Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:06

Ik vind dat bruin ook heeeeeel mooi Jolijn <3

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:11


_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:28

Captain, wat fijn dat hij nu samen staat!
Autumn, mooie foto's van je mooie paardje!
Robijntjah, wauw wat goed dat je de stap hebt durven zetten, mooie set zo in het bruin, ziet er goed uit!

Hier ook weer wat stappen gezet met Fuego. Ik blijf mij afvragen wat ze met hem gedaan hebben, de arme ziel. Maar onze band wordt steeds beter. We hebben een lesje grondwerk gehad en dat was voor hem al heel zwaar! Wel heel duidelijk dat hij mij echt al vertrouwd en ik kon hem (gelukkig) goed lezen, dus we gaan samen oefenen wat we geleerd hebben.

Gisteren ook weer gereden onder begeleiding van m'n vriend. Als hij loopt, loopt hij geweldig! Maaergoed ik moet nog veel op hem leren want hij is totaal anders als m'n vorig paard en dat uit zich nog wel eens in omhoog komen en zelfs bokken gisteren .. Toen ik wilde galopperen lag ik er ook bijna naast, dus na een paar keer proberen toch maar even gedraafd en hem daar even laten werken :') Volgende keer beter haha! Het draven ging wel al echt goed op een gegeven moment, ook echt even met hem kunnen werken in draf, hij is zo fijn en op 2 pinken te rijden als hij loopt, alleen heel onwennig voor mij omdat mn vorige dat helemaal niet was :') En dat terwijl ik er vor de 4e keer op zat en ik vorige week voor het eerst gedraafd had, dus het was onze 2e keer draf, toch wel erg trots op mn kerel :D

Daarnaast is hij echt al mijn grote vriend geworden, het vertrouwen heeft alleen tijd nodig om te groeien, van beide kanten.

Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:21

Mooie spiegels zijn Spanjaard hè Captain :j ik heb me daar ook flink op gekeken haha.
Nero had gisteren weer zijn ezelmoment (staken met meelopen) en ik werd boos op hem. Hij leek me echt aan van, “serieus? Die doet me echt niks en moet je niet bij mij proberen.” Ik moest zo lachen om zijn gezicht _O-

Wat hebben jullie trouwens voor bit?
Nero blijft zo onrustig met zijn bit en zelfs mijn moeder (die geen verstand van paarden heeft) zei gisteren dat het bit niet goed ligt. De bitfitter komt de 31e maar ik wil eigenlijk daarvoor ook nog rijden en met dit bit is dat eigenlijk geen optie.
Ik heb wel een filmpje maar die zet ik niet openbaar :)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:48

ik rijd mijn beide dames met een myler level 2 volgens mij.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:58

Ik heb ook een (nep)myler :j

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:59

ja 1 ervan is een neppe hier ook trouwens :=
Leukere prijs :')

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:44

En waarom hebben jullie deze bitten?

Ik had hiervoor een manegepaard en die was met alles zo makkelijk. Vond alles prima. Nero is andere koek _O-

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:57

Omdat ze hier het fijnste op liep :+ ik heb er een aantal getest en ben gestopt met zoeken toen de aanleuning stabieler werd haha

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:05

Onrustige aanleuning, was bij beide dames het beste met dit bit.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:43

Ik heb Fager bitten, ongebroken trens en dubbel gebroken. De bitten zijn vederlicht en liggen heel stabiel. Plus je kunt ze eerst proberen via L.A equistyle dat is ook erg fijn.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:23

Ik rijd mijn paard met een trust dubbelgebroken bustrens. Ik heb een bitfitter laten komen en op deze reageerde hij duidelijk het beste :-).

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:39

Hier een ongebroken kimlewick met de teugels niet door de sleuven. Werkt op die manier eigenlijk als een baucher (die wilde ik maar kon ik hier niet krijgen).

Faro vindt alles dat beweeglijk is heel stom (kan hij zich vreselijk druk om maken, myler is hier drama) en een normale trens veel te direct. Dit ligt superstil en rustig. Zoals ik hem gebruik heeft het bit geen hefboomwerking.
Ik rijd met heel licht contact, vaak echt alleen het gewicht van de teugels.


