Berberpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:49

Nicolanca ja natuurlijk! Overal heb je er rotte appels tussenzitten.. En tja de meeste mensen zullen toch vooral de mooie foto's van hun paarden plaatsen, niet degenen waar ze net een raar hoofd trekken of er heel suf bij staan oid. Maar het echt verbergen van gebreken is natuurlijk wat anders...
Het lijkt mij ook het fijnst om zo in alle rust een paard uit te zoeken, niet enkel vanaf foto's (hoewel dat voor sommigen ook gewoon goed kan werken), maar als je echt een maatje voor het leven zoekt kan ik me voorstellen dat het gewoon heel fijn is zo in alle rust kennis te maken met jouw paardje en de mensen en omgeving waar ze opgroeit. Jij hebt ook daar voor het eerst met het ras kennisgemaakt toch? Niet op vakantie in Marokko of Tunesie toch?
Bij die advertentie van Uxor staat trouwens dat hij met andere 'males' buiten staat, dat staat in het algemeen voor hengsten, niet voor ruinen :) vind het een knap paard, heel redelijk geprijsd ook :)

Bonjoy ja wat een plaatje he! Bij het importeren komen inderdaad best nog wat kosten kijken, het vervoer is natuurlijk al vrij duur en verder is er nog een quarantaine en allerlei bloedtesten en controles die moeten worden gedaan... Waarschijnlijk kom je voor een importpaard toch ook minimaal wel op 4000 euro uit, dat is dan nog wel veel goedkoper dan een paard uit Duitsland maar op dat findyourhorse te zien staan in Frankrijk wel erg goedkope paarden, wie weet zit er wel wat leuks naar jouw smaak tussen :)

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:44

@ Zitouana - Ik heb berbers voor het eerst gezien in de pyreneeen, 20 jaar geleden. Ik reed op eentje zonder papieren, grisette, met Jean Michel Justafre als gids, maar we hebben toen overnacht in Mantet bij la Cavale van Eric en Florence Loux (Eric is inmiddels overleden). Naast Moulay en Rech Goon dekte ze ook met Marokkaanse hengsten, Florence haalde haar dekhengsten zelf uit Marokko, en liet haar veluens daar ook bij het stamboek registreren (klein verschil van inzicht met bestuur AFCB ....). Ik ben er later nog vaak teruggeweest, zowel te paard als met rugzak (de GR10 loopt er langs, een lange afstandwandelroute) en heb toen ook een echt schitterende hengst gezien waar ik de naam niet meer van weet, die had ze voor 1 of 2 zomers gehuurd - ik zal de foto zoeken en scannen, dan kan ik hem hier ook neerzetten.

@ Vertigo - Uxor staat 174 km van je vandaan, er een keertje koffie gaan drinken? In ieder geval kan de ene berber liefhebber 's met de andere berberliefhebber gaan praten, Candjar en Iltor zijn toch ook niet lelijk?

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:21

Zitouna, de wijze van paarden verhuren is dan wel nog dezelfde dan 20 jaar terug. We zijn toen gaan rijden met een jongen die met zijn paarden aan het strand liep (en wiens paarden er relatief goed uitzagen). De toestand van de paarden is er dan wel op vooruit gegaan. Toen was het ook zeer moeilijk om aan gewoon basis paardenmateriaal te komen, vertelde hij. Jongen had echt wel liefde en respect voor zijn paarden.
En, ja, Swann is hier de meest speelse van de groep. Meestal krijgt hij er wel eentje zo gek om mee te spelen (vooral in de winter).
Nicolanca, ik was er ook al achter dat Uxor en co vrij dichtbij staat.. Eigenlijk té kortbij om eens niet een kijkje te gaan nemen 8-) . Naar paardjes gaan kijken is altijd leuk :) .

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:55

Ik zou zeker niet het importeren van een Berber gelijk afschrijven als te ingewikkeld of prijzig, maar zou ook zeker niet op de bonnefooi met alleen je eigen paardenverstand afreizen naar bijv. Marokko of Tunesië met het oog op een leuk of goed Berberpaard kopen. Dat is bij diverse Oosterse rassen niet anders: neem een betrouwbare tussenpersoon in de arm, bij voorkeur iemand met kennis van het land, de taal, de lokale paardencultuur en paardenbestand. Dit zou ik net zo goed aanraden bij de aankoop van een Akhal-Teke in Rusland of Centraal-Azië of zelfs de aanschaf van een PRE of Lusitano in Spanje of Portugal.

Het is bij dergelijke in het Westen (relatief) zeldzame en exclusieve paardenrassen, zeker Oosterse rassen, zo dat er fokkers zijn die graag niet alleen een paard verkopen maar ook de mythologie eromheen, het liefst vertaald in een mooie verkoopprijs. Daarbij is zeldzaam vaker duurder; dat is bij diverse in de VS reguliere paardenrassen die in Europa zeldzaam zijn zelfs het geval. Uiteraard zitten er bij alle rassen rotte appels die defecten verbloemen en zaken aandikken of bagatelliseren maar ik denk dat het bij de Berber (net als bij de AT) juist mede speelt vanwege het gebrek aan informatie en een overkoepelend orgaan dat informatie over het ras en over fokkers en individuele paarden en ouderdieren helder en eenvoudig bereikbaar en begrijpelijk maakt. De taalbarrière speelt daarbij uiteraard ook.

Wel is het uiteraard zo dat bij de grotere fokkerijen het erg lastig is al het jonge spul netjes op de foto te krijgen. Het is zeker mogelijk, heb het zelf bij grote AT stoeterijen gezien, maar vergt tijd en handen die het veel fokkers nu eenmaal ontbreekt.

Ik kan me trouwens echt niet voorstellen dat vervoer over land (en deel boot) vanuit Tunesië of Marokko duurder is dan vervoer vanuit Rusland (om een vergelijking te maken; want ook daarbij is deel land en deel boot). Uiteraard is het dan niet voor een appel en ei, maar het loopt niet zo in de papieren als vervoer per vliegtuig, ondanks tolwegen.
De EU heeft in 2004 nog een inspectie uitgevoerd aangaande de import van levende paardachtigen vanuit Tunesië en Marokko en ondanks enkele aanmerkingen mogen paarden voor fokkerij bij mijn weten nog steeds zonder allerhande beperkingen ingevoerd worden, uiteraard voorzien van de benodigde importpapieren, quarantaine en gezondheidsverklaringen. Dat is bij diverse andere landen wel anders. Goed, dat wil niet zeggen dat jan en alleman zomaar zonder problemen een paard daar kan kopen en meenemen; zo simpel is het uiteraard ook weer niet. Net als import vanuit bijv. Rusland (ook geen EU lid) zijn er landgebonden restricties, waar ervaren importeurs (bijv. enkele van de hier genoemde fokkers?) uiteraard meer van weten. Ik heb het dankzij de tussenpersoon zelf niet zo moeilijk gevonden; sterker nog, ik hoefde niet eens naar Rusland als ik om wat voor reden dan ook niet zou kunnen of willen want zelfs over het karakter werd me tot in detail verteld met bijgevoegd beeldmateriaal.

Bij het kopen van een paard jonger dan 3 jaar zitten uiteraard ook weer risico's: zal het dier aan de verwachtingen gaan voldoen? Mijn paard heeft ook de beoogde stokmaat nog lang niet bereikt, jammer, maar voor de rest voldoet ze ruimschoots en zelfs ver boven wat ik ooit gehoopt had. Neemt niet weg dat ook het kopen van een heel jong paard een gok is op meerdere fronten en dat zijn ook zaken waar potentiële kopers van Berbers zich bewust van moeten zijn: wat wil ik? Een importpaard of een uit Europa? Een onbeleerd jong dier of een 4-8 jarige? Een oudere fokmerrie om zelf een veulen te fokken? Met papier of zonder papier? Een berber of een berberarabier? Etc.

Cambiar, denk dat je over de Sorraia het beste contact met Lusitana kunt opnemen, ook zijn er enkele wetenschappelijke studies aan gewijd ivm de markers van dit ras. Ze komen trouwens zeker in heel donkere kleuren voor: grullo (zwart wildkleur) met een extra modifier (misschien sooty? Geen idee).

Zitouna, worden er op Djerba ook Berberraces gehouden? Ben daar wel benieuwd naar. Vertel, vertel! :D

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:52

@ Zitouna, als ik ooit naar Tunesie ga kom ik geloof ik liever bij jou langs :D

@ Josav: een hoop verstandige woorden bij elkaar!

Of je een berber nu in Europa zoekt of in een van de thuislanden, je zult er enige moeite voor moeten doen. In Duitsland zul je diep in de buidel moeten tasten (dus hier in Nederland eerst heel veel uurtjes moeten werken), in Frankrijk zul je toch heel wat kilometertjes in de auto moeten tuffen, tenzij je in Noord-Frankrijk bij Les Ardents kunt slagen - want zelfs als je regelrecht naar het Haras du Freysse rijdt en daar in 1x slaagt zoals Maghreb zul je er toch al 1000km op hebben zitten (ik heb een peugeot 106 - gewoon gemaakt voor het Franse platteland, genoeg ruimte onder de auto om niet in iedere kuil vast te blijven zitten!). En in de thuislanden zul je moeten investeren in contacten en papierwerk (Ik zie een schone rol voor Zitouna weggelegd).

Voor iemand die een wat oudere berber (nu 3 jaar) zoekt voor endurance en die geen bezwaar heeft tegen een merrie deze tip:

Varouzza

http://www.elevage-barbes-arabes-endura ... 86490.html


Ietje hogere prijsklasse (vraagprijs nu 6000 euro) maar daarvoor heb je dan een merrie waarvan de moeder Laziza over 90 kilometer endurance heeft gelopen (die fokmerries heb je echt niet veel!) met als vader Noudjoum el Sama (echt een beeldschone hengst, is afkomstig van Chantal Chekroun) en opa Oussal (ook de opa van mijn merrie!) die als relatiegeschenk door Algerije aan de Franse president Valerie Giscard d'Estaing is geschonken. Vader van Varouzza is Lahouar Al Shatane, die over 130km endurance heeft gelopen. Als je een zuivere berber wilt, en toch serieus geinteresseerd in endurance, dan staat er op dit moment qua afkomst niets beters te koop dan deze Varouzza! En zo'n 800km van Utrecht, als je via Parijs rijdt.

De jonge paarden op deze stoeterij worden in ruime weilanden gehouden. Toen ik er april 2011 langsging stonden de fokmerries met veulens in een ruime wei op een helling bij de stal, de jaarlingen en twee en drie-jarigen stonden verder van huis in ruim bemeten weilanden (echt elk vele hectares groot). Kritiekpunt zou hooguit kunnen zijn dat het gras van deze voormalige stoeterij van engelse volbloeden iets te rijk is voor berbers, ze waren allemaal bepaald niet mager, aan de andere kant bereiken ze daardoor wel een hogere stokmaat. Het is natuurlijk wel weer totaal iets anders dan de elevage Seranne Larzac waar ze op hele extensief begraasde berghellingen staan - dat geeft een hardheid aan de benen die je in de golvende heuvels van de Bourgogne misschien niet kunt bereiken maar iedere Nederlandse paardenfokker zou zijn vingers aflikken bij de weilanden van Al Mounira. Toen ik er langsging was Varouzza niet te koop, ze wilden haar toen aanhouden als fokmerrie. En bij de overige oudere paarden zat niet iets wat helemaal 100% naar mijn zin was. Dat ze nu toch te koop staat houdt ongetwijfeld verband met de afnemende gezondheid van de eigenaar, anders zouden ze haar niet graag kwijt willen! En door haar leeftijd kan een dierenarts al veel meer zeggen dan bij een veulen.

@ Josav - ja, ik heb er alle vertrouwen in dat mijn Briska zo goed mogelijk, en professioneel, verzorgd wordt op het Domaine de Bonnefont. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over ontwormen en influenza-enting, het is niet te grootschalig en ze hebben aandacht voor het individuele paard en denken goed na over de vorming van de groepen. Maar zelfs dan kan ze altijd een ongelukkige trap krijgen van een ander paard, of ondanks de sobere wijze van houden ocd ontwikkelen. Op dat punt heb je dus helemaal gelijk dat er risico's zijn bij het kopen van een jong paard.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:02

Ik heb het nagevraagd bij Marie-Christine van Elevage Al Mounira, ze spreekt engels en heeft regelmatig gasten uit Australië en Nieuw-Zeeland die geen woord Frans spreken, dus hollanders zonder talenknobbel vindt ze geen enkel probleem :)

Varouzza is nog steeds te koop, Marie-Christine waarschuwt wel dat ze zeker 80 kilo te dik is op dit moment (in Frankrijk vinden ze in de endurancewereld niks afschuwelijkers dan een te dik paard - nu het zomer is en Varouzza nog in de opfok vindt ik het op zich geen te groot probleem).

Op mijn zoektocht naar afstammelingen van Shabaya al Shatane struikelde ik over de website van de stoeterij Al Narwali, gelegen in de Haute Marne (een flink stuk boven Dijon, zo'n 660 km van Utrecht af, 530km van Moerbeke vandaan ;)

Het is een kleinschalige stoeterij. Ze fokken met zuivere berbers, gericht op endurance en rijden zelf ook endurance. Het is zo'n mooie website, die wilde ik toch wel hier delen. Ik zie op de website twee fokprodukten, hengstveulens uit 2010. Ze spenen pas met 8 tot 9 maanden, het lijken me dus mensen die het rustig aandoen. De jonge dieren komen ook veel in de hand. Ze geven op hun website ook uitgebreid de afstamming van hun merries en hun dekhengst (niet gek overigens dat ze dat doen, het lijken me mooie afstammingen!)

http://www.elevage-narwali.fr

Veel plezier met het plaatjes kijken!


Op FFE competition zie ik trouwens dat het niet gelukt is om Malik succesvol op de 90 km uit te brengen, de eerste keer zijn ze bij de eerste vetgate gediskwalificeerd voor metabolisme dus het lijkt me dat ze wat te hard van stapel zijn gelopen.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:43

Leuk paard die Malik! Bij 1e vetgate gediskwalificeerd worden op metabool is bijna altijd te fris (niet uit kunnen schakelen of knettergek in de rit, gokt het 1e) OF iets onder de leden.
Jonge paarden die het spelletje echt beginnen te snappen qua lopen vinden soms die 1e vetgate pittig. Is een fase waar ze doorheen moeten (spreek uit ervaring, heb het pas meegemaakt met jong paard die afgelopen zaterdag gelukkig wel rustig genoeg was)

Wat ik me nog afvroeg trouwens: waarom zou er in NL zo heel weinig interesse zijn in Berbers en Berber-Arabieren? Ik heb er wel wat mee (mits dus wel tempo kunnen lopen...)

Heeft iemand de champagne kleurige Berber-Iberier al gezien op FYH...? Ik zou hem zo graag willen bekijken, maar ja... 't is geen endurance paard he...
Gewoon voor de heb erbij doen? (als ik de lotto win...)

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:27

Moragh, ik kan alleen maar denken: onbekend maakt onbemind! En daar kunnen we hier via bokt misschien iets aan doen.

Verder kan ik nog bedenken, dat aan de ene kant de prijzen die Duitsland worden gevraagd zo hoog dat je als particulier denkt, ja, daar begin ik niet aan, terwijl de prijzen in Frankrijk weer zo laag liggen dat je als handelaar denkt: tja, dit is voor de handel geen interessante prijsklasse. Dan moet je dus als particulier - zonder dat ze verder in Nederland bekend zijn - zo bevlogen raken dat je in je autootje het franse platteland gaat aftuffen. Nu vond ik dat gewoon een leuk avontuur, en een goede invulling van mijn vakantie - maar goed, niet iedereen heeft die instelling. En verder zijn het vreselijke enthousiaste liefhebbers, in Frankrijk, maar verkooptalent - nee. Daar zou het stamboek in Frankrijk nog iets meer aan kunnen trekken, maar ik realiseer me dat de financiële middelen beperkt kunnen zijn.

