Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 48 van de 55 [ 1360 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 55  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Freiberger / Franches-Montagnes

 
Profiel   

Ziezo_X schreef
Oh jongens, ik schrok me net even een hoedje wat ik op de internationale fb groep 'Freiberger Freunde aus der ganzen Welt' langs zag komen |( Veulens voor de wagen op Marché Concours?! Doen ze dat echt?! Dacht altijd dat Zwitsers vrij fatsoenlijke mensen waren... maar dit durven ze in het openbaar te laten zien?

[ [url=m/ZX9ghn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die veulens dat is echt niks ergs hoor. Ik ken de fokker persoonlijk, ieder jaar kiest hij de braafste en stevigste veulens uit die dan een hele lange tijd vantevoren worden voorbereid samen met hun moeder. Niks ergs aan. Worden ook steeds super paarden als ze volwassen zijn.

Tevens op het moment staan er bij een bekende twee leuke veulens te koop:

https://m.facebook.com/severine.gerber1 ... d%3D&mdf=1

https://m.facebook.com/severine.gerber1 ... %2522%253A[]%252C%2522upsell_type%2522%253Anull%257D%26__tn__%3DEH-R%26cached_data%3Dfalse%26ftid%3D&mdf=1

Beiden prijs notk
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-17 12:06 



 
Profiel   

Die veulens in het tuig vind ik verschrikkelijk. Het gaat om dieren die volop in ontwikkeling zijn. Veulens van die leeftijd zijn veel kwetsbaarder simpelweg omdat ze niet volgroeit zijn. Weefsels zijn zachter en volop in ontwikkeling. De ontstaande beschadigingen zie je niet direct, dit zijn typisch beschadiging waarbij trauma pas later naar boven komt. Op latere leeftijd als het paard belast wordt. Dan blijkt de aanleg van bepaalde weefsels (bot, aanhechtingen spier of pees, pezen, spieren etc) niet zo goed te zijn als had kunnen zijn. Daar volgt vervolgens direct of indirect een blessure uit. Ook als de veulens maar enkele malen voor de kar gezet zijn.

Ik ben fysio in opleiding en daarnaast ben ik bij een flink aantal dissecties (onder leiding van een zeer goed aangeschreven wetenschapper) van paarden geweest. Ik heb geleerd over de ontwikkeling van het lichaam en met eigen ogen gezien met wat voor schade onze paarden rondlopen. En ik heb gezien hoe ze mét die schade hun stinkende best om ons te plezieren en het gevraagde zo goed mogelijk te doen. Van alles wat wij met onze paarden doen slijten ze. Dat is een gegeven. Aan ons de taak om die slijtage zoveel mogelijk te beperken en zo goed mogelijk te managen. Ik vind het daarom echt onvoorstelbaar dat iemand dit soort dingen doet, je zadelt (goede woordspeling) deze paarden letterlijk met een achterstand op. En ik vind het nog onvoorstelbaarder dat dit onder goedkeuring van een dierenarts plaats vindt.

Daarnaast ben ik oprecht verbaasd dat het concours, juist in een land als Zwitserland dat in mijn ogen voorop loopt in regels aangaande diervriendelijkheid, dat het concours dit goedkeurt. Ik mijn ogen is dit dus iets heel ergs.

Maar los van het veulengebeuren vond ik het concours GEWELDIG. Ik heb vooral gezonde en fijne paarden gezien. Ik heb veel respect voor hoe men met de dieren omgaat. Geen idee of het representatief is maar tijdens een aantal wandelingen heb ik grote groepen paarden in geweldig mooie weides gezien. Vaak op hellingen, gras met stukken bebossing en gemengde groepen paarden. Wat mij betreft dé ingrediënten om gezonde paarden te kweken die lang meegaan. Heel anders dan wat we hier onze paarden in Nederland kunnen bieden. Ik ben erg onder de indruk.

Hopelijk ben ik over 2 jaar in de gelegenheid om een tweede paard te kunnen kopen. Ik ga dan zeker een veulen (dat nog niet voor de kar gestaan heeft :P :D ) zelf uitzoeken in Zwitserland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-17 18:17 



 
Profiel   

Eigenlijk had ik nog een vraag! Vorig jaar oktober had ik Casti laten scheren, in het zogenaamde en zelfbedachte penismodel :') (ahum, foutje bedankt!). Hij vond het zelf gelukkig niet erg om voor banketstaaf te lopen, maar toch had hij het meestal nog te warm met rijden. Nu zit ik dus te denken aan een jachtmodel oid.

Heeft iemand enig idee hoeveel je kan wegscheren bij een paard dat 24/7 buiten staat met stal? Op een één of andere manier heeft hij echt een hekel aan dekens, dus die doe ik liever niet op. (Als er 3 dagen natte sneeuw valt wil hij hem trouwens wel ineens op). Hij heeft het verder ook nooit echt koud, tenzij het echt dagenlang regent en waait. Als dat zo is leg ik meestal wel een nacht de (100gr) deken op.
Ben benieuwd wat jullie denken!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 11:48 



 
Profiel   

Zo denk ik er ook over Ir111! (En vooral dat bit?! Lekker met die melktandjes |( ) Daarnaast schijnt het ook niet tof te zijn voor de psyche om ze op jonge leeftijd aan het werk te zetten. Las een tijd terug een abstract van een artikel waar jonge paarden klaargemaakt werden voor een test (geloof in Portugal of Spanje). Daar werden een groep paarden vergeleken die als veulen al veel in de hand waren geweest en die al aan de dubbele lijn konden lopen, veel keuringen hadden meegedaan, konden longeren met singels, etc., met een groep jonge paarden die alleen maar met andere paarden in het land had gestaan en nauwelijks in de hand waren geweest (van het fokprogramma van de overheid). De paarden uit het land ontwikkelde zich als veel fijnere rijdieren met een betere instelling dan de paarden die al veel in de hand waren geweest en veel kende. Schijnbaar zijn al die prikkels op jonge leeftijd niet erg positief voor het latere leven. Zal eens kijken of ik dat artikel nog ergens kan vinden... was alweer een tijdje geleden.

(Toevallig zelf toen ik in Portugal studeerde 2 3-jarige helpen zadelmak maken waarvan 1 vanaf geboorte op de campus stond en dus altijd door studenten in de hand was geweest en veel mee gedaan, en een 3-jarige die ze als gift van een fokker hadden gekregen die ook net uit de groep kwam en aardig schuw was. Die laatste pakte alles veeeel beter op dan het jonge dier wat dag in dag uit in de hand was geweest en al veel had gedaan en nergens bang voor was. Maargoed, m'n studiegroep was te klein, dat had natuurlijk ook toeval kunnen zij :P )

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 11:48 



 
Profiel   

Ziezo_X schreef
... Vorig jaar oktober had ik Casti laten scheren, in het zogenaamde en zelfbedachte penismodel :') (ahum, foutje bedankt!). Hij vond het zelf gelukkig niet erg om voor banketstaaf te lopen, maar...

Haha bokt heeft banketstaaf bedacht :p maar hij liep dus letterlijk voor luI*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 11:51 



 
Profiel   

Ha allemaal!!
Weer aardig wat berichten gemist zie ik...
Ik scheer de paarden ook elk jaar (helemaal), maar ze staan dan wel met deken op en s nachts op stal. Hihi, ik vind t wel een creabea patroontje Ziezo :-)
Heros en ik hebben onze allereerst sgw gereden! Was super tof en dat vond Heros zelf geloof ik ook wel. In de dressuur hadden we maar liefst 212 punten :-0 Alleen het water vond hij eng. Hier een paar plaatjes om mee te genieten :-)
*trots*

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 20:17 



 
Profiel   

Ziezo_X schreef
Heeft iemand enig idee hoeveel je kan wegscheren bij een paard dat 24/7 buiten staat met stal? Op een één of andere manier heeft hij echt een hekel aan dekens, dus die doe ik liever niet op. (Als er 3 dagen natte sneeuw valt wil hij hem trouwens wel ineens op). Hij heeft het verder ook nooit echt koud, tenzij het echt dagenlang regent en waait. Als dat zo is leg ik meestal wel een nacht de (100gr) deken op.
Ben benieuwd wat jullie denken!

Piemelmodel... _O- _O-

Geen idee. Ik zou niet veel meer weghalen dan je nu gedaan hebt. Wanneer heeft hij het te warm in het werk? In een binnenbak of ook buiten?

Ik doe het met dekens net zo, De Kolonel wordt niet geschoren en staat ip zonder deken. Alleen bij langdurige regen bij kouder weer krijgt hij een regendeken op. Of als het echt koud is (voor NLse begrippen...) dan een 100 grams. Maar die gaan er na een paar dagen weer af. Hij geeft zelf aan wanneer het er af moet...

Ik had je fotos op FB gezien Heidi. Tof hoor!! Mijn vriend (die graag springt) wil ineens misschien tóch wel een Freiberger. :D

Gisteren had ik dressuurwedstrijd. De Kolonel deed echt SUPER zijn best, we reden gewoon 3 winstpunten bij elkaar. Gaaf. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 21:22 



 
Profiel   

@Ziezo, vergeet ik bijna, interessant artikel waar jij over spreekt. Zou leuk zijn als je een linkje wilt posten hier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 21:40 



 
Profiel   

Gaaf Heidi. _/-\o_

Gefeliciteerd Ir111. Je gaat hard, leuk +:)+

Mooie streep Ziezo, gewoon zo houden.

Hier erg druk met nieuwe huis en pup. Sav is van plek gewisseld en staat nu op een paddock paradise.
Meet pup met grote vriend.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 22:04 



 
Profiel   

Wow, heb je dat beest (niet de pup) als achterbuurman? :wow:

Zijn jullie al een beetje geland op jullie nieuwe plek? Of nog druk aan het klussen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 22:06 



 
Profiel   

Soort van. Die loopt langs de spoorbaan bij buren 300 meter verderop.

Klussen kunnen we ons hele leven :+ We wonen lekker en doen steeds een klein klusje. We zijn tevreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 22:08 



 
Profiel   

Hahaha!!! Goeie instelling! :D :D

Is dat zijn huisdier??? :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 22:11 



 
Profiel   

Hij heeft een hertenweide met bos van minimaal 6 hectare.

Morgen wordt de vloerverwarming gelegd. Nu de offertes voor de afwerkvloer nog krijgen en dan laten doen. Ondertussen wacht ik ook nog op offertes voor het dak en zonnepanelen. Over 3 weken komt wel de houtkachel, maar de schouw moet nog worden betegeld :o
Dan hebben we het nog niet over het schilderwerk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 22:23 



 
Profiel   

@Ir111 en HeidiHeros, beide prachtige prestaties weer! Echt super van jullie! Geniet ervan ;)

@Belker, haha woow, gaaf zo'n achterbuurman! Bevalt de paddock paradise? Deze winter gaan mijn paardjes ook verhuizen naar een wei met iets meer mogelijkheden. Daar wil ik ook een wat 'actievere' situatie voor jut&jul creëren, hehe.

Gister m'n vrije dag even gewisseld om vroeg een rondje Bussloo te doen met een vriendinnetje. Stiekem even het water in (voor het eerst voor Casti). Z'n vriend deed steeds met het voorbeen plonsen, maar Casti deed liever de snorkel!
Ook nog even al mn angsten en springtrauma's opzij gezet en de crosshindernisjes gesprongen. Schijnt allemaal geen probleem te zijn ofzo :p

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Oh Ir111, heb al even gespeurd naar het artikel maar nog niet kunnen vinden. Wordt vervolgd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 09:44 



 
Profiel   

Gaaf Ziezo.
Sav staat nu in Loenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 14:01 



 
Profiel   

Wow! Wat een toffe foto's!!!!

In welke database zoek jij Ziezo? Met welke steekwoorden ongeveer? Dan kijk ik zelf ook even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 22:10 



 
Profiel   

Yeah!! Gaaf Ziezo!! Casti kan ook goed springen.
En ze lijken het allemaal ook zo ontzettend leuk te vinden.
Super veelzijdig ras hebben we *\o/*

Ik hoorde dat er waarschijnlijk gauw meer bekend wordt over de herfst activiteit van de vereniging.
Afhankelijk van wanneer het is natuurlijk ben ik zeker van plan te gaan. Jullie ook?
Wordt vast iets WE achtigs /3 }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 10:42 



 
Profiel   

Als het enigszins in de buurt is zijn De Kolonel en ik erbij. Is er al een datum bekend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 10:58 



 
Profiel   

Oh jaa ik ben tegenwoordig overal voor in (aangezien Casti dat schijnbaar ook altijd is)! Als er al een datum bekend is zou ik die ook graag willen weten. Leukkkk *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:11 



 
Profiel   

Gisteren wedstrijd gehad met De Kolonel. Hij deed het weer super. Onder aanmoediging van MonicaLara reden we 3 winstpunten en 2 eerste prijzen! Nu mogen we officieel L1 starten (maar dat doen we pas volgend jaar buitenseizoen).

Ben supertrots op mijn bolle pony. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 10:38 



 
Profiel   

Jullie zijn goed bezig zeg! Hier geen wedstrijdambities, maar wel weer een heerlijke buitenrit gedaan gisteren (in Beekbergen). Kiara reist super met de trailer en kan haar alleen op de trailer zetten en er weer af halen. Kan dus ook best een keer zonder stalgenootjes op pad :). Gelukkig zijn de dazen in het bos hier weer weg en kunnen we ook in de buurt weer ritjes maken!

Ir111: jullie gaan als een speer zeg!!!
Ziezo: jullie genieten ook van vanalles zeg! Ik durf eigenlijk nog niet goed te springen, ook omdat ik niet weet wat Kiara doet en het voor mij al een eeuw geleden is. Maar komt vast wel :) Kiara scheer ik ook niet en staat zonder deken. Kiara wordt in de winter niet snel nat van het rijden. Ze komt ook niet zo heel dik in het haar. Geen idee hoeveel je kunt wegscheren als ze geen deken op hebben.
HeidiHeros: superplaatjes zeg van de sgw!
Belker: Heerlijk een Paddock Paradise: ook mijn droom (maar dan bij voorkeur aan huis :j) Leuke buurman!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:07 



 
Profiel   

Kijk Ziezo, deze kwam ik toevallig tegen! Haha!
8 t/m 12 heeft blijkbaar geen deken nodig.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 09:44 



 
Profiel   

Wat een fijn plaatje EmEm! Heerlijk rijden daar volgens mij. Was je alleen (zal wel niet daar jij op de foto staat :+ ).

Gisteren een primeur! Voor het eerst alleen naar het bos geweest met De Kolonel. Nog wat rillerig en op de terugweg soms met de turbo aan maar eigenlijk heel braaf. Ben trots op ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 11:13 



 
Profiel   

Nee ik was inderdaad niet alleen in Beekbergen. Met 3 andere stalgenootjes. Was echt mooie rit.

Wat goed dat je alleen bent weg geweest. Dat van die turbo op de terugweg is herkenbaar. Die heeft Kiara ook. Lijkt wel of er dan een kompas draait in haar hoofd: we zijn op de terugweg! Kiara is alleen in het bos ook altijd wat spooky. Maar ze gaat wel gewoon netjes mee. Ik ga ook regelmatig alleen met haar aan de hand wandelen in het bos, dat vindt ze wel echt leuk! Dan kan ze mooi achter mij aan sjouwen :) Net iets veiliger vindt ze :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 15:40 



 
Profiel   

Yes!! We hebben weer twee winstpunten gehaald in de M1 :-)
8 oktober wordt onze eerste M2 wedstrijd.. super veel zin in :-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 19:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 48 van de 55 [ 1360 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 55  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen