Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8093
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:22

Zsazsa: wat een mega gaaf veulen zeg! Daar vind je vast een leuk baasje voor :D

Tarzan: super dat Rambo het zo goed doet! Het leek wel alsof jullie even een reset nodig hadden.

Wat leuk om te lezen Deertje! Ik snap helemaal wat je bedoelt :D of alle Spanjaarden makkelijk zijn, nee daar kan ik me niet in vinden :') ik heb met Nero echt wel opstartproblemen gehad. Hij stond op een gegeven moment ook te koop omdat ik echt he-le-maal niks met hem kon (ik denk dat de meeste hier dat nog wel weten :)) ). Dat was voor mij wel een eye-opener en heb ik een jaar lang alles eraan gedaan om hem te begrijpen en dat heeft gelukkig zijn vruchten afgeworpen!

Maar ik snap wel helemaal wat je bedoelt hoor, ik heb weleens het idee dat Nero Nederlands kan verstaan. Soms ben ik tegen hem aan het kletsen en kijkt hij me echt zo aan alsof hij precies wist waar ik het over had :Y) echt heel bijzonder.
Wat me ook opvalt aan PRE’s is dat ze zo dapper zijn. Nero is ook echt bijna nergens bang voor. Schriktrainingen heeft ook altijd weinig zin met hem want hij kijkt misschien 1 keer ernaar en daarna doet hij het zonder problemen.
Zo hadden we in Epe een schriktraining met zo’n 7 obstakels, stond een uur voor. Na 10 minuten waren wij klaar. Vriendin was mee, die heeft ook een Spaanse. Die deed er ook vrij weinig om allemaal. Die van ons liepen elke keer voorop als de andere het eng vonden :Y)

Hier gaat het nog steeds goed. We moeten nog steeds 1 puntje voor de L1 dus zijn stilaan aan het trainen voor de L2, dus wijken vanaf de hoefslag. Hij gaat zo vooruit! Hij had in het begin moeite om zijn achterhand mee te nemen en nu begint hij dat echt zo goed te snappen. Ik voel echt onder me dat hij zijn achterhand meeneemt zijwaarts. Zo’n gaaf gevoel is dat! Hij houdt nog geen lange stukken vol want dat kost hem echt nog veel denkwerk en kracht maar dat geeft niet, we doen kleine stukjes en dat gaat super <3
We hadden maandag ook wat kleine stukjes verzamelde galop geoefend en daar zaten toch ook al twee goede stukken tussen.
Daarna is hij wel goed moe (dat merkte ik vandaag ook nog aan hem) dus heeft hij lekker even twee dagen vrij.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 13-12-23 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dais_

Berichten: 4051
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:26

Mooi verhaal Deertje! En fijn dat Mero jou en je man het vertrouwen weer terug kan geven :j.

Niet alle pre's zijn zo makkelijk hoor. Ik heb een mafklapper en een hele chille. Al moet ik zeggen dat mijn mafklapper nu met bijna 14 jaar toch wat normaler begint te worden. Of ik raak er aan gewend :=. Voorheen was ik heel erg onder de indruk van haar streken, maar nu niet meer. Ik ben na 8 jaar nu gewend aan haar dramatische gedoe :').

Toen ik haar net had dacht ik bij mezelf ; wat heb ik nou toch gekocht -O- -O- _O- _O-

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:00

Deertje schreef:
Elisa2 schreef:
Door dat karakter, en hun prachtige looks natuurlijk werd ik ook fan toen ik er voor het eerst mee in contact kwam zo'n 20 jaar geleden. Toen waren er nog niet zoveel in Nederland.


Ja, dat karakter is enorm! Ik dacht altijd dat het zo drukke kerels waren, ben ik even mis :D :D Nu denk ik waarom heb ik mij dat niet eerder gekocht :o


Ja ze lijken druk, zo uitten ze zich soms ook terwijl ze verder helemaal niks doen haha.

Dat coole en dappere herken ik ook. De meeste gaan niet gauw rennen als ze schrikken oid.

Nadir

Berichten: 12737
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:54

Haha prachtig verhaal over die schriktraining.
Heerlijk die dappere PRE’s. Bij mij op stal waren van de zomer wekenlang veel werkzaamheden met grote machines, ik was de enige die kon rijden. :')

Autumnn

Berichten: 8093
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:32

Nadir schreef:
Haha prachtig verhaal over die schriktraining.
Heerlijk die dappere PRE’s. Bij mij op stal waren van de zomer wekenlang veel werkzaamheden met grote machines, ik was de enige die kon rijden. :')


Dat soort dingen inderdaad. Bij ons staat de wind op 1 kant van de binnenbak, dat maakt echt een hard en raar geluid als het hard waait. Nero doet daar dus echt helemaal niks om terwijl sommige dan gewoon niet kunnen rijden :Y)
We hebben dat ook een keer met een hond gehad, was met een stalgenootje naar het bos. Was er een husky héél hard aan het blaffen. Paard van stalgenootje ging er echt niet langs. Voor geen goud. Nero loopt er op af en gaat kroelen met de hond :')

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:42

Leuk om die dappere verhalen te horen! En fijn @Deertje, dat jullie dat vertrouwen kunnen uitwisselen en ervaren. Hoe mooi! Het mooiste van paarden vind ik de spiegel die ze ons voor kunnen houden en hoe ze ons helpen, vaak door onze eigen angsten, valkuilen, trauma's heen. Prachtig! 8-)

Ik vond het ook wel heel fijn te lezen dat er opstartproblemen waren en dat het niet allemaal als vanzelf ging. Ik vind het ras geweldig (om te zien), maar nu Aaron bij mij is moet ik zó wennen! Altijd merries gewend, en dan nu zo'n speelse ruin die ook nog eens lekker beweeglijk is. Poeh haha, dat is wel even anders! Maar ik zie ook wel de dapperheid in 'm. Leuk om die dappere anti-schrikverhalen te lezen. Dat Aaron ook zo mag zijn haha :o

En als ik zijn hoofdje dan zie wanneer hij staat te wachten om wat te gaan doen dan moet ik echt heerlijk om hem lachen. Zo anders dan ik 'gewend' ben.

Gewoon zomaar, een fotootje van de zomer
Afbeelding

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:07

Ed kan wel flink uit zijn stekker gaan, het frappante is dat hij nooit gevaarlijk wordt en altijd zijn koppie erbij heeft. Tijdens een wandeling (aan de hand met halster en touw) hing er een groot stuk plastic te wapperen aan een omheining waar koeien stonden (koeien vind ie ook niks).
Hij ging toen helemaal van ‘t padje. Blazen, zich onwijs groot makend en piafferend naast me, maarrrrr geen moment het touw strak. :o Met af en toe een rondje om me heen rennend, kon ik hem er gewoon langs leiden. Mensen om me heen stonden vol angst te kijken naar al dat geweld, 1 mevrouw riep zelfs, loslaten!! Maar dat hoefde helemaal niet.

Daar waar onze Paint allang onderweg naar huis zou zijn (met mij er waarschijnlijk bungelend achteraan :D ) heb ik er met Ed nog geen verwaaid kapsel aan overgehouden. :D

Edit : typfoutje

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JJ4 op 14-12-23 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:13

Zo herkenbaar, Rambo is zoveel sneller ervandoor of bang dan Fuego!

Fuego heeft ook wel eens dat hij het eng vindt maar blijft dan net zoals hierboven beschreven netjes bij je!

Heb tegen m’n vriend ook gezegd mocht er ooit nog iets nieuws komen dan komt er alleen nog een Spanjaard, helaas vindt hij de Spanjaarden helemaal niks en vindt hij ze juist veel te heftig voor mij, ondanks ik ze juist zo enorm fijn vind!
Denk ook dat je het zelf moet ervaren om het te begrijpen hoe ze zijn.

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:26

Dat denk ik ook, ze zijn ook gewoon imposant in hun doen en laten en ik snap dat mensen die het ras niet (goed) kennen daarvan flink onder de indruk kunnen raken.
Toch is Ed de meest betrouwbare van ons drietal.

Als onze paint/criollo, Dexter (die net 3 is) zijn dolle kwartier heeft, dan positioneert Ed zich altijd tussen hem en mij in en als Dexter in al zijn onstuimigheid dan te dichtbij me komt dan jaagt Ed hem bij me vandaan.

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:41

Elevada is echt alles behalve dapper hoor := Die blijft wel braaf bij me maar, als enorme binnenvetter, komt na een stapritje buiten van 20 minuutjes drijfnat van het zweet thuis door de stress :(:)
Lissy is een 4-jarige kleuter waar een en ander nog ongecontroleerd gaat. Die kan wel echt enorm schrikken van een kind dat ineens opduikt ofzo, maar ik vermoed dat dat een concentratie-ding is, want die lijkt verder niet echt bang voor dingen te zijn

Donnatella

Berichten: 436
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:44

Ik volg hier ook al een tijdje dus ik stel me graag even voor. Sinds 1,5 jaar heb ik een 5 jarige PRE ruin Diseño. Hierbij enkele foto's van vorig jaar Afbeelding
Afbeelding

Wat een verademing tov de rille dressuurpaarden die ik hiervoor had! Ik heb bewust de overstap gemaakt naar een PRE en ben nog iedere dag blij met hem.

Hij is wel erg expessief, als er iets niet goed is of zit, zal hij mij dit zeer duidelijk tonen :+

Diseño kan ook echt wel ontploffen onder het zadel als hij te heet wordt en door spanning de prikkels teveel worden, maar als je dan zegt "he he wat doe je nu" staat hij 2 meter verder weer stil. Dat heb ik nog nooit meegemaakt met een ander paard. Hij heeft ontzettend veel respect voor zijn mensen.

Flubberboot

Berichten: 2988
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:14

Dames, jullie gaan hard! Ik houd jullie niet bij joh!!

Zie wel heel veel knappe paarden voorbij komen <3 Zo leuk om te zien dat de meesten iets "magisch" over zich heen hebben <3

Peetje is weer klaar voor het nieuwe jaar! APK'tje gehad! Tandarts is langs geweest, gebit even netjes gemaakt en zijn entingen zijn weer op orde!
Afbeelding
Toen er sneeuw lag kon hij helaas niet naar buiten ivm ijzers. Sneeuwbeslag hadden we er nog niet onder zitten helaas. Dus even wezen wandelen met hem! Is niet helemaal vervanging van buiten staan, maar iig beter dan binnen blijven!!

Afbeelding
Hij slaapt altijd zo lekker <3 Lieverdje!

Jorinda

Berichten: 13467
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:32

Neva is ook wel een heethoofd / binnenvetter, maar ik heb me nog nooit onveilig met en op haar gevoeld. Ze blijft inderdaad altijd bij me.

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:45

Jullie gaan inderdaad hard zeg :D

Maar wel superleuk, dus vooral blijven verder kletsen! Zo leuk om al die verhalen te lezen <3
En wat een mooie foto's komen er voorbij ... ik ga echt eens een tour moeten organiseren om al jullie knapperds eens te komen fotograferen :p

Met Jenara heb ik in het begin ook echt met mijn handen in het haar gestaan ... de eerste keren dat ik probeerde met haar te wandelen aan de hand, stond ze steigerend voor mijn neus en probeerde ze mij gewoon omver te lopen. Ik was ook regelmatig flink onder de indruk van haar kuren en de manier waarop ze zich druk kon maken. Als ik er nu op terugkijk, durfde ze toen ook wel eens met mij erop aan de kletter gaan (steigeren, bokken, echt letterlijk onder me vandaan duiken, dat paard is ook absurd snel en lenig ..)
Ik heb ook mijn portie angstmomentjes gehad dat ik niet meer durfde opstappen.

Maar over de jaren heen hebben we elkaar beter leren kennen en ben ik vooral beter naar haar gaan luisteren. Nu vind ik het heerlijk hoe ik met haar kan communiceren, ze is zo expressief en heeft zo haar eigen mening. De staleigenaresse zegt soms dat ik door haar "opstandig kantje" moet heen trainen ... maar dat wil ik niet, ze maakt daarmee echt gewoon duidelijk dat ze iets niet snapt of dat het lastig is en dat mag gewoon. Ze moet natuurlijk niet bijten of echt gevaarlijk worden, maar dat doet ze ook niet (meer).

Ik heb nu ook wel het gevoel dat ik met haar kan lezen en schrijven en dat ze door het vuur zou gaan voor mij. Dat dappere herken ik dus ook enorm ... ik neem mijn paard dus ook gewoon mee de stad in hier en die kijkt naar niets om :') wapperende vlaggen, trams, luide kuiswagentjes, ... allemaal geen enkel probleem :p

Ik heb haar ook 1x mee genomen naar het extreme mountain trail park in Bergeijk en ook daar ging ze gewoon over en door alles :D even kijken of ik daar een filmpje van terug vindt. Superleuke ervaring, echt een aanrader!



Gisteren was ik trouwens nog eens wat aan het oefenen op travers, wat naar mijn gevoel echt nog vreselijk puzzelen is, zei een stalgenootje plots: "hey is dat travers?", dus het begint er blijkbaar toch al op te lijken :')

_Tarzan

Berichten: 11250
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:51

Zo leuk om jullie verhalen te lezen en dat iedereen de Spanjaarden eigenlijk hetzelfde ervaren. Eerwst moeite moeten doen en dat ze daarna helemaal voor je gaan!

JJ4, Fuego is (of kan beter zeggen was) ook het meest heftig van alle paarden die ik gehad heb maar wél het meest betrouwbaar, alleen duurde dat even voordat ik dat ging begrijpen haha! Als die teveel energie had dan steeg hij zowat op :')
Vind het nog altijd heel jammer dat ik niet langer onder het zadel van heb kunnen genieten en leren, want dan had ik nog hele mooie ritjes met hem kunnen beleven!
Maartje, haha verschil misschien met merries en ruinen/hengsten ofzo? :+
Welkom Donnatella, mooie pre heb je zeg! <3
Wat een knapperd is die van jou Flubberboot <3
Jenara wat een geweldig filmpje, lijkt mij echt heel leuk om te doen! <3

Fuego vanmorgen <3
Lekker vies en dik maar ey, hij is er nog :D <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Jullie brachten mij op het idee om even terug te zoeken, zo'n mooie herinneringen met m'n knapperd!
Dit was Fuego onder het zadel ...

Deze foto was zelfs nadat ik hem een half jaar had laten staan omdat ik niet meer durfde, eerste keer dat ik er weer echt op durfde :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Maar ook dit was Fuego onder het zadel :Y) ....
Nooit heb ik hem hiervoor afgestraft hoor, hij was nu eenmaal zo en nadat ik hem kon heb ik mij nooit meer onveilig gevoelt op hem!
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


En deze zomer na een jaar niet gereden te hebben was dit Fuego :')
Afbeelding


En kwam deze nog tegen tijdens het zoeken, m'n twee toppers samen <3
Afbeelding

Sorry voor de fotospam :')

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:10

@_Tarzan, Fuego vind ik wel stoer hoor, heerlijk front erop zeg op die rijfoto's!
@jenara: wat leuk dat filmpje, er zitten dingen tussen die ikzelf nog niet durf hahaha Wat is precies je moeilijkheid bij de travers?
@Donnatella ook een knapperd zeg! Echt gek hè, ik had dat gevoel dus ook, Heb altijd van die drukke KWPN'ers dressuurpaarden gehad en nu een PRE en ik heb ineens geen ellende meer hahahaha

Dat dappere heeft Mero ook wel. Hij loopt samen met 3 KWPN'ers in de wei. Die 3 kunnen soms ineens drukte maken en het hele land omploegen voor iets banaals, en Mero? Tja, die staat erop te kijken hahaha

Donnatella

Berichten: 436
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:56

@Deertje: ik hoor van velen die de overstap vanuit de typische dressuurpaarden naar de PRE'ers hebben dat ze niet meer terug willen. Zelfs in de weide en op stal is het een verademing voor mij.