En hier weer een link, naar een juweeltje van een stoeterij in Bretage, niet ver van Brest. Ze hebben een zoon van Shabaya al Shatane als veulen gekocht, El Shagar al Shatane, hij is met succes tot 130 km uitgebracht. Ze hebben ook dochter van Shabaya al Shatane, Oshanna, als fokmerrie, en deze hebben ze laten dekken door Lahouar al Shatane. Dit heeft de goedgekeurde dekhengst Tarek Al Rabiya opgeleverd!

http://alrabiya.free.fr/index.php

Zij laten hun paarden door een professionele trainingsstal uitbrengen, zo heeft Ollivier Yvon El Shagar al Shatane voor hun uitgebracht.

De link naar deze - zeer succesvolle - trainingsstal is

http://www.chevaux-armor.com

Als je klikt bij palmares, en dan chevalier aanklikt, dan zie je dat zij zowel Shabaya al Shatane zelf, als ook haar zoon El Shagar al Shatane, meermaals over grotere afstanden hebben uitgebracht. Dat zegt natuurlijk niet alleen iets over deze paarden, maar ook iets over deze ruiters.

In het voorjaar van 2013 zal, volgens de website, het sperma van Tarek Al Rabiya, als diepvriessperma beschikbaar zijn. Of dit ook buiten frankrijk beschikbaar zal zijn weet ik niet.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:29

Gut, niet teveel linkjes van succesvolle Berbers in endurance plaatsten hoor, ik heb al genoeg lopen kwijlen over allemaal volbloeden en dan kan ik straks echt niet meer kiezen ;)

Armor is inderdaad wel goede stal (en fokkerij), ben zeer gecharmeerd van hun Fadasir...
Citaat:
Zij laten hun paarden door een professionele trainingsstal uitbrengen, zo heeft Ollivier Yvon El Shagar al Shatane voor hun uitgebracht.

= andersom: Yvon Ollivier ;)

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:59

:o Yvon Ollivier :o

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:34

:9 Fadasir :9 Volgens mij houdt jij van paarden met een sterke achterhand, Moragh

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:58

Is de motor he ;)
Maar het is dus ook dichtbij familie van mijn jonge hengst, ik ben nogal Persik fan en merk dat ik dat type paarden gewoon snel eruit haal. net als Dormane's overigens...

Dit is mijn jonge man van nu 3 (inteelt op Persik)
Afbeelding

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:07

_/-\o_ ik wil niet eens weten hoe hij er straks uit ziet als hij in training is ...

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:05

nicolanca schreef:
Moragh, ik kan alleen maar denken: onbekend maakt onbemind! En daar kunnen we hier via bokt misschien iets aan doen


Stiekeme meelezer meldt zich :o :D

Denk dat dit een zeer belangrijke reden is. Het is dat ik graag meelees in het 'barokke en klassieke gedeelte' omdat ik een PRE en een Hispano-Arabe heb, maar ik biecht op dat ik helemaal 0,0 wist over Berbers. Nu ik alles heb gelezen wat jullie hier schrijven kan ik niet anders zeggen dan....schitterende paarden met zo te lezen super karakters. Erg interessant dus ga vooral door met schrijven :D

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:10

Ken iemand dit dier (of de lijnen waar hij uit komt?)
http://www.heclair.de
Hij is perlino en aangezien er niet idioot veel verdunning in Berbers zit kan hij misschien erg kleur gefokt zijn?
Vind verschil tussen voor en achterhand ook wat groot maar verder wel leuk dier en leuke nafok?

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:43

Zo er is weer een hoop geschreven! Reageer later even op alles, nu even snel.
Over Heclair, Aline op bokt heeft een veulen van hem en heeft hem voor zover ik weet minstens 2x in het echt gezien :)
Dormane is de opa van onze AV :) v=Farouk el Mels :) je jonkie is een knapperd Moragh!
Nicolanca leuke links weer!
Kinke wat leuk dat je zo geïnteresseerd bent geraakt nu in de Berbers :)

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:39

Een PRE hebben en niets van de Berber weten dat zou eigenlijk niet mogen! Ik heb eerder al geciteerd uit het beroemde Album van Eerelman en Quadekker. Quadekker verzorgde de teksten in dit album uit 1898, hij was dierenarts en omdat de Staat zijn opleiding aan de veeartsenijschool in Utrecht had bekostigd was hij verplicht om als veearts een aantal jaren in het leger te dienen. Zoals Josav al opmerkte is het begrip “ras” een 19e eeuwse uitvinding, en zijn ook de meeste stamboeken in de 19e eeuw opgericht. Door het militaire belang van paarden was ook de staat heftig geïnteresseerd in de verbetering van het paardenbestand, en kennis van de verschillende rassen was daarvoor van belang. Nederland heeft nooit geaarzeld hengsten uit het buitenland te halen. Het Album van Eerelman werd uitgegeven door een boekhandel in Zutphen. In principe was deze onderneming te kostbaar voor hun, om het financiële risico te beperken werd het uitgegeven via een systeem van “inteekening”. De afnemers moesten voordat het boek gedrukt werd zich verplichten het af te nemen. In de lijst van intekenaren werd trots Hare Majesteit de Koningin en Hare Majesteit de Koningin Moeder als eerste vermeld, maar als derde stond de Bibliotheek van het Departement van Oorlog genoemd!

Dan nu een citaat uit de rasbeschrijving van “het Andalusische Paard”:
Wat de geschiedenis der Spaansche paarden in ’t algemeen betreft, wordt verondersteld, dat de Phoeniciërs reeds paarden naar Spanje gebracht hebben, daar Romeinsche geschiedschrijvers, zoals Strabo, de Spaansche paarden vergelijkt met die van Parthië.
De later zoo beroemd geworden paarden van Kalpe (Gibraltar) waren waarschijnlijk van Numidischen oorsprong.
Van af den oorlog der Romeinen en Carthagers tot aan de verovering door de Mooren, is van de paardenteelt in Spanje zeer weinig bekend.
Met den intocht der Mooren echter kwam ook het Barbarijsche paard, dat vooral in het zuiden van Spanje weldra de alleenheerschappij had, terwijl in de bergstreken van het Noorden, zooals in Asturië met de West-Gothen een zwaarder paard ingevoerd werd, dat later onder het ridderdom nog grooter en zwaarder geworden is.
Het Barbarijsche paard heeft inderdaad zulk een grooten invloed uitgeoefend op de paardenrassen van Spanje in het algemeen, maar meer in het bijzonder op het Andalusische, dat over dit paard vooraf iets meer gezegd moet worden.
Het Barbarijsche paard zou ontstaan zijn uit een vermenging der Numidische paarden met Arabische van Nedjed. Over ’t algemeen is de taille van dit ras niet groot, doch het schittert door een breede, diepe borstkas, een zeer sterk kruis en veel “énergie vitale”. Alleen in die districten waar het ras beter behandeld is, vindt men ook grootere paarden. Zoo bv. meten in laag Cheliff en op de Nahar-Ouaal de paarden 1.60 Meter.
In Tiaret bezitten enkele voorname families dieren van nog meer taille.
Over ’t algemeen varieeren de schoone typen in dit opzicht tussen 1.55 en 1.60 Meter.
Het echte Barbarijsche paard dat nog voorkomt in Tunis, munt uit door elegantie, en dit paard heeft niets gemeen met al de “criquets dégénérés” zonder taille en zonder gang, die men tegenwoordig ook als Barbarijsche bestempelt.
Het echte Barbarijsche type vindt men nog tusschen Boghar en Tiaret, en men kan van dit type zeggen, dan het is bewonderenswaardig om zijn precieuse kwaliteiten van onvergelijkelijken weerstand en volharding, bij een meer dan voldoende snelheid.
De “foyer principal” van het Barbarijsche paard is Marokko en het onderscheidt zich van het Arabische paard doordat zijn taille eer grooter dan kleiner is. Ook het hoofd is kleiner en fijner, hals lang, goede schoft, vlakke schouders, lange ribben, korte lendenen, lang kruis, kleine hoeven en lange kooten. De goudvosrobe komt er veel voor.
Het Barbarijsche paard schijnt op het eerste gezicht niet temperamentvol te zijn, doch is het eenmaal in gang, dan eerst komt zijn temperament uit en ontwikkelt het een “vigueur”, als het snelste Arabisch paard.
Zijn gangen zijn harmonieus gecadenceerd en maakt dit paard geschikt voor de manège, zoowel als voor het veld.
Zijn kracht, zijn energie en opgewektheid behoudt het tot het eind van zijn leven, vandaar dat ook gezegd wordt: “les barbes meurent, mais ne veillissent pas.”
Al hebben waarschijnlijk de Gothische ridders met hunne zware uitrusting, het lichte Barbarijsche paard niet als krijgspaard bestegen, toch zullen de ridderpaarden wel niet vrij gebleven zijn van Afrikaansche bloedvermenging, althans de uitdrukking Castiliaan, Castiliaansch paard, in de middeleeuwen algemeen het strijdpaard aanduidende, wijst op een dergelijke vermenging.
Met het verdwijnen der Moorsche heerschappij was natuurlijk de invloed van het Moorsche paardenbloed nog niet geheel verdwenen, maar hield nog tot lang na de middeleeuwen aan.”

