Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Keuringsklaar maken

 
Profiel   

sorry als dit verkeerd staat, maar wist niet waar ik het anders moest zetten

Heeft er iemand tips hoe ik mijn friese merrie keuringsklaar kan maken?
Ik wil dit namenlijk zelf doen en niet 8 a 900 euro kwijt zijn door iemand die het voor mij doet.
Dus heb je een tip, die is meer dan welkom...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-09 09:20 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door 45u op 11-04-22 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-09 17:41 



 
Profiel   

Tip: zorg dat je paard in conditie is.

Laat ook eens een goede fokker je paard beoordelen, zodat je de zwakke punten en sterke punten kent en weet wat je moet benadrukken en wat nog moet proberen bij te trainen.

Verder is het heeel belangrijk om te zorgen dat je paard in ieder geval het meelopen en draven aan de hand kent.

Lijkt een open deur, maar ik zie nog iedere zomer mutsen hun paard/pony voortsleuren aan een touw, zonder aanjager of niks.
Blijf dan thuis, denk ik dan altijd. Het is geen braafheidsrondje, dat beest moet lópen!

Het is best een heel kunstje om je paard optimaal voor te stellen in anderhalve minuut, wordt zwaar onderschat.

Soms worden er cursussen voorbrengen gegeven, misschien doet het Fries stamboek ook wel zoiets.
NRPS geeft zulke cursussen ook en misschien andere stamboeken ook wel, is in ieder geval beter dan niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-09 12:39 



 
Profiel   

Verplaatst van GVL naar BKR

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-09 21:26 



 
Profiel   

als je dan toch je paard zelf keuringsklaar wilt maken.
zorg dat je paard er goed afgetraind [op conditie en geen grammetje vet teveel]voor staat.
kan met longeren,kan ook gecombineerd met rijden en longeren.
maar de laatste twee weken voor de keuring longeerde ik het paard alleen maar.
zorg dat je paard soepel naast de voorbrenger loopt.
dat betekend dat je dus een voorbrenger moet zoeken.
ik heb zelf de paarden van ons keuringsklaar gemaakt met nette resultaten,we lieten wel altijd een voorbrenger [die vlakbij woonde] bij ons thuis komen om een paar keer te oefenen in het lopen naast elkaar dat het paard wist wat er van haar /hem verwacht werd.
dan nog moesten sommige paarden meerdere malen gekeurd worden om het resultaat te bereiken wat we dachten wat er in het paard zat.
een paard kan op een keuring zo maar gestressed raken om wat voor reden ,of juist te lauw zijn.
dus als je het zelf wilt doen,dat kan wel,maar consequent zijn in je training.
train het paard mooi los door het lichaam
neem er rustig de tijd voor,al doe je er tien weken over ,als het paard er maar netjes voor staat.
denk er vooral niet te licht over.
veel succes ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-09 08:10 



 
Profiel   

Ik heb een aantal tips die wij zelf toepassen bij het keuringsklaar maken van onze merries.. (wat al meerdere malen succesvol was: 1e premie stermerries en zelfs fokdagkampioenen...)
- Kijk naar je paard zoals een jurylid dit zal doen. Herken de sterke en zwakke punten van je paard.
- Kijk goed naar de stand van de hoeven van je paard, en zorg er voor dat de hoefsmid je paard in de goede stand zet. Zorg ervoor dat wanneer je paard buiten op het gras wordt gekeurd er stiftgaten in de ijzers zitten. Gebruik op de keuring stiften, dit geeft je paard heel veel vertrouwen op het gladde gras.
- Start ongeveer twee maanden voor de keuring met trainen aan de longe. Maak het longeren leuk voor je paard, wissel af met bijvoorbeeld balkjes.
- Als je in een grote bak longeert laat je paard dan op de lange zijde versnellen. (let op: niet racen en vooral niet galopperen, zorg er voor dat je paard vanuit de achterhand omhoog komt en gaat showen. Hiermee oefen je de lange zijde, die je merrie op de keuring ook moet lopen.
- Zorg er voor dat je niet op je paard rijdt (als ze al is ingereden) op de keuring moet je paard namelijk optimaal op eigen benen kunnen lopen.
- Voer ja paard biks en daarbij haver. (haver: Redelijk goedkoop en geeft het beste resultaat volgens de kenners)
- Toiletteer je paard; knip/scheer de oren leeg, baard eraf. Het haar vanaf de onderkant van de knie tot de elleboog wegscheren, hierdoor lijkt het been langer. (ongeveer een tot twee weken van te voren)
- Train de laatste week voor de keuring niet meer. (spaar energie voor de keuring) Zorg wel dat je paard haar spieren los houdt door bijvoorbeeld te wandelen.
- Regel een voorbrenger (bijvoorbeeld de mannen van De Nieuwe Heuvel of Wijdewormer) en ga vooral niet zelf lopen.

- Was je paard 1 dag voor de keuring, spray equishine. Vet de hoeven alvast in.

Op de keuring:
- Zorg dat je babyolie en schapenvacht meeneemt voor extra glans. Neem een doek mee naar het keuringsterrein, voor de laatste finishing touch!
- Vet de hoeven eventueel thuis al in en werk dit op de keuring nog eens bij wanneer nodig.

Ik kan nog wel heel wat tip opschrijven.. maar voor nu: succes met het trainen! als je nog iets wilt weten mail gerust:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-09 20:50 



 
Profiel   

joycevg schreef
Ik heb een aantal tips die wij zelf toepassen bij het keuringsklaar maken van onze merries.. (wat al meerdere malen succesvol was: 1e premie stermerries en zelfs fokdagkampioenen...)
- Kijk naar je paard zoals een jurylid dit zal doen. Herken de sterke en zwakke punten van je paard.
- Kijk goed naar de stand van de hoeven van je paard, en zorg er voor dat de hoefsmid je paard in de goede stand zet. Zorg ervoor dat wanneer je paard buiten op het gras wordt gekeurd er stiftgaten in de ijzers zitten. Gebruik op de keuring stiften, dit geeft je paard heel veel vertrouwen op het gladde gras.
- Start ongeveer twee maanden voor de keuring met trainen aan de longe. Maak het longeren leuk voor je paard, wissel af met bijvoorbeeld balkjes.
- Als je in een grote bak longeert laat je paard dan op de lange zijde versnellen. (let op: niet racen en vooral niet galopperen, zorg er voor dat je paard vanuit de achterhand omhoog komt en gaat showen. Hiermee oefen je de lange zijde, die je merrie op de keuring ook moet lopen.
- Zorg er voor dat je niet op je paard rijdt (als ze al is ingereden) op de keuring moet je paard namelijk optimaal op eigen benen kunnen lopen.
- Voer ja paard biks en daarbij haver. (haver: Redelijk goedkoop en geeft het beste resultaat volgens de kenners)
- Toiletteer je paard; knip/scheer de oren leeg, baard eraf. Het haar vanaf de onderkant van de knie tot de elleboog wegscheren, hierdoor lijkt het been langer. (ongeveer een tot twee weken van te voren)
- Train de laatste week voor de keuring niet meer. (spaar energie voor de keuring) Zorg wel dat je paard haar spieren los houdt door bijvoorbeeld te wandelen.
- Regel een voorbrenger (bijvoorbeeld de mannen van De Nieuwe Heuvel of Wijdewormer) en ga vooral niet zelf lopen.

- Was je paard 1 dag voor de keuring, spray equishine. Vet de hoeven alvast in.

Op de keuring:
- Zorg dat je babyolie en schapenvacht meeneemt voor extra glans. Neem een doek mee naar het keuringsterrein, voor de laatste finishing touch!
- Vet de hoeven eventueel thuis al in en werk dit op de keuring nog eens bij wanneer nodig.

Ik kan nog wel heel wat tip opschrijven.. maar voor nu: succes met het trainen! als je nog iets wilt weten mail gerust:)


Kijk naar je paard zoals een jurylid dit zal doen.
de juryleden zijn er om je paard te beoordelen,je kan zelf niet naar een paard kijken zoals een jurylid dat doet,anders waren er veel meer juryleden.
dit is beslist niet raar bedoeld,maar om kritisch naar je eigen paard te kijken is best moeilijk,je houd van je eigen paard.
ik heb vincent zelf keuringsklaar gemaakt onder het zadel en gelongeerd,vincent kreeg ster 1e premie,maar het moet wel goed gebeuren.
en mn paard liep beslist op eigen benen,en na 5 jaar onder het zadel gereden te hebben loopt vincent nog steeds op eigen benen.
laat ik het zo zeggen,het kan wel,maar je moet weten waar je mee bezig bent.
de paarden worden in de trainingsstallen niet een week van te voren stil gezet,wel een dag van te voren.
de paard mooi maken is goed om te doen,maar het is beslist niet het geval dat een paard daar juist wel of geen ster om wordt,het paard zelf moet het kunnen doen.
als je je paard op stiften zet,dan van te voren wel oefenen met het paard.
de meeste paarden worden zonder stiften voorgebracht,alleen als het gras erg glad is dan kan je stiften gebruiken.
je oefent met een paard de hele bak door en niet alleen de lange zijde,het is namelijk zo dat je jury ook extra er op let hoe je paard netjes een bocht door komt.
onze paarden hebben nooit haver er bij gehad,gewoon normaal een portie bix,en normaal hooi erbij,en een appel of wortel ter beloning.
we deden ze zelfs overdag een aantal uurtjes naar buiten op een wat schralere weide.
ieder mens maakt zn paarden klaar naar eigen inzicht,omdat je je eigen paard het beste kent,dat wil niet zeggen dat dat zelfde systeem bij een ander paard ook werkt.
vind uit wat qua voeding en trainingschema het beste bij jou paard past,en ga fijn aan de slag,neem er vooral de tijd voor.
ik wens je veel succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-09 13:47 



 
Profiel   

Goedendag dit is een oud topic. Maar is het goed gekomen ts?
Wat doe je trouwens met de manen en staart? Vlecht je deze in en als ze weinig manen hebben wat doe je dan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 13:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen