Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:56

Searcher schreef:
Mag ik ook meekletsen? Sinds 2 maanden heb ik deze Andalusiër van 7 of 8 jaar. Ja de geboortedatum is niet bekend, ouders ook niet. En hij is jaren geleden in Spanje in beslag genomen, volgens het paspoort ben ik de 8e eigenaar, dus inclusief verleden.
Nero is een heel vriendelijk paard. Hij heeft in sommige situaties last van spanning maar is hier al erg opgeknapt. Ook is hij niet erg rillerig op de omgeving, kan al wandelingetjes buiten maken en als hij schrikt laat hij dit ook wel weer los. Hij kan wel echt drammen, dit gaat aan de hand al veel beter en hij heeft meer respect voor mijn ruimte. Hij vindt het alleen erg moeilijk om met longeren te blijven stappen. Constant weer draaft hij aan. Ik let op mijn lichaamstaal en corrigeer hem steeds. Beloon hem ook voor de goede en ontspannen stukken. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

[ [url=m/d1meVm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zzI7Ll.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3wdAC9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo die lijkt qua uitstraling 2 druppels water op Adorno :o

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:24

Wat een knapperd zeg.
Ik zelf zou letten op mijn eigen ademhaling en verdere lichaamstaal. Maak je klein, schouders laag en gewoon ontspannen en adem langzaam maar heel duidelijk uit als je wilt dat je paard gaat stappen.

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:07

Dankjewel voor jullie medeleven om Fuego! <3
Ik ben weer thuis van vakantie dus kan weer wat uitgebreider reageren.

Ineke2, Wat fijn dat Izarra en jij zo goed gaan! En zelfs buiten braaf, heerlijk!
Durquia, jij ook al zo heerlijk buiten gereden, genieten is dat!
Searcher, wat een knapperd zeg! Fuego had dit in het begin ook heel erg, bij hem was het puur spanning, komt met veel geduld wel goed ;)

Hier ben ik heeeeeeel blij, Fuego doet het nu al zoveel beter met alle aanpassingen.
Volgende week beginnen met vernevelen met medicatie, benieuwd of ik dan nóg meer verbetering ga zien.
Vanmorgen liet hij mij even zien hoe goed het met hem gaat, lekker sprintje en daarna géén kuchje en niét buiten adem _/-\o_ <3 <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Z'n 'nieuwe' stalletje
Afbeelding


Meteen vanmorgen ons nieuwe sop-het-hooi-systeem gemaakt :')
Afbeelding

Edit: bijna 3 weken aan de antibiotica heeft wel veel van z'n lijf gevraagd, vandaar dat hij wat ingevallen is en spiermassa kwijt is helaas en hij er dus ook slechter uitziet dan ik graag zou willen

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:45

Wat fijn zeg dat het zoveel beter met hem gaat!

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 06:06

Wat een fijne update Tarzan, de foto’s spreken voor zich +:)+

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:30

Dankjewel <3 ik ben echt zo blij dat hij het zo goed doet! <3
Jullie willen niet weten hoe dichtbij we waren bij inslapen, als hij niet op zou knappen zou ik een dezer dagen afscheid hebben moeten nemen.
En nu is het gewoon weer een paard die normaal kan ademen en functioneren <3

Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:07

Ja top, zo fijn!

Ik ben blij, echt zo blij :D
Vandaag had ik les en Izarra liep zo fijn en het voelde zo goed dat ik mezelf hoorde vragen of we ook een galopje konden doen?
Ik heb dus links en rechtsom een halve bak = zo’n 40 meter gegaloppeerd *\%/*

Elisa2

Berichten: 37872
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:21

Ow wat fijn Tarzan, hij ziet er ook goed en gelukkig uit.

Ineke ook een mijlpaal, super!

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:32

Ineke2 schreef:
Ja top, zo fijn!

Ik ben blij, echt zo blij :D
Vandaag had ik les en Izarra liep zo fijn en het voelde zo goed dat ik mezelf hoorde vragen of we ook een galopje konden doen?
Ik heb dus links en rechtsom een halve bak = zo’n 40 meter gegaloppeerd *\%/*


Wat goed!!

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:30

Ineke2 schreef:
Ja top, zo fijn!

Ik ben blij, echt zo blij :D
Vandaag had ik les en Izarra liep zo fijn en het voelde zo goed dat ik mezelf hoorde vragen of we ook een galopje konden doen?
Ik heb dus links en rechtsom een halve bak = zo’n 40 meter gegaloppeerd *\%/*

Jeeeej goed bezig! *\o/*

Elisa2 schreef:
Ow wat fijn Tarzan, hij ziet er ook goed en gelukkig uit.

Mooi dat het opvalt, z'n hele blik is weer veranderd inderdaad, hij ziet er weer gelukkig uit <3
Z'n hele houding straalt nu weer rust en geluk uit, zo fijn om te zien!!
En hij ademt zo normaal nu, waar hij eerder stond te pompen om een beetje lucht te krijgen staat hij nu gewoon rustig en zie je niet eens dat hij ademt, echt zooooo enorm blij mee <3 <3 <3 *\%/*

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:31


Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:24

Wat een leuke foto's Tarzan! Nog steeds heel blij voor jullie dat Fuego er toch weer door gekomen is!

Welkom ook aan de nieuwe gezichten :D

Hoe gaat het hier nog met iedereen?

Ik zit weer wat te puzzelen in mijn hoofd ...
We hadden een tijdje een dekkende ruin in de kudde die volgens mij Jenara haar hormonen enorm overhoop heeft gehaald. Die is nu gelukkig alweer een tijdje weg en je voelde echt meteen de rust in de kudde!

Ik blijf het alleen wat moeilijk hebben met Jenara haar onvoorspelbare gedrag ... of ja, onvoorspelbaar is het niet helemaal, want het is vooral als er wat wind staat, of als er wat gaande is op stal, waardoor je snel denkt dat het normaal is ... maar als ik even terug denk aan vorige jaren met haar, en zeker vorige zomers ... was ze echt veel chiller en niet zo snel uit haar lood geslagen. Waardoor ik nu toch begin te denken dat ze ergens met wat onderhuidse stress zit... maar waardoor? Geen idee ...

Ik merk het gewoon aan kleine dingen. Ze kan bijna niet stilstaan, terwijl ze normaal niet liever doet tijdens de training. Ze is veel kijkeriger en angstiger dan ik haar gewoon ben, tenzij ik haar dus meeneem naar het centrum van de stad, of op weekend, ... dan is ze weer super chill.

In het verleden heb ik al vaker met haar periodes meegemaakt dat ze meer of minder gestressed was door omgevingsfactoren en telkens als ik haar een omgeving kon bieden zonder stressfactoren, werd ze weer het door en door brave, dappere paard dat ik ken. Toen ging het echter extremer en was het héél duidelijk dat er iets niet goed zat. Nu is het sinds de winter wat gradueel gebeurd, met ups en downs, dus ze is niet altijd enorm gestressed, maar wel kleine signalen, die ik, een beetje onder invloed van stalgenoten, heb weggewuifd als "ah maar er was wind, er was dit of dat" ... terwijl ik met dit paard nog ben gaan buitenrijden in een storm en ze geeft er niets om. Ze is wel héél erg stressgevoelig, en als ze stress heeft, verandert haar gedrag echt heel erg.

Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar wat herkenning? Of eventueel tips hoe ik kan achterhalen waar de stress vandaan kan komen? Ik heb echt de indruk dat ze nu in een rustige kudde staat, ze ligt ook goed in de groep ... Het is voor mij mentaal een beetje een uitputtingslag aan het worden omdat ik de ene dag vanalles kan met haar en de volgende dag plots niets, waardoor ik mijn vertrouwen in haar enorm aan het verliezen ben en ook echt mijn plezier in het werken met haar. Als ik laatst grondwerk deed met haar als ze echt gestressed loopt, probeert ze te bijten, gaat ze omhoog, wil ze mij omver lopen ... Ik weet op zich wel wat ik moet doen op dat moment en ik ben beslist standvastig zonder emotioneel of boos te worden, maar ik heb dan zooo weinig zin om de volgende keer terug te gaan ...

Autumnn

Berichten: 8097
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:48

Hé hoi, ik was jullie even kwijt :D

Lastig Jenara. Stress kan zoveel oorzaken hebben. Ik, * klopt af *, heb met Nero bijvoorbeeld echt hele goede resultaten bereikt met een masseur. Jullie weten volgens mij nog wel dat ik zei dat ik niet door de hoeken kon rijden want hij schoot steeds weg. Nou, na de masseur is dat voor 90% opgelost. Maar goed, ik heb er wel al 3 andere masseurs bij gehad waar hij geen resultaat van had.

En een kudde, tja als ze daar goed in ligt zou het daar niet van hoeven komen, maarrrr, misschien heeft ze het daar teveel naar haar zin? Dat ze te alert is op haar kudde?

Op wat voor locatie heb je met haar gestaan waar ze wel chill was? Wie weet is een kudde toch te groot voor haar, moet ze teveel in de gaten houden?

Tarzan, wat fijn dat Fuego weer de goede kant opgaat.

Met Nero en mij gaat het super. We zijn vorige maand naar Epe geweest en hebben meegedaan aan de Eper 4 daagse. Het was echt fantastisch! Nero vond het zo leuk, hij vind op vakantie gaan zo leuk :D hij stond in de logeerweide alsof hij daar altijd al stond, we hebben meegedaan met een trecclinic (was voor ons niks aan want alle oefeningen deed hij met 2 vingers in zijn neus dus we waren na een kwartier klaar ipv een uur :Y) ) de ritten waren fantastisch, we hebben zelfs meegedaan met de intocht door het dorp (ik ga hem echt verhuren in december aan Sinterklaas _O- ) en daarna heeft hij lekker een maand vrij gehad. Lekker genieten op het land. Heeft hem goed gedaan. Gisteren weer opgepakt met de les en ik was eigenlijk best heel tevreden <3 instructrice zei zelfs nog dat hij zo ontspannen was.
Oh ja en we hebben ook alle punten voor de B binnen. Niet dat we al winst hebben gereden in de L, maar dat komt nog wel. Nog ff trainen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:01

Oh wat klinkt dat fijn Autumn!! Jullie gaan super zeg :D Altijd heerlijk, vakantie met je paard en zeker als ze het dan zo goed doen :) ik ben echt mee blij voor jullie!

En wat interessant van die masseur! er staat iemand bij ons op stal die dat doet, is misschien wel het proberen waard.
En mhm, interessante insteek ook over de kudde ... op de plek waar ze het meest chill was stonden ze met 4. Maar op de vorige stal was ze grotendeels ook wel chill en daar stonden ze op een moment zelf met 12 ... Vorige jaar stond ze op een wei met 4 ook en dat ging prima, tot in de winter toen ik haar stressniveau voelde stijgen en ontdekte dat de verhuurders van de wei gewoon vuur stookten op 3m van de schuilstal af ... Nu staan ze met 6, waarvan 1tje mee van die vorige weide komt. Ik ga het in ieder geval proberen wat in de gaten te houden!

Autumnn

Berichten: 8097
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:11

Jenara schreef:
Oh wat klinkt dat fijn Autumn!! Jullie gaan super zeg :D Altijd heerlijk, vakantie met je paard en zeker als ze het dan zo goed doen :) ik ben echt mee blij voor jullie!

En wat interessant van die masseur! er staat iemand bij ons op stal die dat doet, is misschien wel het proberen waard.
En mhm, interessante insteek ook over de kudde ... op de plek waar ze het meest chill was stonden ze met 4. Maar op de vorige stal was ze grotendeels ook wel chill en daar stonden ze op een moment zelf met 12 ... Vorige jaar stond ze op een wei met 4 ook en dat ging prima, tot in de winter toen ik haar stressniveau voelde stijgen en ontdekte dat de verhuurders van de wei gewoon vuur stookten op 3m van de schuilstal af ... Nu staan ze met 6, waarvan 1tje mee van die vorige weide komt. Ik ga het in ieder geval proberen wat in de gaten te houden!


Ja je kan het altijd proberen! Baat het niet dan schaadt het niet. maar, wat ik hierboven ook zei, het is ook wel echt ff zoeken naar een goede. De masseur voor mijn vorige paard werkte bijvoorbeeld niet voor Nero. En de twee daarna dus ook niet :')

misschien is een groepje van 4 wel waar zij zich het prettigst bij voelt? Het ene mens voelt zich ook lekkerder in een grote groep en sommige bij kleinere.
Tja en dat ze stress voelde terwijl ze vuur aan het stoken waren is niet heel gek. Wat een idioten :roll:
Wel heel vervelend hoor dat ze zo is, voor haar en voor jou. Ik had trouwens ook wel het idee dat Nero baat heeft gehad bij NAF oestress. Ben ik nu mee gestopt want hij doet het goed zonder, maar wie weet kan je dat eens proberen? Vriendin met haar KWPN merrie was daar ook erg tevreden over.

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:50

Autumnn schreef:
Ja je kan het altijd proberen! Baat het niet dan schaadt het niet. maar, wat ik hierboven ook zei, het is ook wel echt ff zoeken naar een goede. De masseur voor mijn vorige paard werkte bijvoorbeeld niet voor Nero. En de twee daarna dus ook niet :')

misschien is een groepje van 4 wel waar zij zich het prettigst bij voelt? Het ene mens voelt zich ook lekkerder in een grote groep en sommige bij kleinere.
Tja en dat ze stress voelde terwijl ze vuur aan het stoken waren is niet heel gek. Wat een idioten :roll:
Wel heel vervelend hoor dat ze zo is, voor haar en voor jou. Ik had trouwens ook wel het idee dat Nero baat heeft gehad bij NAF oestress. Ben ik nu mee gestopt want hij doet het goed zonder, maar wie weet kan je dat eens proberen? Vriendin met haar KWPN merrie was daar ook erg tevreden over.


Ik zal het eens proberen
En ja, dat zou wel kunnen .. heb nu alleen echt geen zin om haar nog eens te verhuizen, want ik ben echt zo blij op onze huidige plek, de paarden worden wel echt goed verzorgd .. en eerlijk, het aantal echt goede plekken hier in de omgeving is bijna onbestaand
Ik was inderdaad ook al aan het denken aan iets bijgeven tegen de stress, het kan haar maar helpen! Is inderdaad voor ons beide erg vervelend .. ze is ook zo gevoelig
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!!

nuevo_mien

Berichten: 147
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:25

Hoihoi!
Was jullie ook een beetje kwijt! Welkom voor de nieuwen!
Ik las laatst iets over overprikkelde paarden, dat dat soms ook ineens uit het niets lijkt te komen maar als je dan terug kijkt je allerlei kleine stressmomenten ziet.
Ik herken dat een beetje.
De mijne heeft dat met buiten rijden nu, teveel om te zien, voelen en horen, vooral als ik alleen rij. Hij moet dan alles in de gaten houden, als ik samen met anderen rij laat hij het makkelijker afvloeien en heeft hij steun van de andere paarden.

Geen idee of dat bij jou is, maar geeft even een andere invalshoek.

Mijn knapperd.


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37872
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:14

Jenara schreef:
Wat een leuke foto's Tarzan! Nog steeds heel blij voor jullie dat Fuego er toch weer door gekomen is!

Welkom ook aan de nieuwe gezichten :D

Hoe gaat het hier nog met iedereen?

Ik zit weer wat te puzzelen in mijn hoofd ...
We hadden een tijdje een dekkende ruin in de kudde die volgens mij Jenara haar hormonen enorm overhoop heeft gehaald. Die is nu gelukkig alweer een tijdje weg en je voelde echt meteen de rust in de kudde!

Ik blijf het alleen wat moeilijk hebben met Jenara haar onvoorspelbare gedrag ... of ja, onvoorspelbaar is het niet helemaal, want het is vooral als er wat wind staat, of als er wat gaande is op stal, waardoor je snel denkt dat het normaal is ... maar als ik even terug denk aan vorige jaren met haar, en zeker vorige zomers ... was ze echt veel chiller en niet zo snel uit haar lood geslagen. Waardoor ik nu toch begin te denken dat ze ergens met wat onderhuidse stress zit... maar waardoor? Geen idee ...

Ik merk het gewoon aan kleine dingen. Ze kan bijna niet stilstaan, terwijl ze normaal niet liever doet tijdens de training. Ze is veel kijkeriger en angstiger dan ik haar gewoon ben, tenzij ik haar dus meeneem naar het centrum van de stad, of op weekend, ... dan is ze weer super chill.

In het verleden heb ik al vaker met haar periodes meegemaakt dat ze meer of minder gestressed was door omgevingsfactoren en telkens als ik haar een omgeving kon bieden zonder stressfactoren, werd ze weer het door en door brave, dappere paard dat ik ken. Toen ging het echter extremer en was het héél duidelijk dat er iets niet goed zat. Nu is het sinds de winter wat gradueel gebeurd, met ups en downs, dus ze is niet altijd enorm gestressed, maar wel kleine signalen, die ik, een beetje onder invloed van stalgenoten, heb weggewuifd als "ah maar er was wind, er was dit of dat" ... terwijl ik met dit paard nog ben gaan buitenrijden in een storm en ze geeft er niets om. Ze is wel héél erg stressgevoelig, en als ze stress heeft, verandert haar gedrag echt heel erg.

Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar wat herkenning? Of eventueel tips hoe ik kan achterhalen waar de stress vandaan kan komen? Ik heb echt de indruk dat ze nu in een rustige kudde staat, ze ligt ook goed in de groep ... Het is voor mij mentaal een beetje een uitputtingslag aan het worden omdat ik de ene dag vanalles kan met haar en de volgende dag plots niets, waardoor ik mijn vertrouwen in haar enorm aan het verliezen ben en ook echt mijn plezier in het werken met haar. Als ik laatst grondwerk deed met haar als ze echt gestressed loopt, probeert ze te bijten, gaat ze omhoog, wil ze mij omver lopen ... Ik weet op zich wel wat ik moet doen op dat moment en ik ben beslist standvastig zonder emotioneel of boos te worden, maar ik heb dan zooo weinig zin om de volgende keer terug te gaan ...


Sommige paarden als ze heel erg gewend zijn op hun plek en in hun kudde willen daar dan alles in de gaten blijven houden. En bouwen daar dan spanning van op omdat ze eigenlijk steeds nog met een half oor bij de kudde zijn zeg maar.
Maar ja, waarom het dan zo wisselt? Is er een link met de hormooncyclus? Hoe zit je zelf in je vel? reageert ze daar op?
Heb je weleens haar eierstokken laten checken? Sommige merries krijgen daar cysten op en veranderen dan daardoor erg van gedrag.
Lastig hoor...

Autumn, wat heerlijk dat het zo goed gaat! Plaatjes zijn er ook super uit.

Nuevo, zo'n vosje blijft erg mooi!

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:45

@Nuevo-mien, dat is inderdaad in welke richting ik nu wat zit te denken, als ik terugkijk op de afgelopen maanden, zijn er wel kleine signalen die op lichte stress of overprikkeling kunnen wijzen. Het is wel zo dat ze het evengoed heeft als er kudde-genootjes mee in de piste rijden of niet ...
Elisa2 schreef:
Sommige paarden als ze heel erg gewend zijn op hun plek en in hun kudde willen daar dan alles in de gaten blijven houden. En bouwen daar dan spanning van op omdat ze eigenlijk steeds nog met een half oor bij de kudde zijn zeg maar.
Maar ja, waarom het dan zo wisselt? Is er een link met de hormooncyclus? Hoe zit je zelf in je vel? reageert ze daar op?
Heb je weleens haar eierstokken laten checken? Sommige merries krijgen daar cysten op en veranderen dan daardoor erg van gedrag.
Lastig hoor...

Autumn, wat heerlijk dat het zo goed gaat! Plaatjes zijn er ook super uit.

Nuevo, zo'n vosje blijft erg mooi!


Dat in de gaten houden is inderdaad ook een interessante piste, ze is wel echt heel gefocused op haar omgeving thuis. In de overdekte piste wel veel minder dan in de buitenpiste (die trouwens wel gewoon vlak naast elkaar liggen)
En nee, een link met de hormooncyclus merk ik niet, het kan echt 1 dag wel, 1dag niet en 3e dag wel weer zijn, daar heb ik inderdaad op gelet omdat ik een tijdje iets vermoedde met de hormonen.
Dat van die eierstokken laten checken had je mij inderdaad aangeraden en staat op mijn lijstje van mogelijke dingen om te controleren.
Wat betreft mezelf, ik zit de laatste tijd juist heel goed in mijn vel, enige dat soms wat op mijn gemoed in werkt is haar gedrag momenteel :') Maar ik denk niet dat het echt invloed heeft op haar, want de ene keer ga ik met positieve verwachtingen en heeft ze superveel stress, de andere keer kijk ik er tegenop en is ze weer superrustig, maar omgekeerd kan evengoed, dus daar voel ik niet meteen een link.

Heb het nu nog even doorgesproken met een aantal mensen en er zijn in de laatste maand wel nog wisselingen in de kudde geweest en ook wel een aantal drukke momenten op stal (demo-dag etc.)
die mogelijks een impact kunnen hebben op haar stressniveau. Ik ga het nog even tijd geven en wat aankijken, ik ga binnenkort zelf ook 10 dagen op vakantie, dus ga haar die tijd nog even geven en dan kijken of ik verandering merk. Blijft ze nadien nog steeds zo wisselend in haar gedrag, ga ik een paar dingen laten uitsluiten, o.a. die eierstokken, ook een bloedonderzoek om te kijken of daar iets in te zien is qua hormoonlevels en tot slot ook nog eens een ostheopaat-onderzoek om mogelijke pijn te laten uitsluiten.
Als daar niets uit komt, kijk ik eens voor zo'n massage ook.

Echt heel erg bedankt ook allemaal voor het meedenken, zo'n plan in mijn hoofd maken van welke stappen in ga ondernemen helpt echt al om mijn eigen zorgen errond wat te relativeren.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

PS, gisteren heb ik weer heerlijk ontspannen op touwhalster en barebackpad gereden, weliswaar in onze overdekte piste, had even geen zin om het te gaan opzoeken :p

Elisa2

Berichten: 37872
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:50

Ah fijn zeg! Nou als ze in de overdekte piste fijner is dan zou ik het ook zeker pas de rest weer gaan opzoeken stapje voor stapje als je daar weer aan toe bent.

Het is een lastige puzzel soms hoor, maar je bent goed bezig met dingen uitzoeken/ uitsluiten. Als je het zo omschrijft denk ik dat de wisselingen in de kudde wel een rol kunnen spelen. In de buitenpiste hebben ze natuurlijk ook veel meer te zien/ meer afleiding.

En soms he..ligt het aan allemaal zaken waar je niks aan kunt doen. Ik had ook zo'n paard die je bijv. als het waaide echt nergens hoefde te gaan rijden want dan kwam je gewoon de ring niet rond. Heel frustrerend maar gewoon echt niks aan te doen ondanks oefenen, dapperder maken, grondwerk etc. etc. Gewoon maar andere dingen gaan doen op die dagen en dan was het een stuk prettiger voor beide.

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:51

Dankjewel Jenara & Autumn <3
Wat fijn dat die dekkende ruin weg is en de rust in de kudde weer terug is!
Poeh, lastoge hoor! Kan het dan niet toch vanuit haar hormonen komen?
Rambo is echt een koele kikker, maar bij hem hoeft maar een zandkorrel scheef te liggen en hij schrikt al 8)7 Daar kun je ook echt niet van op aan, ik denk dat het bij hem komt door het gebrek aan een goede basis en dat hij nog jong is (hoop ik tenminste :') )

Autumn, wauw, jullie hebben ook echt sprongen vooruit gemaakt samen he! Ik weet nog heel goed hoe je in het begin met hem hebt geworsteld. Echt die foto's zeggen alles! En hij ziet er heel goed uit! <3

nuevo_mien, jouw paard is ook zo mooi he <3 (ik ben wel bevooroordeeld natuurlijk :') )


Ik heb nog een mooie vergelijking hoe goed Fuego vooruit is gegaan <3
Links, toen hij het zo zwaar had, neus helemaal open en opgetrokken gezicht en z'n 'lichtje' was 'nt doven.
Rechts, foto van gisteren, weer helemaal terug de oude Fuego :D <3
Afbeelding

Rambo heeft 3 weken vakantie gehad, die ben ik deze week aan de longe op 'nt pakken en ga ik van het weekend waarschijnlijk weer rijden :D
Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8097
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:03

Dankjewel Tarzan :D
Als je eens ziet waar we vandaan kwamen. Ik zei laatst nog tegen m’n stalgenoot, waarom ik hem toen ooit gekocht heb _O- stalgenoot had ons laatst gefilmd, had even een screenshot eruit genomen. Oké het is een draf- en een stapmoment, maar ik kan zeggen dat dat weinig uitmaakte :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Hoe gaat het met Fuego in dit warme weer?

Ik had gisteren les, ging heel fijn. Rustig aan gedaan ivm de warmte maar je merkt wel dat ze toch wat beter tegen dit weer kunnen dan andere paarden. Merken jullie dat ook?

Jorinda

Berichten: 13467
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:18

Wat fijn Tarzan, dat het beter gaat met Fuego <3

Autumn/ ik kan zelf slecht tegen deze hitte dus Neva heeft vrij :')

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:05

Autumnn, snap ik, heb dat ook zo vaak gezegd over Fuego, waarom ik die in godsnaam toen gekocht had :')
Nou kan niet zonder m'n vriendje hoor <3 Jullie zijn ook van ver gekomen en nu samen een team! <3

Fuego doet het ondanks het vreselijk benauwde weer toch eigenlijk heel goed! <3
Hij staat er heel goed en tevreden bij <3

Afbeelding
Al ben ik heel blij als het toch minder benauwd gaat zijn, blijf toch bang dat hij een terugval krijgt!

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:06

Ondanks Fuego veel heeft ingeleverd met de medicatie, vindt ik hem langzaam weer heel goed uit komen te zien.

Hij glanst mij weer compleet tegemoet <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo blij met de tijd die we nog extra gekregen hebben <3