Ik maak hier wederom het voorbehoud dat Quadekker dit schreef met de kennis die men in 1898 had. Het Album is, op veel kleiner formaat, in 2003 door het Veenkoloniaal Museum in Veendam weer uitgegeven. Exemplaren hiervan zijn bij antiquariaten (boekhandels gespecialiseerd in oude en tweedehands boeken) relatief makkelijk te verkrijgen – even zoeken op internet levert zo een vijftal exemplaren op. Als je van paardenboeken houdt, een aanrader.
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 11-08-12 14:12, in het totaal 6 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:42

nicolanca schreef:
Een PRE hebben en niets van de Berber weten dat zou eigenlijk niet mogen!


:=
gaat zich in een hoekje zitten schamen
:o :D

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:49

En ik moet 's een keertje echt blind leren typen, maar met die oude spelling valt het niet mee :o

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:41

Heel erg interessant, ik lees even bij!
Ik heb nog een vraagje, zijn de Berbers ook zo fructaangevoelig of gevoelig voor schuren? Heeft iemand daar ervaring mee?

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:19

Van een algemene fructaangevoeligheid is mij niets bekend; en de paarden bij Al Mounira stonden op golvende weilanden waar Bourgondische vleeskoeien het prima zouden doen (dat waren trouwens hun buren!) - dus arme grond is geen must. Of het fructaangehalte van gras alleen te maken heeft met de bemesting weet ik overigens niet. Ook kort gras kan gestresst raken en een hoger fructaangehalte krijgen (hele topics over op paardnatuurlijk en zo) en sommige grasrassen bevatten meer fructaan dan andere (er worden aparte zaadmengsels verkocht voor gras van paardenweides, die er beter bestand tegen zijn om kort afgegraasd te worden en minder fructaan aanmaken).

Wel lijkt het mij dat het uitmaakt waar je paard vandaan komt. Sommige Berbers - net zoals jouw paarden - zijn opgegroeid in zeer schrale natuurgebieden. Of ze komen uit de oorsprongslanden waar helemaal geen weiland te bekennen is. Als je die van de ene dag op de andere dag in een vette hollandse wei zet gaat dat mis (Ik wil overigens niet suggereren dat dat de oorzaak is van het probleem bij jouw paarden). Daarvoor geldt wat voor alle paarden geldt, dat je de darmen voorzichtig moet laten wennen. Datzelfde geldt ook voor een P.R.E. die je uit Spanje importeert, en die daar alleen in een zandpaddock heeft gestaan en hooi /stro/luzerne gewend is.

Grootste probleem voor mij zal worden dat het sobere paarden zijn, en dat ik heel goed zal moeten opletten dat ze niet te dik wordt. Overigens heeft mijn KWPN'er ook een zomer vreselijk zomerexceem gehad (de vellen hingen erbij), juist toen ze (mea culpa) ook minstens honderd kilo te dik was - dus ik sluit niet uit dat er een verband is. Een mens leert van zijn fouten (en maakt vervolgens weer andere) dus ik ga hardstikke mijn best doen om te zorgen dat ze niet te dik wordt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:29

nicolanca schreef:
Van een algemene fructaangevoeligheid is mij niets bekend; en de paarden bij Al Mounira stonden op golvende weilanden waar Bourgondische vleeskoeien het prima zouden doen (dat waren trouwens hun buren!) - dus arme grond is geen must. Of het fructaangehalte van gras alleen te maken heeft met de bemesting weet ik overigens niet. Ook kort gras kan gestresst raken en een hoger fructaangehalte krijgen (hele topics over op paardnatuurlijk en zo) en sommige grasrassen bevatten meer fructaan dan andere (er worden aparte zaadmengsels verkocht voor gras van paardenweides, die er beter bestand tegen zijn om kort afgegraasd te worden en minder fructaan aanmaken).

Wel lijkt het mij dat het uitmaakt waar je paard vandaan komt. Sommige Berbers - net zoals jouw paarden - zijn opgegroeid in zeer schrale natuurgebieden. Of ze komen uit de oorsprongslanden waar helemaal geen weiland te bekennen is. Als je die van de ene dag op de andere dag in een vette hollandse wei zet gaat dat mis (Ik wil overigens niet suggereren dat dat de oorzaak is van het probleem bij jouw paarden). Daarvoor geldt wat voor alle paarden geldt, dat je de darmen voorzichtig moet laten wennen. Datzelfde geldt ook voor een P.R.E. die je uit Spanje importeert, en die daar alleen in een zandpaddock heeft gestaan en hooi /stro/luzerne gewend is.

Grootste probleem voor mij zal worden dat het sobere paarden zijn, en dat ik heel goed zal moeten opletten dat ze niet te dik wordt. Overigens heeft mijn KWPN'er ook een zomer vreselijk zomerexceem gehad (de vellen hingen erbij), juist toen ze (mea culpa) ook minstens honderd kilo te dik was - dus ik sluit niet uit dat er een verband is. Een mens leert van zijn fouten (en maakt vervolgens weer andere) dus ik ga hardstikke mijn best doen om te zorgen dat ze niet te dik wordt.

Succes! Het is een erg moeilijk probleem...mijn oudste heeft nu na ...3 jaar hetzelfde als haar zusje. Ik ben er de put van in. Ze staan op erg kort gras, met mager hooi. Non stop houden ze het hoofd in eet-houding. Het kauwen stopt nooit.
Ik hoop voor ze een plekje te vinden in een gebied met arme grond, zoals van waar ze kwamen of de Eifel. Zou ze gratis ter adoptie geven, met de voorwaarde dat ik ze regelmatig eens mag gaan opzoeken...

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:52

Ik kan er nog aan toevoegen dat hoog in de Pyreneeën het gras extra veel fructaan bevat, als een soort "anti-vries" tegen de nachtvorst (de suikers in de cellen voorkomen dat ze kapotvriezen - ook zomers vriest het daar 's nachts). De paarden vonden daarom het gras bovenop de berg lekkerder dan beneden in het dal - dus als je een berber wilt die gegarandeerd tegen fructaan kwam moet je die bij La Cavale halen, in Mantet. Het probleem is alleen dat die in z'n hele leven nog geen tractor gezien zal hebben...... (wel koeien, geiten, gemzen, wandelaars met rugzakken, adelaars en gieren die dode schapen opeten).

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:36

Kent iemand Haras du Verseau?

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:22

Nicolanca leuk stukje weer! Toch wel interessant te lezen wat men er toen over schreef :) een andere aanrader is Chevaux du Sahara, er is onlangs nog een heruitgave van verschenen met voorwoord van Francois Pouillon, deze cultureel antropoloog en historicus hebben wij hier op bezoek gehad, een erg aardige man die heel veel weet te vertellen over Berberpaarden.

Kinke schaam je niet, helaas is er gewoon weinig bekend over Berberpaarden! Wie weet kunnen we er wat aan veranderen :)

Cambiar ik weet het eigenlijk niet, ken wel enkele paarden die wat schuren. Wil je jouw merrie misschien kwijt dan?

Moragh Haras du Verseau is al een paar keer voorbij gekomen in dit topic, zij hebben als fokdoel vnml het oude Berbertype en Iberische type in het niet-schimmel. (zij zijn van mening dat het schimmelgen bij het Arabisch paard vandaan komt en oorspronkelijk bij Berbers niet voorkomt, JoSav wist hier ook nog wel wat over te vertellen geloof ik).