Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 39 van de 42 [ 1036 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Berberpaard

 
Profiel   

Had ik een heel verhaal getijpt, loopt m'n iPad vast! Nieuwe poging:

Wat karakter betreft is Briska echt alles wat het stamboek belooft. Ik had me vantevoren niet echt een voorstelling gemaakt van het woord "mensgericht" maar dat betekent dat ze mij dus echt in de gaten houdt, en ze treedt mensen vol vertrouwen tegemoet. Ze loop rond als een nieuwsgierige kleuter die de wereld verkent.

Als het gaat om mensen is ze dus totaal niet bang. Ook auto, tractoren, vrachtwagens en fietsers die langs de bak komen ( de korte zijde van de bak ligt asn een landweggetje) zijn totaal geen probleem en gisteren bij het buitenrijden was ook een tegemoetkomend busje geen enkel probleem. Ook fietsers die langs de kant van de weg met hun rug tegen een boom in het zonnetje zijn gaan zitten vindt ze de normaalste zaak van de wereld. Bij mijn eerst rijles in de bak was er een kinderfeestje op de boerderij: gillende kinderen die rennend achter de schuur vandaan komen als je haar opzadelt, no problem. Kinderen die tijdens de les verstoppertje spelen en achter meidoornhagen te voorschijn komen, elkaar achterna zitten met waterpistolen, allemaal geen probleem: ze wilde graag halthouden om het goed te bekijken maar spannend vond ze het niet. Mijn instructrice zei dat ieder ander paard minstens vijf keer was weggesprongen maar Briska dus niet.

Natuurlijk zijn er wel dingen die ze spannend vindt: reeën in het maisveld hoor je wel als ze maïskolven oppeuzelen, je ruikt ze als paard zijnde ook maar je ziet ze niet. En de eerste keer dat we een Pauw in de berm tegenkwamen moest die grote kip toch wel even bestudeerd worden. En als de tractor met de hooischudder langs de bak komt is dat geen probleem maar als die hooischudder vervolgens ook nog met veel lawaai wordt neergelaten in het weiland dat verscholen ligt achter de mais dan is die hoek van de bak toch wel even spannend. Maar wat opvalt is dat de spanning zich niet ophoopt: als je twintig meter verder bent dan is ze weer helemaal relaxed.

Begin juli heb ik mijn pink gebroken en uit de kom gehad toen een ander paard zich lostrok bij het binnenzetten, maar ik kon gelukkig wel doorgaan met mijn grondwerklessen van Liora Halma (een aanrader voor wie in de buurt van Zeist woont), en ook nu blijf ik wekelijks met haar lessen. Zij is mijn " wandeljuf" en we doen de oefeningen van de methode Emiel Voest in het bos zodat ze ook meteen de omgeving leert kennen en weggaan zonder andere paarden.

Briska was goed zadelmak toen ze naar Nederland kwam, en in de Auverge had ik dus vier buitenritten gemaakt maar daar is het wel duidelijk voor een paard waar ze naar toe moeten, je hebt een pad en na een kilometer of twee is er s een keer een splitsing. In de bak is het natuurlijk veel moeilijker, want tja waar moet je nu naar toe? Ik ben begin september weer met de rijlessen begonnen en heb er nu zo'n zes gehad. Mijn instructrice houdt Briska nog met een touw aan het halster onder het hoofdstel vast, en we zijn echt bezig met de basics. Ze leert snel, bij de tweede les had ze al goed door dat druk op het been - voorwaarts gaan= druk van het been wordt weggenomen, en bij de derde les kwam die reactie al weer veel sneller. Sturen gaat ook al steeds beter, en ze begint ook toch al te snappen dat ze in principe door moet blijven lopen, al vindt ze dat weleens moeilijk als ze in de verte iets interessants ziet, dan wil ze het liefst even stoppen om even beter te kijken. Mijn lessen bestaan nu uit een half uur in de bak en een half uur in het bos, draven doen we alleen nog op stukken rechtuit omdat bochten nog moeilijk zijn voor een jong paard. Ik ben echt superblij met haar, ik ben geen handige ruiter en een jong explosief paard zou ik noit kunnen handelen. Maar waar ik bij haar komst nog dacht oh jee waar ben ik aan begonnen, kan ik dat wel, een jong paard, heb ik er nu echt alle vertrouwen in. De grondwerklessen van Liora zijn echt supernuttig, want ik ben me er gewoon niet altijd (nou ja, meestal niet) van bewust wat ik zelf doe, en zij leert me ook om duidelijk te zijn naar Briska toe. En dat kun je dan in nog zoveel boekjes lezen, maar pas tijdens zo'n les ga je beseffen wat je doet en dat dat helemaal niet duidelijk is voor dat arme paard.

Kortom, ik kan niet garanderen dat iedere berber zo'n superpaard is maar Briska is echt alles wat het stamboek beweerd dat Berbers zijn. Mijn rij-instructrice zei: ze loopt met me mee als een hondje, en ik kon zeggen: ja, het stamboek zegt dat de berber de enige hond is waar je op kunt rijden.

Ik ben overigens ook nog steeds tevreden over mijn keuze om haar in Frankrijk in de bergen te laten opgroeien, ze is echt heel tredzeker in het bos en heeft totaal geen moeite met blubber of zo.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-15 16:37 



 
Profiel   

Dit klinkt echt als de droom van iedereen! Of in ieder geval die van mij :D . Heel leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-15 17:01 



 
Profiel   

https://www.facebook.com/berberasayad

Hier de link naar de Facebookpagina van topicstarter.

Foto's van Briska volgen nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-15 05:38 



 
Profiel   

Leuk weer wat te lezen hier! Ik had er graag bij willen zijn in Belgie maar erg makkelijk is dat natuurlijk niet vanaf hier. Nicolien dat van dat fijne beenwerk klopt wel, hier in Tunesie hebben de Berbers over het algemeen ook een behoorlijk stevig beenwerk en hoeven. Azzouz lijkt zo op de fotos zeker een mooie hengst :)
Leuk om te lezen hoe het nu met jou en Briska gaat!
Ik heb overigens ook de nationale stoeterij bezocht onlangs hier in Tunesie en heb daar een paar prachtige Berbers gezien. Wel bleek weer dat sommige pure Berbers duidelijk Arabische invloeden hebben en enkele Berber Arabieren veel meer Berbertypisch zijn. Er wordt nu erg streng geselecteerd en de daar aanwezige hengsten waren prachtige dieren.
Hier doen de paarden het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 15:46 



 
Profiel   

Briska is zo leuk!!!

En is er ergens een pagina van de fokkerij waar Azzouz staat?

Kwamen de Duitse Berbers ook naar MLS op fe 29e eigenlijk? Want daar zit toch ook nog aardig wat qua fokkerij? Of is daar een keuring voor in DL?
Ik zou er nog steeds graag 1 willen (of Aspho door een Berber laten dekken) maar ja, heb al zoveel paarden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 16:59 



 
Profiel   

[ img ]


[ img ]


[ img ]

Dankjewel Moragh, het zadel ligt nog steeds super!

Azzouz is van een Nederlandse dame, ze heeft geen stoeterij, ze had simpelweg twee berberhengstveulens gekocht, de een heeft ze laten castreren maar Azzouz was zo braaf dat dat niet nodig was. En toen heeft Sacha van stoeterij Al Mulayah in Luxemburg haar overgehaald om toch eens naar de keuring te komen. Ik zal nog kijken of ze openbare facebookfoto's heeft van Azzouz.

Duitsland heeft in beginsel een eigen keuring maar omdat die dit jaar in het noorden van Duitsland was was een Duitse dame met haar merrie naar de keuring in Belgie gekomen. Ik kijk nog of ik een link naar foto's van de Duitse keuring kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 17:28 



 
Profiel   

In DL zijn er veel Berbers met verdunning toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 17:29 



 
Profiel   

http://almansour-berberpferde.de/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=7

Bij al mansour staat lancelot ter dekking ( net over de grens bij Vaals)

En bij Petra Hubinger in Niedersachsen guerrouane

http://guerrouane.de.tl

En Heclair

http://www.heclair.de

Maar om grote aantallen nakomelingen gaat het niet dAcht ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 18:43 



 
Profiel   

Heclair vind ik wel waanzinnig

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 20:49 



 
Profiel   

Heclair is wel een plaatje ja. Esther als je er een op een arabische merrie van je zit kan je het veulen nog in het stamboek voor berber arabieren inschrijven... Anne Erbrich heeft trouwens nog een cremello en een palomino ter dekking hoewel ik geloof dat de cremello enkel in het cream horse stamboek is ingeschreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 20:58 



 
Profiel   

Perlino wel voorkeur, maar zou hem eigenlijk ook wel op mijn halfbloed Champagne mooi vinden.
Nou ja, wie weet ooit ;) of toch met een van de arabische vosmerries.... In ieder geval verdunning...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 21:06 



 
Profiel   

Poehhh...krijg ff pijn in mn buik van die Heclair. Hoog Magico gehalte...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-15 22:39 



 
Profiel   

Hoi Zitouna, fijn dat je hier ook weer bent! En fijn dat het goed gaat met je paarden. Heeft de Tunesische staatsstoeterij ook een website?

Ik heb in mijn kop zitten dat het OMCB besloten had om over een paar jaar op te houden met het inschrijven "a Titre Initial". Weet jij wanneer dat gebeurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-15 13:43 



 
Profiel   

Hoera! Briska's een jaar oudere broer Azouri de Bonnefont is afgelopen weekeinde geklasseerd met "bon" en een snelheid van 14,815 in de finale over 60 kilometer voor vijfjarigen in Uzes. Azouri heeft het " bon" te danken aan zijn snelheid, hij had geen winstpunt voor conditie - maar nu zijn training deze zomer bestond uit dagtochten met kinderen, grotendeels in stap, kan hem dat niet echt kwalijk genomen worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-15 18:36 



 
Profiel   

[img]
[ img ]
[/img]

Briska's broer Azouri bij de 60 km van Uzes

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-15 12:37 



 
Profiel   

Prachtig paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-15 13:59 



 
Profiel   

[img]
[ img ]

[/img]

En hier diezelfde Azouri braaf aan het werk bij een jeugdruiterkamp, zwemmen met je paard in de bovenloop van de Loire!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-15 15:09 



 
Profiel   

Dus dáár moet ik heen op vakantie! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-15 19:01 



 
Profiel   

https://m.youtube.com/watch?v=LVH9cl7SzC4

Mijn superknol! Vorige week voor het eerst onder de boog met linten door. Vandaag ook halthouden, achterwaarts en weer voorwaarts. Briska leert echt supersnel!

En voor iedereen in de buurt van de Bilt, lessen met Liora Halma is echt top!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-16 16:41 



 
Profiel   

Hallo allemaal! Ik hoop dat dit topic nog een beetje actief is.. :) ik ben aan het rondkijken voor een paard, en ik ben behoorlijk gevallen voor het Berberras. Nou zou ik heel graag eens ergens op een stal/fokkerij gaan kijken, maar ik vind het moeilijk te vinden.

Weten jullie plaatsen waar ze Berbers fokken/verkopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-16 20:26 



 
Profiel   

http://fr.calameo.com/read/000604691bce4c2807edf


Voila een link naar een overzicht van de actieve dekhengsten in frankrijk, opgesplitst in berber en berber-arabieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 14:32 



 
Profiel   

Als ik goed begrepen heb, heeft dat terroristje van mij ook een stuk berberbloed in zich. :) Ik lees dus graag mee hier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 14:36 



 
Profiel   

Welkom Ayasha!

http://en.calameo.com/read/000604691e8a37e89a837

Op pagina 36 van dit internet-tijdschrift horizon barbe staat een beschrijving van de stoeterij d'Alleuze, van Valerie Coulon. Valerie Coulon heeft ook een facebook-pagina onder haar eigen naam, daarop zijn dus berichten te vinden over haar fokprodukten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 14:41 



 
Profiel   

Thanks! Ik ga vooral mee lezen denk ik gezien ze geen zuivere Berber is. :) Al herken ik wel veel punten uit het verhaal van jou. :) Helaas combineert die kleine van mij haar nuchtere karakter met het hondsbrutale en dominante van haar KWPN moeder. Ofwel; ze deugt voor niks en als je haar corrigeert boeit het haar niet... :=
Ik ga ook een beetje lezen nu. Ze wordt in april nl en hoewel ze als veulen erg groot was lijkt ze nu wat "stil" te staan en is ze juist vrij klein voor haar leeftijd. Ik "hoop" dat dat een beetje van het barokke bloed af komt en dat ze wel nog gaat groeien want anders blijft ze te klein voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 14:48 



 
Profiel   

In het koloniale verleden zijn de Franse autoriteiten druk in de weer geweest om de berbers te "verbeteren". Daartoe werden Bretonse trekpaarden gekruist met berbers. Op oude ansichtkaarten - datum mij onbekend - zijn daarvan de beelden nog terug te vinden.


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-16 17:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 39 van de 42 [ 1036 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen