Berberpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:15

Martine ja misschien wel.. ooit een Berber mix.
nu nog niet, eerst proberen de Frederiksborger weer op de rit te krijgen. Maar de hengsten dekken 'buiten de deur' dus kan ik ook merrie laten dekken door een gave Berber.
Toekomstmuziek.

jep ook over de Frederiksborgers zijn prachtige Sages opgeschreven.
Ben ze aan het verzamelen. evenals de geschiedenis van het ontstaan, het zeldzaam worden enz enz.

Hofreitschule Bückeburg heeft een raszuivere oudere Berber in hun shows lopen, die is echt gaaf.
Het broertje van onze Cantate loopt daar ook.

Ga nu in je topic kijken leuke spam.

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:37

Zitouna, jammer dat er niet meer endurancewedstrijden wat dichter bij jou in de buurt worden georganiseerd. Endurance (en trec) vind ik zelf ook de aantrekkelijkste paardesporten.
En leuk toch, die diversiteit in karakters, terwijl ze toch ook weer veel gelijkenissen vertonen. Leuk, die beschrijvingen van je verschillende paarden!
Swann zou ik ook niet stug noemen, voor mij heeft hij echt een droomkarakter : de combinatie van gevoeligheid, vlot reageren op hulpen, looplust en toch niet nerveus en schrikkerig zijn vind ik een fantastische combinatie! In omgang is Swann niet echt knuffelig, maar ook niet op zichzelf. Meer speels, en een tikkeltje uitdagend, wat hij bij het rijden dan helemaal niet heeft.
De hengst die te koop staat is echt prachtig!
Tjiinta, leuk dat je bezig bent met info te verzamelen over de Frederiksborger! Ik heb even in je fototopics gekeken, wat een schattige foto's!
Nicolanca, 191 km lijkt me extreem veel voor 1 dag, ik vermoed ook dat het een meerdagenwedstrijd is.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:53

Interessante informatie allemaal weer! :)

Worden er ook wel veel 'oudere' berbers verkocht? Dus in de leeftijdscategorie 4-7 jaar?

nicolanca
Berichten: 941
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:48

Het Haras du Freysse waar de paarden van Elevage des Balmes staan verkoopt de paarden in beginsel pas als ze vier jaar oud zijn, en minstens zadelmak of met al een paar wedstrijden voor jonge paarden op hun conto, omdat ze vinden dat de opfok van essentieel belang is + meer kunnen verdienen aan een aangereden paard van 4-5 jaar. Ze fokken zowel berbers als berber-arabieren - je zou ze een mail moeten sturen om de actuele verkooplijst op te vragen. Zij fokken ongeveer 20 - 30 paarden per jaar. Bij uitzondering willen ze ze ook jonger verkopen.

Ikzelf wilde graag een merrie, en een "zuivere" berbermerrie van goede kwaliteit van 4 jaar is moeilijker te vinden omdat deze vaak al bij het spenen naar een andere stoeterij verhuizen. Het is namelijk extreem moeilijk om een hengst goedgekeurd te krijgen of een goedgekeurde hengst te kopen, en omdat ze veelal nog natuurlijk dekken zijn kleinere stoeterijen (met vier tot zes merries) dus gedwongen om hun merriestapel te vernieuwen om inteelt te voorkomen. En dan is een goed veulen kopen en zelf opfokken goedkoper voor hun dan een vierjarige kopen. Grotere stoeterijen zoals Haras du Freysse en het relatief grote (maar voor Nederlandse begrippen kleine) Elevage du Ceor die er in slagen nieuwe hengsten goedgekeurd te krijgen of aan te kopen kunnen voortbouwen op het verbeteren van hun eigen merriemateriaal. Voor hun is de druk om hun merrieveulens kwijt te raken minder groot, want als ze niet verkocht worden als vierjarige kunnen ze ze nog altijd inzetten op de stoeterij. Voor ruinen gaat dit verhaal niet op, goede vierjarige ruinen zijn dus makkelijker te vinden.

En tja, wat is veel? Er worden jaarlijks, als ik het goed heb, grofweg tussen de 100 en 200 berbers en berberarabieren geboren in Frankrijk. Afgezien van de webstie www.find-your-horse.com ben je aangewezen op de verkooplijst die op de website van het afcb staat maar die, heb ik gemerkt, niet goed up to date wordt gehouden, en zijn de websites van de stoeterijen zelf ook van niet up to date. Mailtjes sturen dus. En als je per mail een afspraak maakt dat je langskomt om te kijken, dan een week vantevoren nog even bellen om te bevestigen dat je komt, want ze zijn zo gewend dat kopers niet komen opdagen.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:52

Okee bedankt voor je info, dat is wel prettig om te weten :) Spreken de meeste stoeterij-eigenaren Engels, of is het vrijwel enkel Frans?

nicolanca
Berichten: 941
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:28

Ik spreek zelf Frans, dus ik heb het niet uitgeprobeerd. Ik weet dat Marika Blanc van het elevage du ceor engels spreekt en ook zelf veel in de wereld heeft rondgereisd, en ze heeft een nichtje dat duits spreekt. Ik was daar vorig jaar naar toegegaan omdat ik Toscane du Ceor erg mooi vond, maar omdat die in het voorjaar nog niet verkocht was hadden ze haar gedekt en ik zat niet te wachten op een drachtige merrie! De driejarigen die toen te koop stond vond ik moeilijk te beoordelen, eentje zou te klein voor mij blijven zeiden ze eerlijk, de andere Ukaya, had die dag een chagrijnige bui. Zoals ze nu op de foto staat bij http://www.chevaux-barbes.com is het een leuk paard geworden. En met jonge meiden op de rug langs balonnen lijkt me geen slechte karaktertest. Marika heeft de Elevage du Ceor overgenomen van Jean-Yves Bonnet, een kleurrijke figuur die bekend is in het zuiden van Frankrijk en het initiatief heeft genomen voor de jaarlijkse trektocht "La route du sel" (of Chemin du Sel, moet ik nog even checken) waar je zowel op gehuurde paarden als met een eigen paard aan kunt deelnemen en die in Salmiech het meuseum voor de boerenkar heeft gesticht + een groep had waarmee hij stuntshows met paarden verzorgde.


Claire Martin van het Haras du Freysse spreekt, als ik Maghreb goed heb begrepen, ook engels. En Delphine Sigaud van het Domaine de Bonnefont was dit voorjaar bezig een aantal vierjarigen zadelmak te maken, en heeft ook een aantal driejarigen staan die ze komende winter zadelmak wil gaan maken. Deze drie en vierjarigen had ze overgenomen van een oude man die er mee ophield (de meeste -maar dat weet ik niet zeker - hebben geloof ik de toevoeging "de la foret", en zijn afkomstig van de "jumenterie de la foret"). Dit waren echter berberarabieren, en vielen daarom voor mij af. Als je een mail stuurt in het engels moet je wel antwoord krijgen.

Het Haras du Val Khyrie heeft ook een manegebedrijf, ik heb de indruk dat ze de omvang van hun bedrijf aan het terugbrengen zijn, daar stonden ook meerdere vier tot achtjarigen te kooop. Een mail in engels kun je er altijd tegenaangoeien, misschien dat praten wat moeilijker gaat.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:15

Zitouna schreef:
Edit, Chantal Chekroun heeft ook nog een prachtige jonge hengst te koop, leuk voor iemand die van kleur en sportpotentie houdt ;)
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 304&type=3

Datbenikniet... Datbenikniet.... Datbenikniet.... Datbenikniet....
(probeer mezelf te overtuigen, wat een leuk paard zeg!
Maar ja, krijg straks mijn dubbele Persik (geen berberbloed ;) wel fam van Diament !) al als hengst terug...

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:58

Heel gaaf dier inderdaad, en ook nog in mijn favoriete kleur!

nicolanca
Berichten: 941
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:39

@ Zitouna: ik heb begrepen van Christine Ratajzcyk dat als je bij Chantal Chekroun langsgaat het meer zo is dat zij aan jou verteld welk paard zij vindt dat goed voor jou is.

@ Bonjoy: de mensen van Domaine de Bonnefont hadden Chantal Chekroun om advies gevraagd, en die heeft hen toen aangeraden om Dahran III te kopen - die stond toen bij Jean-Claude Guerrier van Ecuries de la Lozelle, zij had daar geen direct commercieel belang bij of zo, maar zij vond dat Dahran III bij hun dekhengst zou passen. Misschien dat je haar via faceboek of mail ook om advies kunt vragen als je haar uitlegt wat je zoekt? Ik ben een amerikaanse website tegengekomen waarop een meneer die dol is op "desert arabians" enthousiast was over zijn contacten met haar, en ik kan me neit voorstellen dat zijn frans al te goed is (de gemiddelde talenkennis van een amerikaan kennende). En wat ook handig is: op google maps de adressen van de stoeterijen op de lijst van de website van de AFCB invoeren, en zo uitvinden waar ze allemaal liggen en een route bedenken van de stoeterijen waar je langs wil gaan. Ik ben er zelf trouwens ook nooit meer aan toegekomen om op bezoek te gaan bij Chevaux Essalem, van Sophie Watteau, waar de vader van Vertigo's paard, Elam II staat (stond nog wel op mijn lijstje, maar ja voor diet tijd kwam ik Briska al tegen). Afgezien van haar prestaties met Elam II heeft Sophie Watteau ook een keer met een ander paard de 160 km van Florac gewonnen. Als je dat kunt moet je wel verdomd veel verstand van paarden hebben. De stoeterij van Sophie Watteau ligt al weer redelijk in de buurt van de Elevage Seranne Larzac.

@zitouna en moragh: ik blijf erbij dat een goed paard geen kleur heeft, hoewel ik het een valide argument vind als iemand zegt liever geen schimmel te hebben vanwege het risico op melanomen. Ik duim dan maar dat Briska het Nederlandse zonnetje wel kan hebben.

@ moragh: ik ben niet meteen een fan van arabieren, maar Diament heeft een schouderpartij en een achterhand om u tegen te zeggen!

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:47

Ik heb een kleindochter van Diament... en hem paar keer in het echt gezien.
Hij is een Persik zoon en daar ben ik zowiezo wel erg weg van... Mijn jonge hengst heeft persik aan beide zijden als opa...

Oh ja, en qua kleur... ik ben gek op verdunningen, maar de sportpaarden worden om hun kwaliteit gekocht, dus dan komen vossen en schimmels (waar ik qua kleur niet zo van hou) ook gewoon erin!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:50

Petra wie weet het zou wel leuk zijn, ooit :j hoewel ik snap dat dat niet je eerste fokdoel en dus prioriteit is. Maar toch leuk om het zo naast 'jouw' ras een beetje te volgen, er stroomt ook veel Berberbloed door de Frederiksborger-aders niet?

vertigo ja dat vind ik ook het leuke aan ze, in de grote lijnen zijn ze allemaal wel echt berber, maar onderling toch zo verschillend :j je moet ze echt leren kennen en als ze je eenmaal vertrouwen, gaan ze voor je door het vuur. Hoe is Swann met de andere paarden? Trekt hij nog erg naar een van hen toe?

Bonjoy ik hoor juist meestal van mensen die paarden zoeken dat ze bijna niets kunnen vinden in die leeftijdscategorie en er eigenlijk vrijwel enkel veulens op de markt zijn. Daarom krijg ik juist veel vragen van mensen die graag paarden in die leeftijdscategorie zouden importeren, in Europa is er weinig keus en wat er is, is meestal schimmel of erg duur (zeker in Duitsland, daar gaan paarden in die leeftijdscategorie voor rond de 10.000 weg...). In Frankrijk zal je zeker wel wat kunnen vinden ja, maar Frankrijk is groot en het zou dus kunnen dat je om een paar paarden te zien het hele land moet doorrijden. Anders inderdaad bij zo'n grote stoeterij waar nicolanca het over heeft. Die vrienden van mij uit Luxemburg hebben nu een prachtige geïmporteerde merrie uit Marokko te koop staan, Nataoui, van bijna 4 jaar.
Afbeelding
Mocht je echt geïnteresseerd zijn, ook in een importpaard, wil ik wel voor je kijken of er hier iets naar jouw smaak rondloopt! Ik ben al met verschillende mensen en fokkers aan het praten over exporteren :)

Moragh ja ik moest gelijk aan jou denken... Maar ja ooit moet het verzamelen een keertje stoppen - of in ieder geval op pauze worden gezet ;) tja en met jouw oriëntatie is het logisch dat kleur een leuke extra is, maar zeker niet bovenaan je lijstje staat. Daarbij heb je je mini's nog waar je je op dat gebied lekker mee kan uitleven he :)

Nicolanca dat is ook een fijne manier ja. De huidige eigenaar van het paard weet natuurlijk meestal het beste het karakter en kan zo waarschijnlijk ook het beste inschatten welk paard bij welk soort persoon past..
Over schimmels, ik hou zelf best van een schimmel maar mijn man dus echt niet, hij begint er nu wel een beetje van bij te draaien hoor als hij een echt mooi paard ziet. Maar het risico blijft dus met melanomen, we hebben al wel een paar hele nare gevallen gezien hier.
Daarbij is het zo dat we hier natuurlijk in een van de moederlanden van het ras zitten en er is gewoon veel meer keuze dan bij jullie. Dan zoek je, naast een fijn karakter (voor mij zeker het allerbelangrijkste!) al snel naar 'wat extra's'. Dat kan dan in de vorm van bouw, grootte maar ook kleur zijn... Ik heb zelf geen topsportambities (en zelfs al had ik die, daar zou ik hier toch vrij weinig mee kunnen :+ ) maar zoek gewoon een fijn gebouwd, functioneel maar ook mooi paard. In Europa wordt vaak gezegd dat vrijwel alle Berbers schimmel zijn, dat is iets wat je hier in de Maghreb niet zo sterk terugziet. Hier in Tunesie is de meest voorkomende kleur vos, daarna bruin, daarna pas schimmel, weer gevolgd door zwart en de verdunningen. Ook in Marokko zie je op straat bijna alle mogelijke paardenkleuren.
Hier nog even een schimmel waar ik ook wel voor zou kunnen zwichten, helaas is het een toerisme paard... (foto gemaakt door onze Luxemburgse vrienden)
Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:41

Die hengst hierboven is dat een zuivere Berber? Wat een pracht van een paard! Zo'n model van hengst zou ik wel willen vinden voor m'n merrie!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:29

Hij heeft geen papieren, het is 'maar' een toerismepaard, maar wat een plaatje he! Er zal ongetwijfeld wel een klein scheutje Arabisch bloed doorheen zitten, maar hij lijkt mij wel grotendeels Berber. Vrij typisch Tunesisch model, niet al te kort op de beentjes, barok maar geen klein propje..

Hier onder nog een paar paardjes die hier op het strand werken, foto's had ik vorig jaar eens gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:36

Waauw, wat zit ik hier te doen in m'n duffe Belgische huis...ik wil direct naar Tunesië als ik dit zie!! Zalige plaatjes!!!

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:39

Ik moet toch nog eens bij je langs hoor!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:56

Ik dacht al, wie is Djin, maar daar bedoelde je mij mee nicolanca :)

Dank voor de aanvullende info.
Interessant topic hoor dit!

nicolanca
Berichten: 941
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:58

Die eerste schimmelhengst, hij lijkt een verdikking te hebben op zijn koot, rechtsvoor - komt dat misschien door het gekluisterd zijn?

Wat betreft vierjarigen, daar is echt wel wat te vinden maar je moet wel tijd stoppen in je orienteren.

Neem bijvoorbeeld de Elevage des Ardents (departement Pas de Calais, dus niet zo ver van Nederland! Dat is ook mooi meegenomen!), die hebben te koop staan
- Velocifer des Ardents, nu 3 jaar (dus volgend jaar 4!) 50% arabisch bloed,
-Ultima des Ardents, 4 jaar, nu drachtig maar je zou kunnen afspreken dat je haar volgend jaar koopt na het spenen van het veulen, 9.38 procent Arabisch bloed, vader is Candjar, vader van de moeder Iltor
- Uskub des Ardenst, 50% arabisch bloed
- Uxor des Ardents, goedgekeurd als dekhengst door het OMCB op de keuring in belgië - 5000 euro is geen geld, vader Lahouar al Shatane

In de Drôme (dus richting provence, is in de buurt van de elevage El Marsa en het Haras du Freysse) bij een particulier maar het lijkt me de moeite waard:
Vakhdar, vierjaar oud, van Pier El Marsa (de volle broer van O'zenko de la Foret), vader van de moeder Moulay, 12,5% arabisch bloed.

Bij Marika Blanc dus Ukaya en Ubiwane, en in de Calvados Uenza du Verseau (dat is dan buiten het AFCB om gefokt) zwart, en Une de Dienne op het Domaine de Dienne.

@Djilna - sorry, je bent natuurlijk geen geest ....


Voor de elevage des ardents

http://cheval-barbe.org/html/l-elevage.html

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:14

Zitouna schreef:
Hier nog even een schimmel waar ik ook wel voor zou kunnen zwichten, helaas is het een toerisme paard... (foto gemaakt door onze Luxemburgse vrienden)
[ Afbeelding ]


:wow: Wauw wat een gave! Inpakken en opsturen, strikje hoeft niet eens :D
Dit is echt wel mijn type zeg maar en de kleur ook perfect.
Maar zijn al die toeristenpaardjes af te raden? Deze ziet er toch niet verkeerd uit? Zijn benen lijken wel wat gevuld trouwens.

Edit: Die goudvos ziet er ook mooi uit :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:59

Dat je dat opmerkt van dat been, sterk. Inderdaad, het is dikker...
Ik las dat de Sorraia ook Berberbloed voert. Ik zou graag ook wat meer info hebben over Sorraia's (las dat er Sorraia en Sorraia mustangs bestaan). Mijn Luso merrie is meer type Sorraia dan dat ze Berber uitstraalt, dus sorraia lijkt me ook mooie mach. Haar kleur is ook donder smockey met aalstreep, beetje zoals donker grullo...
Vergelijk...
http://www.mijnalbum.nl/Album=6MLS4LV3
Sorraia: http://3.bp.blogspot.com/-dlX_ENSLbmg/T9Tp9Bv4rOI/AAAAAAAAIEA/cYhocBA6j64/s1600/Notzke6.jpg
Even zoeken of daar al een topic over bestaat om wat hengsten te bekijken...dat lijkt me nu wel een bijzondere mach, vooral mocht het veulen ook grullo zijn...

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:47

Haha welkom meiden ;) ja die zomerse foto's zijn wel aanlokkelijk, hoorde dat het alweer slecht weer is daar :( nou maa rhopen dat de zomer gewoon een beetje verlaat is...

Ja het is een prachtige hengst, maar zijn benen zijn inderdaad een beetje dik. Dat is dus het probleem met toerisme paarden, ze werken vaak zo'n 6 a 8 uur per dag op het strand, en dat in deze hitte (tussen de 35 en 45 graden) is natuurlijk geen pretje... Daarbij zou het gezien zijn type best kunnen dat hij races gelopen heeft (ja men racet ook met Berbers hier). Blijft lastig met oudere paarden/toerisme paarden, daarom koop ik ze ook liever jonger en nog niet ingereden, of anders in ieder geval van een privé eigenaar waar het paard al sinds jonge leeftijd staat en niet van een handelaar of van de markt oid... Het zijn op zich sterke paarden en velen zal ook niks mis mee zijn, maar je zou maar net pech kunnen hebben, dan kan je beter de risico's minimaliseren. Genoeg keuze is er toch wel, wie zoekt zal vinden zoals men zegt. Die wat dikke benen zouden met een beetje rustiger leven waarschijnlijk zo wegtrekken maar je weet het nooit zeker natuurlijk, en als je ziet hoe ze gereden worden vaak, dat is ook niet echt op z'n Europees zegmaar.

Cambiar is die tweede ook een Sorraia? Ik dacht dat die altijd grullo waren? Dat is toch ook dominant, dan heeft het veulen toch ook altijd 'dun'? (daar zal Moragh wel meer van afweten :D )

nicolanca
Berichten: 941
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:57

Tja, wat die benen betreft, ben ik wel wat scherper geworden. Als ik foto's had gekregen, of op de website de foto's had gekeken, en de paarden stonden in het lange gras zodat je de hoeven en koten niet kon zien dan bleek als je langskwam dat er een goede reden was dat ze niet op kort gras of het harde stonden bij het foto maken. En als ze voor iets hoger staan, op een niet helemaal rechte ondergrond, dan lijkt de schoft ook mooier ...

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:41

Nicolanca, Sophie Watteau is inderdaad iemand met verstand van paarden, en meer nog, ook met veel gevoel voor paarden. Ze heeft met Elam II haar eerste stappen in de endurance gezet, en ze zijn er samen in gegroeid. Elam heeft zeker goed gepresteerd, maar voor een Berber blijft het moeilijk om echte topsnelheden te bereiken. Sophie werd fanatieker in de sport, en heeft met haar Anglo-Arabier Minie du Cambon prachtresultaten behaald. Voor haar staat het paard wel altijd op de eerste plaats, en je ziet dat haar paarden niet na enkele seizoenen op zijn, zoals je soms wel eens ziet in endurance op hoog niveau
Aahh, en dit topic is niet goed voor me : Uxor <3 .

Zitouna, mede door zijn leeftijd (1 van de jongste van de groep) maar ook door zijn karakter staat Swann hier onderaan de groep. De paarden zijn hier onderling gelukkig heel verdraagzaam naar elkaar. Swann heeft niet echt een voorkeur. Hij kan het goed vinden met Vertigo, dat is een beetje zijn beschermengel en die verdraagt alles van hem. Is hij in een speelse bui, dan gaat hij de jongeren lastig vallen (Storm en Guaranhao).
Nataoui heeft een prachtig hoofd!
Alhoewel ik hier louter toevallig enkele paarden met aparte kleurtjes heb rondlopen, interesseren kleuren me totaal niet . Verti is puur op karakter gekozen, zelfs bouw was voor mij toen minder belangrijk (moest wel nog min of meer functioneel zijn, natuurlijk :) ). En bij de Rocky Mountain horses is zilverappel zwart nu eenmaal het meest voorkomende kleur. Het is zo een banaal kleur in dat ras, dat andere kleuren dikwijls veel meer gewild zijn :) . Schimmels hadden ook niet mijn voorkeur, maar heb het er ook niet voor gelaten.
De toerisme paarden zien er prachtig uit, qua bouw maar ook qua conditie!.Zijn de meeste paarden in zulke conditie? Toen wij jaren terug in Djerba waren, was het overgrote deel van de toerisme paarden veel schraler.Toen kregen de paarden ook amper ruwvoer als voeding, dat was er simpelweg nauwelijks verkrijgbaar.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:42

Nicolanca oei echt waar? Hmm dat is ook sluw dan eigenlijk.. Ja foto's zijn dan wel een beeld van de werkelijkheid, maar je kan door ze op een bepaalde manier te nemen/het paard op een bepaalde manier op te stellen wel dingen versterken of juist verbergen.. Maar dat is wel heel erg, eigenlijk gewoon fouten verbergen.. Ik vind het ook wel jammer dat de meeste Europse sites van Berberfokkers geen of slechts enkele foto's van de verkooppaarden erop hebben staan, zet dan gewoon een hele reeks foto's of in ieder geval enkele echt duidelijke foto's, waaronder een hoofdfoto en een goede standfoto erop zodat mensen al een beetje een idee krijgen wat er rondloopt en of het de moeite waard is te gaan kijken.

Vertigo leuk om te lezen hoe het er bij jullie in de groep aan toe gaat :) haha hij wil nog wel eens uitdagen dus ook, Swann :)
Tja kleurtjes zijn wel leuk, maar hier moeten ze ook allereerst een goede gezondheid hebben (beetje dun is geen probleem zolang hij niet uitgemagerd is), een functionele bouw en een fijn karakter.
Het is de afgelopen jaren wel sterk verbeterd hier, de meeste toeristenpaarden die nu op het strand lopen zien er wel goed uit, dat varieert dan tussen 'redelijk' en 'prachtig'. Die paarden zijn dan ook grotendeels van de jongens zelf die ermee op het strand werken (of van een neef/oom oid), die hebben dan meestal 1/2/3 paarden en zorgen er relatief goed voor gezien ze daarmee direct hun klanten moeten binnenhalen (wel zie je veel paarden niet helemaal lekker lopen, sommigen zijn stijf of trekken een beetje met een been....). Bij de grotere ranches die met hotels werken (en dus hun klanten zo toegestuurd krijgen, zonder dat die eerst de paarden zien) zie je vaak nog wel meer magere/schrale paarden lopen, en veel werken met totaal niet passend tuig en hebben dan ook allerlei wondjes onder het zadel/van het bit.
Ruwvoer is wel te krijgen, maar het is relatief duur, een baal hooi kost hier ook tussen de 3 en de 6 euro (afhankelijk van het seizoen), voor de gemiddelde Tunesier is dat bijna onbetaalbaar... Dus geven ze maar extra krachtvoer.. Nou ja je snapt wel waarom ik liever geen toerisme paarden koop..

nicolanca
Berichten: 941
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:35

@ Zitouna - paardenverkopers zijn mensen, je hebt ze in alle soorten en maten, ik ben ook hele fijne mensen tegengekomen! En op zich: mensen kunnen heel overdacht te werk gaan bij het maken van foto's maar tegelijkertijd toch wel goed voor hun dieren zijn. Je moet gewoon altijd goed blijven opletten en dingen goed overdenken. En dat wat ook een van dingen waardoor ik me op het Domaine de Bonnefont zo correct behandeld voelde. Toen ik in april terugkwam voor Briska hebben we haar eerst vrijdags uitgebreid bekeken en besproken, daarna heb ik drie dagen daar dagtochten gemaakt en kon ik gewoon iedere avond haar, haar ouders en haar oudere broer nog bekijken, en toen hebben ze 's avonds nog echt alle nadelen die er kunnen zitten aan het kopen van een jong paard met me doorgesproken. Zij wilden echt van hun kant ook zeker weten dat ik wist waaraan ik begon. En eigenlijk hebben ze die drie dagen ook gebruikt om te kijken of ik wel goed voor mijn paard zou zorgen. Vond ik weidegang wel echt belangrijk, zou ik haar nooit op een pensionstal zetten waar ze geen weidegang had - allemaal dingen die je kunt checken als je op een stukje plastic zit te lunchen als de paarden aan de bomen staan gebonden.

@ Vertigo - Uxor staat volgens de tekst van de advertentie die ze op http://www.find-your-horse.com hebben staan gewoon in de groep met de ruinen ..........

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:34

Zitouna schreef:
Bonjoy ik hoor juist meestal van mensen die paarden zoeken dat ze bijna niets kunnen vinden in die leeftijdscategorie en er eigenlijk vrijwel enkel veulens op de markt zijn. Daarom krijg ik juist veel vragen van mensen die graag paarden in die leeftijdscategorie zouden importeren, in Europa is er weinig keus en wat er is, is meestal schimmel of erg duur (zeker in Duitsland, daar gaan paarden in die leeftijdscategorie voor rond de 10.000 weg...). In Frankrijk zal je zeker wel wat kunnen vinden ja, maar Frankrijk is groot en het zou dus kunnen dat je om een paar paarden te zien het hele land moet doorrijden. Anders inderdaad bij zo'n grote stoeterij waar nicolanca het over heeft. Die vrienden van mij uit Luxemburg hebben nu een prachtige geïmporteerde merrie uit Marokko te koop staan, Nataoui, van bijna 4 jaar.
[ Afbeelding ]
Mocht je echt geïnteresseerd zijn, ook in een importpaard, wil ik wel voor je kijken of er hier iets naar jouw smaak rondloopt! Ik ben al met verschillende mensen en fokkers aan het praten over exporteren :)


Wauw, wauw, wauw :~ Wat een gave merrie! Bij het importeren komt nog behoorlijk wat kijken qua kosten denk ik?