien met de hengstenshow van de nieuwe heuvel.
En toen heb ik er al tenenkrommend naar gekeken want het ging toen eigenlijk al niet meer en vroeg me af wat het nu nog was om hem op deze manier voor te stellen.
Dat op show manier lopen ging niet, hij was zelfs onregelmatig tegen het kreupele aan. Terwijl de stukken dat ie normaal in de basis gangen gereden werd, het er allemaal prima uitzag.

Ik hoorde van de week dat het dekgeld van Jeppe door zn kampioenschap even fiks verhoogd is, naar ruim 1700 euro..
Doen ze dan het dekgeld weer naar beneden volgend jaar als hij bijv geen kampioen wordt?

Nu moet ik er niet over klagen, als ik mijn hond (flatcoated retriever) laat dekken betaal ik ook 1400 euro... (ik ben een officiële fokker) maar vond de stijging met 750 euro best bijzonder.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:18

Tsja, vanuit zaken-doen-oogpunt is het natuurlijk een briljante zet. Hij heeft z’n boekje vol. Dus dat is dan een hoop meer centen. Blijkbaar willen mensen het ervoor betalen, waarom zou je het dan niet vragen?

M_arjolein

Berichten: 1431
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:54

Ik geef ze ook groot gelijk :') Als je het kan vragen waarom niet haha.

Haha ik denk dat ik dan eerst een nieuwe merrie er bij moet kopen. Alles wat ik leuk vind past/sluit niet heel goed aan op mijn merrie. Mocht er volgend jaar een hengst uit komen, misschien dat ik dan het jaar er op nog ga kijken via een draagmerrie ivm haar leeftijd. Misschien zijn er dan wel nieuwe hengsten die ik helemaal geweldig vind :D

Is wel een mooi doel Sanet! En heel slim om je man er ook 2 toe te bedelen :P

Van 1 naar 2 ging hier trouwens verrassend makkelijk haha qua goedkeuring van de man. Meer zit er ook sowieso niet in denk ik omdat we op een pensionstalling staan.

Ah wat een leuk cadeau Boemel.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:38

Ha ha Sanet, Max 2 wordt 4. Kleine uitbreiding maar :D

Ik wil het zelf graag bij 2 houden. Al had ik er van alle dierenartsrekeningen van de afgelopen jaren nog wel 2 kunnen kopen :=

Ik zou wel graag meer plezier willen hebben met de paarden. Verhaal Mirtje blijft lastig. Van de week met longeren was ze behoorlijk vervelend. Steeds omdraaien.
Ik heb haar niet geslagen hoor, maar ik hield de lijn dan zo bij haar achterhand en dan even spanning op de lijn dat ze niets anders kon als wel goed terug draaien.

Als ze weer goed stond, beloonde ik haar en liet haar weer aandraven. Ze was daar echter heel boos over en is dat dagenlang gebleven. En het vervelende is dan dat ik ga twijfelen of ze niet die fratsen uithaalt vanuit pijn.
Dus ik heb haar maar weer een paar dagen rust gegeven.

Eergisteren wilde ik haar manen in een vlecht. Dat is toch iets heel simpels zou je denken. Dat is het voor haar niet. Zij wordt heel wantrouwig als het om gefreubel bij haar hals gaat en wil aanvallen. Ze is doodsbang voor een mogelijke injectie. En dat is natuurlijk heel triest.
Een kleine vlecht, was dus werk voor 2 personen met veel geruststellende kriebels en een duidelijke stemverheffing als ze ongewenste dingen wil doen.
Het is echt vervelend dat zulke normale dingen nog steeds zoveel problemen opleveren.

Na de longeersessie die fout ging, kon ze niet meer normaal aan een touwtje meelopen. Boos, scheef lopen, weglopen, dreigen. Dan moet ik mezelf echt vermannen om toch dat halster om te doen en er weer mee te oefenen tot ze 10 meter normaal meegelopen heeft en dan maar weer te stoppen. Echt vervelend om 3 stappen voorwaarts te zetten en weer 2 achterwaarts.

En het stomme is dat ze in vrijheid hartstikke op mij gesteld is. Hinneken, continu achter me aanlopen, willen kroelen.

Soms denk ik ‘ik pleur d’r op een kliniek, met de boodschap ‘breng d’r maar onder narcose en onderzoek iedere cm van dr lijf en laat me maar weten wat je vindt en of het te fixen valt.

Maar ja en dan? Ze reageert tot nu toe slecht op alle medicatie. Of het nu een ontworming, pijnstiller of Omeprazol is. En haar mensen trauma wordt echt niet kleiner.

Omdat ze fysiek en mentaal in ieder nog steeds stapjes voorwaarts zet, vrees ik dat het gewoon een hele lange weg is.
Tot zover de vorderingen van mijn toekomstige wedstrijdpaard :=

M arjolein, een 3e paard in pension hakt er financieel inderdaad wat harder in als eentje thuis :o
Al had ik 3 jaar geleden nog een pensionstal waar ik all in slechts eur 230,00 betaalde inclusief binnenbak.
Maar, ik vrees dat zulke adressen inmiddels aardig uitgestorven zijn.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:32

Hee! Ik lees nog mee! :wave:
Maar ik heb wel een stuk minder te melden steeds.
Spannend weer de veulentjes tijd hoor:):)

De fokkers van Wiebe hebben het eerste veulentje ook weer, het is een volle broer dus dat is wel grappig. Ik ga binnenkort is langs. Niet om te kopen want 1 is genoeg _O- :$

Denk wel dat hij snel geruind zal worden. Hij staat met een leeftijdsgenootje maar hij is veel te mans. De ander bijt niet van zich af dus nu staan ze apart. En als ruin kan ik ook meer kanten met hem op want hij moet wel samen staan natuurlijk . Aleen z'n zaakje is ook nog niet ingedaald.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:47

Vandaag kreupelheidsonderzoek van Diekke.
Was goed, niet kreupel. Nergens gevoelig, reageerde niet op knijpen in de pezen en dergelijke.
Maar het zat me niet lekker. Ik had echt verdikking gezien bij de tussenpees en ik weet dat ze snoeihard is, dus niet kreupel is voor mij geen garantie.

Dus verder onderzocht. En dat was maar goed ook, want eenmaal het haar eraf, viel bij beide voorbenen een lichte zwelling op en ze heeft bij beide voorbenen een lichte tussenpeesblessure :(

Nu 8 weken stappen onder de man of ernaast en nieuwe echo en dan zou het in principe opbouwen zijn.
Blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb en zo erger heb kunnen voorkomen, maar ik baal wel enorm.

En mijn vriend ook. Wedstrijdplannen weer in de kast

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:44

Balen boemel daar ben je wel even zoet mee! Wat kunnen ze hard zijn voor zichzelf. Wel goed van je dat gevoel dat het je niet lekker zat, zo zie je maar weer

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:46

Poeh balen Boemel! Gelukkig niet ernstig maar wel heel vervelend. ;(

DaraBariton: Veulentjes kijken altijd leuk! En beter de beurs maar thuis laten dan _O-

Hier zitten we inmiddels op 330 dagen dracht. Duurt lang dit keer, ben ik niet gewend :oo misschien wordt het wel een paas veulen *D

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:00

Balen boemel waren net lekker onderweg.

Vandaag komt de da voor Douwe helaas al 3 weken last van zijn astma en de medicatie helpt niet. Vanmiddag scopie hopelijk komt daar iets uit want hij is nu niet een happy horsie