[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:31

Ik zou dan nu even bellen met de hengstenhouder wat je mogelijkheden zijn? Misschien kun je anders morgen een buisje halen en zondag als het nodig is, door de dierenarts laten insemineren als je toch daar bent om te scannen?


Klinkt als een heerlijk veulentje Sunny!
Die van mij laat nog even op zich wachten. Ik heb de merrie sinds gister ook weer een regendeken op buiten, waaaaaat een kouwe bende! Bah!

M_arjolein

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:15

Zondag is gelukkig geen probleem. Heb gebeld haha.

Het is indd echt koud Sanet. Dat veulen wacht ook nog even mooier weer af.

Oh die had er goed last van Sunnyhorse. Klinkt als een heel leuk karakter!

Ik begreep nu ook dat er meerdere zijn waarbij er trage groei is en dat het langer duurde voor de eisprong. Zowel haar oude eigenaar als de hengstenhouder zei och reken maar eerder op maandag.

Dus zit waarschijnlijk helemaal te stressen voor niks maar goed het is wel fijn als ik zondag niet last minute iets hoef te regelen mocht het zondag wel kunnen.
Want daar kan ik niet zo goed tegen.

Ik snap het wel Boemel. Je blijft nu ook maar aanmodderen.

Hopelijk is het weer vlot raak met Jelske.

Dennenboom

Berichten: 705
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:20

Marjolein: Kun je niet zaterdag al sperma halen en dan zondag insemineren door dierenarts? Ik vind het zelf al wel een aardig ei, mij is meermaals overkomen dat de dierenartsen zeiden even wachten en dan sprong die toch..

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:19

Sunnyhorse, klinkt ook als een hoed karakter! Leuk! Sneu van de diarree, maar gelukkig is het beter geworden.

Ah, fijn Marjolein! Ja dit weer zal ook niet echt helpen... Hopelijk wordt het snel allemaal beter :')

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:48

Begrijp je wel boemel, dan maar even doorpakken, kan je in elk geval echt dingen uitsluiten.
Voor een ander rijden is natuurlijk leuk, maar als het je eigen is, vele malen leuker.

Helaas was Maan vorige week echt niet goed en heb ik het rijden moeten staken. De vraag is alleen, waar komt het vandaan, overcompensatie of toch een glijer gehad. Heb het rijden maar weer uit mijn hoofd gezet helaas..

Duimen jelske dat het deze keer wel lukt, is een heel tijdrovend klusje.

Spannend Marjolein, ik had het geluk dat ik bij de veearts op stal sta en we hebben haar natuurlijk hengstig gespoten zodat we nog 2 kansen hadden.

Fijn dat het veulen goed gaat sunny. Hier juist een veulen met een pittig karaktertje en haar in de houdgreep moeten zetten om het halstertje om te doen . Is wel nieuwsgierig, maar durft nog niet helemaal. Herken ik wel van Maan als veulen.

Vanochtend vroeg is het veulentje van Hilbert uit de Tsjalle stermerrie geboren, een mooi hengstveulen.

Zal hem morgenochtend even bewonderen. Gelukkig is alles goed gegaan en ook nageboorte kwam er zelf af.

Afbeelding

M_arjolein

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:17

Oh wat een domper Getty met Maan. Misschien toch even wat overbelast ergens mee? Maar weer even aankijken!

Mooi het Hilbert veulen! Ik moet er binnenkort ook maar weer even heen.

Ik vind het ook wat twijfelachtig hoor Dennenboom maar heb vanochtend nog even gebeld omdat ze nu ook niet meer de ruin afsloeg maar hij zei dat t dan gister echt wel te zien had moeten zijn en dat t niet alleen t ei is waar ze naar kijken. Ik moet er maar op vertrouwen dat zij meer kennis er in hebben dan ik. En duimen dat het morgen gewoon nog kan. Maar goed het veranderde nu toch niks meer want was toch al te laat voor vandaag insemineren.

boemel

Berichten: 8422
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:11

Geweldig al die veulens <3

Als ik zou willen fokken, zou ik werkelijk niet weten waar te beginnen :=

Wat naar dat Maan niet goed is. Wat merk je precies?

Laura1982

Berichten: 4075
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:50

Ohh heerlijk die veulens

Marjolein succes met de merrie op tijd insimineren.

Jelske was het vruchtje niet meer te zien?
Hopelijk kaan je stalgenoot helpen

Sanet spannend dat wachten.

Boemel ik denk goede keuze na 6 maanden zou er meer vertrouwen moeten zijn om door te kunnen pakken.

