Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:03

Maartje_M schreef:
Ik heb nog nooit manen geknipt, hier laat ik het bij alles groeien :+ Al twijfel ik nu of ik de Welsh niet even moet bijknippen want die is door schuren ook zo slordig als het maar kan nu


Het liefste zou ik het ook lekker laten groeien, maarja. Op de foto hieronder is wel een beetje te zien wat er bij ons aan de hand is, ook al hangt het haar aan de andere kant van de nek. Voorpluk heerlijk vol en fijne lengte, net als het bovenste deel van de manenkam tot waar je die pluk ziet hangen. Vanaf daar hangt het in plukken en pieken en zijn de langste plukken zo lang als mn hand en de kortste, tjah, daar zit gewoon geen haar. Het smeren werkte deze zomer wel heel goed, maar dan moet ik echt de hele huid insmeren, en met al die plukken het dikke haar kom ik er heel moeilijk bij. En wanneer ik dan een plekje niet goed genoeg behandeld heb is het gevolg ook meteen weer schuren.

Dus nu alles er toch maar af (behalve de voorpluk, die mag uiteraard blijven), en hoop ik ergens dat als we het schuren nog meer onder controle hebben het ook weer mooi gelijkmatig kan gaan groeien. We zullen zien.

Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:06

Hier was het hetzelfde! Volgend jaar een deken op maar!

Ik zal van de week even een nu foto maken voor mijn eigen gemoedstoestand want dit kan idd eigenlijk echt niet :=

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:10

Robijntjah schreef:
Hier was het hetzelfde! Volgend jaar een deken op maar!

Ik zal van de week even een nu foto maken voor mijn eigen gemoedstoestand want dit kan idd eigenlijk echt niet :=

Haha, ik zal is kijken of ik een foto kan maken als ik klaar ben, wellicht dat ik er nog minder van bak hoor. ;)

Tjah, dekens. Voor nu wil ik het toch bij het smeren gaan houden in combinatie met het weidebeleid (ze staan 24/7 buiten, maar ik zet ze elke dag op de weide waar de meeste wind is en dus minder vliegjes). Dekens gingen er als een malle doorheen, en als hij eenmaal jeuk heeft, blijft hij doorgaan. Afgelopen zomer echt zoveel verbetering gezien ten opzichte van de zomers met dekens. En als het nu echt zou helpen, dan zou ik met liefde elke maand een nieuwe deken voor hem kopen, maar zo goed helpt het bij hem dus ook niet helaas.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:12

Diva heeft gewoon steeds erger een kiephals dus die moet gewoon kaal anders trekt dat gewicht er ook nog aan -O-
Als ik het langer zou knippen zou het waarschijnlijk mooier zijn maar ze hoeft geen schoonheidswedstrijden te lopen dus ik kies lekker praktisch voor zo kort mogelijk :')

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:17

Azmay schreef:
Diva heeft gewoon steeds erger een kiephals dus die moet gewoon kaal anders trekt dat gewicht er ook nog aan -O-
Als ik het langer zou knippen zou het waarschijnlijk mooier zijn maar ze hoeft geen schoonheidswedstrijden te lopen dus ik kies lekker praktisch voor zo kort mogelijk :')

Oh, ik vind het juist mooi zoals je het nu geknipt hebt, haar hals komt er nog mooier mee uit.

Nu doe ik ook geen schoonheidswedstrijden met mn paardjes, maar zou het toch wel weer leuk vinden als na het knippen van de manen het hem net zo goed staat als bij Diva. :j

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:26

Maartje_M schreef:
Ik zal even uitleggen waar de vraag vandaan komt. Ik heb dus van 2 verschillende mensen grondwerk les en beide werken op een andere manier met andere optoming. En dat werkt dan weer mijn nieuwsgierigheid, hoe werken jullie en waarom zo?

Opleiding academische rijkunst klinkt wel super interessant! Mag ik vragen waar je dat doet? En dan mag je daarna les geven?


Ik werk met de kaptoom, met handwerk gebruikik mijn sidepull. Ik gebruik helemaal geen bit

Ik volg hem bij de Human & Horse Academy, en ja daar kan je uit eindelijk les mee geven! :D

Maartje_M

Berichten: 9419
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:47

Net als onze Welsh :=
Afbeelding

Waar smeer jij mee Serenity?

EdkingEnzo thx, daar ga ik me eens in verdiepen! Voor mij is het best een eindje weg. Zo jammer dat er hier niet zo veel in de buurt is... Doe je het met je eigen paard of hoeft dat niet?
Zoals op de foto hierboven werk ik ook vaak met Elevada

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:12

Maartje_M schreef:
Net als onze Welsh :=
[ [url=m/l9xRdF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar smeer jij mee Serenity?

Welshje heeft wel een lekker punkkapsel zo. :+ Krijg bijna de neiging haargel te pakken en het in spikes omhoog te zetten. :') Mooie pony wel trouwens!

Smeren doe ik met sudocreme. We hebben heel veel (dure en goedkope) smeersels geprobeerd maar dit werkt tot dusver echt het beste. Omdat het wat vettig en dik is blijft het wat langer op de huid zitten, maar doordat het dus wat dikker is, is het wel veel lastiger om goed op de huid te krijgen door de dikke manenbos heen. Ik gebruik dit bij de manenkam, bovenkant staart en bij zijn buik. Mijn kerel laat zelf ook heel duidelijk weten wat hij prettig vind of niet. Bij het uitproberen van smeersels in het verleden kon ik aan hem al merken of iets goed was of niet, had ik ergens mee gesmeerd wat niet prettig was, dan had ik een heel chagrijnig paard dat niet stil wilde staan bij het volgende smeermoment. Was het wel prettig, dan staat hij al zo'n beetje er klaar voor als ik alleen al aan kom lopen.

Ik smeer een beetje naar behoefte, in principe zomers standaard 1x per dag, bij meer jeuk 2x. Voor het smeren borstel ik alle "vieze" stukjes en aarde/modder weg.

En ja, sudocreme is wit, mijn paard diepzwart, dus je ziet het wel duidelijk zitten. Nu ben ik van het praktische, en stoor me er dus niet echt aan. Bij witte paardjes heb je dat probleem al een stuk minder. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:14

Smeren helpt hier dit jaar niet voldoende maar was ook (te) laat want hoopte nog dat het geen eczeem was :+

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:15

Robijntjah schreef:
Smeren helpt hier dit jaar niet voldoende maar was ook (te) laat want hoopte nog dat het geen eczeem was :+

Die hoop herken ik wel hoor. :') Ik heb de DA eindeloos lastig gevallen met vragen over huidinfecties en weet ik het, in de hoop dat het iets was wat ik "gewoon" kon behandelen en het dan over zou zijn. :+

Maartje_M

Berichten: 9419
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:17

Thanks! Ze heeft zulke dikke manen, en nu met al dat huidvet is het helemaal een drama haha. Punky zou haar wel goed staan denk ik, maar ik durf niet zo goed :')

Ah Sudocreme, dat kan ik wel eens proberen komend jaar! Bij Jonique zal je het inderdaad nauwelijks zien haha
Ik twijfel wel echt nog of het eczeem is, ze is namelijk ook gewoon te vet :o dus jeuk kan in haar geval nog wel elders vandaan komen.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:20

Diva schuurde ook met vlagen maar heb inmiddels door waar het van was en gelukkig geen ZE maar "gewoon" enorm op letten wat ik voer.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:25

Dat dus ja, Aurelia schuurt nog steeds maar bij ons zitten ook nog steeds die k-lote mugjes dus ik heb gewoon dikke vette pech denk ik. Wil volgend jaar MTG gaan proberen en 3 miljoen dekens op voorraad hebben :+

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:32

Bij ons is het inderdaad ook "en en". Voer heeft ook invloed, alleen helemaal weg gaat het dus niet. Daar smeer ik dan dus inderdaad voor. In het begin had ik nog heel braaf muesli in huis gehaald omdat hij dat ook kreeg bij de fokker. Maar na een paar weken ben ik dat weg gaan laten en dat leverde al een enorm verschil op. Verkeerd voeren betekent bij ons dat we van "gewoon veel jeuken" naar "tot bloedens toe open krabben en bijten" gaan.

