Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:41

Mijn Freiberger komt hier vandaan. Wat wil je precies weten?

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:04

Slmt9 schreef:
Ik ben me sinds kort aan het orienteren op de freiberger. Voor mij een compleet nieuw ras, maar eigenlijk precies wat ik zoek qua formaat en karakter. Ik heb op de fb pagina ook al om tips gevraagd, maar daar zit ik zelden. Ben wel benieuwd welke tips jullie me kunnen geven.
Ik ben zelf minder valide en kan momenteel niet rijden, vraag is of dat weer kan. Voor de kar zou dus voor mij ook ideaal zijn. Concrete vragen waar ik benieuwd naar ben:
1. hoe geschikt zou een 4-jarige voor mij zijn? Of een twenter? Het beleren zou ik dan uitbesteden
2. kiezen jullie in mijn geval voor importeren of dichtbij huis (noord/midden nederland) en waarom?
3. voor welke ziektes is dit ras gevoelig? Denk dan aan PSSM
4. kiezen jullie voor klinisch en/of rontgen keuren en waarom?
5. wat is een reele koopprijs voor 3, 4 of 5 jarige? Dus onbeleerd, beleerd of groen?

Ben benieuwd, heel erg bedankt alvast.


Sorry, ik had niet gereageerd op jouw post, omdat hier best wat mensen zitten met veel meer ervaring dan ik, maar het is een beetje dood hier geloof ik :o

1. Ik heb destijds een 5 jarige gekocht wel beleerd (onder zadel / voor kar), maar zou dat niet weer doen. Zou gaan voor een iets ouder en beter beleerd paard.
2. Importen of hier zoeken, als je geen goede contacten hebt in Zwitserland, zou ik hier zoeken. De stal die onder jouw post genoemd staat, zit in het noorden. Ik zou daar zeker eens gaan kijken, hebben regelmatig nieuwe aanvoer.
3. PSSM weet ik niet of dat voorkomt. Aanleg om dik te worden en daarbij kans op IR of hoefbevangenheid is wel aanwezig.
4. Ik heb alleen klinisch gedaan, gezien mijn ambities (alleen recreatie) en de prijs, 4000-5000 vond ik dat passend.
5. Voor mijn destijds 5 jarige, wel beleerd maar verder groen heb ik 3 jaar geleden tussen de 4000 en 5000 betaald. Bij aqua horse therapy was dat dus.

Slmt9

Berichten: 4795
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:09

Dank je wel voor het delen :)

HeidiHeros
Berichten: 100
Geregistreerd: 17-10-15
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:53

Hoi!

Op Facebook is de boel inderdaad een beetje levendiger dan hier.

Je kunt je freiberger op verschillende manieren kopen. Zelf importeren. Of dat doen met hulp van iemand. Maar in NL zijn ze ook inderdaad te koop. Gewoon een beetje in de gaten houden.

Ik zou in jouw geval zeker niet aan een jong paard beginnen, maar één met meer levens ervaring en één die goed braaf is. Freibergers hebben sterke karakters en een goede en consequente hand nodig. Laat je niet verleiden door de verhalen dat ze altijd braaf zijn. Dat is gewoon niet zo.

Het zijn super veelzijdige paarden die graag voor je willen werken en sober zijn in onderhoud. Over het algemeen zijn ze gezond met goede hoeven en goed been werk. Op PSSM wordt bij mijn weten getest (de hengsten) sinds afgelopen haren. PSSM1 heb ik nog nooit gehoord bij een freiberger.

Voor €4000-5000 ga je nu geen freiberger meer vinden die beleerd is. Denk dat je eerder moet denken aan €6000-€9000 afhankelijk van hoe het paard opgeleid is.

Slmt9

Berichten: 4795
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:33

Duidelijk, dank je wel!

AlfaDino1

Berichten: 6
Geregistreerd: 13-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:39

Hoi allemaal!

Ik ben sinds kort bekent met de freiberger. Af en toe rijdt ik eentje bij, die bij mijn verzorgpaard in de paddock staat. Echt een super lief, betrouwbaar en leuk paardje vindt ik het.
Ik denk er aan om over 3 maanden, wanneer mijn verzorgpaard met pensioen gaat, te gaan kijken bij stal vastenholt in Olst voor een eigen freiberger.
Nu vroeg ik mij wel af, hebben jullie ervaringen met deze stal, zo ja hoe zijn die? En met de freiberger in het algemeen als eerste eigen paardje?
Ik las op hun website dat alle paarden standaard gekeurd worden, is het verstandig om het desbetreffende paard nog een keer te laten keuren voor de aankoop?
Ik zou graag een heel allround paardje hebben, past de freiberger hier bij?

Alvast bedankt! :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:48

Het ras is inderdaad allround. Ze doen met alles mee; van western, mennen, dressuur, tot een sprongetje meepakken. (Hier zie je ze meestal t/m de 1m westrijden en t/m L dressuur) Maarrrr het is zeer zelden dat ze ergens écht in uitblinken. Bv. ik heb van heel veel FM's pas eentje gezien in de 1m30 en één in het Z dressuur, succesvol dan. Maar zoals al gezegt, ze doen hun best bij alles, ze zijn braaf, zeer werkwillig en vooral sober en 'er is nooit wat aan'. Heerlijk voor op buitenrit ook.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:35

Lara_Silver schreef:
Het ras is inderdaad allround. Ze doen met alles mee; van western, mennen, dressuur, tot een sprongetje meepakken. (Hier zie je ze meestal t/m de 1m westrijden en t/m L dressuur) Maarrrr het is zeer zelden dat ze ergens écht in uitblinken. Bv. ik heb van heel veel FM's pas eentje gezien in de 1m30 en één in het Z dressuur, succesvol dan. Maar zoals al gezegt, ze doen hun best bij alles, ze zijn braaf, zeer werkwillig en vooral sober en 'er is nooit wat aan'. Heerlijk voor op buitenrit ook.


In Nederland lopen toch meerdere paarden succesvol in het Z-dressuur (t/m ZZlicht) en internationaal rijdt Jérôme Voutaz bij de top van de wereld mee met zijn vierspan Freibergers. Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat mensen die graag recreatief rijden zonder sportambities een allround brave Freiberger kopen en deze niet verder voor de sport opleiden, en mensen die graag de wedstrijdsport in gaan een talentvol warmbloed sportpaard kopen.

Als mensen geïnteresseerd zijn of meer willen weten over Freibergers kan ik jullie doorverwijzen naar de facebookgroep Nederlandse Vrienden van het Feiberger Paard. Hier is veel beeldmateriaal te vinden, delen mensen ervaringen de aanschaf van Freibergers, leuke avonturen en sportprestaties. Ook worden er veel activiteiten georganiseerd zoals buitenritten, clinics en trainingen. Ook ideaal om eens te komen kijken om kennis te maken met de Freiberger!
https://www.facebook.com/groups/197257050806610

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:11

Ziezo_X schreef:
Lara_Silver schreef:
Het ras is inderdaad allround. Ze doen met alles mee; van western, mennen, dressuur, tot een sprongetje meepakken. (Hier zie je ze meestal t/m de 1m westrijden en t/m L dressuur) Maarrrr het is zeer zelden dat ze ergens écht in uitblinken. Bv. ik heb van heel veel FM's pas eentje gezien in de 1m30 en één in het Z dressuur, succesvol dan. Maar zoals al gezegt, ze doen hun best bij alles, ze zijn braaf, zeer werkwillig en vooral sober en 'er is nooit wat aan'. Heerlijk voor op buitenrit ook.


In Nederland lopen toch meerdere paarden succesvol in het Z-dressuur (t/m ZZlicht) en internationaal rijdt Jérôme Voutaz bij de top van de wereld mee met zijn vierspan Freibergers. Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat mensen die graag recreatief rijden zonder sportambities een allround brave Freiberger kopen en deze niet verder voor de sport opleiden, en mensen die graag de wedstrijdsport in gaan een talentvol warmbloed sportpaard kopen.

Als mensen geïnteresseerd zijn of meer willen weten over Freibergers kan ik jullie doorverwijzen naar de facebookgroep Nederlandse Vrienden van het Feiberger Paard. Hier is veel beeldmateriaal te vinden, delen mensen ervaringen de aanschaf van Freibergers, leuke avonturen en sportprestaties. Ook worden er veel activiteiten georganiseerd zoals buitenritten, clinics en trainingen. Ook ideaal om eens te komen kijken om kennis te maken met de Freiberger!
https://www.facebook.com/groups/197257050806610


Ik denk dat je hiermee inderdaad de spijker op zijn klop slaat.

Hier in Zwitserland worden Freibergers zeer zelden aangekocht met als doel sport. Eerder met als doel recreatie. Maar goed zeker niet ieder type Freiberger leent zich voor de sport, zeker als je het oude type bekijkt waar er hier nog veel van te vinden zijn.

Zinzi_jewel

Berichten: 8798
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:00

Goh een Freiberger topic
Leuk ga eens lezen.
Werdt eerder dit jaar stapel verliefd op een grote pony .
Zonder afstammeling paspoort
Wel met buitenlandse chip .
Speurend naar dit type kwam ik op de Frieberger uit
En er zijn meer mensen die vragen
Hey is jouw merrie een Freiberger.

Vandaar dat ik hier eens kom lezen
Miss kan ik ergens DNA laten checken dat we erachter komen of ze idd Freiberger is en wie haar ouders dan zijn .

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:40


Zinzi_jewel

Berichten: 8798
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:36

Dank je
Chip is Hongaars
En database Hongarije kan en doet niks meer aangezien dier is uitgevoerd en hier in NL een pas kreeg zonder afstamming
Uit t oog uit hart bij Database Hongarije

Lieser
Berichten: 1490
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:20

Dit topic is al wat ouder, maar ik wil toch graag een vraag stellen. Onze Freiberger merrie staat sinds 1,5 week op een nieuwe stal en krijgt daar een soort sportbrok/biks. Hiervoor kreeg ze altijd Pavo vital en (meer) hooi. Nu valt me op dat ze wat narriger lijkt te worden onder het zadel. Veel meer bokken en klieren. Zijn er meer Freibergers die 'heet' worden van brok? De stalhouder is (met wat frisse tegenzin) best bereid om Pavo vital te geven, zolang wij zorgen dat het klaar staat. Maar ik wil eerst weten of het inderdaad aan het voer kan liggen.

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:25

Lieser schreef:
Dit topic is al wat ouder, maar ik wil toch graag een vraag stellen. Onze Freiberger merrie staat sinds 1,5 week op een nieuwe stal en krijgt daar een soort sportbrok/biks. Hiervoor kreeg ze altijd Pavo vital en (meer) hooi. Nu valt me op dat ze wat narriger lijkt te worden onder het zadel. Veel meer bokken en klieren. Zijn er meer Freibergers die 'heet' worden van brok? De stalhouder is (met wat frisse tegenzin) best bereid om Pavo vital te geven, zolang wij zorgen dat het klaar staat. Maar ik wil eerst weten of het inderdaad aan het voer kan liggen.


Er zijn meer zaken nodig om tot een conclusie te komen.

- hoeveel uur staat je paard buiten?
- het is een koude periode, daar reageren paarden ook op. Hoe lang heb je je paard?
- wat is het verschil tussen je huidige stal en de vorige qua uren op stal en beweging buiten?
- medisch nagekeken op tanden, rug etc?

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:34

En hoeveel hooi krijgt je paard nu?
Staat je paard op stro of andere stalbedekking?
Oftewel is de maag voldoende gevuld door de dag en nacht heen……..

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:35

Blue_flower schreef:
Lieser schreef:
Dit topic is al wat ouder, maar ik wil toch graag een vraag stellen. Onze Freiberger merrie staat sinds 1,5 week op een nieuwe stal en krijgt daar een soort sportbrok/biks. Hiervoor kreeg ze altijd Pavo vital en (meer) hooi. Nu valt me op dat ze wat narriger lijkt te worden onder het zadel. Veel meer bokken en klieren. Zijn er meer Freibergers die 'heet' worden van brok? De stalhouder is (met wat frisse tegenzin) best bereid om Pavo vital te geven, zolang wij zorgen dat het klaar staat. Maar ik wil eerst weten of het inderdaad aan het voer kan liggen.


Er zijn meer zaken nodig om tot een conclusie te komen.

- hoeveel uur staat je paard buiten?
- het is een koude periode, daar reageren paarden ook op. Hoe lang heb je je paard?
- wat is het verschil tussen je huidige stal en de vorige qua uren op stal en beweging buiten?
- medisch nagekeken op tanden, rug etc?


Eens met bovenstaande. Ik zou ook naar meer factoren kijken dan alleen de brokjes. Mijn hele relaxte heer is met dit weer ook een stuk frisser in z’n koppie, terwijl het voer/ aantal uren buiten gelijk blijven.

Lieser
Berichten: 1490
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:38

Tandarts en hoefsmid zijn onlangs geweest. Ze staat op stro en krijgt kuil of voordroog (niet zuur) te eten. En ik snap dat het ook aan andere dingen kan liggen, dat is juist wat we proberen uit te zoeken. Maar dat was mijn vraag niet :) .
Van de verkoper hadden wij gehoord dat Freibergers heet kunnen worden van sportbrok/biks. Herkennen Freiberger-eigenaren dat bij hun eigen Freiberger?

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:41

Alle paarden kunnen heet worden van brok wat niet in de juiste verhouding is voor wat ze nodig hebben.

Lieser
Berichten: 1490
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:44

Blue_flower schreef:
Alle paarden kunnen heet worden van brok wat niet in de juiste verhouding is voor wat ze nodig hebben.

Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar toch bedankt.

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:46

Lieser schreef:
Blue_flower schreef:
Alle paarden kunnen heet worden van brok wat niet in de juiste verhouding is voor wat ze nodig hebben.

Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar toch bedankt.


Het maakt gewoon niet uit of je paard een Freiberger is of niet. Alle rassen en alle types kunnen reageren op voer wat niet geschikt is voor ze. En daar kunnen ze door bijv een te hoog energie opbouw op reageren.

Edit: ik heb even naar je berichten gekeken. Je hebt het paard pas sinds 19 december en is in ieder geval 2x verhuisd in 2 maanden tijd. Van de vorige eigenaar naar een tijdelijke plek en nu naar huidige stal. Dat zijn gewoon geen wenselijke omstandigheden. Tel daarbij op dat je paard mogelijk voer krijgt in verkeerde verhoudingen.

Dat is gewoon al vragen om veranderingen in gedrag. Geef je paard ook tijd om te wennen.

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:06

Mijn freibergers krijgen hier alleen een balancer. Geen idee of ze heet worden van brok want ze krijgen het zelden.

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:07

Mijn merrie wordt wel frisser van verpakt hooi dan onverpakt hooi. En ze krijgt een vieze staart van onverpakt hooi. Ik voer daarom alleen nog onverpakt hooi.

Ir111

Berichten: 11949
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:13

Je kunt gewoon niet zo geisoleerd stellen 'van sportbrok wordt mijn paard/Freiberger heet'. Het hangt zo samen met alle andere omstandigheden. Freibergers zijn een sober ras dat je snel overvoert, daarom zou ik het advies van de verkoper iets minder letterlijk nemen en meer algemeen; van te rijk voer worden Freibergers heet. Dus ik kan me zeker voorstellen dat jouw paard heet wordt van voordroog/kuil icm sportbrok. Persoonlijk zou ik dan eerst het voordroog vervangen voor onverpakt hooi -> en dan zoveel dat er (bijna) altijd wat te eten is. Rijk ruwvoer in beperkte mate lijkt me een recept voor maagzweren. Maar dat vraag jij niet. ;-)

Ik schrik wel als ik lees dat je paard meer bokt/kliert als normaal. Een keer een jolige sprong hoort erbij maar bokken als normaal zien? Dat is niet ok. Als je inderdaad je paard pas een maand hebt en hij is al 2x verhuisd, is je paard dan niet gewoon ontzettend in de stress? Freibergers zijn introverte binnenvetters die bijna om kunnen vallen van stress zonder dat ze dat perse heel duidelijk laten zien. Ik heb hier 2 mooie voorbeelden van lopen. Kijk eens goed naar je paard, zijn de ogen zacht, de neusvleugels ontspannen, de (onder)lip zacht en ontspannen, hoe staat zijn lijf erbij is dat ontspannen? Ik kan me niet voorstellen dat dat zo is obv van bovenstaande.

Ik zou je paard eens rustig de tijd geven om te wennen. Dus lekker aan de hand dingen doen, ga het terrein verkennen, stap door de bak als er andere paarden zijn. Poetsen op een plek waar hij rustig is.

Ik weet dat je dit allemaal niet vraagt maar het is zo zonde als je door te snel te gaan (en daar lijkt het echt op obv van wat ik hier lees) je paard overvraagt. Ik vind Freibergers fantastisch, ik hou wel van een binnenvetter, dat vind ik veel simpeler te managen dan onze explosievere warmbloeden. Maar het vraagt heel goed kijken en heel goed afwegen of je niet over de grenzen van je paard gaat simpelweg omdat je paard ze niet zo duidelijk aangeeft (al vind ik bokken en klieren vrij duidelijk).

Sorry voor mijn lange verhaal. Hopelijk heb je er wat aan.

PS om toch je vraag wat te beantwoorden: van verpakt ruwvoer krijgen mijn Freibergers dunne mest. Ze krijgen hier onverpakt ruwvoer icm Equilin balancer en de jonge krijgt Equilin grow. Daar doen ze het al jaren super op.

Lieser
Berichten: 1490
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:47

Bedankt allemaal, super fijn!

We zijn ons ervan bewust dat onze merrie veel veranderingen in korte tijd heeft meegemaakt. Ze is zelfs 3 keer verhuisd in 3 maanden tijd (eind oktober ook nog van haar vorige eigenaar naar degene van wie wij haar gekocht hebben). Juist daarom willen we de omstandigheden voor haar zo fijn mogelijk maken. Als aanpassing van voer daarbij zou helpen, gaan we dat regelen. Maar voordat we dat doen, willen we weten of dat het zou kunnen zijn. Want elke verandering nu moet wel een mogelijke verbetering zijn, anders draagt het alleen maar bij aan de stress. Omdat de verkoper zo expliciet had gezegd dat Freibergers geen brok mogen, wilde ik graag ervaringen van andere Freiberger-eigenaren horen vóór ik het voer omgooi.

Ir111, de neusvleugels waren niet inderdaad ontspannen gisteravond en haar houding ook niet echt. Ik herken bij haar inmiddels het verschil tussen ontspannen briesen en gespannen briesen. Zij was niet ontspannen.

De adviezen bij ons op stal zijn behoorlijk tegenstrijdig, varierend van 'sommige paarden doen er 6 maanden over om te wennen' tot 'hup, zadel erop en rijden'. Het enige wat mensen ons vragen, is of we er al op gezeten hebben. Misschien is dat omdat de stal ook een manege is, waar rijden een doel op zich is voor veel klanten.
We hebben al van twee mensen gehoord dat ze dominant zou zijn en aangepakt moet worden, maar dat vragen wij ons dus af. Opvoeden (niet dwars door je heen de stal uit mogen lopen) is toch wat anders dan aanpakken.

Fijn om even met jullie van gedachten te kunnen wisselen. Wij zijn de enige met een Fribi op onze stal :)

Ir111

Berichten: 11949
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:56

Lieser schreef:
De adviezen bij ons op stal zijn behoorlijk tegenstrijdig, varierend van 'sommige paarden doen er 6 maanden over om te wennen' tot 'hup, zadel erop en rijden'. Het enige wat mensen ons vragen, is of we er al op gezeten hebben. Misschien is dat omdat de stal ook een manege is, waar rijden een doel op zich is voor veel klanten.
We hebben al van twee mensen gehoord dat ze dominant zou zijn en aangepakt moet worden, maar dat vragen wij ons dus af. Opvoeden (niet dwars door je heen de stal uit mogen lopen) is toch wat anders dan aanpakken.

Mijn ervaring is dat ze er >6mnd over doen om te wennen, als er hier een nieuw paard geintroduceerd is de ergste stress met een paar weken voorbij. Maar echt goed op de plek zijn en onderdeel van de kudde zijn duurt veel langer.

Ik denk dat je het goed ziet, dat op een manege waar rijden een doel is het advies heel anders zal zijn dan wanneer je paard op een plek staat waar rijden minder belangrijk is.

Dwars door je heen de stal uit gaan gaat denk ik vooral over stress management en onveilig voelen. Als jouw paard ontspannen is en vertrouwen in de omgeving en in jou heeft dan zal hij vermoedelijk een stuk kalmer de stal uit gaan.

Misschien heb je het al maar zoek vooral begeleiding bij grondwerk en het opbouwen van een vertrouwensband tussen jou en je paard. Veel succes en plezier met je mooie paard!