Hier weinig bijzonder het slechte weer heeft iedereen last van.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:12

Klinkt alsof die merrie van jou van een puzzeltje houdt Marjolein ;) maar lastig is het wel. Overigens kan het goed aan het weer liggen hoor. Doordat het ineens weer zo koud is kan de cyclus gewoon vertragen.

@ Sunny: klinkt als een heerlijk veulen <3

Het zit jou en Maan niet mee hè Getty? :\ Hopelijk knapt ze gauw weer op.
Dat Hilbert veulen ziet er prachtig uit! Hoe doet hij het inmiddels?

Hier gaat alles weer z’n gangetje. Donderdag bleek de draagmerrie idd leeg dus gelijk doorgezakt. Vrijdag morgen had het er alle schijn van dat we op de ovulatie afstevenden dus vrijdag weer ingeinsemineerd. Was nog even een circus. Karin had Van Manen gebeld en meegegeven dat ze even contact op moesten nemen als ze wisten hoe laat ze ongeveer op stal zouden zijn. Er werd aangegeven dat ze rond 11.00u even contact op zouden nemen. Dus dan ga ik rekenen.

Ik had een overleg staan in Leusden dat om 9.15u zou beginnen. Dus ik denk, stel het duurt een uur, dan heb ik nog tijd zat om op stal te komen, want ze zouden immers rond 11.00u de route bepalen. Ten eerste werd al vrij snel duidelijk dat het overleg gierend uit de planning zou lopen, ten tweede werd ik ineens gebeld dat ze al bij Velp reden (daarvandaan is het nog maar een kwartier naar stal). :x :x


Ik dus gelijk bellen met een stalgenoot waarvan ik het vermoeden had dat ze op stal zou zijn. Zij heeft het paard voor mij uit de weide getrokken en Van Manen opgevangen. God dank konden we het zo regelen… Verder is alles goed gegaan, gisteren en vanmorgen weer controle. Gisteren was er nog net geen eisprong (alles was al wel zacht) en vanmorgen vroeg was het er vanaf. Dus waren mooi op tijd.

29e gaan we spoelen. Diezelfde stalgenoot en de stalhouder brengen Jels samen naar Karin voor het spoelen. <3 Ik ben echt zo blij dat het zo geregeld kan worden. Ik zou het toch lastig vinden als ik een cyclus over had moeten slaan.

Verder gisteren nog even bij het jonge spul wezen kijken. Ik ben dus precies één week niet geweest. Wat. Een. Verschil. Ongelofelijk hoe hard dat ook weer gaat. Ik zal even zien dat ik even een foto upload.
Opfokken vertelde wel dat ze pas later het land op gaan door alle regen van de afgelopen dagen - wat ik dan wel weer kan begrijpen. Aan de andere kant zou ik het wel prettig vinden als mijn paard weer even buiten die oppotstal staat en op het mooie vette gras. Ze is zo vies :=

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 15:16

Kost even wat moeite, maar dan heb je ook wat. Tjitkse nu - wordt 2 op 15 juni as.
Afbeelding

Afbeelding
Lekker koppie <3

Benenstand is een serieus aandachtspunt bij Jelske wat betreft fokdoelen. Ik heb welhaast het idee dat Pit een minder goede beenstand heeft dan Jels. Ook het korte hellende kruis is niet verbeterd. Ze heeft wel meer behang dan Jels (al is haar staart half aangevreten door de andere jaarlingen) en een wat edeler hoofd.

Ik ben niet te spreken over het werk van de hoefsmid van de opfok := Die hoeven zijn net gedaan, maar zien er gewoon niet uit. |o Ik wil eigenlijk eerdaags eens goede foto's maken en even afstemmen met mijn eigen smid om input op te halen om het gesprek aan te gaan met de opfokker. We hebben Pit haar stand behoorlijk gecorrigeerd toen ze klein was (leeftijd van ca. 2mnd) en nu staat ze weer schots en scheef op haar hoeven. Het moment leende zich nu even niet omdat het aanleverdag was en er veel te veel reuring was. De groep waar ze in stond was mij te onrustig om even op mijn dooie akkertje foto's te gaan zitten maken van Pit haar voeten...

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:56

Die van jou heeft ook al zo’n mooie voorpluk.
Wat is de ondergrond daar?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:04

Ja, die voorpluk wil wel!
Afbeelding

Het is ook nog steeds een ontzettende knuffelkont. Staat het liefst de hele dag met haar toet in jouw gezicht.
Afbeelding


Op de foto van de opfok is feitelijk bestraat. De foto is gemaakt vlak voordat ze de mest weg gingen schuiven.
De weides is een zeldzaam stukje klei op de Veluwe. Is daar ook allemaal erg zompig. Als het nu zand was geweest, zou het water zo zijn weggetrokken. Aan de andere kant: op zand zou ook niet zulk vet gras hebben gegroeid :Y)

boemel

Berichten: 8422
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:34

Zeker een mooie voorpluk, daar hou ik van.
Fijn dat ze een bestraat stuk hebben.
Ze is erg lief. <3 . Hoe groot is ze nu?
Phoe wat een logistieke happening zeg die inseminatie.
Hopelijk gaat het dit keer goed bij de draagmerrie.
Ik heb wel eens gelezen dat na gemiddeld 3 pogingen het vruchtje blijft.

Over voorplukken …. Diekke is 15 en haar voorpluk begint vreemd genoeg nu pas te groeien >;)
Ik wou dat ze zich niet zo fit en fris voelde. Ze loopt maar te donderjagen. Echt niet fijn voor de pees.
Ze zit nu op de helft van het stappen :(

Deze 2 jarige komt uit dezelfde moeder als Mirtje.
Ziet er al best af uit.
Afbeelding

Mirtje zag er als 3 jarige ook al best af uit, maar ze zit nu als 4 jarige in de groeispurt :D

Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1254
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:00

Groeit Mirtje weer? Is zij eigenlijk al eens bij de keuring geweest? Die onderste foto: waanzinnig blijf ik haar vinden. Dieke heeft voorjaar in haar bol en voelt zich waarschijnlijk verder helemaal prima! Tja, dan is rekening houden met een pees er niet meer bij. Zo lastig!

Jelske, leuk om zo te zien! Mooie voorpluk en edel hoofd: ik hou ervan. Je kijkt er tenslotte ook hopelijk nog vele jaren naar. En wat fijn dat ze ook aanhankelijk is en blijft. Ze is netjes op gewicht de winter uitgekomen. Dat zie je ook wel anders bij de opfok.
Jammer dat de smid er zo’n potje van gemaakt heeft. Moet natuurlijk allemaal snel snel snel. Ben ook blij dat onze hoefsmid de rust en tijd neemt bij jonge spul wat natuurlijk lang niet altijd even braaf stil staat. Hou ons op de hoogte van de spoelingen en plaatsingen!

Duim voor je Marjolein! Het is even afwachten dus.

Getty, dat is ontzettend balen dat met Maan niet lekker ging. Heeft ze op deze manier eerder ook gehad? Wat nu? Tijdje wegzetten?
Hilbert veulentje, lijkt ook een luxe koppie?

Sanet is bezig met een geduldsoefening…. Wij dus ook :+ wij willen nu wel eens het veulentje zien! ;)

Veulen hier blijft zo schattig. Knuffelen, kroelen, we krijgen er geen genoeg van. Ik wil haar mee naar binnen nemen, maar daar krijg daar geen overeenstemming met mijn man over.
Afbeelding

boemel

Berichten: 8422
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:13

Het veulen is ook echt leuk <3
Ik snap best dat je haar op schoot op de bank wil. Mooie zachte uitdrukking heeft ze.

Mirtje is niet op de keuring geweest. Alles liep anders dan gepland helaas.
Ze was 161cm bij aankoop en Diekke is 164cm.
Ze lijkt nu even groot als Diekke en ze is nog verbouwd.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:24

En Marjolein, hoe lijkt het met Caroliene?

Wat een gedoe Jelske, je moet er wat voor over hebben.. wel fijn dat je stalgenootje helpen wil.

Pit heeft een lief hoofdje, over haar bouw kan je pas later meer zeggen denk ik. Balen van de hoefsmid.
Heet pit nou eigenlijk Tjitske?

Hoe is die 2-jarige van karakter Boemel, heeft ze overeenkomsten met mirtje?

Heerlijk veulentje sunny!

Maan ging onder het zadel ineens beetje in paniek telkens rennen, dat deed ze eerder niet. Hoofd helemaal naar buiten gedraaid en dit allemaal aan haar 'goede' kant.
Andere kant om haar 'slechte' kant, vertoonde ze dit gedrag niet. Dus afgestapt en een dag later gelongeerd en toen was er heel duidelijk verschil.

Nu een week later na rust loopt ze duidelijk weer beter. Dus ja, heeft ze een sliding gemaakt of heeft ze haar goede kant meer belast vanwege haar slechte been. Ik durf het niet te zeggen, maar heb nu wel zoiets, we hebben het geprobeerd en het is mislukt. Dus nu blijven we lekker tutten en zien we wel weer verder als ze haar veulen heeft.

Ze is 7 juli uitgerekend en gaat 11 mei verhuizen naar mijn vriendin.

