Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:21

Sinds eind deze zomer mijn Fribi weer begonnen onder het zadel. Bij aankoop 1,5 jaar geleden, was ie zadelmak (kende verder niets), maar heb m vanwege z’n leeftijd een jaar gegeven om te groeien. Hij is idd gegroeid (bij aankoop 1.54m, nu 1.60m). Ondanks dat ik tussendoor wat grondwerk deed, was het toch wel even buffelen. Hij is inmiddels loeisterk dus ik vlieger er nog wel eens achteraan…. Momenteel gebruik ik een Myler bit. Maar ben er nog niet helemaal uit wat voor bit hij het prettigste vindt.. Zodra we het eens zijn met elkaar is ie heel licht aan de hulpen, maar als hij andere ideeën heeft dan ik dan trekt ie me zo uit het zadel…

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:06

Wij hebben een dubbelgebroken watertrens bit voor onze merrie. Volgens mij 12,5 cm. Maar zij is al 10 (nog steeds eigenwijs trouwens). Ik weet dat veel jonge Freibergers met een kneveltrens beleerd worden.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:26

Bitloos hier.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:23

Hier een sprenger K & K in 12.5 cm. Maar vandaag een bitfitter er bij gehad en ga nu een Fager Nils proberen.

Is zo paard afhankelijk...

Net als zadels. Sav liep prima onder haar wintec, maar daar zat ik niet fijn in. Kinderen rijden haar met de wintec, ik met een Wow.

Verder doet Sav het echt goed. Maken heerlijke buitenritten en gaan ook regelmatig op concours. Ze loopt inmiddels L ( Duitse L / Z1 niveau) en is nog niet uit geleerd.

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:41

Bedankt voor de reacties :D
Uiteraard is het per paard verschillend, daarom wil ik alvast wat informatie inwinnen over soorten en maten om dan uiteindelijk te kunnen proberen wat ze prettig vinden.

AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:33

Nou, steeds serieuzer op zoektocht naar een passende Freiberger. Genoeg moois te zien, maar ik blijf vastlopen op mijn gebrek aan kennis over foklijnen en hoe de Feldtesten opgebouwd zijn. Nu vind ik dat je er natuurlijk niet alles aan vast kan hangen, maar als ze dan toch een Feldtest hebben gelopen vind ik het wel prettig als die dan ook wel goed is. Is er iemand die me uit kan leggen waaruit bv een rijscore opgebouwd is? Ik zit nu toevallig net naar een tof dier te kijken waarbij een duidelijk verschil te zien is tussen menscore en rijscore..

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:51

Bij de Feldtest waar ik geweest ben moesten ze "simpel" rondjes lopen in de bak beide kanten op. Dit dan ook individueel om te zien of ze niet gewoon achter de voorganger aanlopen. Tevens moeten ze halthouden en moet de ruiter afstappen en weer opstappen. Dit is dus geen proef of iets dergelijks, het is echt heel basic waarbij met name gekeken wordt naar gedrag tijdens het rijden, en daar wordt de "rij-geschiktheid" (Reiteignung) op gebaseerd.
Als ik de resultaten bekijk krijgen ze punten voor het op- en afstappen en voor de gangen en voor de "rij-geschiktheid". Hoewel dit natuurlijk wel een momentopname is, mij lijkt het bijzonder als een paard echt wordt "afgekeurd" voor een van de disciplines.
Dit is in ieder geval zoals ik het in het reglement lees en mijn ervaring op de Feldtest, wellicht heeft iemand anders nog meer ervaringen.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:27

Wij hebben vandaag ons 1 jaar jubileum met onze Freiberger merrie *\o/*

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:31

Lieser schreef:
Wij hebben vandaag ons 1 jaar jubileum met onze Freiberger merrie *\o/*

Gefeliciteerd *\o/*

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:48

AlaskaTorrie schreef:
Nou, steeds serieuzer op zoektocht naar een passende Freiberger. Genoeg moois te zien, maar ik blijf vastlopen op mijn gebrek aan kennis over foklijnen en hoe de Feldtesten opgebouwd zijn. Nu vind ik dat je er natuurlijk niet alles aan vast kan hangen, maar als ze dan toch een Feldtest hebben gelopen vind ik het wel prettig als die dan ook wel goed is. Is er iemand die me uit kan leggen waaruit bv een rijscore opgebouwd is? Ik zit nu toevallig net naar een tof dier te kijken waarbij een duidelijk verschil te zien is tussen menscore en rijscore..

Score is opgebouwd uit

Eerste keuring aan de hand op basis van het algemene kruisjesformulier zoals ook bij KWPN gebruikt wordt.
Met cijfers bovenaan voor:
- algemene indruk
- bouw
- Gangen.

Daarna wordt het paard aangespannen beoordeeld op de volgende punten:
- inspannen
- wegstappen ( anfahren)
- stap
- draf
- buiging ( lenkhbarkeit)
- acceptatie van de hulpen
- algemene indruk.

Waarna het paard door gaat naar de rijproef. Hier wordt het beoordeeld op:
- op en afstappen
- stap
- draf
- galop
- werkwilligheid

Mennen wordt gescoord op:
- aanspannen
- wegstappen ( anfahren)
- stap
- draf
- buiging ( lenkhbarkeit)
- acceptatie van de hulpen
- algemene indruk.