Berberpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:12

Ik zal proberen uit te leggen.... (sorry voor mijn slecht nederlands)

Als je een paard thuis heb - met genoeg land het kost ongeveer 100 euro per maand.
Een merrie draagt haar veulen 11 maanden en 10 dagen.... dus 1100 euros
Dan is er de kost voor de veulen + merrie voor enkele maanden (extra vitamines + extra product tegen wormen, etc) 130 euro per maand voor minstens 6 maanden (bij ons minstens 9 maanden)

Er zijn ook de kosten voor de vader en de medisch examen van de moeder voor de paren....(saillie)

Il vraag 2500 voor Fayed (hij zal verkrijkbaar zijn eind february) en met deze prijs verdien ik GEEN cent, ik verlies zelf.

1100 + 1170 + kosten voor Borak....

Darom zijn er minder veulen, omdat mensen willen niet meer betalen voor een goede kwaliteits paard, en fokkers zijn niet gek, zij willen graag werken maar niet als ze moeten betalen voor dat.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:16

Ik ga toch ook even reageren. Berbers hebben heel lang boven aan mijn lijstje gestaan, maar vanwege de prijs wat weggezakt. Afgelopen mei in Bonaire op vakantie geweest en daar verliefd geworden op de paso fino.

Maar bij toeval kom ik dit topic tegen en oude liefde roest niet, blijkbaar. Hup, de Berber staat weer in de kijkert.

Ik moet het hele topic nog doorlezen, maar had wel al gezien dan berbers buiten hun stamboek dekken. Ik ben nl serieus aan het zoeken voor een goede hengst voor mijn merrie. Dat is dus een fjord (sorry dames, maar deze dame had mijn hart dus gestolen en een veulen van haar is mijn droom. Ik vind een fjord een hele goede basis, maar zou er net wat meer in willen én wat minder breed, vanwege een handicap aan mijn kant). Dus ben al in DL beland voor een paso fino, maar de berber wordt nu ook weer een optie. Ik lees dus nog even mee...

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:40

De paso fino is de afstammeling van de Spaansee "Genêt" , die paarden waren gefokt door Zenetes - een Berber stam - in Spanje ... Dus je verblijf in dezelfde lijn ;-)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:48

Ja, zoiets dacht ik al, ja. Was daar nog niet helemaal in gedoken, maar de overeenkomsten waren me wel opgevallen :D

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:55

Wat jammer dat je zo ontmoedigt klinkt, Annick. Ik hoop dat je toch een fijn baasje kunt vinden voor Fayed. Er zijn nauwelijks fokkers in Frankrijk die het zich kunnen veroorloven om alleen te fokken, de meesten hebben ook andere inkomsten. Ook de grootste fokker, het Haras du Freysse, biedt nu ook weer dagtochten te paard aan. Voor wie nieuwsgierig is geworden naar de Berber is dit misschien een idee: Claire Martin spreekt Engels, dus ook de franse taal hoeft geen probleem te zijn. En mocht je verliefd worden op je paard: Claire heeft ruime ervaring met de exportformaliteiten

[url]https://sites.google.com/site/harasdufreysse/ecuriedepropriétaires[/url]

https://sites.google.com/site/harasdufr ... iedepropriétaires

De veulentjes van dit jaar staan nog niet op de website van de stoeterij, wel al op Facebook

https://www.facebook.com/harasdufreysse?ref=ts&fref=ts

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:16

Ja inderdaad goede idée dit dagtochten.... Ik heb al paar tochten georganiseerd voor vrienden, maar die komen met eigen paard. Er zijn 5 vrouwen die komen camperen bij mij deze week-end om met paarden "Condroz" te ondtdeken....

Ik heb verschillende "kant en klaar" tochten die staan of Wikilok...

Bij voorbeeld : http://fr.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=9834416


Maar nu dat Badira bijna klaar is, warom niet ?

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:47

Over twee jaar wil ik met Briska, en liefst ook Bouazine erbij, naar de Ardennen. Zijn de chambres d'hotes dan klaar? Of moet ik mijn tentje dan toch maar weer van de vliering halen?

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:18


Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:33

Met tentje of in mijn dochter kamer (zij komt nooit meer slapen)... is ok. Chambres d'hotes zijn nog niet klaar....

Er waren niet zo veel paarden in het concours.... (7 is echt niet veel). Dat vindt ik zo triest....

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:30

https://sites.google.com/site/harasdufreysse/ecuriedepropri%C3%A9taires

ik zag dat de eerdere link naar buitenritten bij Claire Martin mislukt was, dit is een nieuwe poging.

Annick: er zijn dit jaar maar drie concoursen in Frankrijk, dus voor de meeste fokkers is het meteen 3 tot vierhonderd kilometer reizen. Dat is ook voor hun veel. Dan heb je ook nog de eeuwige discussie of je het in het weekend doet of op een doordeweekse dag. De lesinkomsten van de zaterdagse manegelessen kunnen de meeste fokkers niet missen, maar op een doordeweekse dag komt er weinig publiek.

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:22

Ja, ik had het al gevonden... ;-)

Kilometers is inderdaad de probleem.
Het kost om een paard te laten reizen, dat weten wij... Jij met Briska en ik met Asmun (in 2008 : 650 euros voor de reis van Auvergne tot Belgie...) en er zijn ook altijd risicos... (risques).

En als je weet het al, fokkers kunnen hélas niet en extra geld missen.... Ik heb nog net een open brief van een franse fokker gedeelt op facefook... En hij zegt precies wat ik heb net gezegd. Wij zijn met een mes op onze keel.... (un couteau sur la gorge - in frans). Bedoelt dat wij hebben het moeilijk.... Net als meeste mensen, maar wij hebben ook dat extra verantwoordelijkheid tegen onze paarden. Die moeten toch eten, drinken, etc.... Ik haat negatief te zijn , dus ik zal hier stoppen... :-)

De positief kant is te leven tussen lieve en mooie paarden !

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:59

De valkmerrie is prachtig Lucioles, en qua prijs klinkt dat heel normaal hoor. Het kost gewoon geld ze groot te laten worden! Maar mensen vinden het snel een heel bedrag om in 1x uit te geven (wat ik dan ook wel weer snap)

Waar zit je in de Ardennen?

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:47

Ik zit langs de Maas, in Marchin 9 km ten zuid van Hoei (Huy). Toen ik 40 was heb ik een mooie paard gekocht voor en goede prijs. Dat paard heeft mij zo vaak uit gehad dat ik ben bang geworden.... En dan, een vriendien heeft mij laten zien hoe goed en veilig waren de berbers. Ik heb heeeeeeel lang gezoekt en de prijs was altijd te hoog... Dus ik weet precies hoe het gaat omdat ik ben ook aan die andere kant geweest ;-)
En dan heb ik toch de gevraagde prijs gegeven en zo kwan Izzara in mijn leven. Dan heb ik Asmun gekocht voor mijn dochter en wij konden berbers fokken dachten wij... Maar Izzara kon nooit gevuld zijn en dan heb ik gehuurd 2 merries aan Al Mansour die waren vol met een van haar hengst en zo kwamen Awrigha en Badira. (om 2 kleintjes samen te hebben).... En nu heb ik meer verstaan van de prizen en ik probeer met mijn slechte nederlands te uitleggen....

:(:)

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:08

Lucioles schreef:
Ik zit langs de Maas, in Marchin 9 km ten zuid van Hoei (Huy).

Prima te doen vanuit Nederland.
Ik ga regelmatig bij Vielsalm trainen.

En gaat prima met uw Nederlands!

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:06

Afbeelding

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:28

Badira is werkelijk prachtig!

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:34

Hou me tegen, ik mag geen paarden kopen!!!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:42

Ik ook niet. Ik baal. :D

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:28

Al lang weer niet gemeld op dit forum. Laat ik maar eens beginnen door de topicstarter Braxe - Sophie Bertrand - te feliciteren met het succes van haar berbermerrie Ghaliya. Ghaliya heeft succesvol deelgenomen aan de endurancewedstrijd in Lichtaart over een afstand van 81 kilometer met een gemiddelde snelheid van 15,103 km/h. De belevennissen van hun enduranceteam zijn terug te vinden op de facebookpagina van "A Sayed"

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:15

En ook prachtig nieuws, Nederland heeft zijn eerste goedgekeurde berberarabier-hengst! Azzouz ait Azzayani uit Landgraaf werd afgelopen zondag niet alleen goedgekeurd op de keuring van het ABCB in Mont le Soie maar ook meteen best of show bij de berberarabieren!

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:53

nicolanca schreef:
En ook prachtig nieuws, Nederland heeft zijn eerste goedgekeurde berberarabier-hengst! Azzouz ait Azzayani uit Landgraaf werd afgelopen zondag niet alleen goedgekeurd op de keuring van het ABCB in Mont le Soie maar ook meteen best of show bij de berberarabieren!

Is er ergens nog een foto van die knapperd?

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 04:08


nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:57

Een kort verslagje.

Zondag 29 september was er het concours Modeles et Allures en de hengstenkeuring van het ABCB in het Centre Equestre van Mont-le-Soie in Vielsalm. De deelname was niet groot, veel fokkers uit Noord Frankrijk die in het verleden kwamen hebben hun activiteiten teruggeschroefd nu de verkoop van paarden moeilijk is. Slechts vijftien paarden waren aangemeld. De getoonde paarden waren gefokt bij de elevage des Ardents, een stoeterij uit Noord Frankrijk die al jaren trouw deelneemt, het haras de Uranie uit de Vendee, een nieuwkomer op deze keuring in Belgie, de elevage Al Mulayah uit Luxemburg, en een fokproducten van de Kapellenhof en de hierboven genoemde Azzouz ait Azzayani. Ik vond Azzouz een prachtig voorbeeld van een berberarabiermooi in verhoudingen en niet te fijn beenwerk. Andere getoonde berberarabieren waren veelal relatief fijn gebouwd, en zullen in ieder geval voor de wat grotere Nederlandse ruiter niet stevig genoeg zijn.

Best of show bij de Berbers werd, net als twee jaar geleden, Vincit des Ardents. Zijn ruime gangen maken dat als ik ooit nog mijn merrie zou laten dekken ik hem zeker op het lijstje van kandidaatpapa's zou zetten.

Jannah van de Kapellenhof is Eem mooie stevige merrie met mooie gangen, een plezier om naar te kijken en met een maat waar ook de meeste Nederlandse Ruiters' mee uit de voeten kunnen.

Het haras D'Uranie had verschillende goedgebouwde fokproducten mee. Hun driejarige hengst Sileh, geïmporteerd uit Algerije, heeft een bijzondere roodachtige kleur. Met een stokmaat van 1.49m is hij niet groot, en het moet mij van het hart dat voor Berbers, die laat rijp zijn, drie jaar niet een ideale leeftijd is om ze onder het zadel voor te stellen. Ook Sileh werd goedgekeurd door de jury afkomstig uit Marokko en Algerije.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:04

Prachtig!

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:17

Leuk om weer wat te lezen! En hoe is het met jouw prachtige merrie Nicolanca?