Berberpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:52

Wat heeft iedereen weer fantastische foto's en links geplaatst!

@Vertigo, leuk dat je al die rassen zo kunt vergelijken.

@Cambiar, ik hoop dat je een goed plekje kunt vinden voor je paarden. Die hengst van het Haras du Verseau, daar was Moragh ook al nieuwsgierig naar! Enkele post geleden vroeg ze al of iemand deze kende. Een prachtig dier!

@Zitouna: vreselijk jammer dat Azzayani de activiteiten heeft moeten staken. Volgens het boek van Susanne Geipert kunnen veel berbers ook tölten.

Dat Braziliaanse ras lijkt me ook fantastisch, maar ik houd me nu even bij mij berbertje.

En nu dan mijn bijdrage, het resultaat van mijn bezoek in augustus aan het Domaine de Bonnefont in Saint-Martin-de-Fugères. Het mooiste berberveulen van 2012 (en het volle broertje van mijn Briska dus je begrijpt dat ik objectief ben) Corail de Bonnefont!

Met grote passen gaat Corail op onderzoek uit, hij is net zo nieuwsgierig als zijn grote zus en allesbehalve bang.

Afbeelding

Corail is veel steviger dan zijn zus - hij is hier pas twee en een halve maand oud - wat dat betreft lijkt hij meer op zijn Algerijnse opa's Ouassal en Lahdjar dan op zijn Tunesische oma's Tasrida en Tadjerouine.

Afbeelding

Van moeder Dahran III leerde hij het zwiepen met de staart. Omdat hij de hele tijd samen met zijn halfbroer Caprice de Bonnefont bij Dahran III liep wist ik eerst niet zeker wie nou het veulen van Dahran III was

Afbeelding

Maar als die bezoeker weg is, dan gaan we lekker bij moeders drinken en dan is duidelijk wie wie is.
Afbeelding

Zijn halfbroer Caprice is overigens een zoon van Malika de la Forêt, een dochter van Hakem uit de merrie Candy Ben Ouassal, op haar beurt een dochter van Ouassal. Behalve halfbroers via hun vader Haidouck zijn Corail en Caprice dus ook nog eens achterneefjes via Ouassal.
Moeder Dahran III is nu 21 jaar, maar nog goed in vorm. Ze is weer gedekt, dus als alles goed gaat heeft Briska volgend jaar een voole broer of zus erbij.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:01

nicolanca schreef:
Wat heeft iedereen weer fantastische foto's en links geplaatst!



@Cambiar, ik hoop dat je een goed plekje kunt vinden voor je paarden. Die hengst van het Haras du Verseau, daar was Moragh ook al nieuwsgierig naar! Enkele post geleden vroeg ze al of iemand deze kende. Een prachtig dier!

Welke hengst bedoel je? De Champagne kleurige? Denk niet dat het deze hengst, Talak, was die Moragh bedoelde. Deze hengst is niet meer van Haras de Verseau, maar wordt verkocht door iemand die op het Franse forum post (vind hem ook wel leuk.........)

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:19

Ik bedoelde inderdaad Talak, erg gaaf.
Alleen als je hem ook voor fok wil erg moeilijk om een stamboek te vinden om de veulens in op te nemen...
Heb serieus getwijfeld of ik ermee aan de slag wilde, want iets totaal anders naast de endurance is wel heel leuk.
\Maar tijd en geld is toch het dilemma...

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:01

Jammer dat hij de handel in is gegaan, het zou fijner zijn geweest als Helene zelf een goed adres voor hem had kunnen vinden. Maar de handel is erg rustig op dit moment, ook de afzet van paarden met papier loopt niet hard. Voordeel voor Sasje misschien? Dan zie je Brenus wellicht nog terug.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:26

Moragh schreef:
Ik bedoelde inderdaad Talak, erg gaaf.
Alleen als je hem ook voor fok wil erg moeilijk om een stamboek te vinden om de veulens in op te nemen...
Heb serieus getwijfeld of ik ermee aan de slag wilde, want iets totaal anders naast de endurance is wel heel leuk.
\Maar tijd en geld is toch het dilemma...

Hè? Da's enorm toevallig, ken jij Talak ook? Zag hem te koop staan op een Frans forum.
Ik vind hem erg leuk, vooral omdat hij kruising Berber/Lusitano is, lijkt me een geschikt paardje voor trail, maar ik dacht dat jij eerder pure endurance paarden wou?
Ik heb zo'n hekel aan papieren, voor mij is het niet nodig dat mijn veulen papieren heeft, maar ik had een vermoeden dat hij schuurt. Krijg ook geen antwoord meer als ik ernaar vraag...ik wil absoluut niet fokken met paardjes die schuren, vind ik voor het veulentje ook niet ok, al vind ik deze hengst er echt een schatje uitzien...
@Nicolanca, dat veulentje is prachtig. Lijkt me een ander soort Berber te zijn dan deze van Haras Le Verseau, die Berbers hebben eerder een recht profiel qua neus en zijn zeer slank gebouwd.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:38

Op de foto's die ik van Talak heb gehad heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat hij schuurt hoor...

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:25

Nicolanca leuke foto's weer, wat een schatje!

Over Talak, vind het een mooi paard, zeker z'n kleurtje.. Jammer dat hij in de handel terecht is gekomen, hopelijk vindt hij snel een goed huisje :) eigenlijk ook geen geld he maar 4000 euro!

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:52

Zitouna schreef:
Nicolanca leuke foto's weer, wat een schatje!

Over Talak, vind het een mooi paard, zeker z'n kleurtje.. Jammer dat hij in de handel terecht is gekomen, hopelijk vindt hij snel een goed huisje :) eigenlijk ook geen geld he maar 4000 euro!

Leuke foto's Nicolanca, veulens zijn natuurlijk altijd leuk, maar als het fam is van je eigen paard altijd extra!

Wbt Talak, Volgens mij heet degene die hem verkocht geen Helene hoor, dus is Talak dan de handel in of een ander paard?
Anyway, 4000,- is inderdaad geen idioot bedrag... maar ja, daar blijft het dan niet bij he...

Als ik toch eens geld en ruimte had... (maar goed, dan had ik weer geen tijd waarschijnlijk ;) )

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:01

Volgens mij hebben we het hier allemaal over Talak du Verseau, gefokt door Helene Goulefert - maar ik zag nu op een forum dat zij Talak al vorig jaar verkocht heeft, waarom de nieuwe eigenaar er nu vanaf wil weet ik dus niet. Overigens stond er ook dat hij al gefokt heeft, en ook zwarte nakomelingen heeft. Ik heb geen verstand van kleurenfokkerij, is hij dan niet homozygoot voor "champagnekleur"?

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:03

Nee, hij is uit een zwarte Berber hengst en een gold champagne Iberische merrie, dus zowiezo nooit homozygoot dan... Of het een classic chapmagne is of zoals zij zeggen een Sable (champagne op donkerbruin) weet ik niet, moeilijk te zien op de foto's.
Was inderdaad al vorig jaar (,5 jaar geleden) aan deze eigenaar verkocht, maar die heeft inmiddels kindjes en wil niet op oningereden hengst stappen.
Paar veulens mee gefokt inderdaad, heb verder geen contact meer dus weet niet of hij de handel in is. Moest wel snel weg voor haar...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:44

Ik zag dat de hengst z'n manen wat ongelijk waren. Ik had al contact gehad met de verkoper (ik ga geen paard kopen en zeker geen hengst, polste gewoon even omdat ik hem leuk vond), maar toen ik nog een mailtje stuurde met de vraag of hij schuurde, kreeg ik geen antwoord meer terug.
1 van m'n paarden schuurt ook, maar doordat ze een deken op heeft, zie je het niet.
Hier bij deze foto's had ik mijn bedenkingen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H8OLUCET.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NBXM7O6S.jpg
Schuren is geen levensbedreigend probleem, eigenlijk met wat moeite en zorgen is dat te doen om zo'n paard te houden, maar ik zou nooit geen schuurder meer willen kopen...

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:53

2e foto is typisch van een paard dat wel wat kriebel heeft en met achterhoef op hals krabt...

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:56

Oh dat klinkt ook weer niet echt als 'in de handel' nee, gelukkig.
Hmm daar zitten wel flinke plukken uit de manen ja..

Wij zijn nu serieus bezig met de exportplannen, misschien dat het dit jaar nog gaat gebeuren...

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:01

Ga jij in de handel dan?

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:14

Meer bemiddeling, er zijn verschillende Europese fokkers en particulieren geinteresseerd in ofwel nieuw bloed voor de fok (de laatste jaren is bijna enkel uit Marokko en Algerije geimporteerd), of gewoon een rijpaard. En de meeste Tunesische paarden zou ik het Europese leventje niet misgunnen!

Rennie89
Berichten: 37302
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:19

Hoe duur zou het zijn om een berber vanaf tunesie naar Nl te laten vliegen/rijden? :P

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:34

Ga je ook een website hebben? Dat zou wel leuk zijn dat ze hier een beter leven kunnen krijgen, ze zijn daar soms enorm hard met hun dieren. Heb mensen van daar op m'n facebook staan en zie af en toe filmpjes passeren van 'shows' die ze geven voor hun vrienden en ik vind het vreselijk om te zien.
Nog een vraagje, zit er ook Berber in the Spanish Mustang? Ik ben voor de fun nog altijd wat aan het zoeken naar sterke types van paarden, om te kruisen met m'n Lusitano mocht ik haar ooit laten dekken (om terug wat bloed van de conquistadora paarden in te voeren, die hadden sterke hoefjes en spieren zonder opgezwollen te zijn zoals veel quarters en Andalusiërs).
Ik twijfel tussen de Spanish Mustang en de Berber, maar vind deze spanish guy wel leuk (ben in contact gekomen met een dame in Australië, eigenares van de hengst Neosho die me heel wat links gegeven heeft van plaatsen waar ze spanish mustang hengsten hebben:
Deze staat in de UK, vind ik een hele leukerd, die Brego:
(als je 'training abilities' leest, dan lijkt zo'n mustang toch een mooie kruising met een gedomesticeerd ras!)
http://www.spanishmustangstallion.co.uk/char.html
Hij is hier gefokt, staan nog paar leuke bij, echte indiane-paardjes :D :
http://www.cayuseranch.com/
http://www.cayuseranch.com/stallions.html

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:08

Die Brego is inderdaad een lekker ventje :)
Tjonge Cambiar....je zou maar een bezoekje moeten brengen aan die ranch in Wyoming...lijkt me heeeeel erg vervelend ;)

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:03

@ Cambiar - ik ben begonnen in het boek "le cheval barbe" van de heer Roux, uit de jaren 80 maar via internet nog verkrijgbaar, helaas weinig plaatjes (ik ben nogal visueel ingesteld) maar wel een degelijke verhandeling. Hierin ook een hoofdstuk over hoe de berber de rassen in zuid en noord amerika heeft beinvloed, maar de Spanish Mustang ben ik nog niet tegengekomen. Als jij je gang zou kunnen gaan zou je een dierentuin vol exotische paarden hebben denk ik.

@ Zitouna, fantastich als je initiatief van de grond gaat komen. Marokkaanse Berbers zijn nogal aan de stevige kant, en Algerije (maar dat heb ik alleen van horen zeggen) zou alleen nog berber-arabieren willen exporteren en heel moeilijk doen over de export van "zuivere" berbers. Ik ben zelf heel gelukkig met mijn 50% Tunesisch -50% Algerijnse mix, en voor het voorkomen van inteelt is import uit de oorsprongslanden van essentieel belang. Tunesische berbers komen sowieso het dichtste bij wat wij in Europa gewend zijn als rijpaard te zien - niet te steil achterbeen, mooie aanzet hals/hoofd - en, niet onbelangrijk als je bang bent voor melanomen - ook in andere kleurtjes dan schimmel te krijgen! Met een beetje geluk zijn Maghreb en ik over een paar jaar niet de enige op de eerste Nederlandse Berberdag!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:41

nicolanca schreef:
@ Cambiar - ik ben begonnen in het boek "le cheval barbe" van de heer Roux, uit de jaren 80 maar via internet nog verkrijgbaar, helaas weinig plaatjes (ik ben nogal visueel ingesteld) maar wel een degelijke verhandeling. Hierin ook een hoofdstuk over hoe de berber de rassen in zuid en noord amerika heeft beinvloed, maar de Spanish Mustang ben ik nog niet tegengekomen. Als jij je gang zou kunnen gaan zou je een dierentuin vol exotische paarden hebben denk ik.


Thx voor de tip van het boek. Ik zoek het even op. Lijkt me erg interessant!
Ik denk dat de Berber in die zin de Spanish mustangs beïnvloed hebben, doordat de Spanish mustang beïnvloed geweest is door de paarden van de Conquistadores en die paarden waren dus als ik het goed voor heb, Spaanse paarden? Dus zit er zo wie zo ook Berber in?
Kan het niet laten...kreeg wat foto's van een schattig Berber-ventje toegestuurd, ziet er zo'n schatje uit (even een Penny-smily bijzetten) <3 :
http://www.mijnalbum.nl/Album=3XWR4HVV

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:38

@Cambiar: 1 tip, als je het boek zou willen bestellen doe het dan niet via Amazon (die vroegen 140 euro) maar via Cavalivre (49 euro)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:52

Wat een verschil, thx ;-)

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:39

Cambiar schreef:
Kan het niet laten...kreeg wat foto's van een schattig Berber-ventje toegestuurd, ziet er zo'n schatje uit (even een Penny-smily bijzetten) <3 :
http://www.mijnalbum.nl/Album=3XWR4HVV

Een Grullo???? Of is het countershading?
Wel een doppie hoor!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:27

Lifaya een berg geld := daarom is het handiger om er zoveel mogelijk tegelijk te vervoeren, dat drukt de kosten behoorlijk. Ik weet nog niet hoeveel het precies gaat worden, maar er zit ook nog zeker 500 euro aan bloedtesten bij, dan nog allerlei papieren en quarantaine waar ook voor moet worden betaald etc. Een importpaard is dus niet per definitie een goedkoop paard, zeker niet als je hier ook voor kwaliteit wil gaan. Ok, waarschijnlijk wel goedkoper dan in Duitsland maar in Frankrijk staat momenteel best wat te koop voor eigenlijk niet veel geld. Het is dus vooral interessant voor het 'nieuwe' bloed en voor mensen die wat anders zoeken, er is hier natuurlijk wel veel meer te krijgen dan in Europa qua verschillende typen en kleurtjes...

Cambiar ja we gaan wel een website maken dan, nog even afwachten hoe het allemaal gaat lopen. Leuke linkjes weer!

Nicolanca ik hoop dat het ras nog een beetje bekendheid krijgt, zoals jij al hebt gezegd, zoveel mensen zouden waarschijnlijk goed klikken met een Berber. En tja uiteraard ben ik ook fan van de Tunesische Berbers. Er zijn hier inderdaad meer kleurtjes 'beschikbaar', het meerendeel van de paarden is al voskleurig, daarna bruin, dat is vergeleken met schimmel al vrij 'apart' dan net als bij bijvoorbeeld de PRE. Ik vind schimmel zelf ook prachtig hoor! Enne en Nederlandse Berberdag, dan ben ik ook van de partij :D

De nieuwe horizon Barbe is ook weer uit, staan een paar leuke artikelen in hoewel er van mij wel wat meer Berber in had gemogen nog :D
http://horizonbarbe.blogscheval.net/med ... 801886.pdf

Nog over 'de handel', als het je om geld gaat dan is dat interessanter om hier in Tunesie te doen dan paarden naar Europa te exporteren.. Rijke Tunesiers en Libiers leggen enorme sommen neer voor een paard als ze hun zinnen erop zetten en dat is een hoop minder moeite :=

Heb nog even tussen m'n oude bookmarks zitten kijken en vond deze er nog in terug, interessant! Wel in het Frans..
http://theses.vet-alfort.fr/telecharger.php?id=1291

En een leuk filmpje:
http://www.dailymotion.com/video/x92gux ... shortfilms

En een fotootje van Kalife :)
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 3268_n.jpg

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:51

Zitouna, dank voor de links! Schokkend om te lezen (bladzijde 108 van het proefschrift) dat uitdroging (gebrek aan water) nog een belangrijk oorzaak van koliek en daarmee ook een belangrijke doodsoorzaak is. En motorolie smeren op wonden ....

Ik hoop dat het in Tunesie beter is dan in Marokko, maar ik begrijp je wens om paarden een beter leven te bezorgen in Europa.

Afgelopen weekend vond in Dienné het Franse kampioenschap voor Berbers plaats. Hier de link naar de foto's op de website van de afcb:

https://picasaweb.google.com/AFCB.Cheva ... 2Dienne86#