Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:07

Rij al jaren friezen. Ze zijn wel degelijk winterhard hoor.
Mijn friesje staat heel dr leven al 24/7 buiten.

Bij de oudere friezen, doen we in de winter wel een dekentje op maar verder gaat dit ook prima.

Friezen zijn vaak lekker nuchter en prima leerpaarden. Ik zou tussen de 15 en 20 een mooie leeftijd vinden voor een leerpaard.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:22

Ik ken uit mijn eigen ervaring ook vooral Friezen die kwaaltjes krijgen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:34

als het paard voldoet aan wat je zou willen zou ik leeftijd minder belangrijk vinden.

rocymax

Berichten: 6491
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:40

Interessant thema. Ik ga eigenlijk met de mening van friesiszwart mee , want als je een paard ziet dat je helemaal aanstaat en gezond is, wat doet de leeftijd er dan toe. Er zijn altijd uitzonderingen, zowel goede als slechte. Maar het paard moet passen bij jouw eisen.

Als ik een wat oudere fries te koop zou zien staan en ik zou op zoek zijn, zou de leeftijd (zelfs boven de 20) mij niet veel uitmaken. :)

Veel succes met je zoektocht :)

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:47

Ieder paard is winterhard mits er aan de eisen voldaan wordt. Dit wil zeggen een goede, droge ondergrond, onbeperkt ruwvoer en een degelijke schuilstal. (en eventueel een dekentje)
(wat is het verschil tussen een paard dat snachts in een schuilstal met onbeperkt ruwvoer staat, maar ook kan kiezen om op een betonplateau of een paddock te gaan staan, en een paard dat snachts opgesloten staat in een buitenstal met onbeperkt ruwvoer ?)

Mijn oudste trekpaardmerrie is 21, staat dag en nacht buiten met de imo minimale benodigdheden en krijgt een dekentje op en extra voer tegen de regen en het vermageren.

ik zou kwa keuze van een paard ook tussen de 12 en 18 max gaan zitten, een fries heeft vaker toch sneller problemen met de gewrichten en de rug.
als je eerder naar een D of E pony gaat kijken zou ik durven tot 22 gaan of ouder als het echt dé match is.

moonfish13
Berichten: 18257
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:41

Ik nou nooit een fries van 15+ aanschaffen.
Echt ik vind ze erg vroeg oud, en inderdaad de ruggen.
Voor een fries zou de max voor mij echt 15 zijn, het liefst jonger.
En dat terwijl ik wel een C pony heb gekocht van 15, maar deze worden wat gezonder oud en bliben vaak langer heel als paarden imo.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 21:57

Bedankt voor al jullie reacties! Ik dacht zelf aan een wat jonger paard, rond 7, maar ga dat dan toch iets bijstellen. Ik wil idd wel dat mijn dochter er nog lang mee door kan, en misschien zal zij met de tijd iets meer van het paard gaan vragen, maar dat kan ik nu nog niet voorzien. De reden dat ik een (kruising) fries wil is het wat grovere postuur, wat ik mooi vind, de hoogte en ook het karakter, ookal is dat natuurlijk per paard verschillend. Zowiezo laat ik het paard keuren, al is het misschien maar een momentopname. Dan weet ik in ieder geval dat ik op dat moment een paard koop dat gekeurd is.
De link kan ik nog niet openen omdat ik nog geen lid ban van de Facebookpagina. Ik wacht nog op goedkeuring.
Ik ben denk ik al 20 keer gesmolten voor een paardje, gelukkig heb ik die allemaal niet in het echt gezien, want dan zou ik nu een hele kudde hebben! Ik kan heel moeilijk en beslissing nemen, in dit geval misschien maar goed.
Ik heb inmiddels een mail gestuurd naast een aantal fokkers om eens te kijken of ze iets hebben wat bij ons past, ik wacht het af!

Sanet

Berichten: 8022
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:08

Mijn Fries van 20 loopt in de suptop en heeft geen doorgezakte rug.
Ik heb haar gekocht toen ze 10 was. Ik denk dat je een heel leuk paard kunt kopen tussen de 10-14 jaar waar je kinderen nog heel lang van kunnen genieten!

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 17:15

Oke, vandaag de knoop doorgehakt en wat mails verstuurd naar fokkers van Friezen voor prijzen. Ietsje boven mijn budget, dus nu de schone taak om te zoeken naar de juiste (kruising) fries. Ik heb besloten te gaan voor 8-13 jaar, minimaal 1.60m, goed ingereden, hopelijk iets betuigd, kerngezond en lief en betrouwbaar. Papieren maken me niet zoveel uit. Budget rond €3000. Maar nu? Marktplaats staat er soms wel een op maar die is zo weer weg of mankeert wat, op bokt houd ik het natuurlijk ook in de gaten, fb heb ik al een oproep gezet..... iemand nog ideeen? Is er hier op bokt een speciaal "ik zoek.." topic ofzo? Ben niet zo geduldig, als ik iets wil wil ik het nu, en ik wil ook niet dat manlief er toch ineens vanaf gaat zien!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:24

Goed dat je weet wat je wilt, dat is al heel wat!
Daarnaast moet ik je aanraden dat je toch echt de tijd neemt om te vinden wat je zoekt. (ik heb zelf een fries van bijna 17, daarvoor nog een andere fries gehad...)
Ieder paard is anders, kijk of de omschrijving van het paard je aanstaat en maak een afspraak om te gaan kijken en proefrijden. Laat een paard ook voorrijden als dat kan zodat je ook vanaf de grond kunt zien hoe een paard loopt. Wanneer het voorgereden wordt door iemand die het paard al veel vaker heeft gereden en het dus kent is dat vaak een heel verschil met dat je er zelf op gaat zitten, voor jou is het dier dan toch nog vreemd en moet je erg aftasten.
Maak ook duidelijke afspraken over het keuren, laat eventueel ook bij twijfel bloed nakijken. Mijn fries was erg mager toen ik hem kocht, zijn klinische keuring was prima maar ik wilde ook weten of zijn bloed oke was.

Kijk veel rond en hou alle kanalen in de gaten, hoe meer mensen weten dat je op zoek bent krijg je vast ook vanalles aangeboden, dus wees selectief en neem niet direct genoegen met een paardje wat niet alle wensen op je lijstje afvinkt.

Hier op Bokt heb je ook een Markt, daarop worden o.a. ook paarden en pony's aangeboden. Ook daar zou je wat kunnen vinden. Succes!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:29

Goed dat je duidelijk heb voor jezelf wat je precies wilt. Denk dat je met een fries tussen de 8 en 13 aardig goed zit. Vraag me af of je het gaat redden met dat budget.. Denk dat het moeilijk zoeken wordt.

Mijn ervaring met Friezen is dat het aardig koele paarden zijn in het algemeen, maar heb ook echt wel heethoofden meegemaakt met name onder het zadel. Maar dat hou je met elk ras, de verschillen.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:31

Venmenoens schreef:
Oke, vandaag de knoop doorgehakt en wat mails verstuurd naar fokkers van Friezen voor prijzen. Ietsje boven mijn budget, dus nu de schone taak om te zoeken naar de juiste (kruising) fries. Ik heb besloten te gaan voor 8-13 jaar, minimaal 1.60m, goed ingereden, hopelijk iets betuigd, kerngezond en lief en betrouwbaar. Papieren maken me niet zoveel uit. Budget rond €3000. Maar nu? Marktplaats staat er soms wel een op maar die is zo weer weg of mankeert wat, op bokt houd ik het natuurlijk ook in de gaten, fb heb ik al een oproep gezet..... iemand nog ideeen? Is er hier op bokt een speciaal "ik zoek.." topic ofzo? Ben niet zo geduldig, als ik iets wil wil ik het nu, en ik wil ook niet dat manlief er toch ineens vanaf gaat zien!


Als je een fijne gezonde fries wil in de leeftijdscatagorie met goed karakter zou ik wel het budget wat omhoog schroeven.
Laat je in ieder geval begeleiden door iemand die wat meer doorgewinterd is en door de mooie verkooppraatjes heen kan prikken.

En let wel, de wat modernere fries heeft een super karakter maar kan best wat heet worden onder het zadel, het zijn echt geen dooie dienders meer.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 18:06

ingvdh schreef:
Venmenoens schreef:
Oke, vandaag de knoop doorgehakt en wat mails verstuurd naar fokkers van Friezen voor prijzen. Ietsje boven mijn budget, dus nu de schone taak om te zoeken naar de juiste (kruising) fries. Ik heb besloten te gaan voor 8-13 jaar, minimaal 1.60m, goed ingereden, hopelijk iets betuigd, kerngezond en lief en betrouwbaar. Papieren maken me niet zoveel uit. Budget rond €3000. Maar nu? Marktplaats staat er soms wel een op maar die is zo weer weg of mankeert wat, op bokt houd ik het natuurlijk ook in de gaten, fb heb ik al een oproep gezet..... iemand nog ideeen? Is er hier op bokt een speciaal "ik zoek.." topic ofzo? Ben niet zo geduldig, als ik iets wil wil ik het nu, en ik wil ook niet dat manlief er toch ineens vanaf gaat zien!


Als je een fijne gezonde fries wil in de leeftijdscatagorie met goed karakter zou ik wel het budget wat omhoog schroeven.
Laat je in ieder geval begeleiden door iemand die wat meer doorgewinterd is en door de mooie verkooppraatjes heen kan prikken.

En let wel, de wat modernere fries heeft een super karakter maar kan best wat heet worden onder het zadel, het zijn echt geen dooie dienders meer.


Budget kan niet echt veel meer omhoog, €4000 maar dat is echt wel de max.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:18

Kijk eens wat de gemiddelde fries kost die aan je wensen voldoet. Daarna naar de vraagprijzen. Wanneer je daar elke x onder zit met je max butget en je wil/ kan niet omhoog, dan is het vragen om een miskoop.
Onderaan de markt heb je gewoon meer risico's en bij je eerste paard, waar ook nog je dochter op moet rijden, kun je beter minder risico nemen.
Ga ervan uit dat je fouten gaat maken bij de aankoop van je eerste paard. Maar doordat je er bewust van bent hoop ik dat het geen harde les zal worden....

Anoniem

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:31

Een brave, goedgereden fries ga je voor die leeftijd niet vinden voor die prijs denk ik. Ik zou ook namelijk opletten dat het paard een goede basis heeft qua rijden, want als je nog niet heel veel ervaring hebt, is het fijn om van het paard te kunnen leren, ipv andersom. Daarom zou ik gaan zoeken naar een kruising, maar wellicht iets hoger in leeftijd. Neem je tijd, en blijf vooral kritisch.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:39

Venmenoens schreef:
Oke, vandaag de knoop doorgehakt en wat mails verstuurd naar fokkers van Friezen voor prijzen. Ietsje boven mijn budget, dus nu de schone taak om te zoeken naar de juiste (kruising) fries. Ik heb besloten te gaan voor 8-13 jaar, minimaal 1.60m, goed ingereden, hopelijk iets betuigd, kerngezond en lief en betrouwbaar. Papieren maken me niet zoveel uit. Budget rond €3000. Maar nu? Marktplaats staat er soms wel een op maar die is zo weer weg of mankeert wat, op bokt houd ik het natuurlijk ook in de gaten, fb heb ik al een oproep gezet..... iemand nog ideeen? Is er hier op bokt een speciaal "ik zoek.." topic ofzo? Ben niet zo geduldig, als ik iets wil wil ik het nu, en ik wil ook niet dat manlief er toch ineens vanaf gaat zien!


Misschien kun je hier je vraag stellen:
[HK] Nieuw paard kopen, deel XX

Lightielight

Berichten: 757
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:44

Bij Stal de Ruiter in Oosterzee hadden ze een mooie fries van 17 jaar, binnen je budget. Hij stond op de paardenmarkt in Oudeschoot, misschien even informeren? Is betrouwbaar adres.

Hutcherson

Berichten: 7477
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:51

Ik zou geen ouder paard nemen.
Dat zou alleen effectief zijn als jij of je dochter niet goed konden rijden, dan zou ik het aanraden.
Wil je nog jaren plezier hebben van een dier, dan zou ik geen dier kopen wat ouder is dan 12/13 jaar.
Neemt niet weg dat zij niet nog 10 jaar meer kunnen gaan, maar bij een wat jonger dier kun je meegroeien.

Met een heel jong dier 3-6 jaar maak je de hele ontwikkeling mee en ben jij verantwoordelijk voor alles wat het dier leert en meemaakt en hoe het daarmee omgaat.
Vanaf 6 jaar heeft het als het goed is al weer veel dingen gezien en kan het echt kilometers gaan maken en ervaring op gaan doen. Het gedrag van friezen kennende (de onverschrokkenen dan) zijn die met een jaar of 8/9 wel bepakt met veel ervaring en doen hun eigen ding zonder dat je daar nog veel aan moet sturen.

Ik heb als eerste eigen paard een veulen van 11 maanden gekocht, een barock pinto (fries x tinker).
En ik kan je vertellen dat ik het echt niet anders had gewild. Het was lang wachten tot hij klaar was om de serieuze taken te leren, maar ik had toch mijn studie en carriere die dan even voorrang konden pakken.
Nu heb ik alles op de rit en na deze zomer kan ik mijn lieverd in gaan rijden. Hij is dan ruim 3,5 jaar oud en dan kunnen we gaan beleren.

Met een ouder dier heb je het nadeel dat het niet volledig naar jouw hand wordt gezet. Ik heb met een ander paard gemekrt dat ik het echt fantastisch vind als een dier zich met mij samen gaat ontwikkelen en dat je op ten duur echt kunt lezen en schrijven.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:10

Je kan evengoed een goed doorgereden dier van 10 jaar kopen. Heb je er met meer kans wat langer lol van. 18+ is voor een fries echt al wel behoorlijk oud. Het ligt er altijd wel aan hoe er mee omgegaan is. Maar een paard dat probleemloos onder het zadel 10 is, geeft nog wel een goede kans om nog wat jaartjes te kunnen werken en niet bezuinigen op een keuring. Je zal de eerste niet zijn die als 1e paard een dure grasmaaier koopt waar je niet langer dan een paar maanden op kan rijden. Succes met de aanschaf ts

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:22

Ik ben benieuwd of je een geschikte Fries gaat vinden. Hou je ons op de hoogte?

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:23

Sanet schreef:
Mijn Fries van 20 loopt in de suptop en heeft geen doorgezakte rug.
Ik heb haar gekocht toen ze 10 was. Ik denk dat je een heel leuk paard kunt kopen tussen de 10-14 jaar waar je kinderen nog heel lang van kunnen genieten!



Dat de jouwe nog goed is met 20 jaar, wil echt niet zeggen dat de friezen goed zijn met 20ste leeftijd.

Ook ik vind ze vroeg oud en ze mankeren vaak nogal wat, toevallig wel alle friezen dat ik ken........geen 1 werd gezond 20, helaas.

Dus ik ben blij voor jou en je fries dat het nog goed gaat, geniet er lekker van.

Shenavallie
Berichten: 11732
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:30

Een leerpaard vanaf 15 jaar is zeker niet verkeerd (maar dan ook niet al teveel ouder, wil je er nog een paar jaar plezier van hebben), maar dan zou ik zelf zeker niet voor een Fries kiezen. Ik heb een paar jaar rondgelopen op een Friezenstal, maar de meesten beginnen vanaf die leeftijd lichamelijke (gewrichts)klachten te krijgen - sommigen zelfs al veel eerder. Dat is ook de reden dat ik zelf niet voor een Fries zou kiezen, ondanks het super karakter.

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:30

Wat leuk dat jij en je dochter samen een paard nemen (hoe oud is je dochter?), budget wat je noemt is voor gezond paard met je laatste wensen lijstje denk ik wel heel krap. Kijk eerst eens goed rond wat gangbare prijzen zijn als een paard daar qua prijs echt onder zit, dan moet je denken aan het zinnetje if something is to good to be true, it probably is....
Altijd paard laten keuren door door jou uitgezochte dierenarts en niet meteen verliefd worden en kopen, probeer er her en der paar uit, om het gevoel te krijgen voor wat er te koop is EN om het gevoel te krijgen voor wat bij jullie past.
Soms kom je paard 1 tegen en denk je dit is hem! (zeker als je nog niet heel veel rijervaring hebt en niet heel veel paarden die fijn gereden zijn hebt gereden) Terwijl paard 2 nog veel fijner kan zijn of 3. Waarbij ik natuurlijk niet zeg, dat als toevallig paard 1 helemaal top is je deze niet moet kopen.
Neem iemand mee met paarden verstand die nuchter is eventueel jullie instructie, die ook weet hoe jullie rijden.
Als paard door jullie moet worden gereden en er heeft eerst iemand van daar op gezeten, ga dan zeker keer terug om als eerste op het paard te klimmen om hem uit te proberen. (zonder longeren e.d. )

En ik zou me ook niet helemaal vast pinnen op het Fries moeten zijn, allicht dat je zoekend naar een Fries heel leuk ander paard tegen komt, zou dat dan zeker overwegen.

En geniet van je zoektocht, is namelijk best leuk, al kan het ook wel eens frustrerend zijn. Bedenk maar zo, je gaat een leuk vriendje uitzoeken voor de komende jaren, dat doe je niet over 1 nacht ijs.
Succes.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:31

RoyceMack schreef:
Ik zou geen ouder paard nemen.
Dat zou alleen effectief zijn als jij of je dochter niet goed konden rijden, dan zou ik het aanraden.
Wil je nog jaren plezier hebben van een dier, dan zou ik geen dier kopen wat ouder is dan 12/13 jaar.
Neemt niet weg dat zij niet nog 10 jaar meer kunnen gaan, maar bij een wat jonger dier kun je meegroeien.

Met een heel jong dier 3-6 jaar maak je de hele ontwikkeling mee en ben jij verantwoordelijk voor alles wat het dier leert en meemaakt en hoe het daarmee omgaat.
Vanaf 6 jaar heeft het als het goed is al weer veel dingen gezien en kan het echt kilometers gaan maken en ervaring op gaan doen. Het gedrag van friezen kennende (de onverschrokkenen dan) zijn die met een jaar of 8/9 wel bepakt met veel ervaring en doen hun eigen ding zonder dat je daar nog veel aan moet sturen.

Ik heb als eerste eigen paard een veulen van 11 maanden gekocht, een barock pinto (fries x tinker).
En ik kan je vertellen dat ik het echt niet anders had gewild. Het was lang wachten tot hij klaar was om de serieuze taken te leren, maar ik had toch mijn studie en carriere die dan even voorrang konden pakken.
Nu heb ik alles op de rit en na deze zomer kan ik mijn lieverd in gaan rijden. Hij is dan ruim 3,5 jaar oud en dan kunnen we gaan beleren.

Met een ouder dier heb je het nadeel dat het niet volledig naar jouw hand wordt gezet. Ik heb met een ander paard gemekrt dat ik het echt fantastisch vind als een dier zich met mij samen gaat ontwikkelen en dat je op ten duur echt kunt lezen en schrijven.


Dat naar je hand zetten en samen ontwikkelen is zo onrealistisch romantisch.
Het gaat om passende karakters en dan maakt de leeftijd echt niks uit. En bij het opleiden van een paard​, gaat het om ervaring. Want zeg nu eerlijk, hoe aardig een leraar of lerares kan zijn, als die het slecht uit legt, ga je er geen bal van snappen en motivatie zal snel verdwijnen. Je zal afgeleid zijn en geen zin hebben om mee werken...
Paarden leren sneller dan mensen, dus men zegt niet voor niets groen en groen, geeft bont en blauw. Niks samen leren, paard leert sneller dus je loopt achter... Paard wil een leider en als dat niet wordt aangeboden krijg je onzekerheid en dat ze zelf gaan leiden.
Er zijn uitzonderingen, maar ik zou het er niet op wagen...
Vind het paard onvriendelijk ook.

Sanet

Berichten: 8022
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:12

Ragdollcat schreef:
Sanet schreef:
Mijn Fries van 20 loopt in de suptop en heeft geen doorgezakte rug.
Ik heb haar gekocht toen ze 10 was. Ik denk dat je een heel leuk paard kunt kopen tussen de 10-14 jaar waar je kinderen nog heel lang van kunnen genieten!



Dat de jouwe nog goed is met 20 jaar, wil echt niet zeggen dat de friezen goed zijn met 20ste leeftijd.

Ook ik vind ze vroeg oud en ze mankeren vaak nogal wat, toevallig wel alle friezen dat ik ken........geen 1 werd gezond 20, helaas.

Dus ik ben blij voor jou en je fries dat het nog goed gaat, geniet er lekker van.


Oh ik wil zeker niet zeggen dat elke Fries top is met 20. Maar er wordt gezegd dat het niet kan en dat is dus echt niet per definitie waar.
Maar ik ken meerdere Friese paarden die het ook op latere ook nog hartstikke leuk doen. Maar daarom zeg ik ook 10-14. Veel ouder zou ik niet perse aanraden.