Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 55 [ 1360 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 55  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Freiberger / Franches-Montagnes

 
Profiel   

Hee,

Zijn er hier mensen op bokt die ervaringen hebben met Freibergers?, of mensen die een freiberger bezitten?

Meld je dan hier!

Zelf heb ik 3 jaar geleden een veulen gekocht. Schitterend ras :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-13 14:01 



 
Profiel   

we hebben 6 jaar geleden een freiberger gekocht van iemand die hem als 3-jarige uit zwitserland heeft gehaald.
hij was daar goedgekeurd als dekhengst maar moest bij uitvoeren uit zwitserland geruind worden.
het is een heel mooi type freiberger, donker vos. luxer type
ook een fijn paard om te rijden en hij loopt aangespannen. maar door zijn hengstenmanieren geen paard voor onervaren paardenmensen.
bij ons in de buurt hebben kennissen ook freibergers. heel fijne paarden.

de een heeft er twee. allebei uit zwitserland gehaald.
de ander 3. twee merrie's uit zwitserland waarvan 1 drachtig. het veulen is dit jaar hier geboren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-13 11:31 



 
Profiel   

Super dieren, veelzijdige harde werkers en gezond.
De selectie is behoorlijk streng, de veulens die geen eerste premie krijgen verdwijnen regelmatig naar de slager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-13 11:49 



 
Profiel   

Mijne is niet gekeurd, naar een veulenkeuring is ze nooit gegaan en men niet met haar. Jammer dat het niet mogelijk is, maar het is niet anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-13 20:29 



 
Profiel   

Ik denk dat de officiele veld test ook bij de meeste bokkers in het verkeerde keelgat zou schieten.
De 3 jarigen worden zowel gereden als in het tuig voorgesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-13 22:01 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook 2 freiberger, als veulen uit zwitserland gehaald.
Super dieren, nooit geen problemen mee gehad.
Altijd braaf, zelf beleerd, en nog nooit geen stap verkeerd gezet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-13 22:08 



 
Profiel   

Hoi freibergers!!!
Ik heb het ras nog niet zolang geleden ontdekt, maar wat ben ik enthousiast geraakt over dit geweldige dier, ik ben alles aan het lezen wat ik maar kan vinden over dit paard, en ben al verenigingen en fokkers tegen gekomen in Nederland die net zo enthousiast zijn als mij. Ik verwacht binnen nu en 2 jaar eentje te kopen, ik ga me heel goed oriënteren, en laat me goed adviseren, ik verwacht in April een baby, en hoop dat ik na een jaar de paardenhouderij weer kan oppakken, ik heb net onze merrie van 4 verkocht ivm aankomende baby, maar kan haast niet wachten om het weer op te pakken, ik hoop volgend jaar al, maar de tijd zal het leren! De Freiberger heeft mijn hart gestolen, het is precies wat ik zoek in een paard, niet te groot, niet te robuust niet te slank, rustig en vriendelijk karakter, berijdbaar en voor de kar, prachtig modelletje, helemaal wauw! zoals ik het nu zie, zal mijn voorkeur uitgaan naar een wat ouder paard, rond de 8 jaar of ouder, die goed ingereden is en beleerd voor de kar, zijn/haar wilde haren kwijt is en waar ik nog jarenlang plezier van kan hebben, als ik de info lees is het ook een makkelijk te onderhouden paard die niet veel meer nodig heeft dan ruwvoer en water, dit is natuurlijk ook een groot voordeel. Ook de hoeven en benen van dit ras zijn sterk, zou je ze ijzerlloos kunnen houden? Ook voor de kar? Ik ben zo geen fan van hoefijzers! Graag jullie reactie!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-14 14:15 



