Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:54

Ik sta in Breugel bij iemand aan huis waar ik de hele locatie huur. Kleinschalig

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:57

Oh denk dat ik wel een idee heb waar dan. Tof om zoiets voor je zelf te hebben :D

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:43

Wat tof zsazsa! Je weet ook altijd van die mooie exemplaren te vinden!
Jammer dat je niet in de buurt zit, anders kwam ik lessen!

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:51

Gaaf paard Zsazsa <3

Rainbowtrash ook heel mooi <3

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:54

Knappe paarden die nieuwkomers Zsazsa !

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:20

Wat een knapperds Zsazsa! Super leuk concept, denkt dat daar genoeg animo voor is :j

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:28

Oooh jongens ik vind die puppytraining zo leuk hè <3
Vandaag even met Lissy weg van de anderen gelopen, de eerste keer dat ze hier is. Er stonden nu namelijk wat enge dingen die plaats moesten maken voor het hooi, maar madam vind dat dus niet spannend :roll: naja klein beetje spanning en daarna volgt ze gewoon braaf. En weg van de anderen is 1x hinniken en vervolgens mij vragend aankijken waarom de rest zo blijft blèren :roll:
Afbeelding
Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:49

Super fijn zo’n nuchtere merrie! Beter dan dat gekleef allemaal!
Is ze al een beetje gewend op stal?

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:55

Ja ze had denk ik 1 dag nodig om te wennen _O- vervolgens een paar dagen gebruikt om naar plekje 2 in de rangorde te kruipen en nu is het alsof ze al jaren zo samen staan. Geen gedoe of niks.
Als ze het echt spannend vind, zoekt ze me op. En als ik zeg is goed, dan is het goed. Lekker ongecompliceerd

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:29

Hebben die van jullie ook totaal geen last van de hitte?

Vic was met het meetmoment zondag zo heet dat ik hem amper rondgestuurd kreeg en de nieuwe blijft maar spelen.
Afbeelding

Ze hebben mijn buitenbak mooi gemaakt Woensdag, daar was al 25 jaar niks meer aan gedaan :')
Nu is hij 45 x 22, mooie afmeting en helemaal bewerkt.
Bleef geen druppel opstaan na die mega bui van vannacht. Heel fijn.

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:23

@Maartje-M, oh wat fijn! kan me wel inbeelden dat je daar heel erg van geniet :D

@Zsazsa, dat ziet er een mooie bak uit! Mooie omgeving ook! En op zich heeft Jenara nooit last van de hitte en gaat ze midden op de dag pal in de zon liggen, alleen heb ik haar nu in een eczeemdeken zitten en die is wat te warm, dus nu gaat ze toch de schaduw opzoeken en zelfs dan nog zweet ze eronder. Ik heb nu wat advies ingewonnen om een luchtigere of UV-werende deken aan te schaffen voor dit hete weer, zonder schuurt ze zichzelf helaas helemaal open en kaal :'(

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:28

Jenara schreef:
@Maartje-M, oh wat fijn! kan me wel inbeelden dat je daar heel erg van geniet :D

@Zsazsa, dat ziet er een mooie bak uit! Mooie omgeving ook! En op zich heeft Jenara nooit last van de hitte en gaat ze midden op de dag pal in de zon liggen, alleen heb ik haar nu in een eczeemdeken zitten en die is wat te warm, dus nu gaat ze toch de schaduw opzoeken en zelfs dan nog zweet ze eronder. Ik heb nu wat advies ingewonnen om een luchtigere of UV-werende deken aan te schaffen voor dit hete weer, zonder schuurt ze zichzelf helaas helemaal open en kaal :'(


Oh dat is balen. Heeft ze zomereczeem?
Ik heb ze al de hele week snachts op de wei omdat Vic cremello is en anders verbrand, maar qua warmte laten ze niks zien, staan ook niet te zweten ofzo.
Indd een UV werende proberen of een hele dunne. Ik heb er meerdere, allen heel dun en niemand die eronder zweet.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:49

_Zsazsa_ schreef:
Hebben die van jullie ook totaal geen last van de hitte?

Vic was met het meetmoment zondag zo heet dat ik hem amper rondgestuurd kreeg en de nieuwe blijft maar spelen.
[ [url=m/MPJyvG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze hebben mijn buitenbak mooi gemaakt Woensdag, daar was al 25 jaar niks meer aan gedaan :')
Nu is hij 45 x 22, mooie afmeting en helemaal bewerkt.
Bleef geen druppel opstaan na die mega bui van vannacht. Heel fijn.

[ [url=m/0ryNOj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nero is wel een stuk rustiger en ontspannender met warm weer heb ik gemerkt. Zodra er wind staat is hij heel onvoorspelbaar.
Ik had onlangs clinic van John Tijssen. Heel veel gereden en echt hele fijne tips. Vandaag weer les gehad en wat gaat dat dier onwijs vooruit. Hij leert zo snel! We zijn er nog niet maar dat gaat helemaal goedkomen. Hij schoot er wel 2 keer vandoor want er kwam iemand binnen :+ reageren jullie Spanjaarden ook zo op de omgeving?

Foto’s van de clinic :)
Afbeelding
Afbeelding

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:44

_Zsazsa_ schreef:
Oh dat is balen. Heeft ze zomereczeem?
Ik heb ze al de hele week snachts op de wei omdat Vic cremello is en anders verbrand, maar qua warmte laten ze niks zien, staan ook niet te zweten ofzo.
Indd een UV werende proberen of een hele dunne. Ik heb er meerdere, allen heel dun en niemand die eronder zweet.


Geen officiële diagnose, maar ik vrees er wel voor, ze schuurt in ieder geval heel specifiek voorpluk, manen en staart. Vorig jaar dacht (hoopte) ik dat het kwam door die ziekte die haar lever overhoop had gehaald, maar dit jaar begon ze dus helaas terug :'( gelukkig had ik dus uit voorzorg al ergens in korting een deken gekocht.

@Autumn, wat een mooie foto's! Ziet er supergoed uit!!
En haha ja dat is wel herkenbaar! Alleen reageert de mijne niet op mensen, maar wel heel fel op andere dieren (paarden, koeien, ...) dus dat wegschieten is herkenbaar :p

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:59

Mooie bak zsazsa!

Hier houden de Spaanse dames hele dag siësta :+

Mooi beeld autumn!
Hier ook eentje die door alles afgeleid is

Wij staan stil want Elevada heeft waarschijnlijk een peesblessure -O- |( vandaag da geweest om uit te verdoven en ze komt maandag terug voor de echo. Zo oliebol dit…
Lissy doet het wel super goed! Super leergierig en vindt het hartstikke leuk om mee wat te gaan doen. Dit is er zo eentje waarmee je goed moet opletten dat je niet te hard gaat :=

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:32

Ohnee wat balen Maartje! Hopelijk komt dat snel goed!

Jammer Jenara, het is vaak ook wel voeding gerelateerd mocht ze voorheen niet hebben gehad. Voordroog/kuil, vet gras, lucerne etc dus veel eiwitten willen Pre’s ook weleens op gaan schuren. Ook na ziekte/medicatie gebeurd het wel eens dat ze gaan schuren. Zo zonde.

Ik heb de mannen net naast elkaar buiten gezet, even spannend want zijn beide nog veel hengst ondanks castratie maar dankzij de stroom draad ging het goed. :=
Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:37

Maartje_M schreef:
Mooie bak zsazsa!

Hier houden de Spaanse dames hele dag siësta :+

Mooi beeld autumn!
Hier ook eentje die door alles afgeleid is

Wij staan stil want Elevada heeft waarschijnlijk een peesblessure -O- |( vandaag da geweest om uit te verdoven en ze komt maandag terug voor de echo. Zo oliebol dit…
Lissy doet het wel super goed! Super leergierig en vindt het hartstikke leuk om mee wat te gaan doen. Dit is er zo eentje waarmee je goed moet opletten dat je niet te hard gaat :=


Hoe ga jij met dat wegschieten om? De eerste keer was ik er niet op voorbereid want hij liep zo ontspannen.. en opeens was hij weg :+
De tweede keer zag ik het wel meer aankomen en kon ik hem er beter uitrijden.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 23:29

Wat een nekken zsazsa :wow:

Autumn Elevada springt niet weg, die duikt meer opzij zeg maar :') Ze is eigenlijk pas 1x echt bij me weggesprongen en dat kwam door vuurwerk dat onverwacht dichtbij was. El is meer het stoppen-omdraaien op twee achterbenen-weglopen type

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 00:57

Die van mij was in een vorig leven een IJslander. Hij houdt absoluut niet van deze hitte. :')

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 09:11

Wat een knappe paarden komen hier voorbij! <3
Maartje_M, wat heerlijk dat ze zo ongecompliceerd is, dat belooft wat!
_Zsazsa_, die van mij heeft helaas toch wel wat 'last' van de warmte, veel minder dan mijn vorig paard gelukkig maar staat toch te zweten. Hoe ging je meetmoment?
Knappe mannen he je daar!
Autumnn, prachtig paard heb je <3 en wat fijn dat je geleerd hebt van de clinic!
Matheno :')

Fuego reageert eigenlijk totaal niet op de omgeving.
Zondag voor het eerst erop gezeten, manman wat een spanning heeft dat paard, dus even 5-10 minuutjes gestapt en weer afgestapt. Zo gaan we gewoon heel langzaam opbouwen tot hij snapt dat er niks gebeurt en hij gaat ontspannen.
Ook deze week 2x even gaan wandelen met hem, nou meneer kruipt het liefst IN m'n broekzak, maar was verder heel braaf <3

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:17

Hier ook van die broekzak paarden… wil dat bij Jalisca dus meteen goed aanleren haha. Met Elevada ga ik dus om die reden niet wandelen. Die springt als ze in paniek is gewoon op me :=

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:44

Niet handig inderdaad. Wat hij doet als hij schrikt weet ik dus nog niet, wil ik ook niet weten eigenlijk :')
Maar ik moet constant met m’n elleboog gestrekt lopen haha!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:22

Twee flinke nekken inderdaad Zsazsa!! Wel weer prachtpaardjes zeg!
Fuego is ook al zo knap, benieuwd hoe hij gaat worden als hij wat begint uit te zetten!

Het bizarre met dat schuren is dus dat ze het eerste jaar dat ik haar had gewoon heel de zomer op gras heeft gestaan en heel het jaar door voordroog kreeg en toen was er niets aan de hand. Het jaar daarop is het dus begonnen, samen met haar ziek zijn en toen stond ze op een paddock met alleen suikerarm kruidenhooi ... Dus ik denk toch dat het die ziekte idd is geweest die het getriggerd heeft.
De deken doet wel heel goed zijn werk, niets meer bijgeschuurd sinds ze die op heeft. Heb nu nog een UV-werende bijbesteld waar ik veel goeie adviezen over heb gekregen voor op de heetste dagen ook.

Vandaag zijn we trouwens een flink wandeling gaan maken! 4u weg geweest, langs wapperende voetbalvlaggen, over een brug over de autostrade, langs druk verkeer, .... wat is Jenara dan toch echt zo'n heerlijk nuchter paard, echt nergens bang van! Heerlijke galopjes gedaan ook en ze blijft ook echt heel controleerbaar zelfs als ze wat drukker wordt, echt hele fijne ervaring weer :)
Mijn zadel was deze week ook net op tijd nagekeken en aangepast en ze is weer wat breder geworden, want er moest een bredere boom in *\o/* Zou ze dan toch eindelijk wat gaan uitzetten? :D

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:59

Wat heerlijk zo’n nuchter dier Jenara :D

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:15

Julie dad van die suikers en het jeuken kan ook iets zijn dat zich heeft opgebouwd in de tijd heb ik me laten vertellen. Dus misschien dat dat jaar op voordroog en rijke weide toch wel wat gedaan heeft.

Fijn dat ze zo braaf was buiten!