een Fries?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:01

Hoi allemaal!

Ik zit nog steeds even met het volgende: ben in feite op zoek naar een gezinspaard. Moet koel in het hoofd zijn en ook kunnen blijven. In feite moet er een kind letterlijk onderdoor kunnen kruipen zonder dat er wat gebeurt zeg maar.
Daarnaast is het handig als paardlief even braaf mee wil lopen in de kinderles, maar met ons de weg op kan.
Wat ik ook niet onbelangrijk vind: ik zoek geen paard met een zwak gestel. Bij sommige hondenrassen zie je dat namelijk: het ene ras is weer vatbaarder voor bepaalde ziekten en dingen dan het andere ras.
Beste bokkers, is een Fries iets voor ons of kunnen we beter uitzien naar wat anders?
Owja ik zoek wel een paard dat zit als een huis, niet eentje die -alstie gaat draven- je uit het zadel wipt.
Nou hoor graag jullie eerlijke mening Lachen
Groetjes!

BianC
Berichten: 203
Geregistreerd: 13-05-06

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:05

Hoi hoi

Opzich lijkt een fries mij een heel geschikt paardje voor jullie. Het zijn vaak hele lieve paarden voor kinderen, en zijn aardig koel in hun hoofd.
maar denk er dan wel om dat je niet een te jong paard koopt, je kan beter een iets ouder paardje die al wat meer gewend is:)
Ook een tinker of een haflinger is een leuk paardje ook voor kinderen..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:08

Niet alle, maar veel Friezen gooien wat hoog op in draf. Verder zijn de 'aandachtspuntjes' voor een Fries in het speciaal de rug (vaak week) en mok (kan echt enorm hardnekkig zijn en veel paarden komen er nooit echt vanaf als ze het eenmaal hebben)
Hoe groot moet je paard zijn? Is een Haflinger, of misschien een Merens niet iets? Met Merensen heb ik hele goede ervaringen. Of een Welsh Cob?

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:11

Ik vind een fries wel iets voor jullie. Maar uiteraard is karakter niet rasverbonden Lachen Maar in het algemeen zijn friezen wel koel in het hoofd(daarom nog niet in het rijden). Dus eventueel zou ik wel naar een fries uitkijken. Een iets ouder, niet te dominant, rustig paardje..maar dat kan dan weer evengoed iets anders zijn ook.

pascale

Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: hengelo

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:13

hoi ja een fries is leuk maar kunnen zeer eigenwijs/druk zijn!
idd ze gooien je omhoog met draven,dan zou ik liever idd een haflinger of welsh-cob nemen!ik heb zelf ook een welsh-cob ontzettend lief! en rijd heerlijk!kijk maar in mijn profiel dat is ze!heb je een voorstelling van een welsh-cob! groetjes pascale

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:13

thnx jullie! maar weet je.....mijn man is net ff te lang voor een Haflinger bijv want hij is 1.88 lang dus. Daarom zoek ik iets waar ik opkan, de meiden opkunnen (met een voetje dan wel maar toch) en hij dus.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:16

wat ik ook nog wou zeggen is dat een fries niet al te sterke rug heeft. Vele mensen denken omdat het een groot breed paard is dat ze veel gewicht kunnen dragen.. Niet dus...(niet dat jij en je man te zwaar zouden zijn hé Clown gewoon een weetje Knipoog )

pascale

Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: hengelo

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:17

huppelz schreef:
thnx jullie! maar weet je.....mijn man is net ff te lang voor een Haflinger bijv want hij is 1.88 lang dus. Daarom zoek ik iets waar ik opkan, de meiden opkunnen (met een voetje dan wel maar toch) en hij dus.

hoi ja en een welsh-cob zijn vaak rond de 1.55 maar ze zijn er ook grooter die van mij is 1.65 uitzonderlijk groot dat wel haha! Haha! Haha!

ursulaatje

Berichten: 364
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Grunn

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:18

ik zou een tinker nemen, ik weet niet of jullie daarvan houden, maar dat zijn echte knuffelberen en super mak! (nou, de meeste dan) Pling

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:19

Ja vind ik een zeer zinnige opmerking over mok en die rug bijv!
Hoe weet je of een paard een weke c.q. zwakke rug heeft?
Een tijdje terug zijn we bij een zoon van Pion gaan kijken (weer heel wat anders maar goed) en die had dus ook een zwakke rug maar je ziet dat zo niet eh onder het rijden hebben we dat ook niet gemerkt. Daarbij was het paard zo knetter als een deur. Later hoorden we dat diverse 'kinderen' van Pion dat in hun karakter hebben. Gaat dit ook op voor bepaalde Friese hengsten die dit doorgeven bijv?

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:21

Vind de meeste friezen niet druk, maar soms wel iets lomp of stoicijns (niet altijd even handig met kinderen, ligt ook aan de leeftijd van de kinderen). Friezen gooien wel vaak wat op in de draf. Door veel lijnteelt/inteelt zijn ze eigelijk ook iets zwakker dan sommige andere rassen. Goed opletten met bijv. de rug. Natuurlijk lopen er ook veel echt fysiek goede, leuke, lieve friezen rond...daar hangt toch nog wel een aardig prijskaartje aan Knipoog

Van een iets ouder dier (boven de 8) is er vaak veel beter van te zeggen hoe zijn karakter is.
Haflingers zijn echt niet allemaal betrouwbaar genoeg, soms lijken ze lange tijd erg braaf en dan ineens zijn ze een beetje apart. Zou dan eerder een fjord kiezen, sterk, sober, gehard, vaak erg vriendelijk...maar soms zijn ze "stug" gemaakt.
Verder ga ik mee met bovenstaande, merens, tinker welsh-cob of iets van een kruising.

ceciel92

Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-05

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:25

De ''moderne'' friezen gooien tegenwoordig allemaal hoog op. Ik zou dan een wat stevige fries nemen het ''oude'' type. Ook lijkt me een tinker van ± 1.40m heel erg geschikt voor jullie *LOL*
Succes ermee Lachen

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:29

waar kan ik volgens jullie het beste gaan kijken? Hoe zijn jullie aan je paard gekomen bijv?

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:43

huppelz schreef:
Ja vind ik een zeer zinnige opmerking over mok en die rug bijv!
Hoe weet je of een paard een weke c.q. zwakke rug heeft?
Een tijdje terug zijn we bij een zoon van Pion gaan kijken (weer heel wat anders maar goed) en die had dus ook een zwakke rug maar je ziet dat zo niet eh onder het rijden hebben we dat ook niet gemerkt. Daarbij was het paard zo knetter als een deur. Later hoorden we dat diverse 'kinderen' van Pion dat in hun karakter hebben. Gaat dit ook op voor bepaalde Friese hengsten die dit doorgeven bijv?


Ja, er zijn ook wel een aantal friese hengsten die er bekend om staan een druk karakter door te erven. Maar het moeilijke van dat soort uitspraken is altijd dat dat niet betekend dat alle paarden van die hengst druk zijn. Zo staat de hengst Tsjerk erom bekend een wat 'moeilijk' karakter te vererven en zijn de meeste Onne paarden weer vrij rustig. Gevaarlijk aan deze uitspraak van mij is dat ik nu reacties ga krijgen van: Dat klopt niet wat je zegt want ik heb een heel rustig paard van Tsjerk of druk paard van Onne. Het is dus niet zo dat je daarop paarden kunt laten afvallen.
Waar wil je het paard voor gaan gebruiken? Puur recreatief of wil je dat het paard ook nog interessant is voor de fok? Als het puur recreatief is denk ik namelijk dat er genoeg fijne friesen te vinden zijn zonder een heel groot prijskaartje. Als voorbeeld een fijn Fries paard met ergens iets wits. Niet interessant voor de fok (dan is dat wel meteen uitgesloten) maar het kan wel interessant zijn als je een goedgebouwd lief paard zoekt.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:50

beste Alette,

Ik wil absoluut geen veulen. Dat brengt een hoop zorgen met zich mee vind ik en daar zit ik absoluut niet op te wachten.
Mijn man en ik zijn gewoon recreanten die lekker naar buiten willen en mijn oudste dochter wil nog veilig binnen de muren van de manege haar lesje kunnen volgen en lekker kunnen kroelen en poetsen. Van de week werd zij spontaan op een Fries gezet en reed er zo mee weg en toen had ik zoiets van: heeeeeee dat is leuk!! Dus als zij straks een B proefje kan rijden (F tegenwoordig) dan is het al heel erg leuk.
Dat er dan iets wit aan zit vind ik niet zo belangrijk net zomin als een papier (kan ik niet eten en ik neem t niet mee naar bed)
Maar waar vind je een leuke Fries met een aantrekkelijk prijskaartje?

klaske123
Berichten: 260
Geregistreerd: 05-01-07

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:32

haha als je een paard wil die zit als een huis word misschien een fries moeilijk want door zitten gaat soms wat hobbelig op een fries. maar ik weet niet wat jullie bedejet is een fries kan een behoorlijk prijs kaartje aan zitten (jammer genoeg wel:S) maar ze zijn heel erg kind vriendelijk maar ik zou niet weten of een fries te sterk zou zijn maar het zijn echten schatten van paarden

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:44

Hoe het karakter van een paard is hangt niet af van het ras. Ik heb een fries en die is errug heet. En ik heb een tinker maar die heeft ook een sterke eigen wil. Er zijn mensen die zeggen dat tinkers echte kinder ponny`s zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. En een fries en tinker zijn misschien een beetje te sterk voor de kinderen. Ik kan eigenlijk niet echt een ras opnoemen die geschikt is. Elk paard heeft een ander karakter. Er zijn ook genoeg kwpm-ers die rustig en makkelijk in omgang zijn. Wat ik eigenlijk wil zeggen dat het karakter van het paard niet samenhangt met het ras. Het ligt er ook maar aan hoe het paard is opgevoed. Ik zou als je een paard op het oog hebt hem eerst een maand op proef nemen en dan iedereen er op laten rijden. En er alles meedoen wat je in de plannig hebt. Maar het blijft een vluchtdier het kan altijd ergens voor schrikken.

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:41

@ biancanij: Het karakter is niet zo rasgebonden dat je kan zeggen alle friezen zijn fijne, rustige paarden of alle kwpn'ers zijn heethoofden, alle haflingers zijn eigenwijze paarden met een eigen wil. Maar toch denk ik dat je in dit opzicht wel een beetje kan generaliseren. Ik heb paarden zadelmak gemaakt. Eerst ben ik op een ranch geweest met Friese paarden. Hier weinig problemen met het beleren, er zat 1 paard tussen die wat moeilijker was. Later nog hier in Nederland een aantal kwpn'ers beleerd en die deden stuk voor stuk heel wat moeilijker.

@ts: Met een leuke Fries bedoel ik een Fries die wel goed gebouwd is, fijne gangen heeft en eventueel geschikt is voor de dressuur. En met een leuk prijsje bedoel ik rond de 4.000 euro. Hoop dat je er iets aan hebt. Ik weet niet waar je woont? Anders zou ik hier best wel eens om me heen kunnen kijken namelijk.

Jana_en_Ik

Berichten: 1696
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Nieuwegein

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:48

Wij hebben ook 3 Friesen thuis waarvan de oudste (die andere twee zijn nog niet beleerd) voornamelijk tuig- maar ook rijpaard is. Het zijn over het algemeen heel vriendelijke dieren met een goed karakter is mijn ervaring, maar ook wel met de nodige power als ze aan het werk moeten/mogen. Nu zijn alle paarden sterk, maar als die Friesen gaan, zijn ze erg moeilijk te houden haha Haha! En inderdaad, die oudste van ons heeft een chronisch mok-probleem...

Succes ermee!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:31

RPA->BKR

jammes
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-10-06

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:55

pascale schreef:
hoi ja een fries is leuk maar kunnen zeer eigenwijs/druk zijn!
idd ze gooien je omhoog met draven,dan zou ik liever idd een haflinger of welsh-cob nemen!ik heb zelf ook een welsh-cob ontzettend lief! en rijd heerlijk!kijk maar in mijn profiel dat is ze!heb je een voorstelling van een welsh-cob! groetjes pascale

Ik wilde wel graag jouw welsh cob zien Ja , maar helaas bestaan je foto's niet meer

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:24

Ik heb 2 hele drukke friezen staan die absoluut niet in uw profiel passen Knipoog , het ligt er maar net aan hoe ze zijn.

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:33

alette schreef:
Ja, er zijn ook wel een aantal friese hengsten die er bekend om staan een druk karakter door te erven. Maar het moeilijke van dat soort uitspraken is altijd dat dat niet betekend dat alle paarden van die hengst druk zijn. Zo staat de hengst Tsjerk erom bekend een wat 'moeilijk' karakter te vererven en zijn de meeste Onne paarden weer vrij rustig. Gevaarlijk aan deze uitspraak van mij is dat ik nu reacties ga krijgen van: Dat klopt niet wat je zegt want ik heb een heel rustig paard van Tsjerk of druk paard van Onne. Het is dus niet zo dat je daarop paarden kunt laten afvallen.
Waar wil je het paard voor gaan gebruiken? Puur recreatief of wil je dat het paard ook nog interessant is voor de fok? Als het puur recreatief is denk ik namelijk dat er genoeg fijne friesen te vinden zijn zonder een heel groot prijskaartje. Als voorbeeld een fijn Fries paard met ergens iets wits. Niet interessant voor de fok (dan is dat wel meteen uitgesloten) maar het kan wel interessant zijn als je een goedgebouwd lief paard zoekt.


Nou van mij krijg je de reactie "klopt wel" Lachen Mijn friese merrie is een Tsjerk. Goudeerlijk, dat wel, maar ik zou er geen kind op zetten. Ze heeft een moeilijk karakter, en hoewel ze niet bewust je uit het zadel probeert te werken is ze enorm kijkerig, bokt enthousiast als ze blij is, spurt ervandoor bij het minste geringste.
We hebben haar daarom voor het veulen maar met Onne laten dekken Tong uitsteken

Ontopic: TS, ik zou eerder voor een tinker gaan dan een fries. Friezen gooien hoog op en zijn moeilijker in de rug. Als de bedoeling is gewoon lekker recreatief en buiten te rijden lijkt mij een tinker of (grotere) haflinger voor jullie het meest geschikt. Succes met het maken van de keuze en vast veel plezier met je toekomstige paardje gewenst!

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:58

Tja, ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je moet kiezen.
Ik heb alleen ervaring met een manege-tinker, en hoewel die heel lief was, was het absoluut geen makkelijke pony, ontzettend heet ding.

Daarnaast heb ik veel ervaring met mijn twee verzorgfriezen. Beide zitten als een huis, er is nog nooit iemand af gevallen (met en zonder zadel), ondanks dat de ene hoog opgooit. Ze zijn helemaal bomvast. Trekkers, treinen, toeterende auto's, je kunt ze niet gek krijgen.
Én ze zijn dol op kinderen. De dames staan op een kinderboerderij en zodra ze de stemmetjes horen gaan de oren naar voren, koppie erop en kunnen ze niet wachten om geaaid te worden. Ze staan doodstil bij het poetsen en genieten helemaal van de kinderen. Ik zet er regematig een kleintje om tijdens het poetsen en ze blijven keurig staat. Doen geen stap opzij en staan nooit op kleine teentjes. Je kan naast de benen zitten of onder ze doorlopen, het maakt hun niets uit. Ze zijn heel voorzichtig en maken de wat angstige kinderen snel dapper met hun mooie koppie...
Gillende, rennende en huilende kinderen doen ze niets en ze zijn zo mak als een lammetje als ik die kinderen een rondje erop laat stappen. Terwijl ze behoorlijk fel kunnen zijn wanneer ze echt aan het werk moeten.

Maar idd, let goed op de zwakkere rug en de mok. Deze twee hebben jammer genoeg ook licht last van mok.

Ik zou dus voor de fries gaan, maar kijk goed om je heen, wie weet kom je een heel ander leuk paard tegen.
Mocht je deze dames eens uit willen proberen, mag je altijd langs komen Haha! PB, dan maar even...

Succes Rianne

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:04

Mijn ervaring met friezen is dat de meeste heel vriendelijk en rustig van aard zijn. Er zitten er natuurlijk ook wel een paar hete tussen, maar over het algemeen is een fries veel cooler in de kop dan een kwpn-er.

Op marktplaats zie je vaak advertenties van friezenfokkerijen, waar ze vanalles hebben. Daar heb je grote kans dat je iets vind wat je zoekt. Veel succes!