 
Profiel   

Ik snap helemaal je enthousiasme.
Ze zijn inderdaad erg veelzijdig.
Maar pas op met wat je koopt als je een goede wilt.
Het stamboek is erg zorgvuldig met de selectie en de minder goede veulens gaan als jaarling naar de slacht. Echter zijn er nogal wat nederlanders die dat zielig vinden en deze dan van de slacht willen 'redden'. Dat is prima als je niet veel geld te besteden hebt, maar dan moet je je ook realiseren dat je dus ook niet een van de betere dieren koopt.
Als je ze in Zwitserland koopt moet je er wel rekening mee houden dat ze niet goedkoop zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-14 14:49 



 
Profiel   

Ik heb een stal gevonden dat heet stal Vastenholt te Olst, ze adverteren onder de naam Horse Aquatherapy, maar hebben ook een fokkerij waar ze Freibergers verkopen die uit Zwitserland komen, op marktplaats hebben zij nu een merrie te koop staan, Nadia, zodoende kwam ik bij hun terecht, ik ga daar zeker even een kijkje nemen, en volgens mij is dat met goede papieren daar en goede afstammingen? ook lees ik veel over fokkerij in België..... en op Duitse sites zie je ze ook veel! Ik wil er best goed voor betalen voor een goed paard, dat is geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-14 14:57 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik snap helemaal je enthousiasme.
Ze zijn inderdaad erg veelzijdig.
Maar pas op met wat je koopt als je een goede wilt.
Het stamboek is erg zorgvuldig met de selectie en de minder goede veulens gaan als jaarling naar de slacht. Echter zijn er nogal wat nederlanders die dat zielig vinden en deze dan van de slacht willen 'redden'. Dat is prima als je niet veel geld te besteden hebt, maar dan moet je je ook realiseren dat je dus ook niet een van de betere dieren koopt.
Als je ze in Zwitserland koopt moet je er wel rekening mee houden dat ze niet goedkoop zijn.


Mijn freibergers waren ook slacht veulens, met gewoon goede cijfersvoor de veldtest.
En die van mij zijn gewoon super. En mijn laatste veulen had zelfs 7/8/8 en de eerste 7/7/7 dus dat is gewoon ruim voldoende. Ik ken iemand uit nederland die ook een freiberger heeft gekocht als 3 jarige, en die had ook deze cijfers.

En beide vaders waren goedgekeurde hengsten, en moeders waren beide goedgekeurde merries.

En ik vind het zeker niet zielig, snap dat het zo gaat. maar ik vond mijn veulens gewoon mooi, ik kon ook kiezen uit niet slacht veulens, maar die vond ik niet mooi, dus waarom zou ik dan niet voor de mooiere slacht veulens kiezen. En ze kunnen ook heel anders uitgroeien, ik denk dat je dat niet eens kunt zien als jaarling. Ik had zelf gewoon telkens een heel sterk gevoel van "ja dat is het perfecte paard" En ik heb ze gewoon vanaf een foto gekocht ;)


Laatst bijgewerkt door Riri94 op 02-02-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-14 18:17 



 
Profiel   

Rosalove schreef
Hoi freibergers!!!
Ik heb het ras nog niet zolang geleden ontdekt, maar wat ben ik enthousiast geraakt over dit geweldige dier, ik ben alles aan het lezen wat ik maar kan vinden over dit paard, en ben al verenigingen en fokkers tegen gekomen in Nederland die net zo enthousiast zijn als mij. Ik verwacht binnen nu en 2 jaar eentje te kopen, ik ga me heel goed oriënteren, en laat me goed adviseren, ik verwacht in April een baby, en hoop dat ik na een jaar de paardenhouderij weer kan oppakken, ik heb net onze merrie van 4 verkocht ivm aankomende baby, maar kan haast niet wachten om het weer op te pakken, ik hoop volgend jaar al, maar de tijd zal het leren! De Freiberger heeft mijn hart gestolen, het is precies wat ik zoek in een paard, niet te groot, niet te robuust niet te slank, rustig en vriendelijk karakter, berijdbaar en voor de kar, prachtig modelletje, helemaal wauw! zoals ik het nu zie, zal mijn voorkeur uitgaan naar een wat ouder paard, rond de 8 jaar of ouder, die goed ingereden is en beleerd voor de kar, zijn/haar wilde haren kwijt is en waar ik nog jarenlang plezier van kan hebben, als ik de info lees is het ook een makkelijk te onderhouden paard die niet veel meer nodig heeft dan ruwvoer en water, dit is natuurlijk ook een groot voordeel. Ook de hoeven en benen van dit ras zijn sterk, zou je ze ijzerlloos kunnen houden? Ook voor de kar? Ik ben zo geen fan van hoefijzers! Graag jullie reactie!!!