Hier eeeeeindelijk weer lekker buiten aan het rijden! Na zes weken wachten zijn mijn nieuwe hoefschoenen er. Ik hoop dat deze iets langer meegaan ;) We genieten in ieder geval weer heerlijk!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:28

Ik gebruik een Sprenger WH ultra. Die van mij is ook super gevoelig in de mond (waarschijnlijk bereden vroeger met ijzerdraad in de mond) en op deze durft hij lekker te knabbelen. Hij durft ook steeds meer de hand te volgen.

Stapje voor stapje komt er meer lengte in

Afbeelding

Afbeelding

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:44

Autumnn schreef:
Mooie spiegels zijn Spanjaard hè Captain :j ik heb me daar ook flink op gekeken haha.
Nero had gisteren weer zijn ezelmoment (staken met meelopen) en ik werd boos op hem. Hij leek me echt aan van, “serieus? Die doet me echt niks en moet je niet bij mij proberen.” Ik moest zo lachen om zijn gezicht _O-

Wat hebben jullie trouwens voor bit?
Nero blijft zo onrustig met zijn bit en zelfs mijn moeder (die geen verstand van paarden heeft) zei gisteren dat het bit niet goed ligt. De bitfitter komt de 31e maar ik wil eigenlijk daarvoor ook nog rijden en met dit bit is dat eigenlijk geen optie.
Ik heb wel een filmpje maar die zet ik niet openbaar :)


Waarom gooi je niet gewoon het bit er uit?

Die van mij bleef onrustig en zodra ik het bit er uit heb gegooid ging het 1000% beter.
Je kan bijvoorbeeld eerst je teugels aan je halster doen om te kijken hoe hij op een side pull werkt.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:26

KellyR schreef:
Autumnn schreef:
Mooie spiegels zijn Spanjaard hè Captain :j ik heb me daar ook flink op gekeken haha.
Nero had gisteren weer zijn ezelmoment (staken met meelopen) en ik werd boos op hem. Hij leek me echt aan van, “serieus? Die doet me echt niks en moet je niet bij mij proberen.” Ik moest zo lachen om zijn gezicht _O-

Wat hebben jullie trouwens voor bit?
Nero blijft zo onrustig met zijn bit en zelfs mijn moeder (die geen verstand van paarden heeft) zei gisteren dat het bit niet goed ligt. De bitfitter komt de 31e maar ik wil eigenlijk daarvoor ook nog rijden en met dit bit is dat eigenlijk geen optie.
Ik heb wel een filmpje maar die zet ik niet openbaar :)


Waarom gooi je niet gewoon het bit er uit?

Die van mij bleef onrustig en zodra ik het bit er uit heb gegooid ging het 1000% beter.
Je kan bijvoorbeeld eerst je teugels aan je halster doen om te kijken hoe hij op een side pull werkt.


Eh nou omdat ik hem net 2 maanden rij en hij alles hoort, ziet en op reageert. Ik wil graag nog langer leven :')
Wil uiteindelijk ook zeker bitloos gaan rijden hoor maar er moet van beide kanten eerst vertrouwen zijn

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:29

Matheno schreef:
Ik gebruik een Sprenger WH ultra. Die van mij is ook super gevoelig in de mond (waarschijnlijk bereden vroeger met ijzerdraad in de mond) en op deze durft hij lekker te knabbelen. Hij durft ook steeds meer de hand te volgen.

Stapje voor stapje komt er meer lengte in

[ [url=m/Vim5uR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/L2F8IZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Top, de bitfitter neemt ook Sprenger mee. Hou hem even in mijn achterhoofd

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:53

Autumnn schreef:
KellyR schreef:

Waarom gooi je niet gewoon het bit er uit?

Die van mij bleef onrustig en zodra ik het bit er uit heb gegooid ging het 1000% beter.
Je kan bijvoorbeeld eerst je teugels aan je halster doen om te kijken hoe hij op een side pull werkt.


Eh nou omdat ik hem net 2 maanden rij en hij alles hoort, ziet en op reageert. Ik wil graag nog langer leven :')
Wil uiteindelijk ook zeker bitloos gaan rijden hoor maar er moet van beide kanten eerst vertrouwen zijn


Dat herken ik echt heel erg! Ik heb de afgelopen twee weken mijn eerste keren bitloos in de bak gereden, daarvoor durfde ik dat ook echt niet omdat Jenara nog vrij hard kon wegschieten of heel druk worden.

Verder kan ik je (nog) niet helpen met de juiste bitkeuze, bezoek van de bitfitter staat hier nl. ook op het verlanglijstje omdat ze ook nogal onrustig is op mijn huidig bitje (dubbel gebroken kneveltrens, merk weet ik niet) Wanneer komt hij/zij bij jou langs? Ben benieuwd naar het advies!
Ik zal het nog even moeten uitstellen wegens wat te veel hoge kosten tegelijkertijd op dit moment :/

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:18

In die fase zit Nero nu haha. Grappig dat dit blijkbaar wel een echt Spaans trekje is. Ik hoor ook van stalgenoten met Spanjaarden die dat hebben (gehad). Dat wegschieten heeft Nero ook echt, laatst in de les schoot hij zo op de instructrice af. Ik heb was blij dat het niet bitloos was. Ik wil ook m’n instructrice graag laten leven :')

De bitfitter komt 31 juli. Duurt nog even helaas! Klopt hoor, het is zeker duur maar ik hoor er goede verhalen over. Gelukkig is bitafname bij deze niet verplicht, dus ik ga hem mooi halen als het bit in de aanbieding is als ik er 1 vind :')

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:58

Ho ho, ik zeg hier niet, ga lekker met een neckrope op rijden.

Heel eerlijk, denk je dat een bit 5 a 600kg tegen gaat houden als ie dat niet wil ? :+ Ken genoeg filmpjes en acties die bewijzen dat het niet zo is.

Ik ben op bitloos overgestapt nadat ik denk ik een x of 10 op zijn rug had gezeten en nog zo groen als gras. Vond van alles eng, ging rete hard in zijn achteruit als hij dicht sloeg.

Veel paarden die last hebben van het bit ervaren juist meer rust als ze bitloos gereden worden.
Ik ken ze ook andersom, dus ik zeg er zeker niet bij dat bitloos heilig is.
Wel dat het bit een vals veilig gevoel geeft.
One rein stop werkt zo wel met als zonder bit, dus de opmerking "ik wil wat langer blijven leven" vind ik bijzonder. Blijkbaar leg je je leven wel graag in de handen van een stukje ijzer wat ze vast kunnen pakken.
Alsof je het bit met 50kg aan de haak door zijn mond heen gaat rammen, lijkt me ook niet de bedoeling.

En ook bitloos zijn er verschillende scherptes in de werking van het hoofdstel. Net wat jij en je paard zelf fijn vinden. Ik gruwel van een hackamore, andere zijn er heilig van overtuigd. Ieder zijn ding.

Maar je leven af laten hangen van een bit... tja :wow:

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:22

KellyR schreef:
Ho ho, ik zeg hier niet, ga lekker met een neckrope op rijden.

Heel eerlijk, denk je dat een bit 5 a 600kg tegen gaat houden als ie dat niet wil ? :+ Ken genoeg filmpjes en acties die bewijzen dat het niet zo is.

Ik ben op bitloos overgestapt nadat ik denk ik een x of 10 op zijn rug had gezeten en nog zo groen als gras. Vond van alles eng, ging rete hard in zijn achteruit als hij dicht sloeg.

Veel paarden die last hebben van het bit ervaren juist meer rust als ze bitloos gereden worden.
Ik ken ze ook andersom, dus ik zeg er zeker niet bij dat bitloos heilig is.
Wel dat het bit een vals veilig gevoel geeft.
One rein stop werkt zo wel met als zonder bit, dus de opmerking "ik wil wat langer blijven leven" vind ik bijzonder. Blijkbaar leg je je leven wel graag in de handen van een stukje ijzer wat ze vast kunnen pakken.
Alsof je het bit met 50kg aan de haak door zijn mond heen gaat rammen, lijkt me ook niet de bedoeling.

En ook bitloos zijn er verschillende scherptes in de werking van het hoofdstel. Net wat jij en je paard zelf fijn vinden. Ik gruwel van een hackamore, andere zijn er heilig van overtuigd. Ieder zijn ding.

Maar je leven af laten hangen van een bit... tja :wow:


Wat een nare reactie zeg :( ik denk niet dat je beseft hoe zulke opmerkingen over kunnen komen.

Natuurlijk laat ik “een stukje ijzer” niet mijn leven bepalen. En dat daarboven is gewoon als grapje bedoeld. Ik ga er ook verder niet op in, ik ken mezelf en mijn paard het beste en weet ook hoe ik daar het beste mee om kan gaan.

Ik stop ook even met posten in dit topic hierdoor, sorry.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:45

KellyR schreef:
Ho ho, ik zeg hier niet, ga lekker met een neckrope op rijden.

Heel eerlijk, denk je dat een bit 5 a 600kg tegen gaat houden als ie dat niet wil ? :+ Ken genoeg filmpjes en acties die bewijzen dat het niet zo is.

Ik ben op bitloos overgestapt nadat ik denk ik een x of 10 op zijn rug had gezeten en nog zo groen als gras. Vond van alles eng, ging rete hard in zijn achteruit als hij dicht sloeg.

Veel paarden die last hebben van het bit ervaren juist meer rust als ze bitloos gereden worden.
Ik ken ze ook andersom, dus ik zeg er zeker niet bij dat bitloos heilig is.
Wel dat het bit een vals veilig gevoel geeft.
One rein stop werkt zo wel met als zonder bit, dus de opmerking "ik wil wat langer blijven leven" vind ik bijzonder. Blijkbaar leg je je leven wel graag in de handen van een stukje ijzer wat ze vast kunnen pakken.
Alsof je het bit met 50kg aan de haak door zijn mond heen gaat rammen, lijkt me ook niet de bedoeling.

En ook bitloos zijn er verschillende scherptes in de werking van het hoofdstel. Net wat jij en je paard zelf fijn vinden. Ik gruwel van een hackamore, andere zijn er heilig van overtuigd. Ieder zijn ding.

Maar je leven af laten hangen van een bit... tja :wow:


Daar ben ik het nu ook wel niet volledig mee eens.
Ok, als ze echt in paniek zijn gaat een bitje ze ook niet stoppen, maar er is wel degelijk een verschil met en zonder bit (hackamore even buiten beschouwing gelaten, ik heb het hier over sidepull-genre bitloos)
Ik ken verschillende mensen die graag bitloos rijden (ook met iberische paarden), maar op buitenrit of ergens anders toch graag dat bit in hebben omdat ze dan wel degelijk meer "rem" hebben. Dat is dan puur op pijnprikkels, daar moeten we ook gewoon eerlijk over zijn, maar dat kan in benarde situaties soms wel een verschil maken. Ik merk zelf bij Jenara ook wel dat ze bitloos sneller door mijn hand heen zou durven trekken dan met bit (met bit probeert ze dat zelfs niet)

En dit staat voor mij echt even los van rijkunnen en te veel met je hand rijden of dergelijke, want in een ideale situatie kan alles natuurlijk ook gewoon bitloos, maar in realiteit kan die extra handrem soms echt wel even handig zijn, als is het om even de paniek te doorbreken of zoiets.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:41

Heel eerlijk, als je enige noodrem pijn is, dan zou ik niet meer paard willen rijden. Dat sommige hier wel voor kiezen met wat voor reden dan ook laat ik verder in het midden.

One rein stop kan je vanaf de grond aan leren en ik kan zo snel geen situatie bedenken waarin het niet mogelijk is deze uit te voeren.
Ken er zelfs een aantal die niet opstappen zonder dat dit bij het paard bevestigd is.

Maar goed iedereen zijn eigen ding.
Ik vond de reactie van Autumn dan weer heel denigrerend op een, naar mijn inziens, normaal idee om te proberen als je wel wilt rijden, maar hij accepteert het bit niet.
Het zijn jouw woorden dat je "graag nog langer wilt blijven leven".
Met zo een uitspraak kan je ook een weer woord verwachten.

Ik geef nog wat extra uitleg, en dat het niet zo hoeft te zijn dat bitloos gevaarlijker is als met bit.
Dat ze het bit namelijk ook vast kunnen pakken en het op een lopen kunnen zetten, of dat je tegens willens en wetens het bit door de mond heen moet gaan sleuren voor intense pijnprikkels.

Als je voortaan niks meer wilt horen kan je zelf ook iets genuanceerder feedback geven op een voorstel van iemand.

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 07:55

Hoe gaat het bij iedereen.? :D

Hier doen we het even rustig aan zodat ze alles van de afgelopen 3 maand rustig kan verwerken. Ook is ze flink aan het groeien, dus maken we onze tijd vol met lekker tutten en wandelen.. Eergisteren was de oudste zoon mee (leuk jho vakantie :')) en als je dan ziet hoe lief ze voor hem is dan smelt ik gewoon <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 07:58

Wat een schattig duo!

Hier druk met lessen en vooruitgaan haha.


Verder eindelijk mooi weer, daar was ik onwijs aan toe.