M_arjolein

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:42

Pff nou praat me er niet van. Ik ben er nu al klaar mee. Ze heeft nu mooi ei van 4,5 cm maar de baarmoedermond is stug en blijft stug. Dus lijkt alsof ie niet hengstig is. Hij komt dinsdag weer en heeft vandaag niks gerekend. Hij gaf wel aan dat hij op dit moment veel problemen ziet met hele lange cyclussen, of hengstigheden die overgeslagen worden. Ik heb aangegeven of het niet handig is om dan eerst maar even te wachten, maar hij had gezien het ei nog wel hoop. Dus ik hoop dan toch deze week ergens. Ik voel me echt dom. Hij toont echt hengstig gedrag zoals plassen voor de ruin en heel knuffelig met de ruin anders miept ze altijd. Dus ik weet niet wanneer die anders dan hengstig zou zijn hoor.

Wat rot dat Maan nu weer zulke klachten had Getty. En gewoon wat stappen onder het zadel? Of loopt ze dan ook al rot. Van Maan schiet nu ook al op!

Wat is ze leuk Sunnyhorse! Echt een eigenwijze snoet.

Ze is wel erg knap Boemel! Die 2 jarige ook trouwens!

Jeetje wat rot met dat bekappen Jelske. En wat een voorpluk. Bij jou gaat het wel vlot met het insemineren zeg! En het ei er ook mooi af.

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:49

Is die merrie al eerder drachtig geweest Marjolein? Mijn merrie is nu al 2x kurkdroog geweest en stugge baarmoedermond, maar 2x in 1 cyclus drachtig geworden. Dus dat zegt niet altijd wat…

M_arjolein

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:01

Sanet schreef:
Is die merrie al eerder drachtig geweest Marjolein? Mijn merrie is nu al 2x kurkdroog geweest en stugge baarmoedermond, maar 2x in 1 cyclus drachtig geworden. Dus dat zegt niet altijd wat…


Ja dat wel maar dat is dit jaar al 12 jaar geleden. Direct als 3 jarige gedekt en in training gezet. En toen met 4 jaar bevallen. Daarna wel weer een x drachtig geweest met 5 jaar maar dat met ongv 3 maand verworpen.

boemel

Berichten: 8422
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 23:10

Wel heel vervelend Getty Maan, je hebt het over haar slechte kant, maar wat is daar dan mee aan de hand?

Geen idee hoe het karakter van Mirtje haar halfzusje is. Ik heb alleen de foto.
Met Mir is er gewoon iets dat niet in orde is, dat denk ik al heel lang. Ze is zo’n enthousiast en mensgericht paard en ze veranderd zodra ze het idee heeft dat je wat van haar moet. Ik hoop woensdag eindelijk te weten hoe het zit.

Barb

Berichten: 12085
Geregistreerd: 24-07-01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:17

Vervelen M_arjolein, ik weet wat het is. Mijn merrie wil maar niet hengstig worden, zelfs niet na 10 dagen regumate.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:30

Alleen stappen omder het zadel is een onmogelijke opgave met Maan, ze is op haar best als ze een stukje draven mag. Is veel te fanatiek, had Hiske ook altijd last van.

Haar slechte kant, is de kant waar het voorste voetje vroeger een breuk heeft gehad.

Wat ontzettend vervelend met de hengstigheid, het wordt tijd dat de merries lekker op het land lopen.

Maar er is hoop, de fokker die ik afgelopen weekend geholpen heb, heeft al 2 merries drachtig. Waaronder een merrie die vorig jaar gust bleef.

Ik hoop met je mee Boemel, het is niet normaal een paard met zulk gedrag.

boemel

Berichten: 8422
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:37

Ai, een breukje is heftig Getty Maan. Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad issues oplevert voor haar.

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:32

Getty_Maan schreef:
Alleen stappen omder het zadel is een onmogelijke opgave met Maan, ze is op haar best als ze een stukje draven mag. Is veel te fanatiek, had Hiske ook altijd last van.

Haar slechte kant, is de kant waar het voorste voetje vroeger een breuk heeft gehad.

Wat ontzettend vervelend met de hengstigheid, het wordt tijd dat de merries lekker op het land lopen.

Maar er is hoop, de fokker die ik afgelopen weekend geholpen heb, heeft al 2 merries drachtig. Waaronder een merrie die vorig jaar gust bleef.

Ik hoop met je mee Boemel, het is niet normaal een paard met zulk gedrag.


Stille meelezer. Kan het gewoon niet zo zijn dat ze door haar dracht nu meer last heeft van haar vroegere blessure. En dat je haar straks na de dracht wel weer licht kunt gaan belasten.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:48

Zou een gedachte kunnen zijn, maar verklaard niet waarom het maar 1 kant om is.

Ik moet het gewoon accepteren dat rijden er niet in zit. Nu na een week rust loopt ze namelijk weer vele malen beter.