Ik heb mijn freiberger nu zonder ijzers, gaat prima. Ze hoeft niet vaak naar de smid, alleen om iets bij te vijlen enz., mijn 2 jarige gaat wel regelmatig, want die hoefen groeien gewoon harder, maar zijn ook heel sterk. Maar geen ervaring hoe het gaat als ze vaak op de weg lopen.


Laatst bijgewerkt door Riri94 op 02-02-14 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-14 18:25 



 
Profiel   

In mijn profiel staan niet echt recente foto's, hier mijn merrie van 3 op de foto, en hier was mijn jongste freiberger 1.
http://oi62.tinypic.com/14e9hxz.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-14 18:36 



 
Profiel   

ja dat van die slachtveulens is wel een apart verhaal zeg...ze zijn daar dus heel streng in, en goede veulens worden kennelijk dus gewoon geslacht omdat ze bepaalde cijfers niet halen? Ik vraag me af waar ze precies op afgerekend worden dan? Het wil niet meteen zeggen dat het geen goed paard is dus? Alleen mag het niet doorgaan als Freiberger of zoiets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-14 21:20 



 
Profiel   

Mijn paarden staan gewoon ingeschreven bij stamboek, en ze hebben gewoon goede cijfers. Zeker een apart verhaal, denk dat het ook aan de fokker ligt wat niet nodig is doen ze weg. En als ik nu mijn 5 jarige bekijk, vind ik die erg mooi gebouwd. Dus het zegt niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 10:05 



 
Profiel   

Het hoeft ook niet een probleem te zijn maar het is wel goed om in gedachten te houden als je bijvoorbeeld een merrie koopt voor latere fok.
De haflinger is op een zelfde manier 'kapot gemaakt'.
Ze hebben daar een vergelijkbaar beleid maar door het vele 'redden' en vervolgens lukraak fokken met die paarden is de kwaliteit lang niet meer wat het was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 10:09 



 
Profiel   

Ja tuurlijk, maar veulens die dus onvoldoendes behalen, worden niet eens aangeboden. En als ik andere freibergers vergelijk met die van mij, isze echt mooi uitgegroeid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 10:17 



 
Profiel   

Dat geloof ik direct Nino. Ik verwijt ook niets, geef slechts informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 10:48 



 
Profiel   

En ze worden trouwens nog steeds in het leger gebruikt! ik ben lid van het blad freiberger,
en daar stond een zwitserse advertentie in dat ze opzoek waren naar paarden die in het leger gebruikt konden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 11:04 



