Berberpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:13

Thx voor de super interessante info! Razend interessant allemaal die Berbers en oude Iberische types. Moet nu werken, maar wou nog een en ander zeggen, ook ivm Pacha, ik zit op een Frans forum van Iberische paarden waar er heel wat foto's en info over hem staat van de persoon die hem gekocht heeft. Ik zag tot m'n verrassing in het deel van het forum die gewijd was aan Berbers zopas schitterende foto's van een veulen van Pacha en prachtige veulens van nog tal van andere hengsten die hier ook aangehaald werden, maar kom er nog op terug vanavond ;) .

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:00

@Djilna - supergaaf dat er nog een berber-arabier in Nederland is. Voorlopig heb ik er nog geen tien geteld in Nederland
@Cambiar - kun je ook de link naar het franse forum over Iberische paarden plaatsen? Ben heel nieuwsgierig ingesteld.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:36

Oh ja ik ben ook wel nieuwsgierig naar dat forum, wist niet dat er een Iberische paarden forum is met een deel over Berbers :) altijd leuk om weer nieuwe info/meningen te horen :)
Ik vind Pacha er op onlangs gemaakte foto's goed uitzien. Ik heb geen idee hoe groot hij is..

Oeps ik zie net dat ik twee keer een foto van Raqas heb geplaatst, kan de post niet meer wijzigen, die andere zwarte Berber die kennissen van ons uiteindelijk hebben gekocht was deze:
Afbeelding

Qua Berbers/BerberArabieren in Nederland weet ik dan die fokker de Bonnehoeve, een vrouw die een jonge sabino vosmerrie van Al Mansour heeft, Fouad en zijn vriendin die twee paarden uit Marokko hebben geïmporteerd, en er zat hier nog iemand op bokt die een kleine vos had die uit een natuurgebied kwam, zou ook een Berber zijn, stond toentertijd te koop geloof ik (alweer een paar jaar terug).
Ook Vlaamse bokster Vertigo heeft een BerberArabier ruin staan, van Elam II.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:34

Ik zie dat de vader van Vertigo's berber, Elam II, ook met diepvriessperma in heel europa beschikbaar is. Maar ja, Cambiar, het is niet het goede kleurtje ....

http://barb-horse.pagesperso-orange.fr/Elam.htm

Hij lijkt me wel heel klassiek en veelzijdig, dus ik hoop dat Vertigo ons meer over hem kan vertellen.

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:35

Wat leuk, een actief berbertopic :) ! Ik heb nog niet alles gelezen, maar begin al even met wat info over Elam II.

Het type berber waar ik naar op zoek was, was niet zozeer het barokke type, maar een paard met zeer vlakke gangen en een heel goeie uithouding. Ik wou met mijn berber vooral genieten van lange buitenritten en enduranceritten. Daarom ging op zoek naar ouderdieren die op endurancevlak wat gepresteerd hadden, en dan kom je al vlug in Frankrijk uit.
Ik had vooral interesse in nakomelingen van Elam en Lahouar al Shatane, beide berbers die actief waren in endurance, en die me qua type enorm aanspraken.

Eerst zijn we kennis gaan maken met Elam en zijn eigenaresse Sophie. Sophie was jaren terug op zoek gegaan naar een leuk, ongecompliceerd paard om buitenritten mee te maken, en Elam voldeed hieraan, ze was niet specifiek naar een berber op zoek. Ze was vrij snel zo gechameerd van Elam, dat ze zich meer en meer is gaan verdiepen in de berber. Stilletjesaan is ze ook endurance gaan doen met Elam, en werden ze daar beide fanatieker in :) .
Ze was Elam zo gaan waarderen dat ze een kleine stoeterij rondom hem heeft opgezet, aanvankelijk vooral met doel endurancepaarden te fokken, later is ze dat wat ruimer gaan zien.
Toen ik kennis maakte met Elam, stond hij in een paddock met zijn zoon (een 3-jarig ruintje en de volle broer van Swann) als gezelschap. In de nabije buurt stonden de fokmerries en veulens.
Prestaties en type stonden me al aan, maar het karakter van Elam was echt fantastisch! Hij straalde één en al goedmoedigheid uit, hij was heel sociaal naar andere paarden, heel beleefd en gemakkelijk in omgang.
Elam heeft de laatste jaren ook veel voor de koets gelopen, en werd enkele jaren terug ook zonder problemen door de kinderen van Sophie gereden. Hij is vlot, maar heeft een super cool karakter.
De moeder van Swann is een berber-arabier, met een iets pittiger karakter, maar ook totaal niet nerveus of schrikachtig.
Ook swann heeft dat leuke vlotte temperament zonder nerveus te zijn.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:58

@ nicolanca, is niet echt alleen een forum van Iberische paarden, maar van alle rassen: 1cheval. com en deze hier: http://cavaliersdelisere.meilleurforum.com/t1832p300-domaine-amlalad-photos-des-poulains vind je ook veel terug.
Ik heb enkele jaren geleden een interessant artikel gelezen over Pacha toen hij verkocht werd bij l'écurie de Meknès, hij zou een Noord Afrikaans type Libico berber zijn, een voorouder van oa de Anda en Fries.
Ik vind hem speciaal, deze zwarte antieke schoonheid. De Berber met een recht profiel in het hoofd zou nog ouder zijn en ik heb hem altijd in m'n achterhoofd gehouden voor moest ik ooit eens dekken.
Toch denk ik niet dat het een goeie combi zou worden met m'n merrie omdat hij ook een onderhals heeft, toen m'n merrie jonger was, viel dit nog meer op dan nu (nu is de hals veel zwaarder geworden). Ik denk dat ik beter een ronder gebouwde hengst voor haar zou nemen.
Una: (is minder mooie foto, van toen ze 3 jaar was, maar is om te illustreren wat ik bedoel):
http://www.mijnalbum.nl/Album=6MLS4LV3
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DHVSU8JW.jpg

Pacha:http://www.mijnalbum.nl/Album=EOCTJUGF

ElanorJ

Berichten: 81
Geregistreerd: 05-05-12

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:51

Zo ik loop flink achter zeg. Ben wel telkens aan het meelezen, super interessant allemaal wat hier voorbij komt. Nuttige sites ook!
Zidouna, wat een mooitje ook, die jullie verkocht hebben! Als je ooit van Raqas af moet weet je me te vinden (en anders ik jou wel, haha..) Is de verkochte zwarte nou helemaal Berber? En mag ik een vraag stellen? Waarom is hij vastgebonden met twee benen aan elkaar en rond de hals?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:17

@Zitouna, mooie hengst die laatste... wat kost zo'n zwarte Berberhengst ongeveer?

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:41

Ik vind Elam II ook een erg aansprekend paard :j
Zijn karakter klinkt ook super! Vertigo leuk die uitgebreide beschrijving, ben je uiteindelijk nog bij Laouhar wezen kijken?

Cambiar ah het Franse bokt :D ja het is een bijzonder type inderdaad, hij heeft zeker iets. Ik snap wel wat je bedoeld met de onderhals. Maar zoveel keuze uit barokke zwarte hengsten is er niet.. Had je L-Aberkan nog gevonden? http://11.img.v4.skyrock.net/11f/my0473 ... 959110.jpg
Over de prijzen van dit soort hengsten hier, dat kan erg verschillen... Zwart is sowieso duur want zeldzaam en gewild, en dan kan het erg verschillen of hij bij een boer of iemand die ermee met toeristen werkt vandaan komt die toevallig hard geld nodig heeft of bij iemand die er altijd heel goed voor heeft gezorgd en hem eigenlijk helemaal niet wilt verkopen maar die soms een geboden prijs gewoon niet kunnen laten gaan. Libiers drijven de prijs behoorlijk op voor dit soort paarden, soms worden ze voor wel 4 a 5 duizend euro verkocht, maar af en toe kan je op een kansje stuiten waar iemand snel geld nodig heeft, dan kan je voor de helft klaar zijn.
Nadeel blijft dat de locals over het algemeen de paarden niet op een echt paardwaardige wijze houden. Ze worden met 2 jaar oud al ingereden en soms daarvoor al voor de kar gezet, staan vaak gekluisterd en hebben eigenlijk amper gelegenheid vrij te bewegen. Daarbij rijden ze ze met erg strenge bitten en meestal slecht passende zadels op nogal onvriendelijke wijze. Daarom koop ik ze zelf liever jong, nog niet ingereden en investeer dan liever de tijd en het geld erin om ze een beetje paardwaardig te laten opgroeien.

Elanor mooie hengst he! Hij was niet van ons, ik vond het wel een erg mooi paard maar nog een erbij pfff en hij was met 4 jaar oud echt al zeker 2 jaar flink aan het werk... En Raqas, wie weet komt hij nog eens die kant op :P

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:59


Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:35

Ja een hoop paarden hebben hier een zwaar leven helaas... Maar als je ziet hoe de mensen zelf soms leven, tja den begrijp je wel dat de hun werkdieren niet enorm vertroeteld worden. Er zullen zat paarden zijn in Nederland en Belgie die een mooier onderkomen hebben dan veel mensen hier.

Hmm ja ik las alleen op hun site dat hij is teruggetrokken uit de fok -O-
Vind ze daar erg mooie veulens en paarden hebben, ook op het aube forum staan een hoop foto's.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:28

Cambiar wat vind je van Houssam? Stond ook bij Azzayani, nu bij http://www.ourtalhof.de/ hij heeft wel wat wit op zijn hoofd, maar valt verder toch wel aardig in jouw type? Grote maat ook, 1.57. Ook niet idioot ver weg...

Ook wil ik jullie deze link nog even doorgeven: http://almuluyah.jimdo.com/ zij zitten in Luxemburg en zijn nu op bezoek hier in Djerba :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:26

Ja Houssam had ik al gezien, thx voor link ;-), erg mooie hengst, maar zit Arabier in. Die Phoulad in de tweede link vind ik nog mooier.
Gezien het temperament van m'n eigen meiden zou ik liever een zo kalm mogelijke zuivere Berber hebben....als ik daar arabier aan toevoeg zou het kunnen gebeuren dat het bommetjes worden...

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:15

Ik snap het, maar het Arabische percentage moet je niet al te letterlijk nemen: bij inschrijving in het stamboek met Titre Initial worden de papierloze paarden als 50% of 100% ingeschreven. Op basis van deze percentages is men verder geborduurd. Het ding is alleen dat een commissie beslist met welk percentage ze worden ingeschreven, zo wordt het overgrote deel met 50% ingeschreven, hoewel je er soms echt niets Arabisch in terugziet. Het zou dus zo kunnen zijn dat je eigenlijk een pure of 90% 'pure' Berber hebt, die alleen als Berber-Arabier wordt ingeschreven. Aan de andere kant zou het ook zo kunnen zijn dat een paard wat als 'pure' Berber wordt ingeschreven, eigenlijk maar 50% Berber is maar gewoon erg veel Berbertype heeft. Daarnaast valt het natuurlijk te betwijfelen of er sowieso wel iets als een zuivere Berber bestaat, gezien de rassen Berber en Arabier al veel langer in hetzelfde gebied samenwonen als dat er een stamboek bestaat...

ElanorJ

Berichten: 81
Geregistreerd: 05-05-12

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 01:07

Wauw Phoulad is erg mooi ja.. Luxemburg is tenminste niet zo ver weg als Tunesië... ;)

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:31


Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:59

Wat leuk dat het berbertopic weer actief is =)
Prachtige paarden zie ik weer voorbij komen!

Ik ben degene die bij Haras du Freysse langs is geweest, waarover Nicolanca sprak. Ik heb echt genoten van alle dagen dat ik er geweest ben, en ik heb echt alleen maar prachtige paarden gezien, met stuk voor stuk een goed karakter.

Claire was erg eerlijk over haar paarden en geeft echt advies (mits ernaar gevraagd wordt) over welke hengst geschikt kan zijn voor je merrie en over welke paarden volgens haar geschikt zijn voor een bepaalde toekomst. Zo gaf ze ook eerlijk aan welke paarden een 'minder goed' karakter hebben.

Er is in het topic over Lazem gesproken; hij was helaas niet op de fokkerij aanwezig. Erg jammer, aangezien ik een van zijn nakomelingen heb gekocht ...
Hij is verkocht aan iemand in Duitsland.

Claire heeft me wel over zijn karakter verteld; hij is samen met Lasnami uit Algerije gekomen. Lasnami heeft een ontzettend goed karakter, beter dan Lazem. Hij is ontzettend kalm en werkwillig, ondanks zijn (slechtere) verleden in Algerije. Slecht in de zin dat er op te jonge leeftijd te veel van hem gevraagd is.

Lazem is ook een echte Berber wbt karakter, maar schijnt zichzelf wel nogal goed te vinden. Hij zou misschien dus wel eens op zijn plaats gezet moeten worden. Maar dit is natuurlijk relatief, het blijft een makkelijker paard dan de gemiddelde KWPN'er. Ook Lazem is werklustig en mensgericht. Dat zie ik in elk geval erg terug in het paard dat ik heb gekocht.

Nog over zwarte Berber dekhengsten; ik vind Forband des Aures zelf ook erg mooi:
Afbeelding


Over het importeren; ik ben me al een aantal jaren aan het verdiepen in Berbers en in het aanschaffen van een Berber. Ook ik raad in principe af om een Berber uit een van de herkomstlanden te halen.
Zoals Zitouna al zegt worden veel paarden nogal jong ingereden. Bovendien was bij Claire en ook op het Berbertreffen goed te zien dat geïmporteerde over het algemeen rustelozer of 'schrikkeriger' zijn dan Europese rasgenoten. Bovendien hoeft de kwaliteit van een importpaard echt niet beter te zijn.
Claire raadde ook af om te importeren; het komt regelmatig voor dat ze in hun jonge jaren belangrijke voedingsstoffen missen, waardoor ze, ondanks dat het ras normaal gesproken goed gezond is, toch gebreken kunnen vertonen.

Ik was het niet van plan, maar ik heb toch maar een VVDD topic geopend over de fokkerij waar ik geweest ben (mede omdat er toch wel meer mensen in Berbers geïnteresseerd blijken dan ik dacht). Hier staan ook foto's van de hengsten daar:
[VVDD] En het is geworden ... Bouazine [Berber]

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:00

Erg leuk verslag om te lezen trouwens Zitouna, en prachtige paarden ook weer.
Jammer dat Billy zo ziek is geworden, ik hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt, en dat ze hun reis kunnen hervatten.

ElanorJ

Berichten: 81
Geregistreerd: 05-05-12

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:33

Inderdaad een leuk verslag om te lezen, heel bijzonder!
Maghreb: hij is zeker een prachtige hengst! Maar op de website van hen zag ik staan farbe: rappe. Rappe betekend geen zwart toch?
Verder heel gaaf om te lezen hoe je uiteindelijk jouw paardje hebt uitgekozen :) echt een mooie dame!

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:44

Rappe betekent zwart in het Duits ;)
En dank je wel!

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:46

De mijne schijnt ook een scheut berber te hebben, maar hij is papierloos dus weten doe je het niet. Hij is alleszins Iberisch, als in 'uit Spanje geïmporteerd' (door mezelf) en 'in Andalusië gekweekt'.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ATWDHEOE.jpg

Niet zo'n geweldige foto, maar door het zonnige weer deze zomer heb ik nog niet veel kans gehad om eens een 'verse' serie foto's te maken. Dit is om 7 uur 's ochtends.. geen zon en geen licht :P

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:22

Maghreb (hee leuke nieuwe naam :) ) een leuk verslag heb je ervan gemaakt! Mooie foto's ook, ze hebben er echt veel paarden staan he? Wel jammer dat op hun website lang niet alles erop staat. Maar dat zou ook wel erg veel worden dan, met zoveel paarden. Lazem vind ik een erg knap paard, hij zal het zeker goed doen in de Duitse fok, daar past hij wel in het plaatje als flinke grijze barokke hengst. Haha dat machogedrag zien we hier ook wel eens terug :D

Forband is ook een plaatje ja <3 schijnt ook een heel fijn karakter te hebben. Hij is wel vrij klein alleen, Cambiar zoekt geloof ik een wat grotere maat..

Over importeren: voor een particulier is dit bijna niet te doen, de overtocht wordt per transport betaald en zou per paard dus veel te duur worden. Dan kan je inderdaad voor diezelfde prijs een leuk paard in Europa kopen met minder risico's. Verder moet inderdaad echt naar kwaliteit worden gekeken, veel paarden worden dus inderdaad jong ingereden en/of niet altijd even goed gehouden. Maar, wie zoekt, die vind. Er is absoluut kwaliteit te vinden, en er zijn ook wel mensen die wel echt goed met hun paarden omgaan. Probleem is dat je die als Europeaan dus echt niet zo een twee drie kan vinden. Kwaliteitsimport is niets mis mee zou ik zo zeggen, Berbers komen tenslotte uit de Maghreb en zijn een product van jarenlange selectie door Berbers in Berberland met Berberomstandigheden, dus om alle import nu ineens zwart te maken vind ik niet kunnen. Dat er op een andere manier wordt omgegaan met de paarden geldt wel voor veel gevallen, maar men kan hier echt juweeltjes vinden. Daarbij riskeert men in Europa natuurlijk wel met een te kleine genenpoel te fokken wanneer men niets meer zou importeren... Probleem hier is dan weer dat maar een heel klein deel van de paardenpopulatie papieren heeft gezien het merendeel van de 'echte' Berbers daar niets om geven.

Ik heb zelf mijn paarden zoveel mogelijk jong (1 a 2 jaar oud) gekocht, bij bekenden hier. Het kost wat meer aan tijd en investering maar uiteindelijk ben je er wel zeker van dat je er een paard zonder verassingen aan overhoudt.
De twee Berbers die ik ouder heb gekocht, Flavio op 4,5 jarige leeftijd (nu 3,5 jaar geleden) en Kalife op 6 jarige leeftijd (nu 1 jaar en een paard maanden terug) hebben wel hun dingetjes gehad. Flavio heeft Berberraces gelopen en was relatief erg goed verzorgd, hij stond bij iemand die hem als veulen had gekocht en heel erg gek op hem was. Hij was in het begin wel angstig en kon daardoor af en toe agressief uit de hoek komen. Dit is echter helemaal goed gekomen, hij is nu echt het perfecte paard, vol vertrouwen, lief met kinderen, mak als een lammetje maar hij heeft wel zijn trots: met hem moet je samenwerken. Onder het zadel cool, nergens bang voor, maar wel voorwaarts, geen dooie sul. Voor mij echt mijn perfecte paard en een typische Berber :)
Afbeelding

Kalife was een ander verhaal: hem hebben we in niet zo'n goede staat gekocht. Hij was erg schraal, maar gezien zijn wel erg mooie bouw, goede karakter, flinke maat (voor mij met 1.80 wel fijn..) en als bonus nog mooie kleurtje hebben we hem toch gekocht :j hij komt uit het grensgebied met Algerije en heeft voor hij bij ons kwam voor de kar gelopen... Eerst hebben we hem 6 maanden laten aankomen en een beetje spieren opbouwen, spelen met vriendjes etc. Daarna langzaam eens een zadel erop gelegd en daarna eens erop gekropen, dat was hij duidelijk nog niet gewend, maar hij pikte het wel super snel op als een echte Berber. Ding is alleen: hij heeft op een achterbeen een flink litteken. Hij heeft er geen last meer van, maar je weet dus niet wat er mee gebeurd is en hoe hij dit heeft opgelopen. Hier een plaatje van hem:
Afbeelding

Bandida het blijft een knapperd ook! Hij komt bij HC vandaan toch? Hoe pakt hij het nu allemaal op, doen jullie al wat ohz?

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:44

Bandida, het lijkt me een erg mooi paard zo van de foto te zien!

Zitouna, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde niet te zeggen dat er geen goede paarden zijn in de Maghreb landen. Men moet alleen niet te licht over import denken. Zoals je al zegt kan het erg duur worden. En zowel van Claire als van de eigenaren van Al Mansour heb ik gehoord dat het regelen van de papieren erg veel (maanden) tijd in beslag neemt. Claire heeft zeker 5 hengsten die geïmporteerd zijn, stuk voor stuk prachtige voorbeelden van Berbers inderdaad :).

Jouw berichten (foto-topics) volg ik al een tijd. Wat is Kalife veranderd inderdaad! Ik herinner me da hij echt smalletjes was, dat zie je echt niet meer terug!

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:01

Import om de genenpoel aan te vullen zal altijd nodig blijven denk ik, maar ik laat dat voorlopig graag aan experts over zoals Claire Martin. Die heeft ook de contacten die daarvoor nodig zijn. Een andere grootheid in de berberwereld is Chantal Chekroun Al Shatane. Zij woont in Bourgondie een heeft een uitgebreid netwerk van contacten en weet de mooiste berbers en arabieren te importeren. Ze heeft al veel stoeterijen in Frankrijk geholpen met haar adviezen. Zij heeft ook de contacten met Bedouïnen die haar in staat stellen de arabieren te importeren die in Amerika worden aangeduid als Bedouin-Arabs. Ik zal de website van haar stoeterij in Bourgondie nog opzoeken. Aha, hier is hij

http://elevagealshatane.monsite-orange.fr/index.html

Het adres staat er niet bij, ze houdt niet van onverwachte bezoekers ... Maar bellen voor een afspraak kan altijd. Veel fokkers dragen haar op handen vanwege haar goede adviezen.

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:38

Zitouna, Elam II vond ik op alle vlakken zo leuk dat ik niet meer tot Laouhar geraakt ben :) . Wie weet ooit nog eens..
Wauw, die afrika-reis(vanje link) is fantastisch!
Flavio is toch echt een prachtig paard!

Begin jaren '90 hebben mijn man en ik tijdens een reis naar Djerba enkele toeristische ritjes gemaakt. Onderweg vroegen we naar de leeftijd van onze paarden en dat was toch even schrikken : paardje van mijn man was was 2,5 jaar, die van mij 3 jaar.. Toen waren de Arabische volbloeden voor hen veel waardevoller dan de Berbers. Ik weet nog dat een arabisch paard gemiddeld zo een 10 maal duurder was dan een Berber.

Cambiar, ivm Berber en Berber-Arabier wou ik hetzelfde antwoord dan Zitouna geven : staar je er niet blind op. Als je een hengst op foto ziet die je qua bouw en uitstraling ziet zitten, dan zou ik zeker verder informeren, zelfs al is het een Berber-Arabier.
Swanns bouw is niet echt je ding, denk ik (en hij is ruin :) ), maar qua karakter zou hij heel goed samengaan met je merrie : hij is enorm stabiel, heeft nog nooit onverwachtse reacties gehad. Vertrouwt hij iets niet, dan blijft hij gewoon even stilstaan.

Maghreb, fijn dat de ervaringen met Haras du Freysse zo positief zijn!
En ivm importeren, gelukkig worden er regelmatig paarden geïmporteerd zodat hopelijk ook in Europa voldoende diversiteit behouden blijft, maar ik zou het zelf ook niet aandurven. Ik ben er wel van overtuigd dat je heel kwaliteitsvolle dieren kan vinden in de thuislanden.

Bandida, ik kijk uit naar een betere foto van jouw paard :) . Ik dacht dat hij ong dezelfde leeftijd dan Swann had (6 jaar)?

Door jullie enthousiaste verhalen over verschillende Franse fokkers krijg ik echt veel zin om er enkele te bezoeken, spijtig dat ze (uiteraard :) ) over heel Frankrijk verspreid liggen.