Berberpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:43

Ja, hij is op zich super lief. Iemand zei me: als hij bijt, direct reageren, slaan, want anders zal hij zich boven je beginnen stellen.
Mijn intuïtie zegt: niet slaan, want dan zal hij nog harder gaan bijten. Ik hou hem in het oog en als ik voel dat hij zou bijten, dan zeg ik gewoon eerst liefjes maar duidelijk neen! Hij houdt zich dan altijd in. Hij heeft een heel zacht karakter. Ik merk dat vooral m'n energie heel belangrijk is. Als hij met moet volgen, bvb in een smal gangetje naar de weide toe, loop ik zelfzeker met het idee dat hij me niet zal bijten en ik hem hierin vertrouw. Ook als ik hem benader en daardoor merk ik dat hij veel rustiger is tegen mij dan mensen die direct gaan afweren of slaan. Je moet wel duidelijk zijn dat je dat niet wil, door je op voorhand zo op te stellen dat hij het niet zal doen.
De kracht zit in de intentie en berbers zijn blijkbaar even gevoelig als Lusitano's, zij begrijpen die intentie heel snel, ik bedoel de houding die je aanneemt. Dat las ik in de boeken van Hempfling, een foto van een mevrouw wier hengst haar aanviel, gewoon omdat zij met de verkeerde intentie de hengst benaderde, dwz je op voorhand al defensief opstellen. Niet doen bij hengsten heb ik gemerkt. Gewoon op voorhand 100% zeker zijn dat er niets gaat gebeuren. Dan gebeurt er ook niets (als je de hengst goed kent natuurlijk :-))
.

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:49

Ik ben het helemaal met je eens Cambiar :j, veel mensen zeggen dat je ze maar een klap moet geven als ze bijten oid. Ik ben het daar, zeker bij een jong paard met een zacht karakter, niet per se mee eens.

Ik merk aan Bouazine ook dat hoe rustiger ik ben en hoe minder druk ik op haar zet, hoe meer ze voor je wil doen. Als ik of iemand anders te veel druk op haar zet blokkeert ze juist. Ik ben het met je eens dat je paard reflecteert hoe jij hem benadert en ik zou (zoals ik het nu lees) wel achter jouw aanpak staan :).

Soms vind ik het trouwens best lastig om zonder gedachten of verwachtingen naar een paard te gaan - zoals wat jij beschrijft over Chawek vertrouwen in smalle gangetjes. Je onthoudt het toch als iets de vorige keer niet helemaal goed ging. Maar inderdaad we moeten het paard steeds opnieuw een kans geven en hem vertrouwen. Alleen dan kan het paard ons ook vertrouwen.

Iets helemaal anders; is iemand van plan om naar het Berbertreffen in Duitsland te gaan op 16 en 17 augustus?
Ik wil heel graag gaan (zonder paard), maar moet nog even kijken of ik dat weekend kan :)

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:22

Eens met Cambiar! Ik hoorde ook nog het volgende verhaal over het zadelmak maken van Azouri, de broer van Briska: de eerste keer dat ze op hem gingen zitten had hij helemaal geen belangstelling voor wat er op zijn rug gebeurde, hij had het veel te druk met happen naar Delphine, die voor hem liep!

In augustus ga ik weer naar Briska, maar voor die tijd kom ik zeker nog bij Bouazzine kijken!

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:04

Haha Nicolien, dat vind ik nou wel echt een grappig verhaal _O-
Je gaat dat happen straks nog in je voordeel kunnen gebruiken Cambiar!

Leuk Nicolien, je bent natuurlijk van harte welkom :)

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:27


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:14

nicolanca schreef:
Eens met Cambiar! Ik hoorde ook nog het volgende verhaal over het zadelmak maken van Azouri, de broer van Briska: de eerste keer dat ze op hem gingen zitten had hij helemaal geen belangstelling voor wat er op zijn rug gebeurde, hij had het veel te druk met happen naar Delphine, die voor hem liep!

In augustus ga ik weer naar Briska, maar voor die tijd kom ik zeker nog bij Bouazzine kijken!

Ik zie het al helemaal voor me :D .
De eerste keer dat we een zadel oplegden voor de fun keek hij niet eens op. Ook voor het vliegendeken niet. Ik vermoed dat het beetje zelfde scenario zal worden als hierboven beschreven als we hem ooit zullen berijden :D

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:41


Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:29

Wauw, wat een prachtig paard! Bedankt voor het delen van de link Nicolien :)

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:35


nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:47


borderjay

Berichten: 1490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:20

Hallo lieve berber liefhebbers....
Na het overlijden van Magico mistte ik het verschrikkelijk om een paard te hebben....
Nu heb ik sinds kort dus een nieuw paardje...
opnieuw voor een bijzonder ras gevallen; de Henson.
Gefokt in Frankrijk (net als Magico).

Dit is mijn nieuwe en lieve aanwinst, Chadou:

Afbeelding
Afbeelding


Ik wilde hem toch even aan jullie laten zien.
Ik mis Magico nog iedere dag, maar Chadou verzacht de pijn!
Chadou is 10 jaar jong en 1.62 cm.
Dressuurmatig een super gereden paard, hij kan een Z proef lopen....
Ik hoop nog heel erg lang van hem te kunnen genieten!

RobinvR
Berichten: 49
Geregistreerd: 19-06-14

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:26

heeeeel mooipaardje zeg!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:32

Echt een leukerd Gabriella, daar ga je vast veel plezier van hebben :)

Hoe gaat het verder met al jullie paardjes?

Hier ook verdriet en vreugde de laatste tijd... Mabrouk, die al sinds meer dan 4 jaar bij ons was, is gestorven aan een heftige koliek :'( hij was zo'n speciaal paardje, zo een kom je niet snel meer tegen.. Ook favoriet bij velen die hier kwamen rijden.
Banana stond al een paar maanden te koop, hoewel we ook hem al lang hadden, werkte het met hem helaas echt niet met het werk. Hij was erg koppig, agressief met andere paarden en steigerde erg veel. Uiteindelijk heeft mijn man hem kunnen ruilen met deze nieuwe jongen, een 6 jarige Berber-Araber. Hij is zo 1.55, vrij stevig model. Hij was alleen ook erg macho, bij hem was het echter wel duidelijk dat het echt hormonen waren, gewoon extreem snel afgeleid en dan alle paarden als hengstige merrie zien ;) hem hebben we dus laten castreren, eerste van onze eigen paarden die geruind is (hebben nog een pensionpaard die ruin is op stal). Een beetje karakter mag best, maar het moet wel leuk blijven voor mens en dier, en kijk eens aan, van een hitsige hormonenbom is hij nu, enkele weken later, veranderd in een lieve knuffelpony ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:19

Chadou is werkelijk prachtig! Ik ben blij dat je zo snel zo'n mooi paard hebt kunnen vinden. Ook al zul je Magico niet vergeten, toch zal het ook helpen om je over het verdriet over de laatste momenten met Magico heen te zetten.

Zitouna je nieuwe aanwinst is prachtig! Nog even oefenen en hij kan ook de reclame in! ( het strand heb je ook, even Hermes Bellen misschien? Behalve parfum en tassen blijken ze ook zadels te verkopen, maar als die tasjes al onbetaalbaar zijn dan kan ik me niet voorstellen dat hun zadels binnen het bereik van een gewone sterveling liggen. Hoe heet hij?

Koliek blijft verschrikkelijk, zelfs als je paarden optimaal verzorgt kan het nog gebeuren, je weet in ieder geval dat Mabrouk bij jullie het allermooiste plekje op Djerba heeft gehad!

Eind augustus ga ik Briska weer bezoeken, foto's bij deze beloofd!

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:37

Wat heeft Chadou een ontzettend leuke uitstraling. Ik hoop van harte dat jullie lang van elkaar mogen genieten :) Al kan ik me ook voorstellen dat het verlies van Magico ontzettend moeilijk blijft.

Wat erg om te horen van Mabrouk! Hij was ook wel een beetje mijn favoriet ...
Het klinkt wel alsof het een verstandige keuze was om Banana te ruilen. Jullie hebben er zo te zien een heel leuk paard voor terug gekregen. Ook voor jullie hoop ik dat jullie nog lang van hem kunnen genieten :)

Nicolien: Ik kijk alweer uit naar de foto's *\o/* En over minder dan een jaar komt ze naar Nederland toch?

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:53

Hierbij trouwens ook nog een foto die een stalgenoot vandaag heeft gemaakt van Bouazine tijdens onze eerste zwemles :D

Afbeelding

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:45

Wat is Bouazine mooi! Heerlijk plekje heb je daar voor haar!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:31

Prachtige foto!!!!!!

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:27

Ha Cambiar, hoe gaat het met Chawek?

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:04

Dankjulliewel :)
Ja ze staat echt op een heerlijke plek! Bouazine loopt nu trouwens ook zelf het water in om verkoeling te zoeken. Daar was ik met die warme dagen echt heel blij om (vooral omdat de tuinslang nog best eng is, dus daar moeten we nog op oefenen).

Ik ben ook heel benieuwd hoe het met Chawek gaat Cambiar, hopelijk gaat alles goed in jouw kudde :)

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:42


nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:57

Afbeelding

Paarden omweiden in de Auvergne: even de Loire oversteken. Links Etincelle, een veulen van vier maanden oud, voorop Delphine Sigaud op Noumea, dan Briska en rechts Briska's moeder Dahran, 23 lentes jong!

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:00

Afbeelding

Aangekomen in de nieuwe wei gaat Ora de Houre lekker rollen terwijl haar zoon Eros de Bonnefont toekijkt. Briska gaat op een drafje de wei verkennen.

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:02

Afbeelding

Malika, Dahran, Briska en Ora de Houre kijken Delphine en haar paard Noumea na terwijl zij over een smal pad de berg op rijdt om naar de boerderij terug te keren

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:05

Afbeelding

Briska is goed gegroeid, ze is nu 1.55m. Achter is ze ook al breder geworden afgelopen winter, deze zomer is haar borstkas ook dieper geworden maar ze is voor nog wel een beetje smal. Maar ik ben er nu wel van overtuigd dat ze stevig genoeg zal zijn voor mij (ik ben bijna 1.80m).