 
Profiel   

Rosalove schreef
Hoi freibergers!!!
Ik heb het ras nog niet zolang geleden ontdekt, maar wat ben ik enthousiast geraakt over dit geweldige dier, ik ben alles aan het lezen wat ik maar kan vinden over dit paard, en ben al verenigingen en fokkers tegen gekomen in Nederland die net zo enthousiast zijn als mij. Ik verwacht binnen nu en 2 jaar eentje te kopen, ik ga me heel goed oriënteren, en laat me goed adviseren, ik verwacht in April een baby, en hoop dat ik na een jaar de paardenhouderij weer kan oppakken, ik heb net onze merrie van 4 verkocht ivm aankomende baby, maar kan haast niet wachten om het weer op te pakken, ik hoop volgend jaar al, maar de tijd zal het leren! De Freiberger heeft mijn hart gestolen, het is precies wat ik zoek in een paard, niet te groot, niet te robuust niet te slank, rustig en vriendelijk karakter, berijdbaar en voor de kar, prachtig modelletje, helemaal wauw! zoals ik het nu zie, zal mijn voorkeur uitgaan naar een wat ouder paard, rond de 8 jaar of ouder, die goed ingereden is en beleerd voor de kar, zijn/haar wilde haren kwijt is en waar ik nog jarenlang plezier van kan hebben, als ik de info lees is het ook een makkelijk te onderhouden paard die niet veel meer nodig heeft dan ruwvoer en water, dit is natuurlijk ook een groot voordeel. Ook de hoeven en benen van dit ras zijn sterk, zou je ze ijzerlloos kunnen houden? Ook voor de kar? Ik ben zo geen fan van hoefijzers! Graag jullie reactie!!!


Aangezien je hier ook gereageerd hebt en dit topic actiever is, reageer ik even hier zoals beloofd in de pb. :)

De Freiberger is inderdaad vrij sober te houden, ze zijn met een goed regime erg makkelijk op een fijn gewicht te houden, veel makkelijk als bepaalde paarden en zeker pony's. De hoeven en benen zijn inderdaad sterk. Je kunt ze ijzerloos houden, maar er zijn limieten, ook deze paarden kunnen geen kilometers maken zonder een keer last te krijgen van de hoeven. Hier zijn de merrie's die gebruikt worden voor de buitenritten voor beslagen om te grote slijtage te voorkomen. Achter staan ze ijzerloos omdat ze natuurlijk weer met hun veulens op de gemeenteweides gaan na de ritten, en daar is het dragen van ijzers achter verboden. Als je een fijn gebied hebt om buiten te rijden, dus naast asfalt ook zachte ondergrond kun je ze zonder problemen zonder ijzers houden.

Ook zoals al gezegd hebben ze prima beenwerk, ik zit nu ongeveer 8 jaar in het ras en heb er pas één of twee gezien met been problemen, één oude dame met artrose en één met een peesblessure door een ongeluk. Toen ik de jonge paarden nog reed (ik woon nu helaas te ver weg om regelmatig te gaan) was ik er niet vies van ze eens gewoon door het bos te sturen, rotsig terrein omhoog om te testen hoe ze reageren, ze zijn enorm meewerkend en vast ter been. Ik ben erg fan van hun karakter, zijn zijn zoals al gezegd meewerkend, meedenkend en hebben erg vaak de goede mix tussen koel in de kop en pittig zijn onder het rijden.

Over de slachtveulens; het is niet meer dan normaal dat het stamboek aan een strenge selectie bezig is. Het ras moet overleven, en dan kan je niet voor elkaar krijgen door ze als werkpaarden te blijven fokken. Men wil de Freibergers steeds smaller, wendbaarder, eleganter en heter. Het perfecte allround sportpaard creëren dat wellicht niet in iedere klasse uitblinkt, maar wel degelijk in iedere klasse meekomt. Ze lopen hier voor de kar, springen, doen aan dressuur en een paar rijden er western mee. Daarnaast is het het buitenrij paard bij uitstek, daar zijn ze imo nog het meeste geschikt voor.

Om even toe te lichten; ik stel jullie voor aan Candide, die helaas door haar artrose is ingeslapen:
[ img ]

Candide was een fokmerrie van de oude generatie, duidelijk te zien aan de stevige bouw die meer aan een trekpaard doet denken dan aan een sportpaard. Erg koel in het hoofd.

Vervolgens zie je er naast Alésia; een jaar of 6/7 jonger, duidelijk al een ander 'model':

[ img ]

Hier rijd ik Baronne, nu rond de 7 en met 8/8/8 teruggeroepen voor de rappèl van het stamboek, omdat dit de basis is van de paarden die ze willen creëren, slanker, (veel) heter.