@Azmay: ik zag dat je een barefoot cherokee te koop hebt staan (of niet meer, want advertentie is gesloten). Ligt hij op de foto op Diva? En lag hij goed of juist niet? (Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een vervanger van mn "beleerzadeltje" en jouw paardje lijkt qua bouw en rug erg op die van mij zo op het eerste gezicht)

@Robijntjah: MTG? Misschien slaap ik maar ik kan maar niet bedenken wat je nu bedoeld. :P Enne, als je dan toch al die dekens gaat uitproberen, laat je dan weten welke het langste volhield? 8-)

En vliegjes, jah, rotbeestjes. Wij hebben "geluk", we zitten net ver genoeg van het "echte" bossige gebied af. Aan de andere kant van het Zuidlaardermeer zou ik een jeuker niet eens kunnen stallen. Hier zie je ze vooral als er weinig wind is, en het zowel nat als warm is. We zijn een schuilstal aan het bouwen bij de achterste weide, en ik probeer mijn vriend zover te krijgen om er een ventilator in te bouwen. :+

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:41

https://www.horsepax.nl/shapleys-mtg-original.html

U vraagt, wij draaien. Is me aanbevolen door 1 van mijn smeden.

Wij hebben ze 'helaas' in ons eigen bos staan. Prachtige plek, minder ideaal voor een exzemer. Maarja, ik ga haar ook echt niet weg doen :+

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:42

Robijntjah schreef:
https://www.horsepax.nl/shapleys-mtg-original.html

U vraagt, wij draaien. Is me aanbevolen door 1 van mijn smeden.

Wij hebben ze 'helaas' in ons eigen bos staan. Prachtige plek, minder ideaal voor een exzemer. Maarja, ik ga haar ook echt niet weg doen :+

Na de verhuizing komt Diva ook weer in het bos te staan *\o/*
Midden op de heide, paar hectare bos op de wei.

Kan niet wachten maar moet nog wel even warmere kleding voor mezelf kopen :+

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:43

Bij boukje? Doe haar de groeten :D

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:44

Robijntjah schreef:
Bij boukje? Doe haar de groeten :D

Is de bedoeling :j

Nog wel even woonruimte vinden voor mezelf, is nog wel een kleine voorwaarde :+

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:45

Gezellig, lief mens <3

Wie weet kom ik wel eens op bezoek dan!
Zoek je iets specifieks?

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:47

Robijntjah schreef:
Gezellig, lief mens <3

Wie weet kom ik wel eens op bezoek dan!
Zoek je iets specifieks?

Eerst dit huis verkopen en dan daar in de buurt een huis kopen, maar kan ook dat we aan de andere kant van Eindhoven eindigen dus we gaan het zien.
Heb al eerder daar op de wei gestaan, ideaal is het niet maar is toch wel heerlijk die vrijheid. Diva doet het nu goed met de dekens en hoop dat ze er hooi kunnen geven ipv voordroog :=

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:52

Robijntjah schreef:
https://www.horsepax.nl/shapleys-mtg-original.html

U vraagt, wij draaien. Is me aanbevolen door 1 van mijn smeden.

Wij hebben ze 'helaas' in ons eigen bos staan. Prachtige plek, minder ideaal voor een exzemer. Maarja, ik ga haar ook echt niet weg doen :+

Mmmmz, als dat goedje doet wat het beloofd dan is het goud waard. Ik ben oprecht benieuwd. Heb de link in ieder geval even opgeslagen in mn browser, thanks. :j

En nee, dat snap ik wel. In het verleden hebben we 1x een paardje gehad dat weg is gegaan vanwege eczeem en locatie. Wij woonden toen nog in Drenthe, en hadden een kruising Haflinger/Arabier met een heel zware vorm van eczeem. Die is naar een gouden huisje gegaan aan de zee, en heeft daar nauwelijks nog last gehad. Maar ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken zo'n keuze nu weer te moeten maken met mijn kerel. Eerst alles uit de kast trekken om het binnen de perken te houden. :j

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:10

Nou, dat inderdaad. Had ik het geweten had ik haar (heel eerlijk) echt wel laten staan maar het is zo'n leuk paard <3

Ja dat voer lijkt hier dus nog niet zo veel te doen helaas, heb wel wat gewisseld laatste tijd (sinds ze aan huis staan).
Het lijkt mij ook een prachtige locatie om te staan daar. Ik heb nou thuis ook minder luxe dan op pension maar ik vind het heerlijk.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:26

Heeft bij jullie schuurders werken eigenlijk zin?
Aurelia doet nog echt vrij weinig (1 keer per week een half uurtje werken) en ik vraag mij af of werken nog een positieve bijdrage aan exzeem kan leveren.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:12

Robijntjah schreef:
Heeft bij jullie schuurders werken eigenlijk zin?
Aurelia doet nog echt vrij weinig (1 keer per week een half uurtje werken) en ik vraag mij af of werken nog een positieve bijdrage aan exzeem kan leveren.

Ik merk dat die van mij wel minder lijkt te schuren als ik die dag meer met hem bezig ben, maar ik denk dat dat misschien ook een beetje een gevalletje is van; door de afleiding merk je de jeuk minder. Ik reageer zelf bijvoorbeeld heel sterk op voeding, wat en waarop precies nog niet helemaal kunnen achterhalen, en soms krijg ik dan enorme jeuk over mn hele lichaam met allemaal rare bultjes. Als ik dan in bed lig of op de bank zit kan ik er stapelgek van worden, maar als ik wat aan het doen ben heb ik er "minder" last van. Zodra ik dan weer ga zitten is het weer raak. Zou misschien dus kunnen dat dat ook voor paarden geldt. :)

En ik wist bij die van mij al van zn jeukerij. Grappige is dat ik dat eigenlijk geen moment als reden heb gezien om te twijfelen, maar dat was ook wel omdat er gewoon vanaf moment 1 zo'n bijzondere klik was (en nog steeds is). Tjah, het is wel lastig, dat geschuur, vooral voor hem. Ik leg me nu dus ook erbij neer dat mochten we ooit willen verhuizen, ik niet zal kiezen voor een huis in de bossen, hoe schitterend en prachtig ik het ook vind. Zal eerder nog meer richting de kust trekken.

Castellon

Berichten: 1804
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:01

Wat vervelend, paarden met jeuk. Lastig altijd om uit te vinden wat werkt en wat niet.

Hier vandaag weer wat progressie gemaakt met de paddock paradise; olijfbomen gesnoeid en mijn schuilstal (bouwpakket) is geleverd. Nu nog in elkaar zetten! :)
Het plan is om het eind volgende week klaar te hebben. Of nou ja, klaar genoeg voor de paarden om te komen.
Maar goed, dan moet ik voor die tijd wel een tweede paard gevonden hebben...

Ik had deze week 3 afspraken staan om paarden te bezichtigen, maar nu vallen er net 2 af; eentje was niet gezond en de ander was net verkocht. Dikke vette pech! Ik heb er nu zoveel gezien!
Sol liep ik tegenaan toen ik niet eens echt op zoek was, hij was het eerste paard dat ik zag hier en alles was meteen goed, maar een maatje voor hem vinden is echt superlastig.