Er staan hier nog twee 'gewone' dressuurpaarden, dus ik heb vergelijkingsmateriaal genoeg. :D Al is eentje te versleten om te rijden (maar wel nog happy genoeg om regelmatig de boel op stelten te zetten :') ) en de andere nog niet oud genoeg (zelf gefokte 1.5 jarige merrie). Ik stel mij regelmatig de vraag of ik het wel fijn ga vinden om met haar te rijden nu ik zo gelukkig ben met mijn PRE. We zullen het wel zien binnen enkele jaren.

Flubberboot

Berichten: 2988
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:34

Ik heb ook van dressuurpaarden de overstap op Iberisch gemaakt. Ook ik wil niet meer terug! De mentaliteit van de dieren is zoooo fijn! Mijn moeder heeft nog wat gewone dressuurpaarden en hoewel dat ook fijne dieren zijn, komen ze voor mij niet in de buurt van Peetje!

Jorinda

Berichten: 13467
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:19

Ik heb Neva vandaag tussen de lange lijnen gezet. Onder het mom van, eens kijken of het ons lukt. Ietwat onwennig maar ze liep er zo mee weg. Doen we gewoon even voor het eerst :D

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:33

Zou kunnen hoor Tarzan, mijn merries zijn ook wel echt merries overigens. Stelletje tuthola’s bij elkaar hier :+

Blijft leuk om ieders ervaringen met het ras te lezen!

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:39

Jorinda schreef:
Ik heb Neva vandaag tussen de lange lijnen gezet. Onder het mom van, eens kijken of het ons lukt. Ietwat onwennig maar ze liep er zo mee weg. Doen we gewoon even voor het eerst :D

Wat goed zeg, leuk om te lezen :D

Izarra is ook heel mensgericht en een knuffelmerrie <3
Alleen met uit de wei of paddock halen komt ze niet naar je toe, maar dat heeft meer te maken met dat ze het stroomdraad heel eng vindt.
Als ze tikken hoort dat typische geluid als het contact maakt met de grond, dan is ze weg.

Laatst dacht ik waarom wil ze nou een hoek niet in van de bak. Ging ik heel goed luisteren en toen hoorde ik dus dat tikkende geluid. Pas toen dat weg was ging ze die hoek weer in ( de wei en paddocks liggen daar direct achter )

Wat fijn dat je Rambo nu zoveel meer durft te vertrouwen Tarzan!

Deertje mooi verhaal net als de rest die zo’n band hebben gekregen met hun paard.

Ik durf nog niet alles met Izarra, dat heeft te maken met mijn fysieke beperkingen, maar ze is absoluut betrouwbaar en heel lief <3
Ze weet heel goed dat ik erop zit en houdt daar op de een of andere manier rekening mee.

Autumnn

Berichten: 8093
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:01

Goed bezig Jorinda!! Leuk dat ze dat zo snel oppakt.

Ik vind PRE’s ook echt paarden met humor. Zo is Nero bijvoorbeeld gek op zachte vachtjes. Zo grappig. En of dat nou van een kat, hond of zo’n poetschoen is maakt hem niet zoveel uit. Gisteren waren we wandelen en kwamen we de kat van stal tegen. Heeft ie dus mee zitten kroelen, echt met zijn lip door de kat zijn vacht steeds heen en weer. Zo lief <3

Jorinda

Berichten: 13467
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:53

Neva noem ik ook altijd clown, heeft een boel humor :D

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:07

Jullie gaan echt heel hard!

Mooie foto's komen er weer voorbij en welkom aan de nieuwelingen.

Ik heb ook een echte clown hier, moet er iedere keer om lachen. :+ alleen af en toe heb ik het idee dat ik een hond heb ofzo. Als ze weer ergens mee in de mond loopt en ik een paar keer: "Los!" moet zeggen. :D

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:44

hahaha, hoe grappig, niemand wil nog terug :):)