[ img ]

Daarom worden de veulens die volgens het stamboek niet voldoen aan de nieuwe criteria geslacht, ze kunnen nog zo schattig en nog zo mooi zijn, ze voegen niets toe aan de fokkerij. Maakt ze geen slechte paarden, want ze hebben inderdaad goedgekeurde ouders, maar ze zijn simpelweg niet datgene wat het FM wil zien op dit moment. Ik heb al zo vaak meegelopen met de keuringen en ieder jaar had ik wel mijn kleine favoriet (meestal een onzeker en schattig hummeltje dat er niet uit sprong), en ik heb ze altijd naar de slacht zien vertrekken. Dus ik laat de voorkeuringen nu aan me voorbij gaan, ik ga alleen maar nog kijken naar de rappèls.

Ik ben goed bevriend met een fokker van het ras, deze meneer organiseert ook buitenritten hier in de Jura op zijn Freibergers, dus als er geïnteresseerden zijn, aarzel niet om meer info te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 12:26 



 
Profiel   

[ img ]
Mijn merrie was eerst ook een "slacht" veulen. Ze was namelijk best wel dik bij haar buik.

[ img ]


Ze is niet naar de keuring geweest. Ik ben namelijk geen men type, en heb besloten haar nu nog niet voor de kar te doen. En daarom mocht ik niet naar de keuring.

Belachelijk, maarja. Ik ben helemaal fan van freibergers, alleen niet van het bestuur en het beleid. Dus ermee fokken zal ik nooit doen :P

Meer (rij) foto's in het topic in mn onderschrijft :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 16:09 



 
Profiel   

Hihi leuke fribi! Leuk koppie

Ja ik vind het beleid ook stom, en dat van het mennen ook want ik hou ook niet van mennen,
En ik wil wel graag naar de feldtest

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 21:45 



 
Profiel   

Dan kun je toch gewoon iemand vragen?
Bij gelderse (hengsten) is dat ook zo.
Het is een veelzijdig ras, dan moet je dat ook tonen. Lijkt me logisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-14 21:51 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Dan kun je toch gewoon iemand vragen?
Bij gelderse (hengsten) is dat ook zo.
Het is een veelzijdig ras, dan moet je dat ook tonen. Lijkt me logisch.

Dat klopt wel, maar niet iedereen is daartoe in staat.

Er wordt gefokt naar een sportiever type, maar naar talent wordt niet gekeken. Op 3 jarige leeftijd vind ik het allemaal best veel wat er gevraagd wordt. Doe het dan rij en men gedeelte dan op 6 jarige leeftijd als ze volledig volgroeid zijn.

Er mag meer rekening gehouden worden met mensen die het paard kopen als rijdpaard of als menpaard. Als het fokken van een betere generatie voorop staat, moet daar doorheen gekeken worden.

En met 20 goedgekeurde hengsten vind ik dat het ras best wel kapot wordt gemaakt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-14 05:28 



 
Profiel   

Ik zou zeggen kom eens naar het Marché Concours hier. Kom eens in de wieg van het ras kijken, niet naar slappe aftreksels in het buitenland, dan slik je die laatste zin ook meteen in. :) Naar talent word in een zekere mate gekeken, maar vooral naar bruikbaarheid. Niet meer dan logisch, de FM wil hun fokproducten niet alleen als veulen zien, maar ook als jong paard, zien wat ze waard zijn onder het werken. Dat het heel vroeg is ben ik met je eens, maar tijd is geld, helaas. Bij sommige fokkers gaan ze alsnog de deur uit als ze niet door die test komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-14 06:36 



 
Profiel   

Dat wil ik inderdaad een keer doen. Ik ben afgelopen keer in belgië geweest, maar van bepaalde dingen ben ik best wel geschrokken.

Maar wel mijn complimenten hoe ze het ras zo hebben gekregen ^^
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-14 06:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 55 [ 1360 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 55  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen